de bomma moet nie zagen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
wat is een vliegwiel ?
Collapse
X
-
bij de drivers cursus die ik kreeg bij Aston zegden ze mij: koppeling eerste gedeelte snel en laatste gedeelte traag laten inkomen,
dan snokt de wagen niet zo en is het aangenamer rijden...
en remmen op de motor doe ik al heel mijn leven op al mijn wagens, ma een koppeling vernieuwen... ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SPEEDMAN Bekijk Berichtenbij de drivers cursus die ik kreeg bij Aston zegden ze mij: koppeling eerste gedeelte snel en laatste gedeelte traag laten inkomen,
en remmen op de motor doe ik al heel mijn leven op al mijn wagens, ma een koppeling vernieuwen... ?)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichtenremmen op motor met geleidelijk koppeling laten opkomen doe je als je bomma ook in de wagen zit en er wat confort noodzakelijk is, maar zolang je je pedaal niet helemaal laat opkomen zal er dus een beetje doorslippen van je koppelingsplaat zijn en dus slijtage. Je mag hem ook veel sneller loslaten maar dan is het confort weer minder (veel bruusker)
Aan jouw de keuze
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SPEEDMAN Bekijk Berichtenbij de drivers cursus die ik kreeg bij Aston zegden ze mij: koppeling eerste gedeelte snel en laatste gedeelte traag laten inkomen,
en remmen op de motor doe ik al heel mijn leven op al mijn wagens, ma een koppeling vernieuwen... ?Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichtenrev-matchen doe je in een miliseconde en is 100% onvoelbaar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk BerichtenDit wiel komt in de buurt denk ik:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TheVeyron Bekijk BerichtenMijn vorige A3 op 90.000 km het massavliegwiel er bijna aan (heel veel trillingen), mijn jetta had het bij 30k niet en nu aan 67k begint het lichtjes te komen.
Althans ik doe daar geen belachelijke dingen mee.
Je vliegwiel 'hangt' aan de krukas van de motor, hierop komt de drukgroep met koppeling welke zo verbinding maakt met je versnellingsbak.
Om op 7000 km ze erdoor te jagen moet je normaal serieus u best doen, doch is alles mogelijk:
- Ofwel heeft er iemand het varken mee uitgehangen voor jij hem in handen kreeg (transport)
- Ofwel constructiefout (wat best wel eens zou kunnen)
- Ofwel hang jij er te hard het varken mee uit
Donuts, wheelspin, belachelijk op de motor remmen, koppeling te hard laten slippen bij het bruusk willen
vertrekken ...
Demontage zal uitsluitsel geven, als het spel blauw ziet en er niets meer op staat gaan ze wel eens raar kijken in je garage.
Comment
-
Dus samengevat, om je koppeling te sparen tijdens het afremmen kan je:
- Remmen op de motor, als je naar een lager versnelling moet, koppeling indrukken, wat gas bijgeven en het koppelingspedaal vlotjes laten komen.
- Je geen bal aantrekken van wat ze in de rijschool zeggen, gewoon bij het vertragen als je van versnelling moet veranderen, in neutraal zetten en laten bollen.
right?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichtenslippen van de koppeling gebeurd wanneer je je koppelingspedaal gelijkdelijk laat opkomen, bij vertrekken van je wagen heb je dit gevoel het beste, je motor maakt toeren maar je wielen niet ze kruipen maar een beetje verder, hierbij draait je motor en vliegwiel dus meer toeren als je je ingeaande as in de versnellingsbak, tussen vliegwiel en ingaande as zit je koppelingsplaat dus je kan je voorstellen dat die plaat dan eigenlijk schuurt t.o.v. je vliegwiel.
remmen op motor met geleidelijk koppeling laten opkomen doe je als je bomma ook in de wagen zit en er wat confort noodzakelijk is, maar zolang je je pedaal niet helemaal laat opkomen zal er dus een beetje doorslippen van je koppelingsplaat zijn en dus slijtage. Je mag hem ook veel sneller loslaten maar dan is het confort weer minder (veel bruusker)
Aan jouw de keuze
Als ik je uitleg goed begrijp zou dit dus slecht voor de koppeling zijn?
+ YouTube Video
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Morning glory Bekijk BerichtenDus samengevat, om je koppeling te sparen tijdens het afremmen kan je:
- Remmen op de motor, als je naar een lager versnelling moet, koppeling indrukken, wat gas bijgeven en het koppelingspedaal vlotjes laten komen.
- Je geen bal aantrekken van wat ze in de rijschool zeggen, gewoon bij het vertragen als je van versnelling moet veranderen, in neutraal zetten en laten bollen.
right?
Waarom zou je dat laatste in gods naam willen doen?Je schakelt toch altijd terug door de versnellingen. Je staat rapper stil, je hebt altijd aandrijving op uw wielen dus meer balans en als je 't juist doet doe je helemaal niets verkeerd
Oorspronkelijk geplaatst door 5@mw!$3 Bekijk BerichtenIs dat wat er in het volgende filmpje gebeurd tijdens de eerste seconden? Hij brengt zijn motor op toeren, om zo dan sneller te kunnen vertrekken...
Als ik je uitleg goed begrijp zou dit dus slecht voor de koppeling zijn?
]
Wat die doet is dus toeren maken en dan de koppeling heel snel laten komen (uw voet er direct af) en dan vol gas geven. Zo vertrek je veel beter.
+ YouTube Video
Comment
-
nope, die jongen laat gewoon zijn koppeling schieten.
wat men hier bedoelt
stel je wilt een mayonaisepot openen .
het dekseltje is u vliegwiel.
je hand is u koppelingsplaat
stel dat je koppeling ( hand ) goed pakt. dan draait je hand op dezelfde snelheid als het dekseltje ( geen slip ) waardoor je het potje zal los krijgen.
stel dat je koppeling ( hand ) niet goed pakt op het dekseltje ( vliegwiel ) dan zal je hand doorslippen. als je dit dan een tijdje doet is u huid ook weggeschaafd. ( koppelingsplaat versleten.
nu waarom moet je je koppelig wel degelijk een beetje laten doorslippen.
omdat in de lage toeren 600 rpm enz. u motor niet genoeg koppel heeft om vanuit rust u auto ingang te krijgen. ( daarom in eerste rustig u koppeling omhoog laten komen of je valt stil )
ook zul je bij het overschakelen van vitesse veel minder gewaar worden dat er word geschakelt. terwijl als je hem gewoon laat schieten van 2de naar 3de er mss minder slip optreed, maar je word het wel zeer goed gewaar dat er geschakelt wordt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk BerichtenWaarom zou je dat laatste in gods naam willen doen?Je schakelt toch altijd terug door de versnellingen. Je staat rapper stil, je hebt altijd aandrijving op uw wielen dus meer balans en als je 't juist doet doe je helemaal niets verkeerd
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichtennope, die jongen laat gewoon zijn koppeling schieten.
wat men hier bedoelt
stel je wilt een mayonaisepot openen .
het dekseltje is u vliegwiel.
je hand is u koppelingsplaat
stel dat je koppeling ( hand ) goed pakt. dan draait je hand op dezelfde snelheid als het dekseltje ( geen slip ) waardoor je het potje zal los krijgen.
stel dat je koppeling ( hand ) niet goed pakt op het dekseltje ( vliegwiel ) dan zal je hand doorslippen. als je dit dan een tijdje doet is u huid ook weggeschaafd. ( koppelingsplaat versleten.
nu waarom moet je je koppelig wel degelijk een beetje laten doorslippen.
omdat in de lage toeren 600 rpm enz. u motor niet genoeg koppel heeft om vanuit rust u auto ingang te krijgen. ( daarom in eerste rustig u koppeling omhoog laten komen of je valt stil )
ook zul je bij het overschakelen van vitesse veel minder gewaar worden dat er word geschakelt. terwijl als je hem gewoon laat schieten van 2de naar 3de er mss minder slip optreed, maar je word het wel zeer goed gewaar dat er geschakelt wordt.
optreedt
wordt
geschakeld
Oorspronkelijk geplaatst door Morning glory Bekijk BerichtenAls je snel wilt stilstaan schakel je toch niet terug door de versnellingen? En als ik toch moet uitbollen heb ik niet altijd zin om terug te schakelen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichtenwordt geschakeld
optreedt
wordt
geschakeld
Toch wel... Je staat nog sneller stil als je de motor ook als rem gebruikt, maar hier moet je dus de juiste techniek toepassen of je helpt je clutch naar de filistijnen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk BerichtenEn juiste techniek = in één keer laten komen bij terugschakelen?
Wat normale mensen doen (en dus de koppeling doet slijten!) is hem een versnelling lager steken en dan de koppeling heeel traag laten komen waardoor die koppeling dus alles opvangt en slijt.
Dat moet je dus vermijden en dat kan door te rev matchen, maar das niet iedereen gegevenDus das door een klein beetje gas te geven zorgen dat de motor gelijke snelheid heeft als de wielen en er dus geen slip van de koppeling kan zijn...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenZoals WB al zegt, als je tussengas geeft en rev-matched ondervind je koppeling geen slijtage + het is comfortabel want je voelt geen schok. Bovendien blijft je auto volledig in balans op die manier. Iedereen content.Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk BerichtenDat moet je dus vermijden en dat kan door te rev matchen, maar das niet iedereen gegevenDus das door een klein beetje gas te geven zorgen dat de motor gelijke snelheid heeft als de wielen en er dus geen slip van de koppeling kan zijn...
de bomma is nog aant zagen hoor als je dat gaat doen, "zeg manneke we zitten hier niet opt circuit"
Neen, volledig mee akkoord maar het vet stukje text zegt alles.
Vandaar zijn er ook mensen die na 100K km een koppeling erdoor hebben gereden en andere die er na 300K km nog steeds een goed werkend exemplaar hebben dat er onder zit van toen hij nieuw was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk BerichtenIk ben aan m'n derde bezig. 1ste vliegwiel in de frut op 40k, 2de op 70k, 3de begint nu ook wat tegen te werken op 88k, maar zal nog wel ff meegaan. TDI 105pk, niks gechipt.
Sinds ze met die 2massa dingen begonnen zijn ist allemaal bucht.
Comment
-
tis juist herinner mij just iets.
tis eigenlijk begonnen met op bepaalde momenten dat als ik bij het naderen van een rond punt even gas loste, vertraagde en veranderde van versnelling, om dan terug gas te geven eens ervoorbij, ik soms een gat in het vermogen had.
waarmee ik bedoel dat ik gas gaf, maar er een schok zat in het rijden, even geen vermogen en dan weer wel. Misschien dat het vliegwiel niet goed was waardoor op den duur de koppeling zelf sleet ?
Comment
Comment