Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Lang hield Honda met de Civic Type R vast aan atmosferische kracht. Toen werd het stil. Nu is de Type R terug. Met turbo. Met 310 pk. Met achterspoiler. En die zit er echt niet alleen voor de sier, want dit is de snelste voorwielaandrijver ooit.
“Omdat de uitlaatkleppen bij lage toerentallen dankzij VTEC verder opengaan, komt er sneller gas bij de turbo en is er bijna geen turbogat, ondanks de afwezigheid van variabele geometrie.” Zeker weten dat de technische man van Honda het gisteravond heeft gezegd. Maar die bewering blijkt theoretisch, want een turbogat is er wel degelijk, als een soort stilte voordat de orkaan losbarst. Misschien is het een seconde dat je moet wachten, en dan blaast, stampt en worstelt de Civic Type R z’n 310 pk en 400 Nm op het asfalt en schiet de auto als een op hol geslagen neushoorn naar voren. De tweede versnelling is kort, in razend tempo lichten de LEDjes op, eerst groen dan oranje, dan rood. Gas los, koppeling in, een heerlijk korte slag van de pook naar drie, koppeling en gas weer terug erop. Weer dat moment van twijfel, en daarna weer die enorme ruk naar voren. Wát is dit een brute auto! Z’n atmosferische motor met een toerenbereik tot de maan heeft de Civic Type R dan wel ingeleverd, maar z’n wilde haren is de Honda allerminst verloren.
Niet alleen in de aandrijflijn trouwens, want met z’n uiterlijk scoort de Type R een 9 op de schaal van tuning. Luchthappers, evenveel uitlaatpijpen als cilinders, een enorme diffusor en natuurlijk een picknicktafel achterop, het is alsof je per ongeluk met een WTCC-auto van het circuit afgereden bent. En het is allemaal functioneel zeggen de engineers. Goed, van de vier luchtroosters boven de wielen zijn er dan wel twee dichtgeplastict, maar inderdaad dienen de andere twee een doel. En die vleugel en diffusor genereren ook daadwerkelijk downforce, al moet je op een circuit rijden om daar echt de vruchten van te kunnen plukken. Maar aandacht trekken doe je er zeker weten mee, ingetogenheid kun je ‘m niet verwijten. Daar moet je van houden, maar aan de andere kant: voor terughoudendheid kun je altijd nog bij andere merken terecht.
Vertraging
Bijvoorbeeld bij Seat, dat met de Leon Cupra één van de twee directe concurrenten in huis heeft. De andere komt uit Frankrijk en heet Mégane RS. Met die twee auto’s heeft de Japanse hot hatch de afgelopen maanden overhoop gelegen om uit te zoeken wie de snelste voorwielaandrijver op de beruchte Nordschleife heeft. Japan won, de nieuwe Type R heeft 7:50,63 nodig voor een rondje Ring. En dat voel je dan ook meteen nadat je wegrijdt. Plankhard is de Civic niet, maar het scheelt niet veel. Het onderstel communiceert elke oneffenheid in het wegdek, alles voel je door de stoel heen in je billen. Een prettige eigenschap in een auto die zoveel snelheid mee kan nemen in de bocht. Stuur in met de buitengewoon directe inrichting en de auto verandert direct van richting, vrijwel ongeacht de snelheid waarmee je instuurt. Het is vooral de met sperdifferentieel uitgeruste vooras die het karakter van de auto domineert, geef gas en de neus trekt in eerste instantie naar binnen. Geef teveel gas en de voorzijde wil het liefst de andere kant van de bocht op. Omdat er een vertraging zit tussen het moment waarop je gas geeft en het moment waarop de turbo daadwerkelijk op stoom komt eist de Civic al je aandacht op. Als je je concentreert is het een machtig wapen, maar elk moment van onachtzaamheid wordt afgestraft. Misschien dat een Mégane RS nog net iets gewilliger reageert bij wisselende gas-input, fractioneel beter te corrigeren is als je op het randje van grip en tractie rijdt, maar vast staat dat dit één van de meest indrukwekkende voorwielaandrijvers van het moment is. Zelf zegt Honda dat dat nog meer geldt voor de +R-modus. Dan neemt de mate van stuurbekrachtiging af, de gasrespons wordt feller, het ESP-systeem grijpt later in en de adaptieve dempers worden straffer. Die gasprespons en dat lossere ESP zijn fijn, maar die hardere dempers maken dat elk kuiltje de auto in beweging brengt. Helaas kun je er niet voor kiezen om slechts drie van de vier zaken in +R-stand te zetten.
Minpunten
Nu we toch bezig zijn: er zijn nog wel een paar kleine minpunten, al zou je ze door de storm van geweld die de snelle Civic op je loslaat bijna over het hoofd zien. Het turbogat scharen we onder het kopje karakter, maar de doordringende brom die de motor produceert wordt op den duur irritant. Geen soundengineering, maar de soundtrack is niet inspirerend genoeg om zo nadrukkelijk aanwezig te zijn. Verder hadden de stoelen net iets verder naar beneden moeten kunnen, al ondersteunen ze fantastisch, en zitten rem- en gaspedaal iets te ver uit elkaar om heel-and-toe makkelijk toe te kunnen passen. En het interieur is een beetje een rommeltje met al die schermen. Een Leon Cupra of Mégane RS is aanzienlijk goedkoper. Bovendien is de Leon meer allround en de Mégane speelser. Maar wat zou het. Dit is een Type R, en dus in alle opzichten extreem. Wat een aanwinst voor het segment.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Ik vind hem nog altijd lelijk maar toch zou ik zo blij zijn moest dit op men oprit staan ook gewoon omdat het een Honda is en daar heb ik zeer goede ervaringen mee. (Honda accorde vtec) Blijft een aparte constructeur.
Ik ben fan. Zeker nadat ik al een paar tests heb gelezen.
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Inderdaad op het autosalon ingezeten, wat me zou tegenhouden zijn de echt wel harde kuipstoelen
De zijwangen van de zit zelf zijn zo hard, dat je jezelf zeer kunt doen bij het in en uitstappen lol
Inderdaad op het autosalon ingezeten, wat me zou tegenhouden zijn de echt wel harde kuipstoelen
De zijwangen van de zit zelf zijn zo hard, dat je jezelf zeer kunt doen bij het in en uitstappen lol
Dat vond ik ook, tot ik in de Abarth 595 Competizione by Tag heuer zat... dat deed ferm zeer
Inderdaad op het autosalon ingezeten, wat me zou tegenhouden zijn de echt wel harde kuipstoelen
De zijwangen van de zit zelf zijn zo hard, dat je jezelf zeer kunt doen bij het in en uitstappen lol
Klopt, vond ik ook. Veel te hoog (kan haast niet anders) maar ook te hard.
Gevolg is natuurlijk wel dat je als "gegoten" zit.
Sent from somewhere, using Tapatalk.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Heb er vandaag mee kunnen rijden, maar heel kort, en niet echt op inspirerende wegen.
Desalniettemin....ik ben fan.
Eén rond puntje en je weet genoeg
Ik sluit niet uit dat dit er ooit komt..'.echt wel
Comment