Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koppel/pk curve

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
    Uiteraard, maar bij hogere teorentallen en hoger vermogen kan je uiteraard wel een kortere overbrenging gaan gebruiken dus wat we zeggen komt wel op hetzelfde neer. Misschien dat we best kunnen vertrekken van een CVT versnellingsbak(die heeft in principe altijd de ideale overbrenging klaarliggen), dan is het heel simpel: hoe hoger het vermogen(afhankelijk van toerental en koppel) hoe groter het koppel aan de wielen en hoe groter de acceleratie.
    Juist. CVT zet gelijk welk hoog vermogen om in hoog koppel aan de wielen. Specifiek toerental is onbelangrijk. CVT kiest topvermogen.
    Dat is de reden waarom in tegenstelling tot wat soms gezegd wordt, CVT's juist hoog in toeren gaan, ook bij een diesel.

Dat leidt allemaal tot de stelling dat de versnellingsbak een extreem bepalende factor is. CVT heeft helemaal geen groot startkoppel op de krukas nodig. Een manuele 4-bak zal echter puffen als je een klein motortje hebt om de CVT bij te houden. Denk eens aan een mobilette op versnellingen. Serieuse slipkoppeling nodig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
      Ook hier ben ik voorzichtiger.
      Stel wagen A met 15 inch- banden met een koppel beschikbaar van 2000 Nm op de wielen.
      Stel identieke wagen B met dezelfde banden, maar met een koppel beschikbaar van 2400 Nm op de wielen.

Durf je, enkel met deze gegevens, te zeggen dat wagen B zeker en vast sneller zal kunnen accelereren dan wagen A?

Zou wagen A 2000 Nm koppel beschikbaar hebben op de wielen bij bv. 150 tr/min en
      wagen B 2400 Nm, ook bij 150 tr/min, dan weet ge toch al meer hé
      Maar dan zijt ge wel weer bezig met vermogens te vergelijken en niet meer het koppel.

Maar dan nog is het opletten.
      Stel wagen A, een oude diesel, met steile koppelcurve
      Stel wagen B, motor nieuwe generatie, met een zeer vlakke koppelcurve.

Beide zullen zich ook nog eens anders gaan gedragen bij het accelereren.

Maar ik volg je gedachtengang wel hoor, uiteindelijk is het koppel op de wielen
      bepalend voor het accelereren. Maar wel niet één enkele momentopname ervan hé
      Voila.
      "Koppel op de wielen" is de enige fysische bepalende factor voor versnelling op een bepaald moment. Maar dat koppel verandert continu (koppelcurve motor, versnelling verleggen, enz...). De grootste versnelling (van 0 tot topsnelheid he!)krijg je door op elke snelheid het hoogst mogelijke "koppel op de wielen" te krijgen.

Koppel op de krukas is idd een klein element in de bepaling van het koppel op de wielen.
      Vermogen is een betere "indicatie", maar niet de eigenlijke fysische kracht.
      Denk aan rode zakjes chips als je graag zout eet: je gaat op zoek naar het rood, maar je eet het rood niet op.

Maar een diesel van 50pk kan theoretisch sneller acceleren dan een naft van 65pk mits de juiste en/of verkeerde versnellingsbak.
      Last edited by ; 28/05/2009, 08:11.

Comment

• Kben een leek in motorkennis:

Koppel ... 400NM koppel zei m'n dealer das erg hoog en zéér goed... wat betekend dit dan dat ik hoger in toeren mag/moet gaan of wat?

Misschien me ook eens uitleggen hoe koppel juist werkt...

ps: zonder moeilijke woorden te gebruiken aub want dan wordt het opnieuw een raadsel voor me.

Enige dat ik weet van een motor is hoe meer kw en pk hoe meer snelheid en kracht , en waarschijnlijk ook hoe sneller hij optrekt.

Comment

• up up up

Comment

• als ik het nog goed herinner: met een hoog maximaal koppel zal je sneller accelereren en hoef je hiervoor minder toeren te maken.
            eigenlijk moet je de koppel/pk curve kunnen zien, omdat max pk en max koppel niet alles zeggen. met een rijke koppelcurve hoef je niet zo hoog in toeren te gaan, met een kleinere band waarin veel koppel beschikbaar is moet je dan de nodige toeren doen om het koppel te gebruiken.
            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

• in wezen is vermogen = koppel x toerental

dus een hoger koppel kan evenveel vermogen genereren bij een lager toerental

koppel = kracht maal een hefboomafstand [Nm]
              toerental = aantal toeren per seconde van de motor-as per seconde (rekentechnisch is 1 omwenteling = 2*Pi ) [1/s]

Dus een wagen met een maximum koppel van 400 Nm bij 3000 rpm genereert 400*3000*2*Pi/60 Watt = 125600 Watt = 170 pk bij 3000 rpm

Stel dat die wagen maar een maximum koppel heeft van 350 Nm, maar dit bij toerental van 3428, dan zal deze wagen ook een maximum vermogen halen van 170pk, maar dit bij een hoger toerental.

wat sneller of zuiniger is valt moeilijk uit te maken, dit hangt van veel factoren af. Maar een wagen met een hoog koppel heeft dikwijls de neiging van een lekker aggressief rijgedrag te hebben.

(Audi had zelfs problemen om zijn diesel race-motoren te testen omwille van dit hoge koppel)

Comment

• Veel mensen vinden dat hoe meer koppel ze hebben, hoe beter het is, maar in feite houdt dit vooral in dat je minder toeren kan maken, en je motor minder lineair is.

Comment

Working...
                X