Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[HOW TO] - Wax-it - De wekelijkse wasbeurt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gast
    Guest replied
    Graag had ik hier wat advies en tips gekregen i.v.m. het onderhoud van een zwarte auto.
    In juli een jonge 2dehands Mazda 6 gekocht in de prachtige kleur Jet Black. Ik heb echter al vrij snel ondervonden dat dit een lak is die veel onderhoud vraagt. (niet alleen snel vuil maar ook zeer gevoelig voor krassen)

Ondertussen heb ik al 2 plaatsen waar een lichte kras staat (zeer licht, je moet echt dichtbij komen om ze te zien) 1 hiervan is zelfs ontstaan door het poetsen van de auto.

Ik wil mijn auto graag mooi houden dus gebruik ik de 2 emmer methode:

-eerst spuit ik de auto proper met de tuinslang (regenwater) --> ik vraag me hierbij af of het niet beter is om eerst te foamen en dan met een hogedrukreinger te spoelen om meer zand en vuil op voorhand te kunnen verwijderen? ( ik lees hierover echter tegenstrijdige berichten, is een HD aan te raden voor een zwarte auto?)

-Daarna was ik eerst de vuile onderkant van de auto, deuren, voor en achterbumper, wielkastrand en velgen met een washmitt.
    -Hierna neem ik een propere washmitt om de rest van de auto te poetsen. Hierbij gebruik ik de Q²M Bathe van GYEON.
    -Dan afspoelen met de tuinslang zonder spuitkop.
    -Om te drogen gebruik ik dan de Microfiber Madness Dry Me Crazy droogdoek in combinatie met de QD+ van Poorboy's

Zijn er dingen die ik kan doen om de lak extra te beschermen tegen (lichte) krassen?
    Als ik het goed begrijp is waxen vooral bedoeld om de lak te beschermen tegen vuil, vogelstront, enz.?
    Blijkbaar is het ook noodzakelijk om voor het waxen eerst te kleien en dan te polieren?
    Welk product raden jullie aan om zwarte lak te beschermen (liefst ook tegen lichte krassen) dat gemakkelijk is aan te brengen en ook een vrij lange standtijd heeft?
    Ik heb niet de tijd om elke week 3-4 u bezig te zijn met het wassen/detailen van de auto. (wordt wel sowieso wekelijks gewassen volgens bovenstaande methode)

Leave a comment:

• Intexor
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Gere

Ha ja, precies zoals ik dus.

Ik ben vandaag van in de Pyreneeën naar Spanje gereden, goed voor enkele uren extreem veel neerslag en nu werkt de boel ook weer helemaal tiptop geruisloos. Ik maakte de fout om in de washbox het programma vlekvrij naspoelen te gebruiken: ging ervan uit dat dit gewoon met gedemineraliseerd water zou zijn maar blijkbaar zit er een hydrofoberend product in dat water wat ook weer voor problemen zorgt op een gevoelig voorruit.
    Als ik de auto was, zet ik de ruitenwissers ook omhoog zodat de shampoo zeker die niet raakt. Helpt een beetje. Natuurlijk ook shampoo zonder enige coating.

Leave a comment:

• Gere
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Intexor Bekijk Berichten

Ik heb de coating van m'n ruiten gekregen door die met glas polish te polijsten....
    Ha ja, precies zoals ik dus.

Ik ben vandaag van in de Pyreneeën naar Spanje gereden, goed voor enkele uren extreem veel neerslag en nu werkt de boel ook weer helemaal tiptop geruisloos. Ik maakte de fout om in de washbox het programma vlekvrij naspoelen te gebruiken: ging ervan uit dat dit gewoon met gedemineraliseerd water zou zijn maar blijkbaar zit er een hydrofoberend product in dat water wat ook weer voor problemen zorgt op een gevoelig voorruit.

Leave a comment:

• Intexor
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten

Nee, natuurlijk niet die doek.

Voor mij zijn ruiten proper genoeg als de auto gewoon gewassen is dus ik zie niet in waarom je zo'n product zou kopen. Maar als de ervaringen natuurlijk zó positief zijn en je denkt dat dit ook QD sporen verwijderd dan is het misschien wel eens het proberen waard.
    Intexor Vraag me af of Inexor dit ook gebruikt?
    Ik heb de coating van m'n ruiten gekregen door die met glas polish te polijsten....

Leave a comment:

• nickotje
    replied
    Volgende week zaterdag trouwens weer kortingsdag bij Carclean, iemand interesse in group buy?

bv. 5 liter autofinesse crystal glass cleaner normaal:

52,99 euro

met korting van 20 %

42,40 euro

Als we dan met 5 zijn is dat 8 euro voor 1 liter, en normaal kost 500 ml 15 euro

Leave a comment:

• nickotje
    replied
    Heeft iemand ook deze tyre dressing applicator?
    Auto Finesse Tyre & Trim Applicator

Tevreden van? Ben er nog niet goed uit wat het beste werkt. Heb nu een grote pad geprobeerd en een borstel. Denk dat de borstel toch het leukst werkte.

Leave a comment:

• nickotje
    replied
    Hoe kuisen jullie:

de bovenkant van het gat van de deur? Dus vanaf opzij waar de lak is zo de rubber mee volgen rondom het deurgat. Ik doe dit meestal met wat spray & wipe op een microvezeldoekje aangezien anders mijn zetels vol druppels hangen.

en de voorruit?

Lukt me met veel moeite maar mss zijn er hier tips? Vooral de bestuurderskant (heb nogal een diepe dashboard en raam) is wat moeilijker.

Leave a comment:

• mysticwizard
    replied
    Ik zou morgen mijn wagen een kleine opfrisbeurt geven, kleien, lichtjes polijsten (1 stap) en waxen. Ik had gedacht om auto finesse rejuvenate te gebruiken.
    Welke pad gebruik ik best? Ik heb onderstaande in huis:
    alle 3 de pads van de auto finesse revitalise set (rood,geel, oranja) en de blue pad van gloss it(heel weinig cutting factor)..

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Bavet , da's goe gevonden :-)
    Maar op café doe je toch ook geen bavet aan als je begint te zeveren ? Allez toch niet in de café's waar ik kom :-)

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied

Leave a comment:

• RX-8
    replied
    Bavet, dat is wat jullie nodig hebben, want er wordt hier serieus wat afgezeverd :-P

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Rivet

Leave a comment:

• nickotje
    replied
    Frietvet

Leave a comment:

• A160
    replied
    Remvet

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    bandenvet :-)

Leave a comment:

• Gere
    replied
    Vet op je velgen?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Dreft werkt beter!
    eikes dreft, zo'n vuiligheid, beter ecover ;-)
    Dat zou ik gebruiken voor de velgen, ontvet goed.
    Maar dat van die bruine zeep voor de vloer is geen zever, daar zit lijnolie in en als je de auto daarmee wast, laat dat een klein laagje achter op de auto. Bij de eerst volgende regenbeurt zal je zien hoe het water daarop parelt, alsof 'm net gesimoniseerd is :-)

Leave a comment:

• timothy
    replied
    Dreft werkt beter!

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
    't is goed aan het regenen buiten, 't moment om de auto een beurt te geven, geen inweken of afspoelen nodig, Tijd gewonnen, gewoon de spons met bruine zeep erover en gedaan ! echt eens proberen
    edit : smiley vergeten, bij deze

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    't is goed aan het regenen buiten, 't moment om de auto een beurt te geven, geen inweken of afspoelen nodig, Tijd gewonnen, gewoon de spons met bruine zeep erover en gedaan ! echt eens proberen

Leave a comment:

Working...
X