Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chiptuning ? wagen in beslag genomen !

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Timmie
    replied
    BMW320, als ge dan toch zo zeker zijt van u punten ga er dan mee naar de flikken en al de rest.
    wat dat wij hier ook aanhalen het is nooit niet waar.
    btw, op dit moment ben ik nog altijd aan het lachen met u omda ge eerst niks kent van chiptuning maar het toch wilt laten doen. ( wannabe )
    en nu komde over als iemand die er alles van kent, maar nog steeds zijn autootje niet terug heeft.

in mijn ogen zedde gewoon nen aap geweest door tegen die flikken te zeggen da uwen auto gechipped was.
    hadde gezegd dat dien tuner gewoon uwen auto ofzo had uitgelezen, dan was er totaal geen probleem geweest. nu zit ge in de shit en probeerde u te wreken op den tuner.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Linkje naar wettekst ipv voze site? Dan nog, tuning is geen verkoop, onderhoud of herstelling van een voertuig. Lees jij het BTW wetboek eens VOLLEDIG door, en kom binnen een paar weken terug, ik heb de tijd niet. (tnx!)
    Bang dat ik gelijk krijg ivm die facturatieverplichting ? Staat nochtans mooi uitgelegd in dat BTW wetboek. CHIPTUNING is wel degelijk "werken" aan een voertuig en dient ten alle tijde gefactureerd te worden. De tuner "brengt" de tuning "aan" aan de wagen (chip of software)

Ivm "auto 5" levering/kasticket : de verkoper kan niet weten dat dit voor je auto bestemd is.
    Die battery kan dienen voor je kerstboomverlichting, de matjes voor de voor - én achterdeur,
    de ruitewisser als aftrekker mits wat fantasie en de olie misschien als frietvet.

De tuner werkt wél aan je auto en kan zich niet onwetend verklaren !
    ik leef mee met uw bolide, daar eenzaam en verlaten tussen die wit getunede wagens met hun striping en nageplaatse xenon
    euh neen, staat nog op de parking van de takeldienst

Zielige kloot
    Hilarisch hoe autoforum gewoon te slim is voor u, maar ge toch maar blijft volhouden :')
    Och, ik heb de tijd. Jammer dat gij dan te lomp zijt om de inhoud van de wetten te begrijpen.

ze hebben mijn wagen in beslag genomen voor chiptuning, maar eigenlijk zat ik stoned achter mijn stuur, had ik geen papieren bij, heb ik de flikken hun huid vol gescholden, zat mijn wagen vol met radar detecties, had ik geen geldig keurings bewijs en hingen er 300 TL lampen onder.
    Helaas, het was wél voor de chiptuning, en neen, kwas nie high, had wél mijn auto-papieren bij.
    De flikken zijn NIET door mij onthaald op een daverend Zzzieg Heil (ondanks dit soort species enkel deze begroeting verdient omdat zij allemaal deel uitmaken van de nieuwe
    Ordnungs-Polizei in dit rotland), géén radardetecties en een keurig keuringspapier van een auto zonder TL buizen.
    Om eerlijk te zijn begrijp ik de reacties op dit forum niet echt.
    't Zal wel iest met kuddegeest te maken hebben, zeker?
    Ik zou het niet beter kunnen verwoorden ; kuddementaliteit !!!
    Als ie begon over die siliconen; ongelooflijk! Plat van het lachen!
    Hier krijgt het boekhoudkundige begrip "aftrekpost" een andere dimensie...
    Iemand van PPE of ATH hier die wenst te reageren?
    Raar hé dat ge niemand van het front zélf hoort. Hallo ??? Hallo ???
    Behalve voor het tuningbedrijf, dat door u in deze zaak werd gesleurd, en niet omgekeerd.
    Of was dat de opzet misschien?
    Neen en nog eens neen. Heb er niemand ingesleurd. of denkt gij dat ik met opzet zoiet doe en dan mijn auto zomaar afgeef. Der was/is een onderzoek tegen die firma zoals ik al zei.
    (en al lang voordat ik daar aankwam) dat was hetgeen ze tegen mijn advocaat hadden gezegd. Details hierover zijn mij NOG niet bekend...maar worden hier op tijd gepost !!!
    Wettelijk ben je dus zelf verantwoordelijk en hoeft de tuner helemaal niets te zeggen of doen. Vergeet niet dat u als gebruiker de tuner vraagt een specifieke taak uit te voeren. U dient zelf te weten wat legaal is en wat niet.
    Dat is dus NIET waar. De tuner mag ZONDER document uw auto NIET aanraken om te tunen.
    Voortst is die tuner (als zelfstandige) geacht de wet wél te kennen en de klant te informeren. Duidelijk informeren en NIET misleidend !
    Tunen zonder da papier = tuner is medeplichtig of mededader (hangt van het parket af wat de kwalificatie is)

Voorbeeld ivm papierkes :
    Ge verliest uw sleutel en belt een slotenmaker. Die maakt de deur voor je open maar alleen op vertoon van je wettelijk document wat kan staven dat je daar ook effectief woont.
    Anders kan hij je helpen om in te breken hé.
    Tuners hebben wel degelijk een plicht en zijn ten alle tijde (mede)verantwoordelijk.

Aaah voila, ik durf wedden dat de topicopener nooit heeft gevraagd of het legaal was of niet en zich nu
    als onschuldig slachtoffertje gedraagt terwijl er duidelijk meer achter zit dan wordt verteld...
    Toch niet, maar jullie zitten allemaal achter een excuses te zoeken om jullie
    eigen regels en wetten te rechtvaardigen. Ge gelooft uw eigen leugens zo te lezen.
    Er zit helemaal niets méér achter.
    Dat vind ik dus al vreemd he, het is illegaal, maar reclame d'r voor maken mag
    Neen, dat mag OOK niet. (geregeld in bepaalde wetten, wat belangrijk is voor
    MIJN verdediging, maar daar kom ik later wel op terug)
    De eerste die deze reclame aanklaagt zal tot gevolg hebben dat ze al die websites en andere reclame moeten verwijderen.
    ...in de wet staat nergens dat motortuning op zich verboden is....
    Dan lees maar eens goed die omzendbrief van Herr Schouppe Etienne
    puntje 27 : zijn ten alle tijde verboden : motortuning

Als de chiptuning praktijken op een dergelijke manier blijven doorgaan gaat de wetgever op een gegeven moment wel eens aan de noodrem trekken en zullen er maatregelen volgen waar niemand tevreden mee gaat zijn.
    de wetten zijn er al, maak u niet ongerust, ze worden nu volop toegepast
    tis gewoonweg illegale handel
    Flikken kiezen er vrijwel altijd voor om particuliere gebruikers te strikken maar bedrijven blijven buiten schot.
    Bedrijven worden OOK aangepakt, maar ik heb de pech om als "bewijs" te dienen in dit onderzoek.

Besluit :
    Chiptuning is zoals een bikini.
    Het trekt de aandacht maar het verhult de werkelijkheid.

Overigens goedenavond allemaal

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Bedrijven die chiptuning uitvoeren zouden wel degelijk strafbaar moeten zijn. Flikken kiezen er vrijwel altijd voor om particuliere gebruikers te strikken maar bedrijven blijven buiten schot. De constructeurs geven ook dikwijls een lager vermogen op om fiscale redenen net zoals het verhaaltje over de uitstoot van een wagen, de opgegeven waarde is ook lager dan in werkelijkheid zodat de kopers van de belastingvermindering kunnen genieten. Zoiets heet fraude maar geen enkele flik of wetgever zal het in zijn hoofd halen om een constructeur iets in de weg te leggen...

Leave a comment:

• pj311
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
    Hoe zit het eigenlijk met een openluchtfilter? Dat in in principe ook motortuning, enkel verlaagd die het vermogen meestal..
    http://how2tune.be/main.php?cat=8&subcat=2

Leave a comment:

• bobo
    replied
    er gaat idd nog een tijd komen dat het allemaal verboden wordt

de obd stekkers worden verplicht allemaal op dezelfde plek en de flikken zouden een kaske meekrijgen
    van horen zeggen dus gelogen

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Hoe zit het eigenlijk met een openluchtfilter? Dat in in principe ook motortuning, enkel verlaagd die het vermogen meestal..

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
    En wat moet de tuner doen? Hem onder schot houden tot de flikken daar zijn?
    Is helemaal niet nodig als ge de sleutels niet teruggeeft zolang het niet in orde is.

En laat HEM dan maar de flikken bellen.

Maar ja zo gaat het natuurlijk niet voor wie een klusje van 500€ kan doen op 5 minuten zonder factuur.

Nochtans in 'gewone' garages gaat het er naar horens wel zo aan toe.
    Als ze op de controle bijvoorbeeld zien dat uw ophanging het elk moment kan begeven, dan geraakt gij daar ook niet weg.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Zo'n vaart zal het met autotuning nooit lopen.
    Een bromfiets is makkelijk op de rollen te zetten, bewijs, klaar.

En komt het toch zo ver zullen er snel toestellen volgen die met een enkele
    klik vermogen beperken etc..
    Ik denk dat de overheid weet dat tegen deze 'overtreders' vechten
    een berg geld zal kosten om uiteindelijk tot niets te lijden.
    Ze zullen veel liever wat extra flitspalen zetten en zorgen dat je dat extra vermogen toch nooit kan ge(mis)bruiken zonder de staat te steunen.
    Bovendien zullen fabrikanten steeds meer vermogen gaan peuteren waar het te vinden is,
    en zal er uiteindelijk maar weinig extra vermogen meer te vinden zijn voor de tuner.

Hoe dan ook is dit een probleem dat zichzelf zal oplossen.

Laat ons van het probleem genieten, nu het nog kan!

Leave a comment:

• flappy
    replied
    hij heeft ergens wel een punt want het doet me sterk denken aan de situatie van een 15 tal jaar geleden waar er toen veel te doen was rond het opvoeren van bromfietsen. Op de duur is de wet veranderd en waren vanaf toen ook de verkopers in de fout.
    Als de chiptuning praktijken op een dergelijke manier blijven doorgaan gaat de wetgever op een gegeven moment wel eens aan de noodrem trekken en zullen er maatregelen volgen waar niemand tevreden mee gaat zijn.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Das een goei, zelfs de flikken kennen de wet niet eens!
    Juist, maar dat wil niet zeggen dat je hem niet "geacht" wordt te kennen.
    Geen enkel rechtsysteem zal veroordelen omdat je de wet niet vanbuiten kent, wel omdat je overtreedt.
    Ik denk dat je al heel goed moet gaan zoeken om iemand te vinden die niet weet dat vermogenstuning
    illegaal is op de openbare weg zonder aan te geven.
    En als we die vinden zal hij waarschijnlijk nooit van plan geweest zijn dit te laten uitvoeren.

Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
    We zullen zien of het allemaal toegestaan is he. Per slot van rekening weet die tuner weldegelijk dat het niet voor circuit gebruik is, want hij rijdt gewoon weg zonder takelwagen.
    En wat moet de tuner doen? Hem onder schot houden tot de flikken daar zijn?
    Als je aan de tuner vraagt of je wagen zo legaal de weg op mag moet hij enkel nee zeggen.
    Tot daar en niet verder gaat zijn verantwoordelijkheid.

Leave a comment:

• VRX
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
    Is dat niet hetzelfde als een bedrijfsje dat vals geld afdrukt en verdeelt, zolang de gebruikers het maar alleen gebruiken om monopoly te spelen.

We zullen zien of het allemaal toegestaan is he. Per slot van rekening weet die tuner weldegelijk dat het niet voor circuit gebruik is, want hij rijdt gewoon weg zonder takelwagen.
    dat lijkt mij anders, want voor zover ik weet is er wél een wet die zegt dat geld namaken op zich al verboden is...

in de wet staat nergens dat motortuning op zich verboden is....met dat voortuig dan op de openbare weg komen weer wel...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

En het is niet enkel hier he, op La Une maken ze al jaren reclame voor een waals bedrijfje dat tuning doet.
    En recent heb ik op een Vlaamse zender reclame gezien voor auto tune heinz, en het ging duidelijk over de chiptuning.
    Het is legaal als je het allemaal aangeeft en je papieren laat wijzigen he...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    het opdrijven van het motorvermogen, afwijkend (overschrijden) van het COC is op geen enkele manier illegaal.
    Zich op de openare weg begeven met dergelijk voertuig wel.
    Elke Belg wordt geacht de wet te kennen. Wettelijk ben je dus zelf verantwoordelijk en hoeft de tuner
    helemaal niets te zeggen of doen.
    Vergeet niet dat u als gebruiker de tuner vraagt een specifieke taak uit te voeren. U dient zelf te weten
    wat legaal is en wat niet.
    Is dat niet hetzelfde als een bedrijfsje dat vals geld afdrukt en verdeelt, zolang de gebruikers het maar alleen gebruiken om monopoly te spelen.

Leave a comment:

• Timmie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
    Spring ik daarentegen in diezelfde toestand met m'n broek op m'n enkels wild gesticulerend voor een aanrijdende combi, ziet het er voor mij heel anders uit.

Dan kan ik ook gaan vertellen dat ze me hebben opgesloten voor openbare dronkenschap, aanranding
    .
    wil je ons iets vertellen ?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    wat een topic weeral

Leave a comment:

• knight-rider
    replied
    Elke Belg wordt geacht de wet te kennen.
    Das een goei, zelfs de flikken kennen de wet niet eens!

Leave a comment:

• knight-rider
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
    humor:

En het is niet enkel hier he, op La Une maken ze al jaren reclame voor een waals bedrijfje dat tuning doet.
    En recent heb ik op een Vlaamse zender reclame gezien voor auto tune heinz, en het ging duidelijk over de chiptuning.

Leave a comment:

• Streamline
    replied
    Elke Belg wordt geacht de wet te kennen. Wettelijk ben je dus zelf verantwoordelijk en hoeft de tuner helemaal niets te zeggen of doen.
    Vergeet niet dat u als gebruiker de tuner vraagt een specifieke taak uit te voeren. U dient zelf te weten
    Aaah voila, ik durf wedden dat de topicopener nooit heeft gevraagd of het legaal was of niet en zich nu als onschuldig slachtoffertje gedraagt terwijl er duidelijk meer achter zit dan wordt verteld...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Nog even toevoegen:

Chiptunen is NIET illegaal!
    Het wijzigen (opdrijven) van het vermogen afwijkend dan aangegeven door de constructeur kan illegaal zijn,
    maar enkel wanneer het voertuig zich zonder de nodige (gewijzigde) documenten op de openbare weg bevind.

Voorbeeld:
    - Je wagen voelt fabrieksaf loom en traag. Testbank op en je motor heeft enkele pk's en/of Nm minder dan fabrieksopgave (COC).
    Een tuner kan en mag geheel legaal je vermogen opdrijven tot fabrieksopgave.
    - Ecotuning: zonder de opgegeven waardes op je COC te overschrijden kan de tuner het programma aanpassen
    om tot een gunstiger verbruik te komen, desgewenst zelfs met verlaging van het vermogen.
    Opnieuw is hier niets illegaals.
    - etc..

Om erachter te komen wat er nu precies aan de wagen gebeurd is, en of het vermogen gewijzigd is
    waarbij wetten werden overtreden is er geen andere mogelijkheid dan de wagen te onderwerpen aan een vermogenstest.
    De wagen kan dus enkel in beslag genomen worden ofwel na dergelijke test en met bewijslast,
    ofwel na het afleggen van een verklaring waarbij de overtreding wordt uitgesproken en gedocumenteerd bekrachtigd door de overtreder.

Ter verdediging van de chiptuners (morele en of etische kwestie terzijde):
    het opdrijven van het motorvermogen, afwijkend (overschrijden) van het COC is op geen enkele manier illegaal.
    Zich op de openare weg begeven met dergelijk voertuig wel.
    Elke Belg wordt geacht de wet te kennen. Wettelijk ben je dus zelf verantwoordelijk en hoeft de tuner
    helemaal niets te zeggen of doen.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Glenn Bekijk Berichten
    Iemand die onder invloed is kan geen juiste keuzes meer maken, iemand die een 'tuningbedrijf' binnenstapt zou dat in principe wel moeten kunnen.
    Probeer eens, volledig nuchter en goed uitgeslapen, naar een BMW garage te gaan om 'uw remmen te laten verwijderen', omdat ge 'gaat meedoen aan een circuitrace zonder remmen'. Welliswaar zonder takelwagen of niks.

Veel succes.

Leave a comment:

Working...
X