Stel 2 wagens gaan drag racen. Een 2-liter met bv 260pk en een 3-liter met 260 pk. Zijn ze dan even snel of wat is het verschil eigenlijk tussen beide?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
2-liter vs 3-liter
Collapse
X
-
Verondersteld dat het 2 exact dezelfde wagens zijn, zal de 3 liter dus iets meer wegen, langs de andere kant, zal de 3 liter een veel beter verspreide powerband hebben. Zeker wanneer we hier over een turbomotor praten zal de 3 liter veel langer een hoog koppel aanhouden en z'n pk's.
Piekwaarden willen niks zeggen (al zal de 3-liter z'n piek in koppel 90% zeker ook hoger zijn), al had de 3-liter 10pk minder, dan nog zal 'ie een pak "voller" aanvoelen als motor, grotere cilinderinhoud voel (en hoor) je, altijd.
M.a.w., de 3 liter zal er altijd het "beste" uitkomen.
In realiteit zal - op rechte lijn - de drag race niet veel schelen als de 2 liter z'n best doet perfect te schakelen in het toerentalgebied waar 'ie z'n piek pk's haalt, in al de rest zal de 3 liter de 2 liter verpulveren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenCorrect me if I'm wrong, maar dit is wat ik denk:
De 2liter zal bv. sneller zijn van 0 tot 100 (als het verder om exact dezelfde auto gaat) omdat de motor lichter is dan de 3liter.
Maar de 3liter zal meer koppel hebben.
(I think, not sure...)
Vb. 2.0TFSI heeft 350NM
3.0 6-cil. BMW 310NM
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenOm dat vermogen te hebben met een 2.0L zal het er eentje moeten zijn met turbo of compressor en die zal bijgevolg meer koppel hebben dan een 3L atmo.
Vb. 2.0TFSI heeft 350NM
3.0 6-cil. BMW 310NM
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk BerichtenWanneer het gaat over een full pull acceleratie vanuit stilstand of het testen van topsnelheid heeft koppel geen enkele waarde. Enkel de pk's zijn dan van belang.
Aangezien de 2 liter lichter is qua gewicht, zal deze winnen op de dragstrook volgens mij.
om aan uw hoog toerental te geraken waar je uw pk's kunt gebruiken moet je toevallig wel uw koppelgebied doorkruisen. het is niet allesbepalend maar tis ook niet niet van belang
diegene die het vlotst kan schakelen wint.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenCorrect me if I'm wrong, maar dit is wat ik denk:
De 2liter zal bv. sneller zijn van 0 tot 100 (als het verder om exact dezelfde auto gaat) omdat de motor lichter is dan de 3liter.
Maar de 3liter zal meer koppel hebben.
(I think, not sure...)
dan draait het nog eens om gewicht. als da een 2L iron blok is en een 3L aluminium blok. kan het goed zijn dat de 3L nog steeds lichter is.
aan francis, je bent juist volledig fout.
vanuit stilstand full pull is een auto met meer koppel dan pk juist het belangrijkste.
pas op bij een rollende start is een hoog pk motor in het voordeel.
er is een reden waarom honda's liever rolling races doen dan vanaf een dead stop. zeker als ze naast een koppelbeest staan.
( btw, there aint nu substitute for cubic inches dus ik zu gaan voor de 3L)
Last edited by Timmie; 22/12/2009, 19:52.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichtenaan francis, je bent juist volledig fout.
vanuit stilstand full pull is een auto met meer koppel dan pk juist het belangrijkste.
pas op bij een rollende start is een hoog pk motor in het voordeel.
er is een reden waarom honda's liever rolling races doen dan vanaf een dead stop. zeker als ze naast een koppelbeest staan.
Pk's zijn belangrijk voor sprint vanuit stilstand en topsnelheid.
Koppel is goed voor tussensprints en lasten te trekken.Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
Audi S3 '02 sold => topic
Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenOm dat vermogen te hebben met een 2.0L zal het er eentje moeten zijn met turbo of compressor en die zal bijgevolg meer koppel hebben dan een 3L atmo.
Vb. 2.0TFSI heeft 350NM
3.0 6-cil. BMW 310NM
Comment
-
Enzo Ferrari was once quoted as saying "Horsepower sells cars, torque wins races".
anyway, dus jij zegt dat 2 auto's met evenveel pk maar met een verschillend koppel even snel zijn ?
This is interesting because it seems to demonstrate horsepower governs maximum speed (circular track), but torque influences acceleration (drag racing).
btw, zie het anders, een amerikaan in een laagtoerig koppelbeest.
terwijl ene japanner een hoogtoerig pkbeest is ( rx-7 , honda civic )
in welke zit je het liefste voor te dragracen en in welke zit je het liefste voor op de snelweg op top speed to runnen ? )
Last edited by Timmie; 22/12/2009, 21:14.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenAhnee natuurlijk nie, mijn Honda is voorwielaangedreven é!!, neem dan ne supra of een MX-5
Comment
-
Specifieke motorkarakteristieken ...
Je kan 260pk piek hebben aan 6500 toeren of een 260pk verspreid over een gebied van 5500-6500 toeren. De laatste zal zeker winnen.
En ja, koppel is belangrijk, maar een TFSI zal ook een hoog koppel hebben, wat lager zelfs en met een zeer breed verspreid gebied.
very close... Aantal versnellingen enz... ook belangrijk.
Zeer hoog toerental betekent later en dus minder schakelen, waardoor je ook minder verliest.
Comment
-
tis een beetje raar toppic vind ik, maar goed:
er zijn meer verschillen tussen de twee "teoretische" motoren dan je denkt.
om hetzelfde vermogen te halen uit een 2 of 3 liter moet je met volgende rekening houden.
vermogen = koppel x toerental x contstante
dus ofwel zeg je dat max koppel ook gelijk is maar dat gaat zowat onmogelijk zijn omdat volgende formule ook altijd geldig is:
koppel = P(gem) x CC / 127
waarbij P(gem) de gemiddelde druk in de cylinder doorheen het 4takt proces is en CC het motorvolume is. Dus wil je bij een 2l en een 3l eenzelde koppelcurve maken ga je de gemiddelde druk moeten opdrijven in je 2l t.o.v je 3l. Dit kan verbeteren van inlaat (beter vulling, maar het effect is niet extreem in getallen uitgedruk), door hogere compressie (maar daar pas je enkel de eindruk in de compressiefase mee aan dus je gemiddelde druk doorheen de cyclus zal niet super veel veranderen), of (wat de makkelijkste methode is) drukvulling (turbo of compressor).
De laatste optie zal natuurlijk de beste manier zijn om de motoren een zelfde koppel bij een bepaald toerental te geven en dus eenzelde vermogen maar de karekterestieken van de motor veranderen compleet t.o.v een atmosferische motor. Er is een turbogat waar je door moet (minder koppel onderin) en de turbo motor zal ook sneller tegen een grens in toerenberijk aanlopen.
Als je nu zegt koppel is niet gelijk en heb je natuurlijk andere mogelijkheden. Je kan een heel hoogtoerige 2l maken met minder koppel die dus bij een veel hoger toerental aan zijn 260pk zit dan bijvoorbeeld de 3l motor. Dit kan bijvoorbeel door een extreem overvierkante boring/slag verhouding te gebruiken (= heel grote boring diameter met een heel kleine slag verplaatsing van de zuiger) maar dit geeft altijd een heel laag koppel onderin het toerenberijk ( zie F1 motoren, deze zijn zo'n extreme motoren, met 700pk uit een relatief kleine motor maar als je het koppel berekend kom je ergens rond de 200 uit ).
Je kan ook net omgekeerd denken en de 3l hoogtoerig maken met in hoge toerengebied 260pk maar dat resulteerd dan in nog minder koppel in vergelijking met een 2l hoogtoerige motor.
dus zomaar een uitspraak doen is niet mogelijk. En dan komen er nog andere aspecten die zich buiten de motor bevinden aankloppen
Comment
-
ik zet mijn geld toch nog altijd op koppel als het op sprintjes uit stilstand is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cimonium Bekijk Berichtenhoe zit dat dan met S3- A3 3.2?
De S3 heeft dacht ik ook 4wd in omstandigheden dat het nodig is.
Ik heb het ook niet over motoren die electronisch begrenst zijnen eigenlijk meer kunnen.
Comment
Comment