Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW i3
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door lexe Bekijk Berichten
Die zogenaamde “Transportation cloud” kan niet snel genoeg komen wat mij betreft... maja dan heb je Level 5 autonomous driving nodig, en vandaag de dag denkt men dat dat eerder iets voor 2025 a 2030 zal zijn (al valt zoiets moeilijk in te schatten).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenEr zullen inderdaad wel genoeg ingenieuze oplossingen op ons af komen. Of dat je bv. een extra batterij kan inpluggen in de koffer als je een langere afstand moet rijden.
Of zoals hier: een elektrisch schip, met batterijen in een container. Gewoon containertje extra op- en afladen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01...binnenschepen/lets have some more member berries
Comment
-
Rij-impressie: BMW I3S
OP TWEE GEDACHTEN
Een sportversie van een elektrische auto moet in principe kunnen, maar niet zonder meer, zo bewijst de nieuwe BMW i3s. De belangen van de sportieve helft van die auto druisen namelijk in tegen de belangen van de elektrische helft.
In principe hoeft er geen bezwaar te zijn tegen een sportieve versie van een elektrische auto. Goed, doorgaans zijn het niet de lichtste auto's, maar dat probleem heeft BMW bij de i3 al ondervangen door de slimme bouwwijze. Het onderstel bevat veel aluminium en het inzittendencompartiment dat daarop rust, bestaat voornamelijk uit CFRP, plastic versterkt met koolstofvezel dus. Met een totaalgewicht van nog geen 1.200 kilo vormt de i3 in principe een prima basis voor een sportievere versie. Voeg wat extra vermogen toe, stijvere stabilisatorstangen, een verlaagd onderstel, bredere banden, een grotere spoorbreedte en steviger schokdempers en het klinkt op papier allemaal als een geloofwaardige sportieve variant.
Toch pakt het in de praktijk helaas allemaal wat minder goed uit. Allereerst lever je ten opzichte van de normale i3 best wel wat comfort in. Slecht wegdek en putdeksels krijg je als bestuurder daardoor erg nadrukkelijk door en dat gaat na verloop van tijd best wel vervelen. Nu is dat vaker het geval bij een meer dynamisch ingestoken variant van een bestaand model, alleen zijn bij de i3s de verbeteringen verhoudingsgewijs klein. Zeker, hij stuurt wat directer in, rolt minder om zijn lengteas en houdt langer zijn banden aan het asfalt, maar levensgroot zijn de verschillen niet. Dat komt deels doordat de standaard i3 al verrassend goed rijdt, doordat de massa laag in de auto is geplaatst. Het komt ook door het feit dat de banden weliswaar breder zijn, maar het nog altijd om Bridgestones Ecopia gaat. Die vormen de beperkende factor, waardoor de grip niet enorm veel hoger ligt dan bij de normale i3.
STRIJDIGE BELANGEN
Dat geeft ook aan waar het probleem van de i3s zit: de belangen van zijn twee helften conflicteren met elkaar. Enerzijds wil je zo veel mogelijk weerstand vanuit de banden om gripverlies tegen te gaan en zo de wegligging en tractie te verbeteren. Anderzijds beperkt dat de actieradius, die juist gebaat is bij een zo laag mogelijke rolweerstand. Omdat de reikwijdte in de praktijk op zo'n 200 kilometer ligt, wil je daar niet al te veel op inboeten. Daar komt bij dat als je de i3s sportiever gaat rijden de
actieradius ook omlaag gaat. En die is
niet dermate riant dat je daar achteloos
aan voorbij kunt gaan. Kortom, de extra
sportieve capaciteiten kun je niet onbeperkt
benutten. Wat voor het onderstel geldt,
geldt ook voor de aandrijflijn. Ten opzichte
van de reguliere i3 krijgt de S er 14 pk en
20 Nm bij. Dat klinkt niet indrukwekkend,
maar doordat het maximale koppel vanaf
stilstand tot je beschikking staat, sprint de
i3s in 6,9 seconden naar de 100 en stopt de
versnelling pas bij 160 km/h in plaats van de
7,3 seconden en 150 km/h die de i3 zonder s
laat noteren. Maar ook hiervoor geldt: de
normale i3 voldoet al en als je het extra
vermogen gaat gebruiken, red je die 200
kilometer natuurlijk niet meer. Het blijft
telkens weer een prettige ervaring aan
boord van een elektrische auto. Versnellen
gaat lineair en vrijwel geluidloos, wat
bijdraagt aan het comfort. Vertragen gaat
nog altijd vrij sterk op het moment dat je
het rechterpedaal loslaat om zoveel mogelijk
energie terug te winnen. Daar wen je
snel aan, maar het zou in de file prettig
zijn als de mogelijkheid bestond om de
mate van vertragen te beïnvloeden, zoals in
sommige andere elektrische auto's wel kan.
RANGE-EXTENDER
De komst van de i3s valt samen met de
facelift voor de i3. In principe heeft die niet
heel erg veel om het lijf. Nieuwe ledlichtunits,
iets anders getekende bumpers en de
logo's aan de achterzijde zitten voortaan
verder naar de zijkant geplaatst voor een
breder aanzicht van achteren, dan heb je
het wel gehad. Klein werk dus. Dat komt
ook doordat er op technisch vlak al eerder
een groter accupakket beschikbaar kwam
met 33 in plaats van 22 kWh. Vanaf nu is dat
ook gelijk de enige keuze, de 22 kWh-versie
keert niet terug in de prijslijst. Uiteraard
blijft de tweecilinder range-extender wel
op de optielijst staan, die kan worden
gecombineerd met zowel de normale i3
als de i3s. Wel een flinke investering!
OORDEEL- +Verrassend vlot
- +Niet zwaar voor een elektrische auto
- -Sportversie voelt als compromis
- -Vrij prijzig
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten..En kijkt men dan meewarig naar de auto zoals wij nu kijken naar paard en kar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenWat lol? Hij is het niet helemaal, maar zo houden ze hem wel onder de aandacht.
Nu nog wachten op de i3 M.lets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
We ? Spreek voor uzelf. Ik kijk met veel respect naar de mensen die het vroeger met paard en kar deden, en in sommige delen op de wereld nog altijd. Niet te hautain doen, wees dankbaar om waar je staat.
En hij doelt ook op zichzelf, als ze later terugkijken hoe we ons nu transporteren...
Hoe kan je daar iets negatief in zien? Tenzij je het als negatief wilt zien.
deelnemend, is meevoelend.. en dat heeft DHL hier al genoeg bewezen!
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
We ? Spreek voor uzelf. Ik kijk met veel respect naar de mensen die het vroeger met paard en kar deden, en in sommige delen op de wereld nog altijd. Niet te hautain doen, wees dankbaar om waar je staat.
Volledig zoals je zegt Dirk. Wat zou ik hautain gaan doen tov paard en kar... ? Zo'n simpele tekst en dat nog niet begrijpen. Lees nog ne keer en reageert dan nog eens
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
sorry maar dat is met grote voorsprong het lelijkste dat ze ooit gemaakt hebben... en dat te bedenken dat iedereen dacht dat ze niet slechter konden gaan dan de 1 serie en de 5 GT
Ma ja, ik heb een vreemde smaak want bijna een 5GT gekocht toen lol. Gelukkig dat we allemaal een verschillende smaak hebben, anders zou het autopark eentonig zijn
Comment
-
En dat terwijl de nieuwe 5 er eigenlijk heel klassiek uitziet. Zit nauwelijks evolutie in dat model. Maar met alle nieuwe modellen (zo veel da'k het amper kan bijouden) kunnen ze wel ne keer gek doen.
Waar is de tijd dat je enkel de 3, 5 en 7 reeks had.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenEn dat terwijl de nieuwe 5 er eigenlijk heel klassiek uitziet. Zit nauwelijks evolutie in dat model. Maar met alle nieuwe modellen (zo veel da'k het amper kan bijouden) kunnen ze wel ne keer gek doen.
Waar is de tijd dat je enkel de 3, 5 en 7 reeks had.
De Duitsers zijn inderdaad ergconservatief bij modelveranderingen. Anderzijds heeft dit wel als voordeel dat je niet zo snel met een echt oud model rijdt. Een Golf V is bvb nog altijd niet erg verouderd qua looks. Maar neem een ander merk en die zijn na 5 jaar al gedateerd dikwijls.
Wat commercieel het beste is weet ik niet...
Comment
-
-
Nog een uitgebreide review (in het Engels met een grappig Duits accent):
Comment
-
Als je thuis op dc wilt laden... op rode diesel....
https://polarpower.com/products/dc-g...rs/8220i-3ca1/
Comment
Comment