Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spoorgevoeligheid door bandentype?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
    Als ik het zo lees is dit geen noodsituatie, maar een overmoedige chauffeur in slechte omstandigheden

    Voor mij is een noodsituatie een situatie waarin je je onverwacht bevind. Als je er dus niet op voorbereid bent, en meestal gecreëerd door een mede-weggebruiker die niet doet wat jij verwacht.

    Als je jezelf al in de problemen werkt op een afrit in de regen, ja, dan zijn je banden het minste van je problemen...
    Ja hoor, een afrit die ik omwille van de regen aan 30km/h (!) neem, terwijl die anders vlot aan 70-80 te nemen is. Dat is overmoedig ja, proficiat!
    Mag ik dan vragen welke noodsituaties jij al meegemaakt hebt?

    Comment


    • #62
      Feit blijft dat de beste banden vooraan veiliger is omdat de wagen dan zelden overstuur gaat, maar een langere remweg heeft. Voor mensen die niet weten wat onder- en overstuur is (bv m'n pa) is dat dus veiliger dan de beste banden vooraan hebben, waarbij je toch nogal fel moet duwen om overstuur te ontwikkelen (een keertje toen ik plankgas tijdens vrieskou een oprit afreed, en netjes op tijd gecorrigeerd).

      Ik steek de beste banden dus ook vooraan. En nu met RWD slijten ze alle vier gelijkmatig

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
        ...
        M'n beste banden lagen toen nog achteraan, for the record.
        Ik kom aan normale snelheid in die bocht, begin extreem te ondersturen omdat m'n voorbanden NIETS meer van grip bieden, ga recht op de betonblokken af => Lift-off + snok aan stuur => Overstuur. Dan tegensturen en plankgas geven en ik trok mezelf recht. Dan na de afrit mij geparkeerd en 5min moeten bekomen. Dan heb ik besloten om m'n beste banden vooraan te leggen.
        Wat was er gebeurd als je betere banden vooraan lagen? Als je overstuur krijgt met je beste banden achteraan, en je kunt het nog net redden, wat gaat er dan gebeuren met je mindere banden achteraan? idd, dan ga je rond.

        Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
        Dus ik heb weldegelijk al in de praktijk een noodsituatie meegemaakt, en laat ik nu net in die noodsituatie gekomen zijn doordat m'n beste banden achteraan lagen.
        Ik zie niet waarom je in deze situatie bent gekomen doordat je achterste banden meer profiel hadden dan de voorste.

        Je bent in deze situatie gekomen doordat je ofwel te snel ging, ofwel je voorbanden te versleten waren.

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
          Wat was er gebeurd als je betere banden vooraan lagen? Als je overstuur krijgt met je beste banden achteraan, en je kunt het nog net redden, wat gaat er dan gebeuren met je mindere banden achteraan? idd, dan ga je rond.
          Remember, dat overstuur heb ik uitgelokt, omdat ik door hopeloos veel onderstuur aan geen snelheid rechtdoor ging. Had ik dat niet gedaan, dan mocht ik een nieuwe voorbumper + linkervoorspatbord betalen!
          Hadden m'n beste banden vooraan gelegen, dan had ik nooit zoveel onderstuur gehad in de eerste plaats!

          Ik zie niet waarom je in deze situatie bent gekomen doordat je achterste banden meer profiel hadden dan de voorste.

          Je bent in deze situatie gekomen doordat je ofwel te snel ging, ofwel je voorbanden te versleten waren.
          M'n banden hadden nog dik 2mm. En 30km/h in die bocht is niet te snel, eerder ongelofelijk traag.
          Ik zeg het, hadden m'n beste banden vooraan gelegen had ik veel minder onderstuur gehad, en was ik nooit in die situatie terecht gekomen.

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
            M'n banden hadden nog dik 2mm. En 30km/h in die bocht is niet te snel, eerder ongelofelijk traag.
            Ik zeg het, hadden m'n beste banden vooraan gelegen had ik veel minder onderstuur gehad, en was ik nooit in die situatie terecht gekomen.
            Die 30km/u met 2mm was duidelijk te snel voor de omstandigheden, anders was er geen probleem geweest. 2mm is trouwens nog wettelijk, maar wel behoorlijk versleten he. Had je behoorlijke banden gehad vooraan, was je ook niet in deze situatie gekomen.

            Dus even samenvatten:

            Niewe banden achteraan:

            - Gemiddeld gezien over de leeftijd van de wagen altijd het meeste profiel op de wagen.
            - altijd vers rubber
            - algemeen gezien stabieler en veiliger weggedrag
            - minder last van cupping (alleen cupping gevoelige wagens)
            - efficientere rijhulpsystemen

            Nieuwe vooraan:

            - je kan harder rijden als het regent voor je onderstuur krijgt

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
              Die 30km/u met 2mm was duidelijk te snel voor de omstandigheden, anders was er geen probleem geweest. 2mm is trouwens nog wettelijk, maar wel behoorlijk versleten he. Had je behoorlijke banden gehad vooraan, was je ook niet in deze situatie gekomen.

              Dus even samenvatten:

              Niewe banden achteraan:

              - Gemiddeld gezien over de leeftijd van de wagen altijd het meeste profiel op de wagen.
              - altijd vers rubber
              - algemeen gezien stabieler en veiliger weggedrag
              - minder last van cupping (alleen cupping gevoelige wagens)
              - efficientere rijhulpsystemen

              Nieuwe vooraan:

              - je kan harder rijden als het regent voor je onderstuur krijgt
              Geloof wat je wilt!
              Veel succes als je begint te aquaplannen!

              Mag ik nog juist even vragen van waar jij je theorie haalt en wat jij doet in het dagelijkse leven?

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                Geloof wat je wilt!
                Zo is dat in het leven

                Als jij, of eender wie z'n nieuwe banden vooraan wil leggen is dat uiteraard je goed recht. Ik vind het gewoon belangrijk om even weer te geven wat de gevolgen zijn, en wat de "best practice" is. Op dit vlak zijn er namelijk al testen genoeg gebeurd, en echte bandenspecialisten zijn het hierover al langer eens. Sommige vinden het zelfs belangrijk genoeg om het op hun website te publiceren.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                  Zo is dat in het leven

                  Als jij, of eender wie z'n nieuwe banden vooraan wil leggen is dat uiteraard je goed recht. Ik vind het gewoon belangrijk om even weer te geven wat de gevolgen zijn, en wat de "best practice" is. Op dit vlak zijn er namelijk al testen genoeg gebeurd, en echte bandenspecialisten zijn het hierover al langer eens. Sommige vinden het zelfs belangrijk genoeg om het op hun website te publiceren.
                  ik vind dat jij erg arrogant overkomt naar TomT...

                  Als jij, of eender wie dat wil doen is dat uiteraard je goed recht. Ik vind het gewoon belangrijk om even weer te geven wat je gedrag nu is, en wat de "betere" houding is. Op deze manier zijn er al discussie genoeg ontstaan, die meerdere forummers al eerder hebben zien escaleren. Sommige vinden het zelfs belangrijk om het nu toch ff neer te schrijven.

                  Rosse, ik wil hierbij geen afbreuk doen aan uw ervaringen en/of expertise, maar TomT aanpakken zoals jij hier doet, eerst op zijn leeftijd, en daarna op zijn schuiver op die afrit, getuigt niet van veel begrip voor het standpunt van iemand anders. Erger nog, je geeft commentaar op hem omdat hij 19 is, maar zelf houdt je je leeftijd achterwege. Op zijn open vraag om te weten vanwaar jij je kennis van zaken haalt antwoord je niet, hoewel je op een andere opmerking uit datzelfde bericht wel kunt antwoorden?

                  ik vind dat op z'n minst het gevoel opwekkend dat jij je beter acht dan "een snotneus van 19" en dat je spreekt met een zekere vooringenomenheid.

                  Feit is dat hij door ondervinding een andere oplossing beter geschikt vind, en dat daarover ook gediscussieerd kan worden zonder op de man te spelen.

                  anyway, ik heb al in beide situaties vertoeft, en beiden hebben voor en nadelen. toch voel ik me geruster als ik weet dat het beste rubber daar is waar het zware werk geleverd moet worden... sturen, aandrijven, remmen... in mijn geval vooraan dus.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Stephane Bekijk Berichten
                    ik vind dat jij erg arrogant overkomt naar TomT...
                    Als dat zo is, is dat niet de bedoeling. Nuances zijn moeilijk weer te geven op een forum.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stephane Bekijk Berichten
                    Op zijn open vraag om te weten vanwaar jij je kennis van zaken haalt antwoord je niet, hoewel je op een andere opmerking uit datzelfde bericht wel kunt antwoorden?
                    Waar ik momenteel werk leek me niet relevant, ik werk namelijk niet in de bandensector. En zelfs dan is dat nog niet echt relevant denk ik.

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                      Als dat zo is, is dat niet de bedoeling. Nuances zijn moeilijk weer te geven op een forum.



                      Waar ik momenteel werk leek me niet relevant, ik werk namelijk niet in de bandensector. En zelfs dan is dat nog niet echt relevant denk ik.
                      nee, da's waar, nuances zijn eenmaal moeilijk op een forum, maar toch kan een woord meer of minder soms al veel maken. En inderdaad, als je niet in de bandensector zit, heeft het geen belang om te zeggen wat je dan wel doet, maar als je wel zegt vanwaar jij je kennis haalt in verband met banden (eigen ervaringen, van horen zeggen, een bandenspecialist die het u gezegd heeft, een onderzoek gelezen, ...) kan de lezer het ook plaatsen he. TomT, maar ook een ander.

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                        Ondanks dat ik nog maar 19 ben heb ik toch al dik 80.000km achter de kiezen.
                        Eén keer serieus in de problemen gekomen.

                        Zware regenval, afrit EXPO in Gent (komende van Brugge) lag er kletsnat bij. Probleem bij die afrit is dat er een 'put' zit. Je gaat eerst naar beneden en dan naar boven. Hierdoor stond er meerdere cms water. M'n beste banden lagen toen nog achteraan, for the record.
                        Ik kom aan normale snelheid in die bocht, begin extreem te ondersturen omdat m'n voorbanden NIETS meer van grip bieden, ga recht op de betonblokken af => Lift-off + snok aan stuur => Overstuur. Dan tegensturen en plankgas geven en ik trok mezelf recht. Dan na de afrit mij geparkeerd en 5min moeten bekomen. Dan heb ik besloten om m'n beste banden vooraan te leggen.

                        Dus ik heb weldegelijk al in de praktijk een noodsituatie meegemaakt, en laat ik nu net in die noodsituatie gekomen zijn doordat m'n beste banden achteraan lagen.

                        Lijkt mij dat als je exact hetzelfde had aangereden gekomen met je 2mm banden achteraan dat je i.p.v veel onderstuur die je hebt kunnen redden. Dadelijk en onverwacht overstuur zou hebben die je dan misschien niet meer kon redden.
                        Lijkt mij dan juist goed geweest dat de mindere banden vooraan lagen

                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Feit blijft dat de beste banden vooraan veiliger is omdat de wagen dan zelden overstuur gaat, maar een langere remweg heeft. Voor mensen die niet weten wat onder- en overstuur is (bv m'n pa) is dat dus veiliger dan de beste banden vooraan hebben, waarbij je toch nogal fel moet duwen om overstuur te ontwikkelen (een keertje toen ik plankgas tijdens vrieskou een oprit afreed, en netjes op tijd gecorrigeerd).

                        Ik steek de beste banden dus ook vooraan. En nu met RWD slijten ze alle vier gelijkmatig
                        Deze heb ik 3x gelezen en je zegt vereenvoudigd
                        BESTE BANDEN VOORAAN = GEEN OVERSTUUR + LANGERE REMWEG

                        overstuur is bij mij nog altijd je kont dat weg wil en dat lijkt mij eerder te gebeuren met slechte banden achteren daan beste banden vooraan dan bij het omgekeerde.
                        Misschien even je stelling terug herlezen, en je wil natuurlijk zoals je aangeeft dan de mensen die niets weten van onder- en overstuur een wagen hebben die eerder onderstuurd dan overstuurt. Dus zou ik als ik jouw redenering volg nog steeds bij BESTE ACHTERAAN uitkomen.
                        Of ik moet het compleet verkeerd lezen wat je post, wat natuurlijk mogelijk is.

                        Comment


                        • #72
                          Skippie, je doet net alsof je met de beste banden vooraan continu overstuur hebt met FWD. Laten we redelijk zijn: 2 keer op 250000km een gevoel van overstuur krijgen (zonder de bocht uit te vliegen, zonder weg te glijden!) is niet regelmatig maar een uitzondering.

                          Ter illustratie: die enkele tientallen meters overstuur dat ik licht heb voelen aankomen op 250000km staat voor 0,0004% van het totale aflegde kilometers met de beste banden vooraan en de slechtere achteraan.

                          Daar tegenover staat dat met slechtere banden vooraan bij hard remmen de grip sneller verloren raakt, en dat aquaplaning sneller optreed. Ik bedoel maar, als ik niet oplet kan ik élke dag dat het flink geregend heeft aquaplaning terugvinden met het beste rubber vooraan...

                          Ik weet wat de specialisten zeggen en ik weet wat het "veiligst" is als je niet weet wat overstuur is, maar mijn stelling is net dat overstuur zelfs met het slechte rubber achteraan al zo uitzonderlijk is, dat het verwaarloosbaar is om daarmee rekening te houden tijdens normale én sportieve toestanden. Want die 0,00004% met een licht overstuurgevoel waren tijdens loeihard en onaangepast rijden tijdens vries- en regenweer.

                          Ik heb bij FWD natuurlijk liever een neutraal rijgedrag dan onder- of overstuur, maar ik merk dat mijn wagen aanzienlijk meer aanleg heeft voor onderstuur, en enkel onder héél extreme situaties een beetje overstuur prijs geeft. En dat met de beste banden vooraan... Dus lijkt het me link om de banden te wisselen en nog meer rechtdoor te glijden, met de wetenschap dat ik tenminste niet meer een hint van overstuur zal krijgen...
                          Last edited by ; 27/10/2008, 15:40.

                          Comment


                          • #73
                            Ik kan je totaal gelijk geven dat het niet dikwijls voorkomt.
                            Maar je moet wel toegeven dat iemand die er totaal niets van kent, en die gewoon zijn km's file elke dag doet, zijn wagen instinctief wel nog zal kunnen redden als er onderstuur optreed, maar totaal de mist zal ingaan als hij verast word door overstuur. En dan zou hij in jou geval na 250 000 km al 2x een vangrail of iets dergelijks zijn tegengekomen.
                            Ik weet ook dat slechte banden vooraan ook zijn nadelen heeft, maar persoonlijk vind ik dat je je banden nooit tot op de 1,8mm profiel moet rijden, dat vind ik om problemen vragen. Dus ikzelf opteer voor nieuwe banden achteraan te leggen en de iets oudere vooraan maar die wel optijd weg te doen.

                            Lijkt mij dat ieder weer zijn eigen menig heeft, en daar heb ik geen probleem mee.
                            Komt nogal meer voor hier als het over banden gaat

                            Comment


                            • #74
                              Ik meen dat als iemand er totaal niets van kent en gewoon zijn km's elke dag doet, hij niet volgas bij -3 een oprit gaat afrijden, of volgas bij een stortbui van de buitenring naar Zaventem scheurt. Mijn pa is zo een persoon: kent geen overstuur, maar gaat ook nooit dat ervaren aan de snelheden die ie haalt.

                              Comment


                              • #75
                                Voor de mensen die me nog altijd niet geloven, vond dit op de site van Goodyear

                                Om optimaal rendement uit uw OptiGrip banden te halen, adviseren we om ze elke 10.000km van voor naar achter te wisselen v.v.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                  Voor de mensen die me nog altijd niet geloven, vond dit op de site van Goodyear



                                  http://www.optigrip.be/consumer/be_n...?p=matenpakket
                                  en dan? dan halen ze het meeste km's uit de banden, maar met rij"veiligheid" heeft dat dan nx te maken he, aangezien de banden ongeveer gelijkmatig gesleten zullen zijn

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Stephane Bekijk Berichten
                                    en dan? dan halen ze het meeste km's uit de banden, maar met rij"veiligheid" heeft dat dan nx te maken he, aangezien de banden ongeveer gelijkmatig gesleten zullen zijn
                                    Zucht...

                                    Als je ze vooraan oprijdt, 2 nieuwe koopt en dan de achterste vooraan legt ga je ook evenveel km gedaan hebben hé. Het gaat erom dat ze kapot gaan als ze geen tractie hebben.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X