wat denken jullie ervan... hij valt in het midi MPV segment... en eerlijk gezegd... hij is wel heeeel stoer en goed gelukt voor de papies met kroost en vrouw die een monovolumer wilt...
Onthuld: de Dodge Journey!
Volgend jaar verschijnt hij op de markt, maar volgende maand staat hij al op de IAA in Frankfurt: de nieuwe cross-over van Dodge, Journey genaamd. Amerikanen krijgen hem kort na de jaarwisseling al, wij moeten tot de zomer wachten. De Journey is gebaseerd op het onderstel van de Avenger (en Chrysler Sebring), maar de wielbasis is verlengd tot 2,89 meter. De totale lengte komt uit op 4,89 meter en de cross-over is 1,70 meter hoog.
.

.
Het model wordt leverbaar in 5 en 7-persoons uitvoering en in de bekende uitrustingniveaus SE, SXT en R/T. Dat de Journey familie is van de Caliber en Avenger, is goed te zien. Ook bij de nieuwste Dodge zien we een grote, met behulp van een kruis in vieren gedeelde grille, grote hoekige koplampunits en geprononceerde wielkasten. De optische gelijkenis met de andere Dodge modellen is een goede zaak, want dit vergroot de herkenbaarheid en zichtbaarheid van het merk in Europa. Gelukkig beschikt de Journey niet over ‘gezochte’ stylingelementen zoals de knik in de schouderlijn van de Avenger. Het is een mooi, tijdloos ontwerp dat dankzij de dubbele uitlaat zelfs enig cachet heeft.
.

.
Toch moet de Journey het niet primair van zijn styling hebben, maar van zijn flexibele interieur dat een gezin, in wat voor samenstelling dan ook, een zorgenloze reis biedt. De achterzetels kunnen worden weg geklapt in de wagenbodem (het systeem heet ‘Flip N Stow’), er zal tal van opbergmogelijkheden en tegen meerprijs is zowel een geïntegreerd kinderzitje als een 2e achterbank leverbaar.
.

.
Verder beschikt de Journey over een zogeheten Chill Zone: een gekoeld handschoenenvak waarin twee 0,33 liter flessen passen. Natuurlijk kan de Journey worden voorzien van de inmiddels wereldberoemde kofferruimteverlichting annex zaklamp en beschikt de cross-over over verlichte bekerhouders. Dat Dodge een stoer merk is, blijkt uit de montage van standaard 19-inch velgen. Ter vergelijking: een Opel Zafira staat standaard op 16-inch wielen.
.

.
Dodge heeft de veiligheid niet vergeten en rust de Journey standaard uit met gordijnairbags voor alle drie de zitrijen (naast vóór en zijairbags), ESP en een systeem dat al te sterk overhellen moet voorkomen en de kans op over de kop slaan moet reduceren. Wie bereid is om bij te betalen, kan een achteruit rij camera krijgen.
.

.
Er is ook vierwielaandrijving mogelijk op de Journey, maar die variant wordt niet naar Europa gehaald. In plaats hiervan zullen wij kunnen opteren voor een optionele 6-traps automaat met dubbele koppeling, die samen met Getrag is ontwikkeld. Bij deze transmissie vindt er tijdens gangwissels geen onderbreking van de aandrijfkrachten plaats en is er minder vermogenverlies, hetgeen brandstof scheelt.
.

.
Belangrijkste krachtbron voor Europa wordt de bekende, 140 pk/310 Nm sterke 2.0 CRD dieselmotor, die ingekocht wordt bij Volkswagen en die standaard gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Benzinefans zijn in eerste instantie aangewezen op een 2,7 liter grote V6 motor van 186 pk/259 Nm. Minder zuinig, maar wel geschikt voor E85 Bio-ethanol. De transmissie is bij dit model een conventionele 6-traps automaat. In een wat later stadium komt nog een 2,4 liter 4 cilinder benzine-uitvoering naar Europa, welke 173 pk/225 Nm sterk is.
.

.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de Journey 2.0 CRD in SE uitvoering circa 36.500 euro gaat kosten en de 2.7 V6 met SXT pakket en standaard automaat afgerond 39 mille. De later te introduceren 2.4 benzine uitvoering zal in combinatie met een handbak voor minder dan 32.500 euro verkrijgbaar zijn, zo schat Autointernationaal.nl in. Dat zijn bedragen die menig Opel Zafira of Renault Grand Scénic rijder aan het twijfelen moet brengen.
.

en nog terzijde... de afwerking ziet er mij al een ferm stuk beter uit zeg!!
bron: http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=4681&n=2

Onthuld: de Dodge Journey!
Volgend jaar verschijnt hij op de markt, maar volgende maand staat hij al op de IAA in Frankfurt: de nieuwe cross-over van Dodge, Journey genaamd. Amerikanen krijgen hem kort na de jaarwisseling al, wij moeten tot de zomer wachten. De Journey is gebaseerd op het onderstel van de Avenger (en Chrysler Sebring), maar de wielbasis is verlengd tot 2,89 meter. De totale lengte komt uit op 4,89 meter en de cross-over is 1,70 meter hoog.
.

.
Het model wordt leverbaar in 5 en 7-persoons uitvoering en in de bekende uitrustingniveaus SE, SXT en R/T. Dat de Journey familie is van de Caliber en Avenger, is goed te zien. Ook bij de nieuwste Dodge zien we een grote, met behulp van een kruis in vieren gedeelde grille, grote hoekige koplampunits en geprononceerde wielkasten. De optische gelijkenis met de andere Dodge modellen is een goede zaak, want dit vergroot de herkenbaarheid en zichtbaarheid van het merk in Europa. Gelukkig beschikt de Journey niet over ‘gezochte’ stylingelementen zoals de knik in de schouderlijn van de Avenger. Het is een mooi, tijdloos ontwerp dat dankzij de dubbele uitlaat zelfs enig cachet heeft.
.

.
Toch moet de Journey het niet primair van zijn styling hebben, maar van zijn flexibele interieur dat een gezin, in wat voor samenstelling dan ook, een zorgenloze reis biedt. De achterzetels kunnen worden weg geklapt in de wagenbodem (het systeem heet ‘Flip N Stow’), er zal tal van opbergmogelijkheden en tegen meerprijs is zowel een geïntegreerd kinderzitje als een 2e achterbank leverbaar.
.

.
Verder beschikt de Journey over een zogeheten Chill Zone: een gekoeld handschoenenvak waarin twee 0,33 liter flessen passen. Natuurlijk kan de Journey worden voorzien van de inmiddels wereldberoemde kofferruimteverlichting annex zaklamp en beschikt de cross-over over verlichte bekerhouders. Dat Dodge een stoer merk is, blijkt uit de montage van standaard 19-inch velgen. Ter vergelijking: een Opel Zafira staat standaard op 16-inch wielen.
.

.
Dodge heeft de veiligheid niet vergeten en rust de Journey standaard uit met gordijnairbags voor alle drie de zitrijen (naast vóór en zijairbags), ESP en een systeem dat al te sterk overhellen moet voorkomen en de kans op over de kop slaan moet reduceren. Wie bereid is om bij te betalen, kan een achteruit rij camera krijgen.
.

.
Er is ook vierwielaandrijving mogelijk op de Journey, maar die variant wordt niet naar Europa gehaald. In plaats hiervan zullen wij kunnen opteren voor een optionele 6-traps automaat met dubbele koppeling, die samen met Getrag is ontwikkeld. Bij deze transmissie vindt er tijdens gangwissels geen onderbreking van de aandrijfkrachten plaats en is er minder vermogenverlies, hetgeen brandstof scheelt.
.

.
Belangrijkste krachtbron voor Europa wordt de bekende, 140 pk/310 Nm sterke 2.0 CRD dieselmotor, die ingekocht wordt bij Volkswagen en die standaard gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Benzinefans zijn in eerste instantie aangewezen op een 2,7 liter grote V6 motor van 186 pk/259 Nm. Minder zuinig, maar wel geschikt voor E85 Bio-ethanol. De transmissie is bij dit model een conventionele 6-traps automaat. In een wat later stadium komt nog een 2,4 liter 4 cilinder benzine-uitvoering naar Europa, welke 173 pk/225 Nm sterk is.
.

.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de Journey 2.0 CRD in SE uitvoering circa 36.500 euro gaat kosten en de 2.7 V6 met SXT pakket en standaard automaat afgerond 39 mille. De later te introduceren 2.4 benzine uitvoering zal in combinatie met een handbak voor minder dan 32.500 euro verkrijgbaar zijn, zo schat Autointernationaal.nl in. Dat zijn bedragen die menig Opel Zafira of Renault Grand Scénic rijder aan het twijfelen moet brengen.
.

en nog terzijde... de afwerking ziet er mij al een ferm stuk beter uit zeg!!
bron: http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=4681&n=2
Comment