Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is een vliegwiel ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    de bomma moet nie zagen.

    Comment


    • #42
      bij de drivers cursus die ik kreeg bij Aston zegden ze mij: koppeling eerste gedeelte snel en laatste gedeelte traag laten inkomen,

      dan snokt de wagen niet zo en is het aangenamer rijden...

      en remmen op de motor doe ik al heel mijn leven op al mijn wagens, ma een koppeling vernieuwen... ?

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door SPEEDMAN Bekijk Berichten
        bij de drivers cursus die ik kreeg bij Aston zegden ze mij: koppeling eerste gedeelte snel en laatste gedeelte traag laten inkomen,

        dan snokt de wagen niet zo en is het aangenamer rijden...

        en remmen op de motor doe ik al heel mijn leven op al mijn wagens, ma een koppeling vernieuwen... ?
        inderdaad 7000km is gewoon niet normaal wat je ook doet met een koppeling gemaakt voor een wagen waarmee we in het dagelijks verkeer moeten rijden en dat is die van je Aston ook nog altijd. ( racekoppelingen dat is iets anders )

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
          remmen op motor met geleidelijk koppeling laten opkomen doe je als je bomma ook in de wagen zit en er wat confort noodzakelijk is, maar zolang je je pedaal niet helemaal laat opkomen zal er dus een beetje doorslippen van je koppelingsplaat zijn en dus slijtage. Je mag hem ook veel sneller loslaten maar dan is het confort weer minder (veel bruusker)
          Aan jouw de keuze
          rev-matchen doe je in een miliseconde en is 100% onvoelbaar

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door SPEEDMAN Bekijk Berichten
            bij de drivers cursus die ik kreeg bij Aston zegden ze mij: koppeling eerste gedeelte snel en laatste gedeelte traag laten inkomen,

            dan snokt de wagen niet zo en is het aangenamer rijden...

            en remmen op de motor doe ik al heel mijn leven op al mijn wagens, ma een koppeling vernieuwen... ?
            Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
            rev-matchen doe je in een miliseconde en is 100% onvoelbaar
            Zoals WB al zegt, als je tussengas geeft en rev-matched ondervind je koppeling geen slijtage + het is comfortabel want je voelt geen schok. Bovendien blijft je auto volledig in balans op die manier. Iedereen content.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
              Dit wiel komt in de buurt denk ik:

              Ik had dit ook al in gedachten.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door TheVeyron Bekijk Berichten
                Mijn vorige A3 op 90.000 km het massavliegwiel er bijna aan (heel veel trillingen), mijn jetta had het bij 30k niet en nu aan 67k begint het lichtjes te komen.

                Althans ik doe daar geen belachelijke dingen mee.
                Je vliegwiel 'hangt' aan de krukas van de motor, hierop komt de drukgroep met koppeling welke zo verbinding maakt met je versnellingsbak.

                Om op 7000 km ze erdoor te jagen moet je normaal serieus u best doen, doch is alles mogelijk:
                - Ofwel heeft er iemand het varken mee uitgehangen voor jij hem in handen kreeg (transport)
                - Ofwel constructiefout (wat best wel eens zou kunnen)
                - Ofwel hang jij er te hard het varken mee uit
                Donuts, wheelspin, belachelijk op de motor remmen, koppeling te hard laten slippen bij het bruusk willen
                vertrekken ...

                Demontage zal uitsluitsel geven, als het spel blauw ziet en er niets meer op staat gaan ze wel eens raar kijken in je garage.
                Heb een A4 (standaard 310 Nm 6-bak). Sinds 225.000 (nog steeds eerst koppeling, vliegwiel...) zitten er wat extra pk's op en nu na 18.000 km nog niets ervan gemerkt. Ik hou ook van stevig te vertrekken vanuit ruststand en rem ook veel op mijn motor af. Maar ik doe meer snelwegkms, dus zit ik niet elke dag aan verkeerslichten...

                Comment


                • #48
                  Dus samengevat, om je koppeling te sparen tijdens het afremmen kan je:
                  • Remmen op de motor, als je naar een lager versnelling moet, koppeling indrukken, wat gas bijgeven en het koppelingspedaal vlotjes laten komen.
                  • Je geen bal aantrekken van wat ze in de rijschool zeggen, gewoon bij het vertragen als je van versnelling moet veranderen, in neutraal zetten en laten bollen.


                  right?

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                    slippen van de koppeling gebeurd wanneer je je koppelingspedaal gelijkdelijk laat opkomen, bij vertrekken van je wagen heb je dit gevoel het beste, je motor maakt toeren maar je wielen niet ze kruipen maar een beetje verder, hierbij draait je motor en vliegwiel dus meer toeren als je je ingeaande as in de versnellingsbak, tussen vliegwiel en ingaande as zit je koppelingsplaat dus je kan je voorstellen dat die plaat dan eigenlijk schuurt t.o.v. je vliegwiel.

                    remmen op motor met geleidelijk koppeling laten opkomen doe je als je bomma ook in de wagen zit en er wat confort noodzakelijk is, maar zolang je je pedaal niet helemaal laat opkomen zal er dus een beetje doorslippen van je koppelingsplaat zijn en dus slijtage. Je mag hem ook veel sneller loslaten maar dan is het confort weer minder (veel bruusker)
                    Aan jouw de keuze
                    Is dat wat er in het volgende filmpje gebeurd tijdens de eerste seconden? Hij brengt zijn motor op toeren, om zo dan sneller te kunnen vertrekken...
                    Als ik je uitleg goed begrijp zou dit dus slecht voor de koppeling zijn?

                    + YouTube Video
                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Morning glory Bekijk Berichten
                      Dus samengevat, om je koppeling te sparen tijdens het afremmen kan je:
                      • Remmen op de motor, als je naar een lager versnelling moet, koppeling indrukken, wat gas bijgeven en het koppelingspedaal vlotjes laten komen.
                      • Je geen bal aantrekken van wat ze in de rijschool zeggen, gewoon bij het vertragen als je van versnelling moet veranderen, in neutraal zetten en laten bollen.


                      right?

                      Waarom zou je dat laatste in gods naam willen doen? Je schakelt toch altijd terug door de versnellingen. Je staat rapper stil, je hebt altijd aandrijving op uw wielen dus meer balans en als je 't juist doet doe je helemaal niets verkeerd

                      Oorspronkelijk geplaatst door 5@mw!$3 Bekijk Berichten
                      Is dat wat er in het volgende filmpje gebeurd tijdens de eerste seconden? Hij brengt zijn motor op toeren, om zo dan sneller te kunnen vertrekken...
                      Als ik je uitleg goed begrijp zou dit dus slecht voor de koppeling zijn?

                      ]
                      Eeuh neen, dat is de motor in toeren jagen in neutraal omdat je anders bij een vlotte start gewoon vanaf 1000rpm moet klimmen, en daar heeft bijna geen enkele motor voldoende kracht om sportief te vertrekken.
                      Wat die doet is dus toeren maken en dan de koppeling heel snel laten komen (uw voet er direct af) en dan vol gas geven. Zo vertrek je veel beter.

                      + YouTube Video
                      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                      Comment


                      • #51
                        nope, die jongen laat gewoon zijn koppeling schieten.


                        wat men hier bedoelt

                        stel je wilt een mayonaisepot openen .
                        het dekseltje is u vliegwiel.
                        je hand is u koppelingsplaat


                        stel dat je koppeling ( hand ) goed pakt. dan draait je hand op dezelfde snelheid als het dekseltje ( geen slip ) waardoor je het potje zal los krijgen.


                        stel dat je koppeling ( hand ) niet goed pakt op het dekseltje ( vliegwiel ) dan zal je hand doorslippen. als je dit dan een tijdje doet is u huid ook weggeschaafd. ( koppelingsplaat versleten.



                        nu waarom moet je je koppelig wel degelijk een beetje laten doorslippen.
                        omdat in de lage toeren 600 rpm enz. u motor niet genoeg koppel heeft om vanuit rust u auto ingang te krijgen. ( daarom in eerste rustig u koppeling omhoog laten komen of je valt stil )
                        ook zul je bij het overschakelen van vitesse veel minder gewaar worden dat er word geschakelt. terwijl als je hem gewoon laat schieten van 2de naar 3de er mss minder slip optreed, maar je word het wel zeer goed gewaar dat er geschakelt wordt.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                          Waarom zou je dat laatste in gods naam willen doen? Je schakelt toch altijd terug door de versnellingen. Je staat rapper stil, je hebt altijd aandrijving op uw wielen dus meer balans en als je 't juist doet doe je helemaal niets verkeerd
                          Als je snel wilt stilstaan schakel je toch niet terug door de versnellingen? En als ik toch moet uitbollen heb ik niet altijd zin om terug te schakelen

                          Comment


                          • #53
                            In versnelling blijven tijdens het uitbollen zou ik zeker doen. Enorm goed om je verbruik te doen zakken

                            En zoals simoni zegt meer controle over de wagen.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                              nope, die jongen laat gewoon zijn koppeling schieten.


                              wat men hier bedoelt

                              stel je wilt een mayonaisepot openen .
                              het dekseltje is u vliegwiel.
                              je hand is u koppelingsplaat


                              stel dat je koppeling ( hand ) goed pakt. dan draait je hand op dezelfde snelheid als het dekseltje ( geen slip ) waardoor je het potje zal los krijgen.


                              stel dat je koppeling ( hand ) niet goed pakt op het dekseltje ( vliegwiel ) dan zal je hand doorslippen. als je dit dan een tijdje doet is u huid ook weggeschaafd. ( koppelingsplaat versleten.



                              nu waarom moet je je koppelig wel degelijk een beetje laten doorslippen.
                              omdat in de lage toeren 600 rpm enz. u motor niet genoeg koppel heeft om vanuit rust u auto ingang te krijgen. ( daarom in eerste rustig u koppeling omhoog laten komen of je valt stil )
                              ook zul je bij het overschakelen van vitesse veel minder gewaar worden dat er word geschakelt. terwijl als je hem gewoon laat schieten van 2de naar 3de er mss minder slip optreed, maar je word het wel zeer goed gewaar dat er geschakelt wordt.
                              wordt geschakeld
                              optreedt
                              wordt
                              geschakeld

                              Oorspronkelijk geplaatst door Morning glory Bekijk Berichten
                              Als je snel wilt stilstaan schakel je toch niet terug door de versnellingen? En als ik toch moet uitbollen heb ik niet altijd zin om terug te schakelen
                              Toch wel... Je staat nog sneller stil als je de motor ook als rem gebruikt, maar hier moet je dus de juiste techniek toepassen of je helpt je clutch naar de filistijnen.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                                wordt geschakeld
                                optreedt
                                wordt
                                geschakeld



                                Toch wel... Je staat nog sneller stil als je de motor ook als rem gebruikt, maar hier moet je dus de juiste techniek toepassen of je helpt je clutch naar de filistijnen.
                                En juiste techniek = in één keer laten komen bij terugschakelen?

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk Berichten
                                  En juiste techniek = in één keer laten komen bij terugschakelen?
                                  Neen, als je gewoon in één keer laat komen krijg je een gigantische schok door heel uw aandrijflijn omdat de motor bvb aan 1500rpm zit en u wielen veel sneller, want je bent aan 't terugschakelen.

                                  Wat normale mensen doen (en dus de koppeling doet slijten!) is hem een versnelling lager steken en dan de koppeling heeel traag laten komen waardoor die koppeling dus alles opvangt en slijt.

                                  Dat moet je dus vermijden en dat kan door te rev matchen, maar das niet iedereen gegeven Dus das door een klein beetje gas te geven zorgen dat de motor gelijke snelheid heeft als de wielen en er dus geen slip van de koppeling kan zijn...

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                    Zoals WB al zegt, als je tussengas geeft en rev-matched ondervind je koppeling geen slijtage + het is comfortabel want je voelt geen schok. Bovendien blijft je auto volledig in balans op die manier. Iedereen content.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                                    Dat moet je dus vermijden en dat kan door te rev matchen, maar das niet iedereen gegeven Dus das door een klein beetje gas te geven zorgen dat de motor gelijke snelheid heeft als de wielen en er dus geen slip van de koppeling kan zijn...
                                    vandaar dat ik het daar even niet over had, en we hadden het over normale mensen
                                    de bomma is nog aant zagen hoor als je dat gaat doen, "zeg manneke we zitten hier niet opt circuit"

                                    Neen, volledig mee akkoord maar het vet stukje text zegt alles.

                                    Vandaar zijn er ook mensen die na 100K km een koppeling erdoor hebben gereden en andere die er na 300K km nog steeds een goed werkend exemplaar hebben dat er onder zit van toen hij nieuw was.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Hoe ik meestal afrem is de motor lekker voorzichtig in hoge toeren brengen (tussen de 3.000 en de 4.0000 toeren) en dan paar keer aan mijn rempedaal drukken en wanneer het toerental zo rond de 1.000 gezakt is, sta ik al bijna stil (20 à 30 km/u).

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                                        Ik ben aan m'n derde bezig. 1ste vliegwiel in de frut op 40k, 2de op 70k, 3de begint nu ook wat tegen te werken op 88k, maar zal nog wel ff meegaan. TDI 105pk, niks gechipt.

                                        Sinds ze met die 2massa dingen begonnen zijn ist allemaal bucht.
                                        maar vag en dubbelmasvliegwielen zijn nu ook niet echt een geslaagde combo é

                                        Comment


                                        • #60
                                          tis juist herinner mij just iets.

                                          tis eigenlijk begonnen met op bepaalde momenten dat als ik bij het naderen van een rond punt even gas loste, vertraagde en veranderde van versnelling, om dan terug gas te geven eens ervoorbij, ik soms een gat in het vermogen had.

                                          waarmee ik bedoel dat ik gas gaf, maar er een schok zat in het rijden, even geen vermogen en dan weer wel. Misschien dat het vliegwiel niet goed was waardoor op den duur de koppeling zelf sleet ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X