Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW S54 motor: olieniveau te hoog.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW S54 motor: olieniveau te hoog.

Onlangs keek ik het olieniveau na van onze BMW E46 M3. Dit bleek een flink stuk boven het maximum te staan. Nu, ten tijde van de eerste meting was de olie koud en op een sticker in de motorruimte staat dat je dit warm moet meten. Je moet een lange rit maken zodat de olie volledig op bedrijfstemperatuur is en dan een minuut laten na draaien. Vandaag voerde ik het exact volgens deze procedure uit en nu staat het nog steeds boven het maximum, op de juiste manier gemeten dus.

Momenteel heeft de motor 39 000km gelopen en de olie is de laatste keer ververst op 19 379km. Bij een officiële BMW-dealer, waar we de wagen ook aangekocht hebben op 20/06/08.

Nu is mijn vraag, in hoeverre kan dit schade berokkenen aan de motor? Ondertussen rijden we al 20 000 km zo rond. Ondertussen heb ik zelf al wat opgezocht over te hoge olieniveaus, maar ze spreken meestal over een kleine hoeveelheid, nauwelijks boven het maximum-streepje. Hier staat het er wel een goed stuk boven lijkt me. Ik ben echter geen autotechnieker, dus graag wat informatie/raad/tips van iemand die wel kennis van zaken heeft.

Op de foto is het niet zo duidelijk zichtbaar, maar de olie komt tot in het puntje waar de peilstok terug smaller wordt, zo'n 3mm vanwaar het ijzer begint.

Ruw geschat zit er volgens mij (en waarmee ik vergelijk op internet) zo'n goede twee liter te veel in.

Comment

Een teveel aan olie in uw motor is zeker niet de beste situatie. Ik zou het teveel aan olie laten uitzuigen/verwijderen. Teveel olie in het carter zet uw motor aan tot olieverbruik, ook oppassen dat de olie niet door de turbo geblazen wordt. Bij het vullen van het oliecarter moeten ze zich niet beroepen op de hoeveelheid die aangegeven staat maar naar het einde van het vullen toe controleren dmv. de peilstok hoeveel er exact in moet. (Ik heb hetzelfde probleem, bij mijn motor (BMW M47R) in de Freelander Td4 moet er volgens het "boekje" 6.8 liter in, maar met iets meer dan 5,5 liter staat het peil op maximum. Ongeacht de manier van olie aflaten, eerst het oliefilter verwijderen of eerst de stop aan het carter, het speelt geen rol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
        Een teveel aan olie in uw motor is zeker niet de beste situatie. Ik zou het teveel aan olie laten uitzuigen/verwijderen. Teveel olie in het carter zet uw motor aan tot olieverbruik, ook oppassen dat de olie niet door de turbo geblazen wordt. Bij het vullen van het oliecarter moeten ze zich niet beroepen op de hoeveelheid die aangegeven staat maar naar het einde van het vullen toe controleren dmv. de peilstok hoeveel er exact in moet. (Ik heb hetzelfde probleem, bij mijn motor (BMW M47R) in de Freelander Td4 moet er volgens het "boekje" 6.8 liter in, maar met iets meer dan 5,5 liter staat het peil op maximum. Ongeacht de manier van olie aflaten, eerst het oliefilter verwijderen of eerst de stop aan het carter, het speelt geen rol.
        Z'n turbo zal wel niet kapot draaien.
        En 2 liter te veel is ook wat overdreven lijkt me,
        min>max is ongeveer een 1L
        Trouwens wordt aangeraden elk jaar een olie wissel te doen als je maar korte afstanden doet, dus als die olie er al 3 jaar inzit en 20K mag die eens ververst worden lijkt me

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coussee Bekijk Berichten
          En 2 liter te veel is ook wat overdreven lijkt me,
          min>max is ongeveer een 1L
          Trouwens wordt aangeraden elk jaar een olie wissel te doen als je maar korte afstanden doet, dus als die olie er al 3 jaar inzit en 20K mag die eens ververst worden lijkt me
          Volgens de onderhoudsintervalindicator moeten we over 1500km naar de garage voor een oliewissel. Dus binnenkort gaat die olie wel vervangen worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coussee Bekijk Berichten
            Hopelijk niet. (Alhoewel BMW daar precies toch niet over te klagen heeft, van geen turboproblemen te kennen bedoel ik...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
              Volgens de onderhoudsintervalindicator moeten we over 1500km naar de garage voor een oliewissel. Dus binnenkort gaat die olie wel vervangen worden.
              Zeg dan maar dat ze het niveau nakijken TIJDENS het vullen.

Comment

is dat de normale olie kleur?

We zijn nogal gewend om de olie zwart te zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                  Hopelijk niet. (Alhoewel BMW daar precies toch niet over te klagen heeft, van geen turboproblemen te kennen bedoel ik...)
                  Heeft geen turbo, kan die dus ook niet kapot rijden hé.

I.v.m. dat oliepeil.
                  Er zit inderdaad teveel in, maar twee liter is dat niet hoor. Ik denk eerder aan een half litertje.
                  Is dat schadelijk? Op termijn zou dat schade kunnen berokkenen aan de motor. Je kan zelfs beter met een beetje te weinig olie rijden, dan teveel.

Comment

fout :p dan gaat dat gewoon via de carterverluchting en kan het in de cilinder grake = motor op hol... geen toerenbegrenzer meer gwn zoveel als de krukas aankan en dan BAM, alles kapot... verbaasd me dat dit nog niet gebeurt is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Audi.Lover Bekijk Berichten
                      fout :p dan gaat dat gewoon via de carterverluchting en kan het in de cilinder grake = motor op hol... geen toerenbegrenzer meer gwn zoveel als de krukas aankan en dan BAM, alles kapot... verbaasd me dat dit nog niet gebeurt is
                      Dat eerste klopt. Teveel aan olie gaat weg via carter verluchting. Komt dan in de luchtfilter terecht en vandaaruit kan het tot in de cilinder geraken.

Maar dat 2de.... Een motor die ophol slaat van olie in de cilinder. Eum ja....
                      Daarmee dat 2takt blokken zoveel wilder zijn dan 4T
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

Comment

Het is 20.000km geleden dat je olie vervangen is, en hij staat nog altijd veel te hoog?

Als je tussentijds niet hebt bijgevuld kan ik dat bijna niet geloven. Elk ///M blok verbruikt wel iets van olie, dus dan zou hij echt extreeeem hoog moeten hebben gestaan bij de oliewissel.

Weet je zeker dat je correct hebt gemeten? Meet nog eens wanneer de auto helemaal koud is op een 100% vlakke vloer.

Comment

Ook niet vergeten van de peilstok er eerst eens uit te nemen, degelijk af te vegen, terugsteken, eventjes laten zitten en dan er terug uit te nemen om het niveau te checken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                            Dat eerste klopt. Teveel aan olie gaat weg via carter verluchting. Komt dan in de luchtfilter terecht en vandaaruit kan het tot in de cilinder geraken.

Maar dat 2de.... Een motor die ophol slaat van olie in de cilinder. Eum ja....
                            Daarmee dat 2takt blokken zoveel wilder zijn dan 4T
                            Een motor kan effectief op hol slaan door z'n eigen olie op te eten.

+ YouTube Video
                            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                              Een motor kan effectief op hol slaan door z'n eigen olie op te eten.

+ YouTube Video
                              ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                              stel je voor dat je dat voor hebt middenin de konijnepijp in antwerpen

Comment

Ik heb dat al 2 keer gehad met een auto tijdens het rijden... best verschieten

in 6e rammen en voortrijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                                  Het is 20.000km geleden dat je olie vervangen is, en hij staat nog altijd veel te hoog?

Als je tussentijds niet hebt bijgevuld kan ik dat bijna niet geloven. Elk ///M blok verbruikt wel iets van olie, dus dan zou hij echt extreeeem hoog moeten hebben gestaan bij de oliewissel.

Weet je zeker dat je correct hebt gemeten? Meet nog eens wanneer de auto helemaal koud is op een 100% vlakke vloer.
                                  We hebben tussentijds niet bijgevuld.

Ik zal dan nog eens koud meten, maar de vorige metingen gebeurden steeds op een vlakke ondergrond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
                                    We hebben tussentijds niet bijgevuld.

Ik zal dan nog eens koud meten, maar de vorige metingen gebeurden steeds op een vlakke ondergrond.
                                    Daarnet opnieuw gemeten, nu koud. Resultaat blijft ongeveer hetzelfde, boven maximum, tot over het bolle stuk. Onze garage is vlak.

Comment

Laat er dan maar wat uithalen, want dat is niet goed.

Of laat hem ineens vervangen, je zit toch al aan je kilometers voor een ///M

Comment

Offtopic .De oliepijlen van BMW vind ik maar niets

Comment

Working...
                                        X