Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koppel/pk curve

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• koppel/pk curve

Ik heb nog niet zo heel lang mijn rijbewijs, en tot 6 maand geleden was mijn interesse voor autotechniek nagenoeg nul. Nu probeer ik mijn nevelige grijze massa te doen begrijpen hoe de koppel & PK curve nu precies werkt. Deze link benadert het onderwerp bijvoorbeeld goed en praktisch, maar is gericht op naft motoren en vat het samen met "redlinen voor performantie"

Straks ga ik nog wat meer info opzoeken, vooral voor dieselmotoren. Ik heb al een 17000km met mijn astra break van december 2008, 1.7CDTI met ecoflex bak en 110pk. Kan er iemand mij zeggen waar ik de pk/koppelcurve van deze motor/auto kan vinden, zodat ik zelf kan de RPM's voor maximale acceleratie kan berekenen?
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Normaal staan zo'n dingen in de folder of uw instructieboekje.

Verder, je voelt dat toch zelf wanneer je over je max koppel zit?

Comment

ergens tussen de 3000 en 3500rpm denk ik, maar ik wil zelf eens de exacte nummers berekenen. net mijn boekje er nog eens bijgehaald, max pk (3800rpm) en max koppel (2200rpm) staan er wel in, maar de curve niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
        ergens tussen de 3000 en 3500rpm denk ik, maar ik wil zelf eens de exacte nummers berekenen. net mijn boekje er nog eens bijgehaald, max pk (3800rpm) en max koppel (2200rpm) staan er wel in, maar de curve niet.
        Als je maximale acceleratie wil, dan moet je dan toch gwn schakelen bij 3800rpm, is toch niks aan te brekenen?
        Last edited by ; 08/04/2009, 20:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
          Als je maximale acceleratie wil, dan moet je dan toch gwn schakelen bij 3500rpm, is toch niks aan te brekenen?
          Juist, of die 3800 dan. Vermogen haakt weer af vanaf dan.
          En schakelen aan maximumkoppel is het meest efficiënte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
            Als je maximale acceleratie wil, dan moet je dan toch gwn schakelen bij 3500rpm, is toch niks aan te brekenen?
            Waar haal je dat?

Je moet zo kunnen schakelen dat je toerental zo dicht mogelijk in de buurt blijft van het maximale vermogen. Als jij aan 3800 opschakelt dan valt het vermogen te veel weg in de volgende versnelling

De topicstarter weet dit beter dan jij en ik en vraagt daarom naar de curves waaruit je dit kunt afleiden...
            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
              Waar haal je dat?

Je moet zo kunnen schakelen dat je toerental zo dicht mogelijk in de buurt blijft van het maximale vermogen. Als jij aan 3800 opschakelt dan valt het vermogen te veel weg in de volgende versnelling

De topicstarter weet dit beter dan jij en ik en vraagt daarom naar de curves waaruit je dit kunt afleiden...
              1. Ik bedoelde eigenlijk 3800(max pk).
              2. Dan heb je toch ook de versnellingsbakverhoudingen nodig?

Comment

Max koppel voor een diesel zou inderdaad rond de 2000 rpm moeten liggen.

Ik heb een bijvraag: stel je wil wat zuiniger rijden en blijft in een hogere versnelling, dus lagere toeren, dus lager verbruik. Is dat dan slecht voor de turbo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ErikF Bekijk Berichten
                  Max koppel voor een diesel zou inderdaad rond de 2000 rpm moeten liggen.

Ik heb een bijvraag: stel je wil wat zuiniger rijden en blijft in een hogere versnelling, dus lagere toeren, dus lager verbruik. Is dat dan slecht voor de turbo?
                  Max koppel aan je motor (vliegwiel) is inderdaad rond de 2000 toeren, maar is niet de maximale koppel aan je wielen (acceleratie) omdat je versnellingsbak er tussen zit.
                  De turbo wordt bekrachtigd door de uitlaat (toerental), bij lagere toeren draait die gewoon niet. Nieuwere turbo's passen zich aan en blijven draaien bij lagere toeren, maar het lijkt me onlogisch dat je de turbo kwaad kunt doen door hem niet te gebruiken.

Comment

Max koppel aan je motor (vliegwiel) is inderdaad rond de 2000 toeren, maar is niet de maximale koppel aan je wielen (acceleratie) omdat je versnellingsbak er tussen zit.
                    De turbo wordt bekrachtigd door de uitlaat (toerental), bij lagere toeren draait die gewoon niet. Nieuwere turbo's passen zich aan en blijven draaien bij lagere toeren, maar het lijkt me onlogisch dat je de turbo kwaad kunt doen door hem niet te gebruiken.

Het beschreven maximumkoppel van een turbomotor is wel degelijk met turbowerking inbegrepen hoor.
                    Een "Turbogat" is af te leiden uit een curve.

Comment

Het lijkt hier allemaal heel eenvoudig te lijken.
                      Om een maximale acceleratie te bereiken moet je in feite de lijnintegraal van je vermogen curve gaan berekenen in functie van je overbrengingsverhoudingen.
                      Met andere woorden:
                      Je moet zoveel mogelijk oppervlak onder je curve behouden (curve van vermogen versus overbrengingsverhouding).
                      Dat is echter niet steeds zo eenvoudig

Curves kan je normaal wel vinden op het net, evenals je overbrengingsverhoudingen voor de bak dewelke je gebruikt.

Comment

Toch is altijd aan lage toeren rijden slecht voor de turbo, er stapelt dan constant roet op in het variable mechanisme ("nieuwere turbo's" zoals jij dat noemt) en na een tijd zit het vast.
                        Af en toe eens doorblazen kan geen kwaad, is zelfs goed
                        Trouwens heeft constant aan lage toeren rijden (-2000 rpm) ook een slechtere smering van krukaslagers als gevolg owille van het fijt dat de oliepomp meestal is aangedreven door de krukas en dus oliedruk rechtstreeks afhankelijk is van het toerental.
                        Zeker als je dan nog zware lasten gaat trekken en je toerental nog laag probeert te houden ga je je motor "pijn" doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                          Toch is altijd aan lage toeren rijden slecht voor de turbo, er stapelt dan constant roet op in het variable mechanisme ("nieuwere turbo's" zoals jij dat noemt) en na een tijd zit het vast.
                          Af en toe eens doorblazen kan geen kwaad, is zelfs goed
                          Trouwens heeft constant aan lage toeren rijden (-2000 rpm) ook een slechtere smering van krukaslagers als gevolg owille van het fijt dat de oliepomp meestal is aangedreven door de krukas en dus oliedruk rechtstreeks afhankelijk is van het toerental.
                          Zeker als je dan nog zware lasten gaat trekken en je toerental nog laag probeert te houden ga je je motor "pijn" doen.
                          bedankt voor de verheldering, ik ga akkoord met je. ik raad mensen ook nooit aan om onder 2000rpm te rijden met een diesel, is niet goed zoals je zegt, en dat kun je horen aan de motor die zo een ongemakkelijk lawaai maakt

aan welk toerental begint een turbo eigenlijk te draaien?
                          en ook voor een turbo met variabele geometrie (die nieuwere), wanneer beginnen die al te draaien en levert dat in lagere toeren ook meer performantie?

Comment

aan welk toerental begint een turbo eigenlijk te draaien?
                            en ook voor een turbo met variabele geometrie (die nieuwere), wanneer beginnen die al te draaien en levert dat in lagere toeren ook meer performantie?
                            een gewone turbo hangt sterk af van de grootte (en max druk) die je wil bereiken. Grotere trubo's hebben wat meer tijd nodig om op toeren te raken en zullen dus later beginnen werken dan kleinere.
                            Variable geometrie, is gemaakt om op laag toerental al turbowerking te hebben. Er wordt gestreeft om op zo laag mogelijk toerental al een gegelelijke werkring te hebben en deze door veranderen van geometrie de werking zo lang mogelijk maximaal houden. Waardoor de motor dus meer lineair zijn vermogen kan neerzetten.
                            Ps: diesel turbo's is niet echt hetgeen waar ik het meeste vanaf weet, er zijn er hier ongetwijfeld die een veel mooiere uitleggen kunnen neerzetten, en dus er wat meer concrete cijfers bij kunnen zetten

Comment

Als je regelmatig snelweg rijdt zit je altijd aan +2000 rpm.
                              Dan af en toe minder dan 2000 op andere baantjes is geen probleem.
                              En +2000 filerijden zie ik niet zitten. Hoe doe je dat? Koppeling altijd op 50%?

Dat onaangenaam lage toerengeluid heb je trouwens ook op naft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                                Als je regelmatig snelweg rijdt zit je altijd aan +2000 rpm.
                                Dan af en toe minder dan 2000 op andere baantjes is geen probleem.
                                En +2000 filerijden zie ik niet zitten. Hoe doe je dat? Koppeling altijd op 50%?

Dat onaangenaam lage toerengeluid heb je trouwens ook op naft.
                                inderdaad naft ook dat geluid, maar daar zit je altijd wat hoger in toeren, en karakert van een benzine motor spreekt minder aan om extreem laag in toeren te rijden.

En die file, tja als je staat aan te schuiven kan je niet anders. Maar tis dan ook niet gezond voor de wagen altijd file rijden he

Comment

Ik vraag me af of taxi's dan speciale dieselmotoren ingeplant krijgen ? Die mannen komen omzeggens nooit buiten hun stad, staan meestentijds in file en doen toch zo'n slordige 2 à 300.000 kms met hun vingers in de neus ??

Comment

Zeg maar gerust ettelijke honderduizenden km's meer. Zo heb ik een paar jaar terug met een mercedes E klasse meegereden waar 900.000km's op stonden en die motor was nog nooit opgengeweest. De man leefde wel rigourous de onderhoudsintervallen na en reed de auto altijd rustig warm.
                                    www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                      Ik vraag me af of taxi's dan speciale dieselmotoren ingeplant krijgen ? Die mannen komen omzeggens nooit buiten hun stad, staan meestentijds in file en doen toch zo'n slordige 2 à 300.000 kms met hun vingers in de neus ??
                                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      Zeg maar gerust ettelijke honderduizenden km's meer. Zo heb ik een paar jaar terug met een mercedes E klasse meegereden waar 900.000km's op stonden en die motor was nog nooit opgengeweest. De man leefde wel rigourous de onderhoudsintervallen na en reed de auto altijd rustig warm.
                                      Met mijn 2 à 300.000 kms wou ik zeker niet overdrijven..... Als, wat men alom zegt, korte afstanden en filerijden e.d. zo nefast is voor dieselmotoren, hoe verklaart men dan deze taxi's ?? Rigoureus onderhoudsintervallen respecteren enz. doen sowieso de meeste mensen. Rustig warm rijden is niet altijd mogelijk als men korte afstanden doet. (Taxi's zijn wel constant op de baan wat met particuliere wagens niet het geval is, dat is het enige verschil volgens mij, maar eens 's morgens gestart is het stoppen/vertrekken, file, korte koersjes enz....)

Comment

Wacht totdat de eerste taxi's met roetfilter 200.000km hebben!

Comment

Working...
                                        X