Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tuning BMW '1 (E81, E87)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Beta
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
    Nenee, een 123 heeft wel degelijk kortere versnellingen, hij draait meer toeren in iedere versnelling bij gelijke snelheden. Dat vnl omdat ie ook meer toeren kán draaien. Maar ook voor sportiviteit. Ik heb thuis ergens een excell liggen waar alles uitgerekend staat voor alle eend diesels... zo lollig vind ik dat
    Nu is dat nefast voor de topsnelheid, mn 123 blijf steken op 238km/h, maar eigenlijk vind ik dat niet erg want de hernemingen zelfs in zijn 6 zijn straf genoeg op de meeste auto's goed te laten zweten
    Hoe verklaar je dan de kortere verhoudingen van de 120d volgens de cataloog? Het scheelt niet veel, maar er is wel een verschil, vooral tot de vierde versnelling.

    Leave a comment:


  • Onehp
    replied
    Nenee, een 123 heeft wel degelijk kortere versnellingen, hij draait meer toeren in iedere versnelling bij gelijke snelheden. Dat vnl omdat ie ook meer toeren kán draaien. Maar ook voor sportiviteit. Ik heb thuis ergens een excell liggen waar alles uitgerekend staat voor alle eend diesels... zo lollig vind ik dat
    Nu is dat nefast voor de topsnelheid, mn 123 blijf steken op 238km/h, maar eigenlijk vind ik dat niet erg want de hernemingen zelfs in zijn 6 zijn straf genoeg op de meeste auto's goed te laten zweten

    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Zijn dat ook niet de gewichten van de standaardversies? Aangezien de 123d als enige standaard airco heeft (ja toch?) is het logisch dat hij meer weegt dan de rest. Die airco alleen al.
    Ik zie trouwens dat een 123d 45 kg meer weegt dan een 120d. Dus 45 kg voor een iets zwaardere motor en wat extra uitrusting.
    Idd. Het is eigenlijk vooral de versnellingsbak die wat zwaarder is (laag en centraal), die extra turbo weegt wss niet zoveel extra...
    Last edited by Onehp; 08/12/2010, 13:19.

    Leave a comment:


  • Beta
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
    Weet niet exact, maar iets van de laatste 10 jaar wordt voor gewone wagens het EU gewicht aangegeven. Maar veel sportwagenfabrikanten blijven het rijklaar gewicht (zonder chauffeur) of het leeggewicht (zonder chauffeur en brandstof) aangeven of soms zelfs het drooggewicht (zonder vloeistoffen). Dat kan dan soms een goede 200kg scheelen tussen de uitersten en dan zien onze gewone auto's er zwaarder uit dan ze eigenlijk zijn. Het is dus belangrijk te zien hoe het gewicht gedefinieerd is.
    Ja, een standaard 123d zonder opties of M-paket zou dus LEEG 1365kg moeten wegen... veel van het lompe gevoel zit trouwens in de wielen, de mijne voelt veel lichtvoetiger aan met zijn lichtgewicht zomervelgen en banden (non-rft)
    Zijn dat ook niet de gewichten van de standaardversies? Aangezien de 123d als enige standaard airco heeft (ja toch?) is het logisch dat hij meer weegt dan de rest. Die airco alleen al.
    Ik zie trouwens dat een 123d 45 kg meer weegt dan een 120d. Dus 45 kg voor een iets zwaardere motor en wat extra uitrusting.

    Leave a comment:


  • Beta
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Je bedoelt p.46 zeker? In ieder geval die verhoudingen zijn voor mij een beetje chinees maar als ik ervan uitga dat de eindoverbrenging van de 120d langer is, dan is uiteindelijk alles toch langer gegeard dan bij de 123d, klopt toch of niet?

    Edit: Check het toerental van deze 120d bij 180km/h: http://www.youtube.com/watch?v=y8aVA...eature=related
    Idd. p. 46 van het pdf-bestand. Ik had eerst in de cataloog op papier gekeken en daarin is het op p. 64. Blijkbaar mankeren er pagina's in de pdf-bestand, want als je naar de gedrukte aanduidingen kijkt, is het p. 64.

    Ik ben helemaal geen verhoudingen-specialist hoor, maar hoe lager het getal, hoe langer de verhouding.
    Zoals ik zei zijn de meeste overbrengingen van de 120d iets korter (niet langer) dan bij een 123d. Enkel de vijfde is even lang (verhouding 1,0).

    In een ander topic heb ik het er al eens over gehad met iemand met een 116d. Hij zei dat hij aan 120 km/h in zesde 1800-1900 tpm maakt. Bij mij is dat ongeveer 2150.

    Leave a comment:


  • Onehp
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door StreetRod Bekijk Berichten
    Dus onze 123d weegt 1365 kg leeg ? Want op verschillende websites staat idd 1475kg of zoiets, sinds wanneer is dat EU gewicht dan tot stand gekomen ?
    Weet niet exact, maar iets van de laatste 10 jaar wordt voor gewone wagens het EU gewicht aangegeven. Maar veel sportwagenfabrikanten blijven het rijklaar gewicht (zonder chauffeur) of het leeggewicht (zonder chauffeur en brandstof) aangeven of soms zelfs het drooggewicht (zonder vloeistoffen). Dat kan dan soms een goede 200kg scheelen tussen de uitersten en dan zien onze gewone auto's er zwaarder uit dan ze eigenlijk zijn. Het is dus belangrijk te zien hoe het gewicht gedefinieerd is.
    Ja, een standaard 123d zonder opties of M-paket zou dus LEEG 1365kg moeten wegen... veel van het lompe gevoel zit trouwens in de wielen, de mijne voelt veel lichtvoetiger aan met zijn lichtgewicht zomervelgen en banden (non-rft)
    Last edited by Onehp; 08/12/2010, 06:42.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Ik heb het sterke vermoeden dat door velen de 120d gekozen wordt boven de 123d, gewoon omdat de enkele turbo toch duidelijk een " extra acceleratiegevoel geeft" t.o.v de supersaaie liniaire 123d maar... tja dat is natuurlijk ook een persoonlijke ervaring.
    Daarbij komt nog dat je een paar duiten in je zak steekt t.o.v. een 123d.
    De 123d sleurt zonder pinken, zoals eerder gezegd, wel door tot bijna 5000tr/m maar of je dat waardeert is ook puur persoonlijk.
    Zelf vind ik het grootste nadeel aan een 123d dat de versnellingen te kort zijn, op dat gebied snap ik BMW echt niet. Bedoel: 204pk en 400NM...WTF met die korte versnellingen??
    VB.: 118d bij 3000tr/m rijdt 180km/h, een 123d heeft daar 3400tr/m voor nodig.
    In ieder geval, ik geef je alvast wat voorkennis moest je één van deze twee in overweging nemen en een testrit is natuurlijk het beste voor een persoonlijke ervaring tussen deze twee..
    Ja, nu ik het zo lees gaat die laatste zin nergens over, stom...

    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Jamaar. Ik héb al een 120d.
    Je moet overigens de cataloog eens checken. De eerste vier versnellingen en de achteruit zijn bij de 120d nog korter dan bij de 123d. Bij de 116d en 118d zijn ze een stuk langer. En de benzineversies zitten daar tussenin.
    Je zou denken dat de lengte van verhoudingen bij alle diesels min of meer gelijk zijn, maar het verschil tss de goedkoopste en de twee duurste is zelfs ronduit groot.
    Je bedoelt p.46 zeker? In ieder geval die verhoudingen zijn voor mij een beetje chinees maar als ik ervan uitga dat de eindoverbrenging van de 120d langer is, dan is uiteindelijk alles toch langer gegeard dan bij de 123d, klopt toch of niet?



    Edit: Check het toerental van deze 120d bij 180km/h: http://www.youtube.com/watch?v=y8aVA...eature=related
    Last edited by ; 08/12/2010, 07:33.

    Leave a comment:


  • Beta
    replied


    Zie p. 64.

    Leave a comment:


  • Beta
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Ik heb het sterke vermoeden dat door velen de 120d gekozen wordt boven de 123d, gewoon omdat de enkele turbo toch duidelijk een " extra acceleratiegevoel geeft" t.o.v de supersaaie liniaire 123d maar... tja dat is natuurlijk ook een persoonlijke ervaring.
    Daarbij komt nog dat je een paar duiten in je zak steekt t.o.v. een 123d.
    De 123d sleurt zonder pinken, zoals eerder gezegd, wel door tot bijna 5000tr/m maar of je dat waardeert is ook puur persoonlijk.
    Zelf vind ik het grootste nadeel aan een 123d dat de versnellingen te kort zijn, op dat gebied snap ik BMW echt niet. Bedoel: 204pk en 400NM...WTF met die korte versnellingen??
    VB.: 118d bij 3000tr/m rijdt 180km/h, een 123d heeft daar 3400tr/m voor nodig.
    In ieder geval, ik geef je alvast wat voorkennis moest je één van deze twee in overweging nemen en een testrit is natuurlijk het beste voor een persoonlijke ervaring tussen deze twee..
    Jamaar. Ik héb al een 120d.
    Je moet overigens de cataloog eens checken. De eerste vier versnellingen en de achteruit zijn bij de 120d nog korter dan bij de 123d. Bij de 116d en 118d zijn ze een stuk langer. En de benzineversies zitten daar tussenin.
    Je zou denken dat de lengte van verhoudingen bij alle diesels min of meer gelijk zijn, maar het verschil tss de goedkoopste en de twee duurste is zelfs ronduit groot.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
    Toch even meegeven dat dat het EU gewicht is van de 123d. Wil je vergelijken met het leeggewicht van vroeger, dan mag je 75kg voor chauffeur en bagage, en ong. 45kg voor de tankvulling aftrekken. Dan kom je uit bij 1365kg wat nog een redelijk leeggewicht is als je bedenkt dat eend toch een technische volwassenheid heeft die niet te vergelijken is met "sportievelingen" van vroeger. Het aangegeven gewicht van een 120d is ook zonder Airco dus in de werkelijkheid is het verschil niet zo groot...

    Dus onze 123d weegt 1365 kg leeg ? Want op verschillende websites staat idd 1475kg of zoiets, sinds wanneer is dat EU gewicht dan tot stand gekomen ?

    Leave a comment:


  • Onehp
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Een 123d is ook een optie (Indien van toepassing dus o.a. betaalbaar). Denk dat een 120d sneller aanvoelt als een 123d maar gechipt krijg je een heel ander verhaal t.o.v. een 120d.
    Sleur je nog altijd 1,5 ton mee maar met een pk of 250 en een koppel van ongeveer 500NM heb je al een vrij vinnige auto. Het verschil zit em in het feit dat de 123d gewoon echt doorsleurt tot bijna 5000tr/min terwijl een 120d bij dat toerental al behoorlijk naar lucht snakt.
    Toch iets om te overwegen, buiten het gewicht.
    Toch even meegeven dat dat het EU gewicht is van de 123d. Wil je vergelijken met het leeggewicht van vroeger, dan mag je 75kg voor chauffeur en bagage, en ong. 45kg voor de tankvulling aftrekken. Dan kom je uit bij 1365kg wat nog een redelijk leeggewicht is als je bedenkt dat eend toch een technische volwassenheid heeft die niet te vergelijken is met "sportievelingen" van vroeger. Het aangegeven gewicht van een 120d is ook zonder Airco dus in de werkelijkheid is het verschil niet zo groot...

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik heb het sterke vermoeden dat door velen de 120d gekozen wordt boven de 123d, gewoon omdat de enkele turbo toch duidelijk een " extra acceleratiegevoel geeft" t.o.v de supersaaie liniaire 123d maar... tja dat is natuurlijk ook een persoonlijke ervaring.
    Daarbij komt nog dat je een paar duiten in je zak steekt t.o.v. een 123d.
    De 123d sleurt zonder pinken, zoals eerder gezegd, wel door tot bijna 5000tr/m maar of je dat waardeert is ook puur persoonlijk.
    Zelf vind ik het grootste nadeel aan een 123d dat de versnellingen te kort zijn, op dat gebied snap ik BMW echt niet. Bedoel: 204pk en 400NM...WTF met die korte versnellingen??
    VB.: 118d bij 3000tr/m rijdt 180km/h, een 123d heeft daar 3400tr/m voor nodig.
    In ieder geval, ik geef je alvast wat voorkennis moest je één van deze twee in overweging nemen en een testrit is natuurlijk het beste voor een persoonlijke ervaring tussen deze twee..

    Leave a comment:


  • Beta
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    @Beta: Had ik ook al aangehaald, allez ja, in de eerste zin toch.
    Ik weet dat je dat zei, en ik antwoordde daarop dat ik ze eens zou moeten naast elkaar zetten in dezelfde uitvoering om te zien welke meer lineair is. Ik vind de 120d ook vrij lineair.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Klopt enigzins. Verder is de standaard 123d door zijn extreme lineariteit een stuk saaier als de 120d.
    Maar..ik kan mij wel voorstellen dat bij chiptuning de 123d net zo lekker aanvoelt als een gechipte 120d maar dan wel een pakske sneller. Wat de prijs betreft... reken maar op een kleine 3000€ meer voor deze biturbo (o.a imago....) maar daar zijn wel een deel opties standaard die bij andere 1 series bijbetaalt moeten worden. O.a. Electronische airco, alarm, 130i remschijven..enz...

    Had ik ook al aangehaald.
    @Beta: Had ik ook al aangehaald, allez ja, in de eerste zin toch.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Thx. Inderdaad, meer moet het niet zijn, wij hebben duidelijk dezelfde mening.
    Klopt, velgen zijn van X3, achter met extra 5mm spacer.
    De achterspoiler van BMW zelf vind ik vrij zielig en ben dus blij dat ik deze heb gevonden.

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Hier een paar fotokes van mijne einser. Later is de dubbele pijp erbij gekomen, een must vond ik, net zoals de H&R verlaging, de dakspoiler (Maar dan ook enkel dit soort model), de 19" velgen (Hoezo te groot?) en het M-pakket.

    Wauw, dit is een knappe 1!

    Zowat alles klopt naar mijn mening!
    Mooie kleur, M-pakketje, perfecte verlaging, reteknappe velgen (van de X3?) en een sobere dubbele uitlaat erop (skytune?). Meer moet dat niet zijn.

    Leave a comment:


  • Beta
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Behalve als ze gechipt zijn, dan gaat de linariteit er zo uit. Turbo komt er plotseling zo hard inzetten dat het niet meer te vergelijken is met standaard, nog nie bekan.! En de 123d stuwt je zo hard vooruit dat je de lineariteit vergeet, versnelling gaat wel nog liniair maar wel beduidend sneller waardoor er toch wel een meer dan seriueze kick onstaat...
    Ja, dat had ik intusen door. Ik had het over een 120d en 123d met standaard vermogen.
    De mijne is alleszins niet gechipt en ik ben het ook niet van plan.
    Enig nadeel: elke 118d die wel gechipt is, is natuurlijk even snel als de mijne. En bij uitbreiding ook elke 116d ...

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Behalve als ze gechipt zijn, dan gaat de linariteit er zo uit. Turbo komt er plotseling zo hard inzetten dat het niet meer te vergelijken is met standaard, nog nie bekan.! En de 123d stuwt je zo hard vooruit dat je de lineariteit vergeet, versnelling gaat wel nog liniair maar wel beduidend sneller waardoor er toch wel een meer dan seriueze kick onstaat...

    Hoe da ik da weet? Heb zelf een e46 330d gehad en weet dus wel hoe het zit na chiptuning en heb ook al meegereden met een gechipte 123d. 330d is standaard redelijk snel maar gechipt is deze gewoon explosief, geen "Scuderia"maar beduidend sneller.
    De 123d gaat er onderuit als de bliksem en blijft versnelen tot bijna 5000tr/m...onvoorstelbaar voor een twee liter..
    Last edited by ; 07/12/2010, 17:51.

    Leave a comment:


  • Beta
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Klopt enigzins. Verder is de standaard 123d door zijn extreme lineariteit een stuk saaier als de 120d.
    Maar..ik kan mij wel voorstellen dat bij chiptuning de 123d net zo lekker aanvoelt als een gechipte 120d maar dan wel een pakske sneller. Wat de prijs betreft... reken maar op een kleine 3000€ meer voor deze biturbo (o.a imago....) maar daar zijn wel een deel opties standaard die bij andere 1 series bijbetaalt moeten worden. O.a. Electronische airco, alarm, 130i remschijven..enz...
    Ik zou eens twee vergelijkbare Einsers moeten vergelijken om het verschil in lineariteit nog eens te testen. Echter, de 120d vind ik ook behoorlijk lineair. En in feite zijn zowat alle (tegenwoordig toch) BMW-diesels redelijk lineair.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Klopt enigzins. Verder is de standaard 123d door zijn extreme lineariteit een stuk saaier als de 120d.
    Maar..ik kan mij wel voorstellen dat bij chiptuning de 123d net zo lekker aanvoelt als een gechipte 120d maar dan wel een pakske sneller. Wat de prijs betreft... reken maar op een kleine 3000€ meer voor deze biturbo (o.a imago....) maar daar zijn wel een deel opties standaard die bij andere 1 series bijbetaalt moeten worden. O.a. Electronische airco, alarm, 130i remschijven..enz...

    Had ik ook al aangehaald.
    Last edited by ; 07/12/2010, 20:39.

    Leave a comment:


  • Beta
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Een 123d is ook een optie (Indien van toepassing dus o.a. betaalbaar). Denk dat een 120d sneller aanvoelt als een 123d maar gechipt krijg je een heel ander verhaal t.o.v. een 120d.
    Sleur je nog altijd 1,5 ton mee maar met een pk of 250 en een koppel van ongeveer 500NM heb je al een vrij vinnige auto. Het verschil zit em in het feit dat de 123d gewoon echt doorsleurt tot bijna 5000tr/min terwijl een 120d bij dat toerental al behoorlijk naar lucht snakt.
    Toch iets om te overwegen, buiten het gewicht.
    Voor ik de mijne bestelde ben ik beiden gaan testrijden. De 123d was een Sportshatch op 18" en met Dynamic Line (dus o.a. sportzetels en sportophanging). De 120d was een Coupé met meer luxe-uitrusting (leder, open dak, automaat), maar geen sportzetels of sportophanging. De velgen waren ook iets kleiner. De automaat en het ontbreken van een sportief pack, vond ik alleszins een nadeel.
    Los daarvan vond ik de 123d wel sneller aanvoelen dan de 120d, maar doordat het een diesel is en blijft, had ik niet echt zin om de meerprijs voor die wagen (ja, ik weet dat de 123d standaard een stuk beter is uitgerust, maar toch) op te hoesten. Daar komen dan ook nog eens extra BIV en extra verzekeringskosten bij.
    En ik vergeleek hem ook wel met de Golf VI GTI die op papier exact even snel van 0 naar 100 gaat. Tegenover die Golf vond ik de 123d een stuk minder uitnodigen tot volgas rijden. Het gaat goed vooruit, maar voor het geluid hoef je het niet te doen. Het is en blijft een diesel.
    In dat opzicht vind ik de 120d de betere keuze.

    Leave a comment:

Working...
X