aan de autostrade allemaal, maar niet accijnsvrij en dus wel wat duurder als in belgie
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
lpg voor en nadelen?
Collapse
X
-
Onze pa heeft met een suzuki samurai 5 jaar op LPG gereden, het beestje is 12 jaar geworden zonder ook maar 2 keer niet te willen! Nu is m totaal versleten, maar de motor is nog prima.
Het is een gewone vergasser installatie, zelden op benzine gereden. Gewoon regelmatig de kleppen stellen en eens nieuw olie inkappen, mer moet dat niet zijn. En tanken in het buitenland is pas relevant als ge veel km's in het buitenland gaat doen. Anders is het niet erg eens een keer op beznie te rijden.
Comment
-
ik had ook een auto op LPG. Tijdens de zomermaanden heb ik hem weggegaan en nu heb ik een diesel gekocht. Ik was wel tervrede met mijn lpg-installatie van AGS in Herentals. Na een goede 100.000 km op lpg en een levensduur van 10jaar 170.000km) begon mijn auto VW-golf III plots met zijn momenten stil te vallen, zelfs terwijl we aan't rijden waren. 10minuten later was het probleem dan vanzelf opgelost en reed die soms weken zonder haperen. Je raad het al dat dit voor de garages een bijna onmogelijke klus was om dit probleem te vinden. Veel garagisten werken niet graag aan een auto met LPG en schuiven het probleem door aan de lg-installateurs. Enkele van de redenen waarom ik nu een diesel kocht zijn:
- 150 euro meer taks voor de auto als je op LPG rijdt
- duurdere autocontrole
- nog altijd verbod in vele ondergrondse parking (heb er wel niet altijd naar gekeken)
- minder verkoopwaarde van uw 2de handsvoeruig (moeilijk voor export op boot)
- garantie vervalt bij veel merken als je er onmiddellijk LPG in zet
In de toekomst zou ik misschien nog wel eens een auto op LPG maar dan een die zo van de band komt met LPG in.
Comment
-
Hoofdreden waarom ik geen LPG zou plaatsen, is omdat ik geen gas betrouw. Ik zou me geen seconde op mijn gemak voelen. Mogelijks meer een probleem in mijn hoofd dan een puur technisch probleem, maar het is zo.
Als dat er niet was, zou ik wel LPG overwegen, maar er zijn wel een koppel deftige nadelen :
- niet elk tankstation heeft LPG, en dan spreken we nog niet over "het buitenland"
- als er kosten zijn, dan moet je daarvoor bij de specialist gaan (niet bij uw merkgarage)
- installatie kost geld, dat haal je er wel uit, maar het is een nadeel
- uw koffer wordt nog kleiner
- uw wagen wordt niet lichter (volle benzine tank + volle gastank), hmmm
- uw motor is er niet voor gemaakt (het werkt wel, maar een motor wordt er niet voor gemaakt, daar ben ik van overtuigd)
- uw dealer ziet u niet graag afkomen, omdat er een serieus stuk mechaniek inzit waar ze niets van afkennen, en waar ze niet mogen aan prutsen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk BerichtenHoofdreden waarom ik geen LPG zou plaatsen, is omdat ik geen gas betrouw. Ik zou me geen seconde op mijn gemak voelen. Mogelijks meer een probleem in mijn hoofd dan een puur technisch probleem, maar het is zo.
Als dat er niet was, zou ik wel LPG overwegen, maar er zijn wel een koppel deftige nadelen :
- niet elk tankstation heeft LPG, en dan spreken we nog niet over "het buitenland"
- als er kosten zijn, dan moet je daarvoor bij de specialist gaan (niet bij uw merkgarage)
- installatie kost geld, dat haal je er wel uit, maar het is een nadeel
- uw koffer wordt nog kleiner
- uw wagen wordt niet lichter (volle benzine tank + volle gastank), hmmm
- uw motor is er niet voor gemaakt (het werkt wel, maar een motor wordt er niet voor gemaakt, daar ben ik van overtuigd)
- uw dealer ziet u niet graag afkomen, omdat er een serieus stuk mechaniek inzit waar ze niets van afkennen, en waar ze niet mogen aan prutsen
mijn systeem is gekeurd en ik was daarbij
belangrijk is gewoon je tank geen 100 % te vullen en het feit dat ik geen garage heb vind ik in het gasopzicht niet erg negatief
van de pakweg 500000 km heb ik er ongeveer 320000 op gas gereden, nooit geimmobiliseerd geweest, wel kleine afstelproblemen gehad
de nadelen die je zegt kloppen, maar als je ff wat langer erover nadenkt hoeven dat geen nadelen te zijn
niet alle stations hebben lpg is waar, maar elk station op de autoweg wél en ik heb het geluk dat er op weg naar het werk ook een station zit, als je ergens heen rijdt is het toch meestal via de autoweg en daar heb je dus gas
in het buitenland : altijd al gas gevonden, meestal op de autostrades vind je wel ergens een gaspomp...trouwens voor mezelf ligt het aantal km'ers in het buitenlands zo laag dat het te verwaarlozen is
de installatie kost geld, is waar...maar als je een benzien tweedehands koopt, ligt de prijs onder die van een diesel en vaak heb je ineens een 6-cylinder voor de prijs van een diesel, en bij 20000 km duurt het 1 jaar en hebt de installatiekost eruit eruit
koffer wordt kleiner, niet als je een ringtank neemt, nadeel is de beperkte inhoud...platte band (hout vasthouden) nog nooit meegemaakt en ik heb zo'n busje prut dat elke roadster nou ook meekrijgt
de wagen wordt niet lichter, het gewichtsverschil ligt hetzelfde als bij een diesel, die motor is ook zwaarder...en je moet niet met een volle benzintank zeulen
uw motor is er niet voor gemaakt, waar
een dieselmotor is ook niet geschikt voor op fritvet te draaien, en bij sommige lukt dat zonder schade, net zo met gas...enkele motoren hebben er last van de rest merkt het niet eens
dealers zien u niet graag afkomen >>> waar, maar ik heb het geluk altijd auto's te hebben die geen kosten hebben
Comment
-
Hmm ja, dat vat het wel samen ...
Maar, als die LPG tank klein is (ringtank), dan is dat niet bevorderlijk voor de autonomie (en dat is al niet vetjes bij de meeste wagens die LPG nemen, omwille van de 10+ liter/100km). En dan moet je dus benzine tanken ? En daar gaat het voordeel, als sneeuw voor de zon. Of je rijd duizenden kilometers met een lege benzinetank ... ook niet echt waarvoor een wagen bedoeld is.
Het gewicht is wel een nadeel, omdat benzinewagens ook afgesteld zijn op hun gewicht, inclusief lichtere motor (ivm dieselmotoren en wagens waarin een dieselmotor ligt). Ineens krijgt die benzine, die hopelijk een goede balans heeft, een serieus gewicht extra, achteraan. Ideeal lijkt mij ook anders.
Nuja, ge hoort het, ik ben er niet voor te vinden, maar er zijn veel factoren die meespelen, en het is zeker en vast een financieel interessant voordeel, voor sommige mensen.
Aja, en die reserveband die je niet hebt : run-flat.
Ideaal zou ik LPG vinden als ik zo een Amerikaanse truk zou hebben, en die een koffer heeft van een voetbalveld, 'k zou er de grootste tank dat je hebt insteken, en gaan met die banaan. En dan enkel met LPG rijden, nooit met benzine. Hij zou nog duurder zijn als een diesel (in Belgie toch), maar je zou dan wel een fokking V8 hebben.
Comment
-
Ik heb nog geen lpg in mijn auto maar dat gaat de 29ste veranderen.
Ik heb een tank van 90l besteld, de grootste die er is. Zo heb ik een autonomie van 550km ongeveer en dat is 100km meer dan op benzine. De tank komt achter de achterzetels en dat is dan recht op de achteras. Van gewicht ga je niet veel merken hebben ze mij verteld, een volle tank weegt ongeveer 90kg. Net zoveel als een volwassen persoon dus. Met 205pk zal ik niet veel van dat gewicht merken.
De koffer wordt kleiner idd, maar mijn koffer is vrij ruim en zoveel gebruik ik die toch niet. Alleen jammer dat het neerklappen van de zetels verloren gaat...
2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenDe koffer wordt kleiner idd, maar mijn koffer is vrij ruim en zoveel gebruik ik die toch niet. Alleen jammer dat het neerklappen van de zetels verloren gaat...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenIk heb nog geen lpg in mijn auto maar dat gaat de 29ste veranderen.
Ik heb een tank van 90l besteld, de grootste die er is. Zo heb ik een autonomie van 550km ongeveer en dat is 100km meer dan op benzine. De tank komt achter de achterzetels en dat is dan recht op de achteras. Van gewicht ga je niet veel merken hebben ze mij verteld, een volle tank weegt ongeveer 90kg. Net zoveel als een volwassen persoon dus. Met 205pk zal ik niet veel van dat gewicht merken.
De koffer wordt kleiner idd, maar mijn koffer is vrij ruim en zoveel gebruik ik die toch niet. Alleen jammer dat het neerklappen van de zetels verloren gaat...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik heb nog nooit duizenden kilometers op benzine gereden omdat de tank leeg is, toegegeven dat je soms al eens moet nadenken en plannen...maar m'n kop is er nooit over gebroken
En als je hem vult, is het financieel niet interessant !
Je ziet dat dat een tussenoplossing is die eigenlijk niet goed werkt, omdat de industrie er niet op ingesteld is (benzine brengt meer op, you cant blame them)
Je zou LPG moeten kunnen tanken in uw benzinetank. Dat zou pas een deftige oplossing zijn.
Comment
-
jij maakt vooral problemen die er niet zijn
tuurlijk is het een compromis, maar ik reed altijd met dikke zescylinders aan de kilometerprijs van een golf 1.6 diesel, en de koffer van een s-klasse met gas is nog steeds groter als die van een golf
nu rij ik met een bescheiden 4-cylinder op gas en heb van me leven nog niet zo goekoop gereden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk BerichtenZou ik nooit doen, ocharme 100 km autonomie meer en uw break is een hatchbak waarvan je de zetels niet kan neerklappen. Een benzine-break heb ik altijd al een vreemd idee gevonden ...2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk BerichtenJe zou LPG moeten kunnen tanken in uw benzinetank. Dat zou pas een deftige oplossing zijn.A Twist of the Wrist
Comment
-
een benzine tank is een licht plastik geval dat zich tussen zetels, ophanging en wielen murwt
een gastank is hemaal niet flexibel van vorm, technisch kan de gastank nooit de plaats van een benzintank benutten
maar die bifuel volvo's hebben een kleinere tank
ik heb wel graag die grote benzinetank trouwens
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenjij maakt vooral problemen die er niet zijn
tuurlijk is het een compromis, maar ik reed altijd met dikke zescylinders aan de kilometerprijs van een golf 1.6 diesel, en de koffer van een s-klasse met gas is nog steeds groter als die van een golf
nu rij ik met een bescheiden 4-cylinder op gas en heb van me leven nog niet zo goekoop gereden
Anyway, golf 1.6 diesel ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenWie heeft er een break? Dat is de koffer van een doorsnee Saab kerel!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichteneen benzine tank is een licht plastik geval dat zich tussen zetels, ophanging en wielen murwt
een gastank is hemaal niet flexibel van vorm, technisch kan de gastank nooit de plaats van een benzintank benutten
maar die bifuel volvo's hebben een kleinere tank
ik heb wel graag die grote benzinetank trouwens
Neen ?
Verwar jij niet flexibel met een vorm die niet lijkt op een meetkundig figuur ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk BerichtenHet metaal van een tank (in dit geval gastank) zou toch een zeer specifieke vorm kunnen hebben (zoals een benzinetank) ? Ik zeg niet flexibel, maar wel een niet standaard vorm a la cylinder ?
Neen ?
Verwar jij niet flexibel met een vorm die niet lijkt op een meetkundig figuur ?
tankje wordt geproefdrukt op 30 bar
met flexibel bedoel dat een benzinetank in alle uitsparingen kan, de vorm doet er niet toe, staat op atmo-druk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk BerichtenAnyway, golf 1.6 diesel ?
Comment
Comment