Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dodge journey

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dodge journey

    wat denken jullie ervan... hij valt in het midi MPV segment... en eerlijk gezegd... hij is wel heeeel stoer en goed gelukt voor de papies met kroost en vrouw die een monovolumer wilt...


    Onthuld: de Dodge Journey!

    Volgend jaar verschijnt hij op de markt, maar volgende maand staat hij al op de IAA in Frankfurt: de nieuwe cross-over van Dodge, Journey genaamd. Amerikanen krijgen hem kort na de jaarwisseling al, wij moeten tot de zomer wachten. De Journey is gebaseerd op het onderstel van de Avenger (en Chrysler Sebring), maar de wielbasis is verlengd tot 2,89 meter. De totale lengte komt uit op 4,89 meter en de cross-over is 1,70 meter hoog.
    .

    .
    Het model wordt leverbaar in 5 en 7-persoons uitvoering en in de bekende uitrustingniveaus SE, SXT en R/T. Dat de Journey familie is van de Caliber en Avenger, is goed te zien. Ook bij de nieuwste Dodge zien we een grote, met behulp van een kruis in vieren gedeelde grille, grote hoekige koplampunits en geprononceerde wielkasten. De optische gelijkenis met de andere Dodge modellen is een goede zaak, want dit vergroot de herkenbaarheid en zichtbaarheid van het merk in Europa. Gelukkig beschikt de Journey niet over ‘gezochte’ stylingelementen zoals de knik in de schouderlijn van de Avenger. Het is een mooi, tijdloos ontwerp dat dankzij de dubbele uitlaat zelfs enig cachet heeft.
    .

    .
    Toch moet de Journey het niet primair van zijn styling hebben, maar van zijn flexibele interieur dat een gezin, in wat voor samenstelling dan ook, een zorgenloze reis biedt. De achterzetels kunnen worden weg geklapt in de wagenbodem (het systeem heet ‘Flip N Stow’), er zal tal van opbergmogelijkheden en tegen meerprijs is zowel een geïntegreerd kinderzitje als een 2e achterbank leverbaar.
    .

    .
    Verder beschikt de Journey over een zogeheten Chill Zone: een gekoeld handschoenenvak waarin twee 0,33 liter flessen passen. Natuurlijk kan de Journey worden voorzien van de inmiddels wereldberoemde kofferruimteverlichting annex zaklamp en beschikt de cross-over over verlichte bekerhouders. Dat Dodge een stoer merk is, blijkt uit de montage van standaard 19-inch velgen. Ter vergelijking: een Opel Zafira staat standaard op 16-inch wielen.
    .

    .
    Dodge heeft de veiligheid niet vergeten en rust de Journey standaard uit met gordijnairbags voor alle drie de zitrijen (naast vóór en zijairbags), ESP en een systeem dat al te sterk overhellen moet voorkomen en de kans op over de kop slaan moet reduceren. Wie bereid is om bij te betalen, kan een achteruit rij camera krijgen.
    .

    .
    Er is ook vierwielaandrijving mogelijk op de Journey, maar die variant wordt niet naar Europa gehaald. In plaats hiervan zullen wij kunnen opteren voor een optionele 6-traps automaat met dubbele koppeling, die samen met Getrag is ontwikkeld. Bij deze transmissie vindt er tijdens gangwissels geen onderbreking van de aandrijfkrachten plaats en is er minder vermogenverlies, hetgeen brandstof scheelt.
    .

    .
    Belangrijkste krachtbron voor Europa wordt de bekende, 140 pk/310 Nm sterke 2.0 CRD dieselmotor, die ingekocht wordt bij Volkswagen en die standaard gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Benzinefans zijn in eerste instantie aangewezen op een 2,7 liter grote V6 motor van 186 pk/259 Nm. Minder zuinig, maar wel geschikt voor E85 Bio-ethanol. De transmissie is bij dit model een conventionele 6-traps automaat. In een wat later stadium komt nog een 2,4 liter 4 cilinder benzine-uitvoering naar Europa, welke 173 pk/225 Nm sterk is.
    .

    .
    Prijzen zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de Journey 2.0 CRD in SE uitvoering circa 36.500 euro gaat kosten en de 2.7 V6 met SXT pakket en standaard automaat afgerond 39 mille. De later te introduceren 2.4 benzine uitvoering zal in combinatie met een handbak voor minder dan 32.500 euro verkrijgbaar zijn, zo schat Autointernationaal.nl in. Dat zijn bedragen die menig Opel Zafira of Renault Grand Scénic rijder aan het twijfelen moet brengen.
    .






    en nog terzijde... de afwerking ziet er mij al een ferm stuk beter uit zeg!!


    bron: http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=4681&n=2

  • #2
    Eerste indruk: interieur is typisch Dodge, en dat is geen compliment. Voor de rest ziet het er allemaal doenbaar uit, maar dat was bij de Caliber ook zo. HEt zal nog wel even duren voordat Dodge in onze regionen doorbreekt!

    Comment


    • #3
      Hmm dan toch liever Belgisch werk en gaan voor een S-max. Dit vind ik qua design vrij banaal ogen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa Bekijk Berichten
        Hmm dan toch liever Belgisch werk en gaan voor een S-max. Dit vind ik qua design vrij banaal ogen.
        voor die prijs zal je geen S-max vinden dnek ik... typische dodge strategie... de prijs van een Scenic/ C-max en de grootte van een S-Max


        interieur valt voor een dodge echt goed mee





        ik zou zelfs durven zeggen dat het iets heeft!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door RSR Bekijk Berichten
          Eerste indruk: interieur is typisch Dodge, en dat is geen compliment. Voor de rest ziet het er allemaal doenbaar uit, maar dat was bij de Caliber ook zo. HEt zal nog wel even duren voordat Dodge in onze regionen doorbreekt!
          Het is een mooie wagen, vind ik. Maar standaard ESP en 19" velgen? Dat laatste lijkt me trouwens toch wat teveel van het goede. Zeer comfortabel zal dat niet zijn als gezinswagen. En dan dat lampje achteraan en die verlichte bekerhouders. Allemaal gadgets... Ik ben naar de caliber gaan kijken toen ie werd voorgesteld en ben heel erg teleurgesteld terug naar huis gegaan. Zoveel plastiek, megaharde zetels en weinig steun vooraan, achteraan niet al te veel plaats en slechte zetels... Volgens mij zal dat in deze Journey van 't zelfde laken een pak zijn (behalve de beschikbare plaats achteraan, natuurlijk...). Ik denk dat dé reden dat je deze wagen koopt vooral de looks en 2.0crd de motor zijn.
          Last edited by ; 26/08/2007, 13:10.

          Comment


          • #6
            ik vind het interieur toch niet zo aantrekkelijk hoor

            Comment


            • #7
              bah, altijd dat plastic interieur

              Comment


              • #8
                Knappe wagen...
                Ook het interieur ziet er al iets beter uit...
                Alleen die interieurkleuren... Wanneer gaan ze van dat beige en dat grijze eens afstappen?

                Enfin, wachten tot het autosalon volgend jaar om te kijken wat het resultaat is

                Comment


                • #9
                  zijn er al richtprijzen ofzo??? vind nergens iets op de site van dodge...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
                    zijn er al richtprijzen ofzo??? vind nergens iets op de site van dodge...
                    Het is nog een preproductie model, pas commercialisatie in 2008
                    Last edited by ; 27/09/2007, 20:28.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
                      Het is nog een preproductie model, pas commericialisatie in 2008
                      woops...mijn fout

                      Comment


                      • #12
                        Interieurkwaliteit gaat er idd op vooruit, dat is al te merken zelfs bij de Avenger
                        MERCEDES LOVERS ARE BETTER LOVERS

                        Comment


                        • #13
                          Overlaatst zo een Nitro zien staan... Brrr...

                          Comment


                          • #14
                            Het Dodge design heeft mij kippevel...

                            in de slechte zin van het woord

                            Comment


                            • #15
                              Exclusief: testrecensie Dodge Journey


                              Chrysler is een autoconcern in transitie. In plaats van een divisie van Daimler is het nu een onafhankelijk bedrijf geworden, dat zich zelfstandig moet zien te redden op de automarkt. Een enorme uitdaging die het management de mouwen doet opstropen: hoe bouwen we een verlieslijdende onderneming om tot een succesvolle Amerikaanse speler op de automarkt?
                              ‘Transitie’ is ook het sleutelwoord bij de nieuwe Dodge Journey. Deze auto is namelijk niet bestemd voor doorsnee huishoudens, maar voor gezinnen die zelf ook in transitie zijn. Bijvoorbeeld stellen die kinderen krijgen en hun sportieve hatchback moeten inruilen voor een meer praktisch model. Wordt het dan een burgerlijke Opel Zafira of Renault Laguna Estate, of een auto waarmee met name de man kan laten zien zijn wilde haren nog niet verloren te hebben? Het Amerikaanse automerk ziet ook een tweede doelgroep die in transitie is: mensen waar de kinderen het huis verlaten. Zij realiseren zich dat zij best wat kleiner zouden kunnen gaan rijden en dat een Peugeot 807 of Volkswagen Sharan misschien wat overdreven is. Tegelijkertijd waarderen zij wel de praktische eigenschappen van een wat hoger model en die willen zij bij hun volgende auto graag terug zien.



                              Voor wat betreft de Amerikaanse markt kunt u deze concurrenten vervangen door auto’s als de Ford Freestar, Pontiac Montana of Toyota Sienna, maar Chrysler denkt dat het transitieconcept ook in Europa zal aanslaan. Sterker nog: de nieuwe Dodge Journey moet het best verkopende model van het concern bij ons worden. Een ambitieuze doelstelling, die impliceert dat de Journey ook het beste is dat Chrysler/Dodge te bieden heeft. Autointernationaal.nl onderzocht of de Journey de hooggespannen verwachtingen kan waarmaken.
                              De uitgangspunten zijn niet bijzonder gunstig: de Dodge Journey staat op hetzelfde (zij het wat verlengde) onderstel als de Avenger (en de Chrysler Sebring) en dat is een hooguit matig gewaardeerd model. Ook de styling en de specificaties (er komt een 2,0 liter benzineversie en een even grote dieseluitvoering) zijn weinig schokkend. Maar je kan niet ontkennen dat Dodge van de Journey een heerlijk praktische auto heeft gemaakt: zo is er een theateropstelling voor de zitrijen, zodat de achterpassagiers over de inzittenden voorin heen kunnen kijken. Tegen meerprijs is een 2e achterbank leverbaar, die nog weer wat hoger staat, zodat ook de passagiers die daar plaats nemen een goed uitzicht hebben. Kinderen komen ook niks tekort, want Dodge heeft de taillelijn bewust laag gehouden om ook hen van het uitzicht te kunnen laten genieten. Verder kan voor kleine koters de achterbankzitting in een hogere stand worden gezet; een soort geïntegreerd kinderzit je dus. Ten behoeve van een goede bereikbaarheid van de 3e zitrij kan de voorste achterbank worden verschoven. Ook de 2e achterbank is verschuifbaar en de rugleuningen van beide zetels zijn apart verstelbaar, zodat u kunt kiezen uit ‘steil’ en ‘minder steil’. De achterportieren openen in een hoe van bijna 90 graden en onder de voorpassagier stoelzetel bevindt zich een extra opbergvak. Innovatief is het gekoelde opbergvak in de wagenbodem: ideaal om blikjes fris tijdens een lange rit in op te bergen.


                              .
                              Verder heeft Dodge de Journey voorzien van LED binnenverlichting, Bluetooth aansluitingsmogelijkheid, een dubbel dashboardkastje (waarbij het bovenste exemplaar gekoeld is) en een uitgebreid informatiesysteem. Jammer is dat de radio zo laag geplaatst is: dit zit op kniehoogte en dus moet je bij de bediening je ogen van de weg halen. Het scherm van het optionele navigatiesysteem heeft dan weer wel een plek bovenaan de middenconsole gekregen.
                              Onhandig is de positie van de schakelpook, want die zit precies in het verlengde van de armsteun en dat gaat letterlijk en figuurlijk botsen. Hinderlijk zijn ook de als boomstam zo dikke voorruitstijlen en de hoofdsteunen hebben een onprettige hoek. Net zoals bijvoorbeeld de Dodge Caliber, Chrysler Sebring en Jeep Compass, is ook het dashboard van de Journey voorzien van te veel hard, slecht gesneden plastic. Toch: er is verbetering merkbaar. De toplaag is van redelijke kwaliteit en rijkelijk gebruik van chroom zorgt voor een chique uitstraling. Hoierbij moet wel opgemerkt worden dat alleen de duurdere SXT en R/T uitvoeringen deze afwerking kennen. De laatste variant komt sowieso niet naar Nederland en de SE moet het zonder chroomlook doen en dat zou wel eens voor enige naargeestigheid kunnen zorgen. Maar goed, de progressie is zondermeer merkbaar. In plaats van ‘ondermaats’ is de eindkwalificatie nu ‘aanvaardbaar’.



                              De Achilleshiel van de ruim 1.700 kilo zware Journey is dus niet langer de interieurafwerking, maar daarvoor is wel een andere zwakke plek in de plaats gekomen: de benzinemotor. Er kon alleen gereden worden met de Amerikaanse versie van de Journey en dat model heeft standaard een 2,4 liter 4 cilindermotor aan boord (173 pk/223 Nm), maar die maakt veel lawaai maar presteert weinig. Wij zullen het zelfs moeten doen met een 2,0 liter groot blok dat 17 pk/33 Nm zwakker is. Dat belooft weinig goeds. Het lekkerst zou de 2,7 liter V6 variant zijn geweest, maar die motorversie heeft het Chrysler concern in het kader van de rationalisering van het productiegamma i.c. kostenbesparing geschrapt. Voor de Amerikanen is er wel een 3,5 liter groot V6 exemplaar (249 pk/340 Nm), maar die komt niet naar Nederland. Wilt u tóch de Journey, maar tegelijkertijd een beetje bevredigende motor dan zult u het moeten doen met de dieselversie. Daar kon nog niet mee worden gekregen, maar de gebruikte krachtbron (de 2.0 TDI van Volkswagen) kennen we als krachtig, zuinig. ‘Rumoerig’ en ‘weinig geciviliseerd’ zijn als kwalificatie ook van toepassing, maar dat hoeft geen probleem te zijn voor mensen die het geluid van een dieselmotor wel gezellig vinden.
                              Autointernationaal.nl raadt de importeur trouwens aan om import van de 3.5 V6 te herevalueren. Okay, het is geen zuinige auto, maar in combinatie met een 6-traps auto en vierwielaandrijving veel meer een cross-over dan het voorwiel aangedreven 2,0 liter exemplaar. Bovendien is een dergelijke variant een mooi alternatief voor eigenaren van een (oude) Voyager, die de nieuwe Grand Voyager too much vinden. Rekeningrijden zal er toe leiden dat mensen selectief in hun autogebruik worden, precies zoals de bedoeling is. Maar áls mensen dan de auto pakken, dan willen zij er een beetje leuk bij rijden. Niet alleen uiterlijk, maar ook qua aandrijflijn. Autointernationaal.nl voorspelt daarom een revival van de zwaardere (V6) benzinemotor en Dodge kan daar nu al op inspelen. Omdat de V6 minder hard hoeft te werken dan het 4 cilinder blok, blijft het meerverbruik overigens beperkt tot 10 à 20 %. Dus Chrysler Nederland, trek de stoute schoenen aan en haal die 3.5 4WD naar Nederland. Je hebt zo een prachtig alternatief voor bijvoorbeeld de Subaru Forester 2.5 XT!



                              Afgezien van de zwakke, luidruchtige 4 cilinder benzinemotor, is er voor de rest weinig op het rijden in de Journey aan te merken. De besturing is niet echt scherp, maar wel voldoende direct. Voor de remmen geldt hetzelfde: capabel, maar niet echt opvallend. Qua vering doet de Journey aan de auto waarop hij gebaseerd is denken (de Avenger dus) en dat betekent voldoende comfort, zelfs met 19-inch velgen. Toch helt de Journey niet excessief over. Windgeruis is minder sterk aanwezig dan bij veel concurrenten. Onderstuur is beperkt en goed voorspelbaar. Kortom, voor zijn rijeigenschappen krijgt de Dodge een keurige 7 als rapportcijfer.
                              De Nederlandse importeur streeft er naar op de instapprijs op 28 à 28 duizend euro te houden. Dieselen zal voor 4 mille meer. Dat is een keurige, weinig opvallende prijs voor een keurige, weinig opvallende auto. De Journey is niet foutloos, maar de zwakke punten worden gecompenseerd met een praktisch, doordacht interieur. De nieuweling gaat geen hoogvlieger worden in vergelijkingstests, dat is nu wel duidelijk, maar we moeten ons realiseren dat Dodge eigenlijk een nichemerk is en geen Ford of Volkswagen.



                              Een auto kan een succes worden als hij bovengemiddeld goed is; het maakt dan niet uit of het marktsegment waarin die auto valt ook bovengemiddeld competitief is. De Journey is niet bovengemiddeld goed, maar toch zou het Chrysler best kunnen lukken om binnen een jaar 1.500 exemplaren van de Journey (oftewel de doelstelling voor de periode juli 2008-juli 2009) te verkopen. Het marktsegment waarin de nieuwe Dodge opereert is namelijk niet bovengemiddeld competitief: Hyundai stopt met de Trajet en heeft niet direct een opvolger beschikbaar. Ook de Chevrolet Tacuma en de Kia Carnival verdwijnen van de markt (de Kia Carens is een halve klasse kleiner dan de Journey). Niet iedereen zal de Nissan Qashqai een alternatief vinden voor een MPV; de Journey kan dat wel zijn. Fiat doet niet mee in dit deel van de markt. Ford en Seat bieden voor dit geld geen MPV met 7 zitplaatsen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kortom, de Journey heeft het makkelijker in de markt dan bijvoorbeeld de Avenger of Sebring, die op veel meer fronten strijd moeten leveren.
                              De Dodge Journey komt in juli naar Nederland. Is hij het wachten waard? Zoekt u een praktische, stoer en vlot ogende MPV met dieselmotor, dan is de 2.0 CRD uitvoering zeker een net alternatief. Niet spannend, maar per saldo ook geen afrader. Over de 2.0 benzineversie is Autointernationaal.nl echter sceptisch. Die zal namelijk de in de inleiding genoemde 1e transitiegroep (huisvaders met zowel kinderen als wilde haren) totaal niet aanspreken.

                              bron: http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=5968&n=5

                              Comment


                              • #16
                                Gereden: Dodge Journey
                                11 mei 2008
                                Dodge doet weer een aanval op de Europese markt, ditmaal met de Journey, een crossover die met zijn ruige uiterlijk vooral veel weg heeft van een SUV. Wij rijden de eerste kilometers in deze Amerikaan.





                                Met ‘crossover’ bedoelt Dodge een auto die een kruising is tussen een MPV en een personenauto. Met zijn stoere vormgeving (dikke neus, gigantische 19 inch wielen) gaat het wat betreft uiterlijk meer op een SUV lijken.
                                Er is plaats voor vijf inzittenden en optioneel is een derde rij stoelen leverbaar. De rijeigenschappen verrassen niet erg positief. De Journey waarmee wij reden is uitgerust met een brommende 2,0-liter dieselmotor die een karige 140 pk levert. Het in gang zetten van een gewicht van 1.800 kilo is daarmee geen gemakkelijke klus. Het interieur is ruim en leuk vormgegeven maar er is nog te veel goedkoop plastic, typisch voor de Amerikanen van deze tijd. Ergonomisch valt er ook wat te klagen, de stoelen hebben weinig steun aan de zijkanten. Maar voor wie geen dertien-in-een-dozijn auto voor de deur wil hebben staan, blijft deze stoere Dodge een goede optie gezien de schappelijke prijs.




                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                Comment


                                • #17
                                  Dodge Journey 2.0 CRD R/T





                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                  Comment


                                  • #18
















                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                    Comment


                                    • #19
                                      deze zal wss een eendagsvlieg zijn in het verkeer
                                      freude am fahren

                                      Comment


                                      • #20
                                        't is in alle geval niet mis.
                                        Powered by Detroit Diesel.

                                        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X