Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is een vliegwiel ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
    Ik ben aan m'n derde bezig. 1ste vliegwiel in de frut op 40k, 2de op 70k, 3de begint nu ook wat tegen te werken op 88k, maar zal nog wel ff meegaan. TDI 105pk, niks gechipt.

Sinds ze met die 2massa dingen begonnen zijn ist allemaal bucht.

In het geval van de topicstarter zal er idd wat slip opgezeten hebben vanaf het begin. Dit merk je niet altijd, en het kan een koppelingsplaat opeten in een paar duizend kilometers... Als de boel als gevolg hiervan wat te warm wordt, is het vliegwiel ook om zeep, aangezien een 2massa vliegwiel niet zoveel materiaal heeft als een goed oud vliegwiel, en dus sneller verbrand en scheeftrekt.
    Call me stupid maar, waarom steek je dan geen vast vliegwiel? (sachs oid)

Comment

Dus hoe sparen we ons koppeling het best? Rustig schakelen en rustig laten opkomen of schakelen binnen een paar milliseconden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door distinct Bekijk Berichten
        Call me stupid maar, waarom steek je dan geen vast vliegwiel? (sachs oid)
        - Leasewagen.
        - trillingen

Maar idd, moest het een prive kar geweest zijn stak er al een vast onder van de eerste keer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
          Dus hoe sparen we ons koppeling het best? Rustig schakelen en rustig laten opkomen of schakelen binnen een paar milliseconden?
          2de denk ik...

Comment

Ik heb een nieuwe naam voor u : James Bond II
            ik kan niet geloven dat ze zo nen brol maken bij zo een toupeemerk ofwel is de koppeling slecht aangepast aan het motorvermogen .
            Btw : veel versnellingsbakken /koppelingen hebben problemen met een hoger koppel dan 400Nm , dus indien dat bij u ook zo is : bonne chance en ik hoop voor de jongens in de garage dat ze als jij komt , allemaal opt WC zitten of conge hebben gepakt .
            ze hadden beter uw bankrekening opgebrand ipv de koppeling , kwestie van uw veroorzaakte miserie in de wereld wat te temperen met al uw grootdoenerij .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Ik heb toch eens een testrijder van Ferrari een 456gt zijn motor zien opblazen na slechts een kwartiertje rijden.
              is dat niet dat you tube filmpje? dat was erom gedaan.
              wimoptiek.be op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                is dat niet dat you tube filmpje? dat was erom gedaan.
                + YouTube Video
                ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

idd. zonde want de 456 is massa knapper dan de 612.
                  wimoptiek.be op

Comment

Mijn vorige A3 op 90.000 km het massavliegwiel er bijna aan (heel veel trillingen), mijn jetta had het bij 30k niet en nu aan 67k begint het lichtjes te komen.

Althans ik doe daar geen belachelijke dingen mee.
                    Je vliegwiel 'hangt' aan de krukas van de motor, hierop komt de drukgroep met koppeling welke zo verbinding maakt met je versnellingsbak.

Om op 7000 km ze erdoor te jagen moet je normaal serieus u best doen, doch is alles mogelijk:
                    - Ofwel heeft er iemand het varken mee uitgehangen voor jij hem in handen kreeg (transport)
                    - Ofwel constructiefout (wat best wel eens zou kunnen)
                    - Ofwel hang jij er te hard het varken mee uit
                    Donuts, wheelspin, belachelijk op de motor remmen, koppeling te hard laten slippen bij het bruusk willen
                    vertrekken ...

Demontage zal uitsluitsel geven, als het spel blauw ziet en er niets meer op staat gaan ze wel eens raar kijken in je garage.

Comment

... als je zoveel neertelt voor een wagen, moet de garage niet moeilijk doen. Als het nu het derde vliegwiel op 21000 km was, mochten ze eens een keer een opmerking maken.

Alles is uiteraard mogelijk .. (Heb met mijn oude Audi de zooi vernield op een paar duizend kilometer ... maar wel de sprints op de 400 mtr. gewonnen.), maar een Aston moet toch wel ergens tegen kunnen.

Een vaste steken is niet meteen aan te raden, aangezien de krachten dan verderop zoeken naar de zwakke schakel. Een vliegwiel is nog altijd goedkoper, dan de bak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                        Ik ben aan m'n derde bezig. 1ste vliegwiel in de frut op 40k, 2de op 70k, 3de begint nu ook wat tegen te werken op 88k, maar zal nog wel ff meegaan. TDI 105pk, niks gechipt.

Sinds ze met die 2massa dingen begonnen zijn ist allemaal bucht.

In het geval van de topicstarter zal er idd wat slip opgezeten hebben vanaf het begin. Dit merk je niet altijd, en het kan een koppelingsplaat opeten in een paar duizend kilometers... Als de boel als gevolg hiervan wat te warm wordt, is het vliegwiel ook om zeep, aangezien een 2massa vliegwiel niet zoveel materiaal heeft als een goed oud vliegwiel, en dus sneller verbrand en scheeftrekt.
                        ik denk ook dat er wat sleep moet opgezeten hebben van bij t begin, als ik bv in het begin ermee ging raggen had ik ook al koppelingsgeurke.

me mijne boxster heb ik 16000km zwaar de zot afgegeven, heb mijn banden praktisch volledig opgedrift en toch ook circuit/nurburgring mee gedaan zonder enig moment op te koppeling te letten, en ik had niks van miserie of afslijten van koppeling, en nu na 7000 km al kapot ? Ofwel is aston brol en is t er ni voor gemaakt, ofwel was er van bij t begin een probleem met de koppeling zelf.

Comment

waarschijnlijk zal hij niet goed afgesteld zijn geweest. Een koppeling dient pakweg de laatse paar mm van het koppelingspedaal eigenlijk vrij te zijn, zodat de koppeling zeker niet lichtjes kan gaan doorslippen tijdens het rijden. Bij een hydraulisch bediende koppeling zit die regeling normaal in de slave-cylinder en is dikwijls zelf niet af te stellen maar moet goed zijn van-uit de fabriek.

Vermoedelijk gaat jouw drukgroep nog net niet volledig losgelaten zijn geweest met je voet van de koppelingspedaal af waardoor deze bij de hoogste koppel gebieden van je motor toch wat is gaan doorslippen.

7000Km lijkt mij in ieder geval onaanvaardbaar en garantie moet gewoon hier. Maar ik zou niet tevreden zijn met gewoon een nieuw vliegwiel en koppeling, als het probleem in de koppelingsbediening zit dan sta je na 7000km terug bij de garage. Ik zou op zijn minst een oorzaak + herstelling van de oorzaak willen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                            waarschijnlijk zal hij niet goed afgesteld zijn geweest. Een koppeling dient pakweg de laatse paar mm van het koppelingspedaal eigenlijk vrij te zijn, zodat de koppeling zeker niet lichtjes kan gaan doorslippen tijdens het rijden. Bij een hydraulisch bediende koppeling zit die regeling normaal in de slave-cylinder en is dikwijls zelf niet af te stellen maar moet goed zijn van-uit de fabriek.

Vermoedelijk gaat jouw drukgroep nog net niet volledig losgelaten zijn geweest met je voet van de koppelingspedaal af waardoor deze bij de hoogste koppel gebieden van je motor toch wat is gaan doorslippen.

7000Km lijkt mij in ieder geval onaanvaardbaar en garantie moet gewoon hier. Maar ik zou niet tevreden zijn met gewoon een nieuw vliegwiel en koppeling, als het probleem in de koppelingsbediening zit dan sta je na 7000km terug bij de garage. Ik zou op zijn minst een oorzaak + herstelling van de oorzaak willen.
                            bedankt voor je zeer nuttige bijdrage. Ik ga nog eens goed navragen want in eerste instantie konden ze niet direct een antwoord geven.

zo van, ik zou mij geen zorgen maken, mssch was t gewoon een slechte koppeling ofzo... ikke: wtf ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
                              niet op de motor remmen zal ook veel helpen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                Zolang ge de koppeling niet te veel laat slippen kan remmen op de motor geen kwaad..

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                                cc

Comment

revmatchen zal de koppeling ook wel sparen zeker?
                                  bangelijk om te horen hoe sommige "voorzichtige chauffeurs" met trots vertellen dat ze altijd op de motor remmen: naar een lagere versnelling gaan en de koppeling zachtjes laten komen. als je het te traag doet en het toerental sterk zakt, zit er daar toch al een paar seconden slip in? =/
                                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Veel mensen verstaat op de motor remmen dat dat gelijk is aan remmen op de koppeling. En dan ben je dus slecht bezig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                      Veel mensen verstaat op de motor remmen dat dat gelijk is aan remmen op de koppeling. En dan ben je dus slecht bezig.

inderdaad, als je de koppeling gewoon loslaat en de motor lekker in toeren laat gaan bij het remmen op de motor dan heeft jou koppeling hier geen enkele slijtdage van.
                                      Ga je echter je koppeling laten slippen tijdens remmen op de motor ja dan gebruik je je koppelingsplaat als een remblok he en we weten allemaal wat met remblokken gebeurd, die slijten af

Comment

Wat is eigenlijk dat slippen van de koppeling? Heb het hier al een paar keer gelezen maar weet niet wat het is .

En remmen op de motor = terugschakelen en koppeling laten komen hé (geleidelijk)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk Berichten
                                          Wat is eigenlijk dat slippen van de koppeling? Heb het hier al een paar keer gelezen maar weet niet wat het is .

En remmen op de motor = terugschakelen en koppeling laten komen hé (geleidelijk)?
                                          slippen van de koppeling gebeurd wanneer je je koppelingspedaal gelijkdelijk laat opkomen, bij vertrekken van je wagen heb je dit gevoel het beste, je motor maakt toeren maar je wielen niet ze kruipen maar een beetje verder, hierbij draait je motor en vliegwiel dus meer toeren als je je ingeaande as in de versnellingsbak, tussen vliegwiel en ingaande as zit je koppelingsplaat dus je kan je voorstellen dat die plaat dan eigenlijk schuurt t.o.v. je vliegwiel.

remmen op motor met geleidelijk koppeling laten opkomen doe je als je bomma ook in de wagen zit en er wat confort noodzakelijk is, maar zolang je je pedaal niet helemaal laat opkomen zal er dus een beetje doorslippen van je koppelingsplaat zijn en dus slijtage. Je mag hem ook veel sneller loslaten maar dan is het confort weer minder (veel bruusker)
                                          Aan jouw de keuze

Comment

Working...
                                          X