Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spoorgevoeligheid door bandentype?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik geloofde vroeger ook in dat verhaaltje van "nieuwe banden achteraan", maar ervaring leert me dat de theorie erachter in mijn geval helemaal niet opgaat.

Met de meer afgesleten exemplaren achteraan heb ik nu nog nooit overstuur gehad ('t zou ook vies moeten doen eer ik dat met mijn rijstijl tegenkom) en de betere banden vooraan zorgen ervoor dat mijn rechtuit stabiliteit merkbaar verbeterd is. Ook merk ik dat mijn remweg nu een stukje korter is als ik 't rempedaal moet vloeren.

Dus ook hier: nieuwe banden gaan vanaf nu vooraan.
    't Rijdt gevoelig aangenamer, en ik denk dat 't ook veiliger is: liever dat IK het décor invlieg, dan dat ik een verstrooide voetganger neermaai omdat mijn remweg nét een metertje te lang is.
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Nieuwe voorbanden:
      - Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Akkoord. Maar als je dit weet en bewust rijdt vormt dit verrasssingseffect geen enkel probleem.
      - Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto.
      Niet volledig akkoord. Iedere auto (gewone auto's, geen sportwagens)krijgt vanuit fabriek een onderstuurd karakter mee. Het ondersturen zal dus verminderen met nieuwe banden vooraan. Eens dat dit een echt overstuurd karakter geeft, zijn je banden al teveel gesleten om nog veilig te zijn en moesten deze al lang vervangen zijn!

De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...
      Sterk, 't is nochtans met tegensturen en plankgas te geven dat je je auto zal rechttrekken bij FWD.

Nieuwe achterbanden:
      - Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden verwisseld werden, omdat het evenwicht in grip gelijk is.
      Akkoord.

- De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en besturen door gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.
      Niet volledig akkoord. Indien je voorste banden slecht zijn zal het onderstuurkarakter dat van de fabriek uit meegegeven wordt enkel nog versterkt worden. Dat versterkt onderstuur zal er voor zorgen dat je veel vlugger aan de griplimieten zit dan wanneer je vooraan nieuwe banden zou leggen. Om dit onderstuur op te vangen zal je dan inderdaad veel gas moeten lossen, maar de kans bestaat erin dat je veel te bruut gas lost, waardoor je auto overstuurd wordt, en dat is niet veilig.

Adviseert Michelin u om de risico’s zoveel mogelijk te beperken door de nieuwe of minder versleten banden op de achteras te monteren voor:
      - een betere grip in bochten. -> Zoals gezegd, niet akkoord, want onderstuur wordt versterkt, bij nieuwe banden vooraan wordt het ingebouwd onderstuur ietwat geneutraliseerd.

Enfin ja, dit is mijn mening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
        Ik geloofde vroeger ook in dat verhaaltje van "nieuwe banden achteraan", maar ervaring leert me dat de theorie erachter in mijn geval helemaal niet opgaat.

Met de meer afgesleten exemplaren achteraan heb ik nu nog nooit overstuur gehad ('t zou ook vies moeten doen eer ik dat met mijn rijstijl tegenkom) en de betere banden vooraan zorgen ervoor dat mijn rechtuit stabiliteit merkbaar verbeterd is. Ook merk ik dat mijn remweg nu een stukje korter is als ik 't rempedaal moet vloeren.

Dus ook hier: nieuwe banden gaan vanaf nu vooraan.
        't Rijdt gevoelig aangenamer, en ik denk dat 't ook veiliger is: liever dat IK het décor invlieg, dan dat ik een verstrooide voetganger neermaai omdat mijn remweg nét een metertje te lang is.
        Interessant punt dat je inhaalt! Het is inderdaad zo dat je remweg verkort met nieuwe banden vooraan. De grootste remkracht wordt op de voorwielen ontwikkelt. Je remvermogen is echter maar zo groot als dat dat je band kan leveren! Half versleten banden vooraan = langere remweg.

Comment

Liever een beetje onderstuur dat makkelijk te controleren valt dan onverwachts overstuur dat je nooit meer kunt corrigeren. Zowel met FWD als RWD.

Maar nog veel beter op tijd de banden vervangen, zodat je met geen van beiden te maken krijgt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
            Liever een beetje onderstuur dat makkelijk te controleren valt dan onverwachts overstuur dat je nooit meer kunt corrigeren. Zowel met FWD als RWD.

Maar nog veel beter op tijd de banden vervangen, zodat je met geen van beiden te maken krijgt
            Idem, maar ik zeg het, als ik met mijn FWD de beste banden achteraan leg heb ik massaal onderstuur bij het minste beetje dat ik m'n gaspedaal streel (in de regen dan toch). Beste banden vooraan zorgen bij ons voor een neutraal rijgedrag.

Om die reden verleggen wij onze banden nooit van vooraan naar achteraan. Als de voorbanden op zijn gewoon vervangen. Onze achterbanden gaan meestal +/- 2x zolang mee als de voorbanden. Dus last van plots overstuur hebben we nooit. En als de achterbanden dan eigelijk nog 5000km meekunnen als we de voorbanden vervangen, vervangen we de achterbanden ineens ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
              Ahja? Jij zou dus hopeloos verouderd rubber, dat eigelijk nog profiel heeft, maar toch niks meer waard is vooraan leggen? Bij FWD moeten sturen + aandrijven dan wel geschieden met verouderd rubber...
              't Is nu niet dat banden met pakweg 4mm die achteraan gelegd worden plots levensgevaarlijk worden hé.
              En bovendien, nu rijdt hij achteraan met banden die 7 jaar oud zijn, het kan dus enkel maar een verbetering worden imo.

het punt van ze achteraan te leggen is dat je nooit hopeloos oud rubber hebt.

denk even na: het regend. je voorste banden verplaatsen een hooop water, een deel ervan vliegt recht naar achteren gevolg je achterste banden moeten altijd meer water verwerken dan je voorste, een deel dat op de weg ligt en een deel dat ze erbij krijgen van je voorste.

Ik kon vroeger mijn 55pk sterke Corsa A (1200 naftje) met kale bandjes achteraan en nieuw rubber vooraan volledig laten uitbreken achteraan als het een beetje nat werd zonder eigenlijk echt veel moeite te doen.
              Met een hopeloos underpowerd voorwiel aangedreven ding is dit echt niet tof als dat onverwacht gebeurd. Als je dan puur voor de veiligheid gaat wil je toch liever vooraan de slechte minder profiel hebbende banden en wat onderstuur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                het punt van ze achteraan te leggen is dat je nooit hopeloos oud rubber hebt.

denk even na: het regend. je voorste banden verplaatsen een hooop water, een deel ervan vliegt recht naar achteren gevolg je achterste banden moeten altijd meer water verwerken dan je voorste, een deel dat op de weg ligt en een deel dat ze erbij krijgen van je voorste.

Ik kon vroeger mijn 55pk sterke Corsa A (1200 naftje) met kale bandjes achteraan en nieuw rubber vooraan volledig laten uitbreken achteraan als het een beetje nat werd zonder eigenlijk echt veel moeite te doen.
                Met een hopeloos underpowerd voorwiel aangedreven ding is dit echt niet tof als dat onverwacht gebeurd. Als je dan puur voor de veiligheid gaat wil je toch liever vooraan de slechte minder profiel hebbende banden en wat onderstuur.
                Sorry hoor, maar als het echt goed nat ligt gaan je voorste banden het meeste water moeten verwerken. Zij hebben al een groot deel van het water opzij gezwierd, waardoor de achterste banden minder water moeten verwerken.

Comment

Iets waar ik nooit op zal besparen zijn toch wel banden hoor het is ons enigste contact met de baan!
                  Ik ben voor stander voor Uniroyal op bepaalde wagen's
                  Afh van gebruik kumho en Hankook

FWD beste banden vooraan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse
                    Fout, fout, fout

Nieuwe banden gaan achteraan. Banden van achter naar voor. Dit op achter én voorwielaangevdreven wagens. Zo heb je altijd de betere banden achteraan (veiliger), en kom je nooit met hopeloos verouderd rubber te zitten dat eigelijk nog profiel heeft, maar toch niks meer waard is...

Dit vind ik toch niet helemaal juist, dus de beste banden achteraan? en dan remt de wagen zeker het best, ook bij regen? ik denk het niet.

Comment

Uniroyal zijn zowat de slechtste banden waar ik ooit mee gereden heb, zeker "the raintire" heeft absoluut geen grip in DE REGEN!

Comment

Uniroyal 'the raintyre' is gewoon een regenband voor mensen met RWD die graag driften!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjakie5V Bekijk Berichten
                          Dit vind ik toch niet helemaal juist, dus de beste banden achteraan? en dan remt de wagen zeker het best, ook bij regen? ik denk het niet.
                          Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je verstaat onder "het best remmen".

Ik versta daaronder "op een veilige manier gestopt geraken", en dan is dit inderdaad zo.

Heb je liever een remweg die 1 meter korter is in ideale omstandigheden, en veel langer in minder ideale omstandigheden, dan moet je de beste vanvoor leggen.

Vergeet trouwens niet dat bij remmen je gewicht verplaatst naar de vooras, en je achterbanden dus minder gewicht hebben om het water weg te drijven. Als je achterbanden dan behoorlijk versleten zijn zullen deze snel aan hun limiet zitten. Véél sneller dan je goede voorbanden met meer gewicht op. Het gevolg is dat je ABS en ESP in noodsituaties het voordeel van de goeie banden vooraan volledig teniet zullen doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                            Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je verstaat onder "het best remmen".

Ik versta daaronder "op een veilige manier gestopt geraken", en dan is dit inderdaad zo.

Heb je liever een remweg die 1 meter korter is in ideale omstandigheden, en veel langer in minder ideale omstandigheden, dan moet je de beste vanvoor leggen.

Vergeet trouwens niet dat bij remmen je gewicht verplaatst naar de vooras, en je achterbanden dus minder gewicht hebben om het water weg te drijven. Als je achterbanden dan behoorlijk versleten zijn zullen deze snel aan hun limiet zitten. Véél sneller dan je goede voorbanden met meer gewicht op. Het gevolg is dat je ABS en ESP in noodsituaties het voordeel van de goeie banden vooraan volledig teniet zullen doen.
                            nonsens, je voorwielen zijn net het belangrijkste bij het remmen, als je voorbanden kaal zijn mag je achteraan nog zo supergoeie banden liggen hebben, vergeet het maar om kort te remmen.

beste banden vooraan imho

rij je met de moto? doe es een remtest met alleen de voorrem en ééntje alleen met de achterrem en kijk es welk wiel ervoor zorgt dat je het snelst stilstaat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                              nonsens, je voorwielen zijn net het belangrijkste bij het remmen, als je voorbanden kaal zijn mag je achteraan nog zo supergoeie banden liggen hebben, vergeet het maar om kort te remmen.

beste banden vooraan imho

rij je met de moto? doe es een remtest met alleen de voorrem en ééntje alleen met de achterrem en kijk es welk wiel ervoor zorgt dat je het snelst stilstaat
                              Hehe, dus volgens jouw zijn achterremmen niet belangrijk?

Rij jij met de moto? Rij dan eens een toertje op een circuit, zonder je achterremmen te gebruiken. Je zal snel merken hoe belangrijk achterremmen zijn voor de stabiliteit.

Het is inderdaad zo dat je voorremmen het grootste deel van de vertraging doen, maar je achteras regelt je stabiliteit. Tel hier nog eens electronische remkrachtverdelers, ESP en ABS bij, en ik wens je veel success in het verkeer zonder profiel achteraan.

Comment

...
                                veel theorie
                                ...
                                Enfin ja, dit is mijn mening.
                                Ik zie het je graag typen, al deze theorie. Een ding weet je echter nog niet op je 19de, met weinig rijervaring, en dat is dat op het moment je ergens een echte noodsituatie meemaakt, je maar 1 reflex hebt, en dat is vol in de remmen gaan. Met wat geluk weet je nog te sturen in de richting waar je naartoe wilt, met wat pech lukt dit zelfs niet.

Ik wil je hier niet persoonlijk aanvallen, dit is voor iedereen zo. Veel of weinig rijervaring. Je hebt op dat moment gewoon geen tijd voor theorie, je hebt 100ms om de praktijk toe te passen. En je kan maar beter zien dat je voertuig er aan aangepast is.

Comment

laat mij het hier op houden.

moest je remkracht identiek zijn links en rechts dit zowel op voor als achteras (natuurlijk meer remkracht voor als achter)
                                  Moest het wegdek dan nog ook identiek zijn (even veel water/vuil/...) en moesten mijn banden dan nog ook exacht hetzelfde slijten aan elke kant.
                                  En zou elke noodsituatie enkel gebeuren waneer ik kaarsrecht rij stuur dus perfect recht staat op dat moment.
                                  Dan zou ik mijn beste banden telkens vooraan leggen. anders liever niet.

Laat ik de teorien even achterwegen en ga ik op mijn ervaringen af dan weet ik toch dat mijn wagen serjeus veel meer moeite heeft om bij een noodstop rechtdoor te blijven gaan als hij slechte banden achteraan heeft en ja het is een FWD (de citroen en de corsa toch)

Comment

Ik zie het je graag typen, al deze theorie. Een ding weet je echter nog niet op je 19de, met weinig rijervaring, en dat is dat op het moment je ergens een echte noodsituatie meemaakt, je maar 1 reflex hebt, en dat is vol in de remmen gaan. Met wat geluk weet je nog te sturen in de richting waar je naartoe wilt, met wat pech lukt dit zelfs niet.

Ik wil je hier niet persoonlijk aanvallen, dit is voor iedereen zo. Veel of weinig rijervaring. Je hebt op dat moment gewoon geen tijd voor theorie, je hebt 100ms om de praktijk toe te passen. En je kan maar beter zien dat je voertuig er aan aangepast is.
                                    Ondanks dat ik nog maar 19 ben heb ik toch al dik 80.000km achter de kiezen.
                                    Eén keer serieus in de problemen gekomen.

Zware regenval, afrit EXPO in Gent (komende van Brugge) lag er kletsnat bij. Probleem bij die afrit is dat er een 'put' zit. Je gaat eerst naar beneden en dan naar boven. Hierdoor stond er meerdere cms water. M'n beste banden lagen toen nog achteraan, for the record.
                                    Ik kom aan normale snelheid in die bocht, begin extreem te ondersturen omdat m'n voorbanden NIETS meer van grip bieden, ga recht op de betonblokken af => Lift-off + snok aan stuur => Overstuur. Dan tegensturen en plankgas geven en ik trok mezelf recht. Dan na de afrit mij geparkeerd en 5min moeten bekomen. Dan heb ik besloten om m'n beste banden vooraan te leggen.

Dus ik heb weldegelijk al in de praktijk een noodsituatie meegemaakt, en laat ik nu net in die noodsituatie gekomen zijn doordat m'n beste banden achteraan lagen.

Comment

Hehe, dus volgens jouw zijn achterremmen niet belangrijk?

Rij jij met de moto? Rij dan eens een toertje op een circuit, zonder je achterremmen te gebruiken. Je zal snel merken hoe belangrijk achterremmen zijn voor de stabiliteit.

Het is inderdaad zo dat je voorremmen het grootste deel van de vertraging doen, maar je achteras regelt je stabiliteit. Tel hier nog eens electronische remkrachtverdelers, ESP en ABS bij, en ik wens je veel success in het verkeer zonder profiel achteraan.

stabiliteit heeft hier geen zak mee te maken, als het regende ging ik nooit rijden zoals op circuit en gebruikte ik mijn voorrem nog altijd het meeste voor korte remacties, mits de nodige dosering.

als ik mag kiezen om het verkeer in te duiken met slechts 1 remset dan kies ik steevast voor de voorste remmen, als zijnde een anticiperende chauffeur/motard

Comment

stabiliteit heeft hier geen zak mee te maken
                                        ?

als ik mag kiezen om het verkeer in te duiken met slechts 1 remset dan kies ik steevast voor de voorste remmen, als zijnde een anticiperende chauffeur/motard
                                        Totaal niet relevant, maar je hebt wel gelijk.

Comment

Ondanks dat ik nog maar 19 ben heb ik toch al dik 80.000km achter de kiezen.
                                          Eén keer serieus in de problemen gekomen.

Zware regenval, afrit EXPO in Gent (komende van Brugge) lag er kletsnat bij. ...

Dus ik heb weldegelijk al in de praktijk een noodsituatie meegemaakt, en laat ik nu net in die noodsituatie gekomen zijn doordat m'n beste banden achteraan lagen.
                                          Als ik het zo lees is dit geen noodsituatie, maar een overmoedige chauffeur in slechte omstandigheden

Voor mij is een noodsituatie een situatie waarin je je onverwacht bevind. Als je er dus niet op voorbereid bent, en meestal gecreëerd door een mede-weggebruiker die niet doet wat jij verwacht.

Als je jezelf al in de problemen werkt op een afrit in de regen, ja, dan zijn je banden het minste van je problemen...

Comment

Working...
                                          X