Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Spoorgevoeligheid door bandentype?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichtenbon,
mijn kar voelt de laatste tijd enorm onstabiel aan op slechte wegen, de minste put of oneffenheid is voldoende om mijn kar van de baan te gooien als ik mijn stuur ni goe vast heb..
ok, overdrijf nu wel maar het is geweldig vervelend
vooraan heb ik Bridgestone Potenza in 225/40ZR18 88Y en achteraan heb ik Michelin Pilot Sport (geen cijfer 2 van PS2 zichtbaar op de band maar wel zichtbaar op mijn factuur van de bandencentrale) 255/35ZR18 94Y
kan dat er mee te maken hebben?
Ik heb mijn ophanging en alles qua stuurtrein laten checken bij BMW en daar was niks aan de hand, zij zeiden ook wel dat het mogelijks aan het type band zou kunnen liggen)Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichtentoen ik die kar kocht had die niks van die problemen maar toen waren de banden nog in prima staat (nu hebben ze ondertussen al 30.000km extra gelopen waaronder een 3tal trackdays) maar lagen er achteraan ook Potenza's..
Al liggen de jouwe er al 30k km op (heb ik half gelezen?), laat het een tip zijn voor de toekomst!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichtenbon,
mijn kar voelt de laatste tijd enorm onstabiel aan op slechte wegen, de minste put of oneffenheid is voldoende om mijn kar van de baan te gooien als ik mijn stuur ni goe vast heb..
ok, overdrijf nu wel maar het is geweldig vervelend
vooraan heb ik Bridgestone Potenza in 225/40ZR18 88Y en achteraan heb ik Michelin Pilot Sport (geen cijfer 2 van PS2 zichtbaar op de band maar wel zichtbaar op mijn factuur van de bandencentrale) 255/35ZR18 94Y
kan dat er mee te maken hebben?
Ik heb mijn ophanging en alles qua stuurtrein laten checken bij BMW en daar was niks aan de hand, zij zeiden ook wel dat het mogelijks aan het type band zou kunnen liggen)
Comment
-
Ik geloof niet in de theorie van banden die te oud zouden zijn. Het gaat hier niet over Formule1 banden maar over banden voor dagelijks gebruik en die gaan volgens mij in de meeste gevallen jaren mee.
Ik geloof meer in de theorie van brede banden op een BMW waarvan de achterwielen meestal meer negatieve camber hebben en daardoor gevoeliger zijn voor spoorvorming, een verlaagde wagen doet daar nog een schepje bovenop.
Comment
-
Iedereen gelooft wat hij wil hé. Ik heb de tip gekregen van een garagist en het voorval met m'n vriend geloof ik het zeker.
Vond ook nog dit op een site: http://www.vrijecamper.nl/techniek/banden.htm
Wissel de wielen om de 15000-20000 km: de voorwielen achteraan plaatsen en omgekeerd, aan dezelfde kant van het voertuig. Een andere tip kan zij om het reservewiel na 15.000 km op te leggen en daarna elke volgende 15.000 km een ander wiel als reservewiel weg te bergen. Hierdoor verslijt het reservewiel eveneens en kan 1/5 meer kilometer gereden worden met een bandenstel.Banden verslijten maar verouderen ook. Vervang –ook niet versleten- banden ten laatste wanneer zij 8 jaar oud geworden zijn of kleine scheurtjes (ouderdom) in het rubber vertonen!
En inderdaad, banden die VEEL te warm gekregen hebben zijn ook om zeep. Dat weet iedereen die met een auto, kart of moto op circuit gaan rijden zijn. Maar dan zouden ze moeten blauw uitslaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk BerichtenIedereen gelooft wat hij wil hé. Ik heb de tip gekregen van een garagist en het voorval met m'n vriend geloof ik het zeker.
Vond ook nog dit op een site: http://www.vrijecamper.nl/techniek/banden.htm
Je haalt je informatie van een site over kampeerwagens en je past dit toe op personenwagens? Ik ben nu ook wel een voorstander om de wielen om de zoveel km van as te wisselen maar dit om een gelijkmatige slijtage te verkrijgen, de reden die jij hier eerder in dit topic aangeeft dat een band die enkel maar 'loopt' lijk me nogal vergezocht.
8j vindt ik er wat over, toen ik vroeger minder km deed merkte ik dat het beste er wel af was na 2j. de grip verdwijnt omdat het rubber uitdroogt.
Dus men zou volgens jou om de twee jaar banden moeten vervangen. Dan heb je echt geld teveel. Banden van 5 jaar oud kunnen en zijn meestal nog meer dan goed genoeg.
Comment
-
Op de achterste as van de Citroën liggen nog steeds de eerste banden, ondertussen toch al een 7 jaar oude auto. Na de winter gaan de banden van de vooras vanachter te liggen, en komen er weer nieuwe bandjes op de vooras.
Ik weet nu wel niet in welke mate mijn post on topic is
Comment
-
Heeft volgens mij niets met de slijtage te maken maar wel met de maat en flank van de banden.
Ik reed voordien met Pirelli Eufori 225 - 255 combi in 17" en had ook veel last van spoorvorming.
Sinds kort zitten er 4 nieuwe rubbers onder, Potenza's, en die hebben iets zachtere flanken maar toch nog hard genoeg om de sporen op te gaan zoeken...
Als ik mijn winterbanden opleg, 205/55R16, dan is er helemaal geen sprake meer van spoorvorming !
De combinatie laag profiel en runflat zijn volgens mij de ideale cocktail om last te hebben van spoorvorming...
Greetz, Tourer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk BerichtenOp de achterste as van de Citroën liggen nog steeds de eerste banden, ondertussen toch al een 7 jaar oude auto. Na de winter gaan de banden van de vooras vanachter te liggen, en komen er weer nieuwe bandjes op de vooras.
Ik weet nu wel niet in welke mate mijn post on topic is
Nieuwe banden gaan achteraan. Banden van achter naar voor. Dit op achter én voorwielaangevdreven wagens. Zo heb je altijd de betere banden achteraan (veiliger), en kom je nooit met hopeloos verouderd rubber te zitten dat eigelijk nog profiel heeft, maar toch niks meer waard is...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk BerichtenFout, fout, fout
Nieuwe banden gaan achteraan. Banden van achter naar voor. Dit op achter én voorwielaangevdreven wagens. Zo heb je altijd de betere banden achteraan (veiliger), en kom je nooit met hopeloos verouderd rubber te zitten dat eigelijk nog profiel heeft, maar toch niks meer waard is...
Dan moet ik die van mij ook eens gaan wisselen, maar dan moet ik vooraan op Michelin Energy's gaan rijden. Dan raak ik helemaal niet meer weg als het nat ligt
Maar dan zijn ze mss wel snel versleten
Hmmzz...2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk BerichtenFout, fout, fout
't Is nu niet dat banden met pakweg 4mm die achteraan gelegd worden plots levensgevaarlijk worden hé.
En bovendien, nu rijdt hij achteraan met banden die 7 jaar oud zijn, het kan dus enkel maar een verbetering worden imo.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk BerichtenIk zeg enkel maar wat de bandenman tegen mij gezegd heeftDus volgens jullie vanachter altijd de nieuwste banden?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenAhja? Jij zou dus hopeloos verouderd rubber, dat eigelijk nog profiel heeft, maar toch niks meer waard is vooraan leggen? Bij FWD moeten sturen + aandrijven dan wel geschieden met verouderd rubber...
't Is nu niet dat banden met pakweg 4mm die achteraan gelegd worden plots levensgevaarlijk worden hé.
En bovendien, nu rijdt hij achteraan met banden die 7 jaar oud zijn, het kan dus enkel maar een verbetering worden imo.
Het idee achter die theorie is dat de voorste wielen gestuurd zijn. Als die uit koers geraken kan ge bijsturen door te sturen, remmen en gassen. Als de achterste wielen uit koers raken kan je minder doen dus ga je dat proberen te voorkomen door het beste rubber achteraan te leggen.
Ik weet niet welke het meeste zin heeft maar met mijn ietsje onderstuurde Saab hem ik liever het beste rubber vooraan2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
-
We zullen wel zien wat we met de Citroën doen. Ze gaan trouwens nog een wintertje mee, daar niet van. We hebben nog tijd genoegMaar waarschijnlijk komen de nieuwe banden toch vooraan... Mijn ouders hebben dat altijd zo gedaan, dus ze zullen het zo ook wel blijven doen, veronderstel ik, en al zeker als ze bij de bandencentrale zeggen het zo te doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenIk weet niet welke het meeste zin heeft maar met mijn ietsje onderstuurde Saab hem ik liever het beste rubber vooraan
't Is zelfs zo dat toen m'n beste banden achteraan lagen, wanneer ik onderstuur en dat wou corrigeren door gas te minderen, vlugger neiging had tot overstuur dan nu met m'n beste banden vooraan. Dus vergeet dat dat bij een FWD je beste banden achteraan moeten liggen!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk BerichtenMijn ouders hebben dat altijd zo gedaan, dus ze zullen het zo ook wel blijven doen, veronderstel ik, en al zeker als ze bij de bandencentrale zeggen het zo te doen.
Je moet mij dus niet op m'n woord geloven... Maar misschien geloof je de professionals?
Comment
Comment