Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Officieel BMW 1 facelift en 3 deurs

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Sinister
    mja dan ga je nog meer verliezen op comfort, en u stuur gaat ineens schokken, om ook maar te zweigen van spoorvorming.

255mm zou natuurlijk beter zijn maar waarom oh waarom hebben ze er dan geen bredere opgelegd?
    Je legt uiteráárd geen 255mm brede sloffen op de vooras, hè slimmie.

215 à 225 is vooraan voldoende voor de '1, achteraan mag de 130i zeker 245 rubber hebben, 'ie kan ze goed gebruiken.

En wat het comfort betreft : haal er die Runflats vanonder. De eerste generatie runflats (dus alle runflats tot ca. begin dit jaar ontworpen) zijn doorgaans helemaal niet zo goed (luid, slijten snel, erg oncomfortabel).

Comment

• Sorry GTA, maar leg je goed rubber (Bridgestone/Yokohama) onder de auto dan heb je helemaal geen last van de breedte van de band, in dit geval slechts 225mm. Op mijn EVO heb ik trouwens ook van de standaard 235 naar 225 geweest omdat die 1cm gewoon wat nadelen voor me teweeg bracht. Ik zeg wel op de specifieke wegen hier in en rond de westhoek.
      Heb je een biljartvlak wegdek zoals in Nederland dan kan je gerust 235 opleggen.
      Zelf heb ik al meermaals met de 130i (met 0-100% sper) gereden en heb ik totaal geen last van de 'smalle' rubbers.
      Wel is het zo dat je in snelle bochten met bv. de 120d een veel betere auto hebt kwa handling. De 3-liter is gewoon net iets te zwaar waar de 120d gewoon de 'nimbler' auto is. En je op hogere snelheden niet zomaar meer met een dot-gas de kont wat kunt laten bij-sturen. Met de 130i moet je op zoek naar een andere ophanging. Mijn Nederlandse vriend heeft dan ook op maat een Intrax setje op maat laten maken. En weet je? Hij rijdt nog comfortabler dan tevoor. Maar de wagen is helemaal uitgebalanceerd nu, erg neutraal, zelf wanneer je eens iets te snel een bocht in zou gaan heb je geen vervelend onderstuur.

De standaard of M-ophanging komt vooral een stuk tekort op hobbelige wegen, maar wat wil je ook met 27kg/cm veren tov het intrax setje 90kg/cm. Die 90 kg/cm betekent dus dat je 90 kg op een op de grond staande veer moet zetten om 'm 1 cm te laten inveren. De veren zijn dus 3x (!!!) zo sterk als bij een standaard sportonderstel van BMW. Is de auto daarmee harder en gemener geworden? Integendeel. Door een juiste afstelling van de mooie schokbrekers is de auto op asfalt (waar hij hoofdzakelijk gereden zal worden) zelfs vriendelijker op de achterkant (meest belangrijk) geworden. De sterke zweem van onrust die er voorheen te bespeuren was is nu volledig verdwenen.

En wees gerust, we kunnen allebei een stukje sturen om deze verschillen te kunnen voelen.
      Maar toegegeven, voor Jan Modaal is de ophanging zeker voldoende, het is alleen als je het echt wil dat die tekort schiet.
      De wagen is trouwens erg veilig, zolang je het DSC maar op laat staan is er toch niks aan de hand?

Over dat driften en uitbreken: Kenners en testpiloten van BMW en zullen het ermee eens zijn dat je met een sperloze 130i alleen met een heftige provocatie middels een flik voorafgaand aan het insturen van een bocht tot een lauwe slide weet te verleiden, des te meer ga je jezelf afvragen waar de journalisten van de volgende citaten mee bezig waren toen ze ‘hun’ 130i’s aan het testen waren:

Auto Review: "Dankzij de enorme tractie die de achterwielen opbouwen, sprint de 130i neutraal een snelle bocht uit en reageert hij met een gemakkelijk op te vangen overstuur op lastwissels"

Auto Motor en Sport: "....wanneer het elektronische vangnet wordt uitgeschakeld biedt de 130i het in voorwielaandrijvers onmogelijke genot van de powerdrift"

Autovisie: "Deze auto kan namelijk dwars, en doet dat ook heel makkelijk als je hem daartoe aanspoort, bewust of onbewust", en "Zelfs een verlaten kruising wordt heel levendig als je die met een burn-out oprijdt. Minimale stuurinput is dan genoeg voor een richtingsverandering, de spinnende achterwielen doen de rest"

Wel ben ik akkoord met die runflats, die zijn echt nog niet goed genoeg om als sportieve band met goede eigenschappen naar voor te worden geschoven, al heb ik wel nog niet met de 2e generatie runflats gereden.

Maar begrijp mij niet verkeerd, ik vind de 130i een super auto en hij maakt dan ook veel kans om de Lancer EVO op te volgen. In tegenstelling wat jij vertelt vind ik hem niet veel minder dan een M-reeks mits wat tweaks, maar die moet je ook bij een M doen.
      Recaro kuipje, stuurtje met verlengnaaf, Intrax ophanging, andere hoge-frictie remblokken en niet te vergeten een drexler 0-100% sperdiff en de wagen is voor mij klaar.
      Hij heeft zijn lengte voor (+4m20) en zijn mindere gewicht tov. eg. een M3.
      Alhoewel ik de 130i met 100kg minder helemaal de max had gevonden.
      En weet je, ik kan evengoed een M3 CS ofzo kopen voor net iets meer, maar toch spreekt de kortere en nimbler 1'er mij meer aan...

Ik spreek dus niet uit de naam van Jan Modaal maar mijn eigen persoonlijke visie. Tegenwoordig zijn er erg weinig auto's die me kunnen bekoren en die de naam van sportieve wagen waardig zijn. Als je dan echt een leuke auto wil dan zijn deze niet betaalbaar (eg. gt3 rs).
      Met de 130i heb je voor een relatief laag budget een super-fun-auto!
      De Golf mag zoals je zegt op circuit de 130i hier en daar kloppen maar toch zegt de Golf mij helemaal niks, je wil toch zelf rijden en de feedback van de auto voelen? Zoals je zegt is de Golf ook emotieloos.
      Trouwens mits wat kleine tweaks is de BMW makkelijker sneller dan de Golf, je mag dan op zijn beurt de Golf aanpassen, hij zal op dat moment niet bij de BMW komen.

Wel leuk dat je ook even jouw visie naar voor brengt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa
        Je legt uiteráárd geen 255mm brede sloffen op de vooras, hè slimmie.

215 à 225 is vooraan voldoende voor de '1, achteraan mag de 130i zeker 245 rubber hebben, 'ie kan ze goed gebruiken.

En wat het comfort betreft : haal er die Runflats vanonder. De eerste generatie runflats (dus alle runflats tot ca. begin dit jaar ontworpen) zijn doorgaans helemaal niet zo goed (luid, slijten snel, erg oncomfortabel).

Ik had toch gedacht dat een man als u dat toch moest weten he... tis geene enzo he ne 130i. ofcourse de achteras...

en idd die runonflats hebben er iets mee te maken, net als de contracten die opgesteld zijn en dus spijtig er nog op liggen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sinister
          Ik had toch gedacht dat een man als u dat toch moest weten he... tis geene enzo he ne 130i. ofcourse de achteras...
          Een Enzo heeft 245/35 vooraan en 345/35 achteraan.

Comment

• net gehoord dat de motor van de 135i nog een extra 55kg zwaarder is dan de 130i, wil zeggen dat we minimum op 1505kg komen.. voor een kleine auto..

Comment

• iemand een idee of er sprake is van een 2l turbo voor de 1-serie? Lange tijd terug was hier sprake van..

Comment

• Gisteren heb ik bij de dagblad handelaar eens de Auto Motor und Sport in m'n handen genomen.
                Daar stond weer wat nieuws in over komende BMW modellen.

De BMW 1 zal een update krijgen van de motoren, waardoor de meeste motoren meer vermogen zullen krijgen...

Ik ben echter vergeten wat die nieuwe vermogens gaan zijn. De 118d zal 136pk hebben en de 120d zal 177pk hebben. Ook meen ik mij te herinneren dat de 120i de motor van de 320si zal krijgen.
                Van een 135i, 125i of een 120ti was absoluut geen sprake...
                OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Toevallig dat Mercedes zijn 200 en 220 cdi ook respectievelijk 136 en 177pk hebben gegeven

Maar was dat echt nodig? Qua cijfers staan ze nu gelijk met hun rivalen, maar uiteindelijk waren ze zelfs zonder die update sneller...

Comment

• check je nog even als je kan? begin volgend jaar koop ik een 1-er maar had graag als het enigszins kon ook een nieuwe motor erin gehad.
                    3-deurs of 5-deurs ben ik nog niet aan uit, maar toch waarschijnlijk de 5-deurs voor de prakticaliteit.
                    135i komt er zeker aan 306pk/400Nm alleen zal die veel te zwaar zijn op de neus...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                      Gisteren heb ik bij de dagblad handelaar eens de Auto Motor und Sport in m'n handen genomen.
                      Daar stond weer wat nieuws in over komende BMW modellen.

De BMW 1 zal een update krijgen van de motoren, waardoor de meeste motoren meer vermogen zullen krijgen...

En dit zal dan gebeuren bij de introductie van de 3-deurs veronderstel ik?

Comment

• waarschijnlijk wel. Maar ben benieuwd naar de officiële aankondiging..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co
                          Het is weeral stil geworden rond de 3deurs versie van de 1 Serie. Wanneer zou hij er komen? Denken jullie ook niet dat hij er samen zal komen in een facelift versie van de 5deurs versie? Lijkt mij niet zo onwaarschijnlijk zo een vroege facelift, gezien de 3deurs al 2 jaar op de markt is.
                          Normaal gezien is de voorstelling voor Parijs. Was toch zo gepland, of 't ook zo wordt ...

BMW gaat een druk jaar tegemoet (nu tot september '07) :
                          • nieuwe motoren '3
                          • '1 3-deurs
                          • vernieuwde X3
                          • nieuwe X5
                          • M6 cabrio
                          • facelift en (ver)nieuw(d)e motoren '5
                          • M3
                          • '3 coupé-cabrio
                          • ...
                          Geen komkommertijd.

Comment

Normaal gezien is de voorstelling voor Parijs. Was toch zo gepland, of 't ook zo wordt ...

BMW gaat een druk jaar tegemoet (nu tot september '07) :
                            • nieuwe motoren '3
                            • '1 3-deurs
                            • vernieuwde X3
                            • nieuwe X5
                            • M6 cabrio
                            • facelift en (ver)nieuw(d)e motoren '5
                            • M3
                            • '3 coupé-cabrio
                            • ...
                            Geen komkommertijd.
                            Zou de 25d ook in de 1 komen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door lancer-evo
                              Sorry GTA, (...)
                              *kedeng*

Daar kan ik niks tegen inbrengen, je hebt - zo lees ik - niet alleen meer ervaring met de 130i (ik reed 'm maar één keer gedurende anderhalf uur), maar ik vermoed dat je ook een (veel) betere chauffeur bent, zeker als 't op gooi- en smijtwerk aankomt.

Ik ging er - wat mij betreft - van uit dat het aan de banden lag. Bijvoorbeeld op droge weg rechtdoor durft 'ie nog effe z'n kontje héél lichtjes zetten in 2e ... ik zou zo durven denken dat, als er bandjes op lagen zoals de mijne achteraan, dat 'ie dat niet meer zou doen.

Jouw/jullie ervaring en customizing work gaat veel verder dan ik kan/wil ervaren. Ik bedoel : voor mij is een op maat gemaakt setje veren/dempers een beetje overkill. Ik woon in België, en de Nederlandse wegen zijn 10 keer zo goed hier. Je dempers mogen hier nog zo goed afgesteld zijn als ze willen, 3 keer hardere veren is gewoon moord voor je onderrug (korte slagen). Bovendien hebben wij hier "wasbordautostrades". Geinig hoor. Je moet 'es 't rechter (en ook 't midden-) vak nemen tussen Brussel en Gent. Je zit voortdurend te hobbelen (wasbord met bobbels elke twee meter ofzo, die steeds verder opgeduwd worden door de vrachtwagens).
                              Ik denk dat ik vriendelijk zou bedanken voor harde veren ... maar ik kan 't natuurlijk niet weten want ik reed die auto niet met zo'n vering.

Ik vermoed dat je dus wel gelijk zult hebben, ik heb niet genoeg technische of rijbagage om je te weerleggen. I stand corrected.

Wat dat driften betreft ... zo'n 130i gaat veel makkelijker crab-style (zijwaarts) het bochtje om dan mijn dieselstoof, dus ik was aanvankelijk ook van mening dat die 130i goed te zetten valt. Maar dan komt 't verstand terug, en weet je dat dat gewoonweg niet kan... Ik vraag me ook ten stelligste af hoe/wat die journalisten hebben uitgespookt, dan.

p.s.: Met ESP op kan er niks fout gaan? Think again. Ik ben "eigenaar" van 9 meter vangrail op de Nordschleife omdat er niks fout kon gaan met ESP op (en nochtans 135° opposite lock en héél zachtjes op 't gas, hè, maar noppes ... te snel is te snel).

p.p.s.: Sper 100% ? Da's toch way overkill ? Met pakweg 40% sperwerking heb je toch al méér dan voldoende? Het buitenste wiel moet kunnen spinnen (powerslide), maar toch best iets minder dan het binnenste, dan komt 'ie een pak zachter terug recht (en niet met een "klopje", o zo gevaarlijk voor niet-tegoei-geoefende rijders incl. mezelf, omdat ze dat klopje niet zien aankomen en te lang tegensturen). Ofwel?

p.p.p.s.: Rep je kont naar het forumdeel "techniek", subforum "hoe werkt wat" (ofzo), open daar een topicje "Sperdiff" en begin maar je uitleg te doen. I'm all ears.

Comment

p.p.p.s.: Rep je kont naar het forumdeel "techniek", subforum "hoe werkt wat" (ofzo), open daar een topicje "Sperdiff" en begin maar je uitleg te doen. I'm all ears.
                                En toen werd het plots heel stil...

Nee ernstig, ik denk dat dat al eens aan de orde geweest is in een oud topic. Anyway, ik heb hier een website waar dat mooi op uitgelegd staat:
                                http://auto.howstuffworks.com/differential3.htm
                                Op de tweede en derde figuur kun je zien hoe een diff. rond draait, respectievelijk in rechte lijn en in een bocht. Op die tweede figuur zie je de satellietwieltjes (rode tandwieltjes) stil staan en op de derde zijn ze in beweging en kan je zien hoe het mogelijk wordt gemaakt dat het binnenwiel trager kan draaien dan het buitenste.
                                Stel je nu voor dat je de auto zou opkrikken met beide aandrijfwielen vrij, de motor stationair draaiend en de bak in versnelling (koppeling los dus). De aandrijfwielen draaien beide rustig rond, maar het is mogelijk om met de hand één van de twee wielen tegen te houden. Wat gebeurt er? Het andere gaat dubbel zo hard draaien.
                                (PS: dat tegen houden lukt niet wanneer er een sper mee gemoeid is.)

Bij het overbrengen van de kracht kiest die kracht altijd de makkelijkste weg: sta je half op beton half op modder, dan zal het wiel op de modder makkelijk door slippen en krijgt het andere geen kracht. Daarom bestaat het sperdifferentieel. Wat dit ding doet is gewoon die satellietwieltjes (of meestal de steekassen) in meer of mindere mate tegen houden, zodat de andere as ook nog wat van de kracht krijgt. Zoiets dus. Een sper beperkt het VERSCHIL in draaisnelheid tussen beide steekassen. Op figuur 2 van die website [straight] hierboven zie je dat het verschil in draaisnelheid tussen de twee steekassen (tussen "inner wheel" en "outer wheel") gelijk is aan nul. Op figuur drie [turn] is er dus wel een verschil in draaisnelheid.

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                p.p.s.: Sper 100% ? Da's toch way overkill?
                                Een gewoon Torsen sperdiff spert ofwel op 0% ofwel op 100% omdat het ding werkt op het worm + wormwiel principe (zo een as met een spiraal errond en daar zit dan een tandwiel tegen - de as met de spiraal kan wel het tandwiel doen draaien, maar omgekeerd gaat niet). Nadeel is de schok waarmee een Torsen sper "dicht" slaat en de alles-of-niets werking.

Het visco sper van bv. de Ford Sierra Cosworth (die met achterwiel aandrijving) werkt zoals de koppelomvormer (koppeling) op een auto met een klassieke automatische versnellingsbak en volgens het boekje kon dat ding traploos sperren van 0 tot 100 procent. (in de praktijk zal 't eerder van 5 tot 95% zijn). Nadeel van een visco sper is dat het wat traag reageert.

Het klassieke sper werkt met schijven zoals we die in een gewone koppeling ook vinden. De schijven drukken meer of minder tegen mekaar en zo krijg je dus een 25% (optie bij een BMW 323 1982) of 40% (standaard op een Kadett GT/E 1979) of zelfs een 75% (zoals er één op mijn avatar zat vroeger). Nadeel van het schijvensper is de slijtage van de schijven - die moeten dus regelmatig bijgeregeld worden.

In 1982 werd Patrick Snijers Belgisch kampioen in de "Groep 2" in een BMW 323 die de laatste paar rally's voorzien was van een 100% sper.
                                Was dat dan zo een klassiek schijvensper? Nee hoor, hun normale (schijven)sper was stuk gegaan en dan hebben ze het gewone differentieel genomen en de satellietwieltjes vast gelast... Zo zijn ze de laaste paar rally's van 1982 blijven rijden. Patrick zei toen dat je er snel aan wende (aan dat 100% sper) maar dat je op vettige of gladde ondergrond makkelijker achterstevoor kwam te staan als je niet oplette met het gaspedaal.

Met mijn Sierra Cosworth heb ik de volgende ervaring: Op een moment was één of andere sensor stuk (weeral...) zodat het visco diff. niet meer sperde en dus een gewoon "open diff." werd. Resultaat: op droog spinde het binnenwiel door als je volgas een haakse hoek uit kwam geschoten op DROOG wegdek. Dus: geen overstuur en verlies van trekkracht. MAAR... op nat wegdek kreeg je nog wel overstuur en daarbij bleek plots dat de wagen op nat asfalt plots veel makkelijker onder controle te houden viel, daar waar je MET sper in de regen verdomd goed moest opletten hoe ver je het gaspedaal in trapte.
                                En daar ligt misschien één van de redenen waarom BMW geen sper meer in de optielijst heeft staan: het gedrag in de regen. Idem bij Porsche, al is daar op de duurdere modellen van de 997 terug een sper in optie verkrijgbaar. Een Porsche ingenieur verwoordde het onlangs heel mooi: "Vroeger maakten wij auto's voor mensen die met een auto konden rijden, maar er niet het geld voor hadden. Nu maken we auto's voor mensen die er het geld voor hebben, maar er nauwelijks mee kunnen rijden." ...

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                Wat dat driften betreft ... zo'n 130i gaat veel makkelijker crab-style (zijwaarts) het bochtje om dan mijn dieselstoof, ...
                                Ik heb al spijt dat ik een 120d gekozen heb . Behalve in de regen ....

Comment

• Euhhh, wacht even. Ik krijg het vermoeden dat ik dit epistel ergens anders had moeten zetten?
                                  Moet ik dat koppiëren naar "TECHNIEK" ?

Comment

• gTa weet wel wat een sperdif is hoor

Hij wil eerder wat meer info over hoe het precies PRAKTISCH aanvoelt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TheNxSyS
                                      gTa weet wel wat een sperdif is hoor

Hij wil eerder wat meer info over hoe het precies PRAKTISCH aanvoelt
                                      Ah, dat dacht ik wel gTa is zelf een erg onderlegde techneut en heeft hier op het forum enkele prachtige topics staan (techniek = cool!)

Praktijkervaringen staan ergens verscholen in die enorme tekst hierboven (ik dacht oorspronkelijk even kort te antwoorden )

Samengevat: Ik heb maar heel even met een Torsen hunnen rijden (één van de eerste). Als je normaal rijdt en een straat indraait, gebeurt er niets en werkt dat ding als een normaal open diff. Geef je op dat moment echter flink gas, dan zal het minder belaste binnenwiel willen gaan door slippen, net als een open diff. Maar van het moment dat dat binnenwiel sneller wil gaan draaien dan het buitenwiel, slaat het diff dicht en draaien beide wielen aan dezelfde snelheid net zolang tot de motor genoeg kracht doorgeeft om dat binnenwiel te doen slippen. Dat gaat gepaard met een klein schokje en in de praktijk heb je dus een 0% ofwel een 100% sperdiff. En een 100% sper reageert nogal alles-of-niets in de regen...

Een visco sper had ik enkele jaren in de Sierra Cosworth zitten (een RWD 4-deurs van feb/1990) en voornaamste eigenschap was dat het met een lichte vertraging leek te werken.

Een klassiek schijvensper had ik op de Manta staan. Het was een 75% sper en dat ding werkte eigenlijk nog het best van allemaal. Reaktie is onmiddellijk, zonder schok of vertraging, maar nadeel is dat het vaak moet bijgeregeld worden + schijven dienen wel al eens vervangen te worden. Uit die ervaring is mijn besluit dat een 30-40% schijvensper inderdaad het ideaal moet zijn (zoals gTa al aangaf) omdat een 75% toch wel wat te extreem is in de regen. In dat laatste geval moet je immers opletten niet TEVEEL gas te geven (bij achterwiel aandrijvers) want anders is er geen houden meer aan. Je mag dan nog zo snel zijn met je tegenstuur; bij teveel gas BLIJFT de achterkant gewoon gaan bij zo een "groot" sper.

Tot ergens midden 90-er jaren had BMW doodgewoon een 25% sper in de optiekataloof staan. Doodjammer dat ze dat nu niet meer aanbieden!

Comment

• Mijn E30 325i touring had 'm steken, de 25% sper.

Thx voor de tekst, erg leerrijk !!

Comment

• Meer vermogen voor BMW 1-Serie
                                          Auto Motor und Sport
                                          meldt dat BMW het vermogen van de viercilinders uit de 1-Serie opvoert. Zowel de benzineversies als de diesels worden sterker. De wijzigingen gaan begin volgend jaar in. De 116i wint zeven paarden en heeft binnenkort 122 pk. De 118i gaat van 129 pk naar 143 pk en in de 120i staan voortaan 163 in plaats van 150 paarden te trappelen. De 130i (265 pk) zescilinder wordt ongemoeid gelaten, maar krijgt in de toekomst wel versterking van de 125i (218 pk) en de 135i (306 pk). Een M-versie van de 1-Serie komt er niet, maar met de 135i komen zelfs de meest sportieve bestuurders zeker aan hun trekken.
                                          Ook de diesels evolueren. De 118d zet voortaan 136 in plaats van 122 pk op de tabellen. De 120d ziet zijn vermogen groeien van 163 naar 177 pk. De vernieuwde motoren staan begin 2007 ter beschikking, maar de sterkere 116i en 118d laten wel iets langer op zich wachten dan de andere motorisaties.

Wat de 1-Serie betreft, staat er overigens nog heel wat nieuws op het programma. Volgend jaar komt de driedeurs op de markt, met een hertekende voorbumper met grotere luchtinlaten. Naar verluidt wordt de vijfdeurs dan ook lichtjes aangepast.

Bron: Autoscoop

Ik had zoals eerder gezegd, omdat het al zolang duurder met de 3 deurs versie, dat hij samen met de 5 deurs in een gefacelifte versie zou komen
                                          Last edited by ; 22/08/2006, 15:45.

Comment

Working...
                                          X