Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2-liter vs 3-liter

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
    ik zet mijn geld toch nog altijd op koppel als het op sprintjes uit stilstand is.
    ik zou dezelfde gok wagen
    alhoewel ik ook zal kijken naar de chauffeur en toerenberijk maar laat dit wat minder doorwegen in mijn beslissing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
      ik ken de specifieke specs van de motor niet dus kan niet vergelijke. Met wat ga je vergelijken trouwens. de S3 zal ook wel andere ophaningen en onderdelen hebben dan een A3 dus kan je moeilijk zeggen dat je motoren vergelijkt. (alhoewel het eigenlijk dezelfde wagen is)
      De S3 heeft dacht ik ook 4wd in omstandigheden dat het nodig is.

Ik heb het ook niet over motoren die electronisch begrenst zijn en eigenlijk meer kunnen.
      3.2 heeft ook 4WD denk ik.

Gwn autostrade bv, vanaf 90 pedal to de metaal! Wat zou dit geven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cimonium Bekijk Berichten

zou het niet weten aangezien ik de motoren niet ken (de tech specs en vermogen/koppel curves). zoals gezegd dus als

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
          zou het niet weten aangezien ik de motoren niet ken (de tech specs en vermogen/koppel curves). zoals gezegd dus als
          Waar zit spilliesmong als je hem nodig hebt?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cimonium Bekijk Berichten

Zoals Skippie al zegt, men heeft meer specs nodig.

A3:

Gewicht: 1550kg
            V6 3189cc
            250,4 PS -> 247BHP @6300 RPM
            320NM @ 2500-3000 RPM
            0-100 in 6,2 seconden
            Top 250km/u

S3:

Gewicht: 1455kg
            4 in lijn? 1984cc
            264,6PS -> 261BHP @6000 RPM
            350NM @2500-5000 RPM
            0-100 in 5,7 seconden
            Top 250km/u
            Last edited by ; 23/12/2009, 12:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
              Zoals Skippie al zegt, men heeft meer specs nodig.

A3:

Gewicht: 1550kg
              V6 3189cc
              250,4 PS -> 247BHP @6300 RPM
              320NM @ 2500-3000 RPM
              0-100 in 6,2 seconden
              Top 250km/u

S3:

Gewicht: 1455kg
              4 in lijn? 1984cc
              264,6PS -> 261BHP @6000 RPM
              350NM @2500-5000 RPM
              0-100 in 5,7 seconden
              Top 250km/u
              De S3 zal winnen. Meer koppel, en die blijft dat behouden over een breder toerentalgebied. Op hogere snelheid zal het vermogen beginnen spelen en ook daar is de S3 in het voordeel, bovendien bereikt 'ie z'n vermogen vroeger. Komt daar nog bij dat de S3 100kg minder weegt en je weet genoeg.

Comment

Maar de sound ... V6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timozzzz
                  Een 3liter zal ook wel langer meegaan dan zo een opgeblaasde 2liter
                  Uiteraard...
                  En ook makkelijker om mee te rijden. Je moet niet steeds in de juiste versnelling op het juiste toerental zitten om een beetje vooruit te gaan. In het dagelijks leven veel handiger dus.

Zie bv. het filmpje van EVO vs Lambo (van Top Gear).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                    De S3 zal winnen. Meer koppel, en die blijft dat behouden over een breder toerentalgebied. Op hogere snelheid zal het vermogen beginnen spelen en ook daar is de S3 in het voordeel, bovendien bereikt 'ie z'n vermogen vroeger. Komt daar nog bij dat de S3 100kg minder weegt en je weet genoeg.
                    nu spijtig om dit te melden maar ik vind het dom dat je een V6 atmosferisch vrgelijkt met een I4 Turbo.

das appelen met peren vergelijken.
                    ik zet nog steeds mijn geld op die v6, want als ik die aanblaas heeft die 4 cilinder geen schijn van kans.

Comment

nu spijtig om dit te melden maar ik vind het dom dat je een V6 atmosferisch vrgelijkt met een I4 Turbo.

das appelen met peren vergelijken.
                      ik zet nog steeds mijn geld op die v6, want als ik die aanblaas heeft die 4 cilinder geen schijn van kans.
                      Hoezo, spijtig om dit te melden?

Ik heb die vergelijking enkel gemaakt omdat Cimonium daarom vroeg. Hij was benieuwd wat een S3 tegen een A3 3.2 ging doen. Dat staat dan ook volledig los van de openingspost, en was slechts een zijsprongetje in de discussie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                        Hoezo, spijtig om dit te melden?

Ik heb die vergelijking enkel gemaakt omdat Cimonium daarom vroeg. Hij was benieuwd wat een S3 tegen een A3 3.2 ging doen. Dat staat dan ook volledig los van de openingspost, en was slechts een zijsprongetje in de discussie.

Comment

Je moet turbo met turbo vergelijken en atmo met atmo. (Los van het feit dat een 3 liter atmo imho nog altijd meer plezier is om mee te rijden dan een 2 liter turbo).

Comment

En wat met een atmosferische 2liter met 150pk en een 2liter turbo met 150pk?

Comment

Is dus ook wel redelijk logisch dat de S3 2.0 TFSI met z'n dikke turbo sneller zal zijn dan de 3,2 V6. De 3,2 is meer een gran turismo die relaxed rijdt, de S3 is aggressiever en veel sportiever geaccentueerd.

Maar steek eens een turbo op de 3,2 in dezelfde proportie als op de 2.0 en dan maakt de 2 liter terug geen schijn van kans meer.

Mja, allemaal logisch eigenlijk, tenzij de topicopener wat concreter was ivm het vergelijk zal dit een ellenlange discussie blijven .

Comment

Dat zal niks tot niet veel schelen.

Om een paar vgl. te geven met m'n clio rs.

Vs Polo GTI 1.8 Turbo (gechipped): ik iets sneller
                                Vs bmw 320Cd gechipped: 'k was ook sneller, met toch een redelijk serieus verschil
                                Vs BMW 123d stock: ik iets sneller, vanaf 130-140 begon het verschil zelfs groter te worden
                                Vs gechipte bmw e60 530d: op hogere snelheden begon de 530d redelijk wat uit te lopen (en das nochtans een zware kar, maar 3 liter hé..)

zo zie je maar, koppel hoeft niet beslissend te zijn!

Comment

In the end it's all about cubic inches zoals de Amerikanen inderdaad zeggen .

Comment

Twee willekeurige opponenten:
                                    1. Chevrolet Evanda (vanaf 2006) Class:
                                    gewicht: 1460kg
                                    motor: 2000 - 6 cilinder
                                    specs: 144 pk (6400tpm) - 195 NM (3800tpm)
                                    vbak: 5 manueel
                                    0-100: 9.9 sec

2. Saab 9-3 Sport Sedan (MY 2007) 1.8t Vector
                                    gewicht: 1395 kg
                                    motor: 2000 - 4 cilinder
                                    specs: 150 pk (5500 tpm) - 240NM (2000 tpm)
                                    vbak: 5 manueel
                                    0-100: 9.5 sec

Wat leert dit? Er zit weinig verschil op, ik had meer verwacht (minimum een seconde). Hoe zijn de bakverhoudingen? banden? Cx-waarde? ...

Comment

cx waarde speelt pas echt een rol bove de 160. eronder is het een beetje te verwaarlozen.

btw wouter kan je wat meer specs geven over die wagens.

Comment

Ja das juist. De grootte van de wielen speelt wellicht ook mee zeker? Ik zie net dat het bij de chevrolet 16'' is en bij de saab 17''. En ja uiteindelijk dat verschil van 70 kilogram zal ook wel een rol spelen, elke kilogram meer..

Comment

cx waarde speelt pas echt een rol bove de 160. eronder is het een beetje te verwaarlozen.

btw wouter kan je wat meer specs geven over die wagens.

't goh kan enkel maar indiceren natuurlijk, die wagens hebben niet op de testbank gestaan of zo.

De piekwaardes gaan hier ergens tusseninzitten:

bmw 123d: 204pk en 400Nm
                                          bmw 320Cd: +-190pk en 400Nm
                                          Polo GTI: +- 190pk en 350Nm
                                          BMW 530d: +- 250pk en 600Nm of zo ? (was een préfacelift dus 214pk versie en roette massas dus was ofwel powerbox of chip)

Uiteraard zal het verloop van de bi-turbo (123d) en de 3 liter (530d) het breedst van al zijn, van de 3 liter zowiezo het meest.

Comment

Working...
                                          X