Persinformatie
7 juni 2011
Nieuwe Opel Astra GTC: scherp in design én rijgedrag
Prachtig design: sportcoupé met opvallende proporties en een zelfverzekerde uitstraling
Specifiek onderstel: alle GTC-versies krijgen HiPerStrut voorwielophanging
Perfect voor dagelijks gebruik: ruim, flexibel en boordevol innovatieve technologieën
Breda -
Opel staat voor een drukke herfst met de introductie van drie nieuwe iconen: de
revolutionaire elektrische Ampera met verlengde actieradius, de flexibiliteitskampioen
Zafira Tourer van de nieuwe generatie en de sportieve compacte driedeurs Astra GTC.
De GTC beleeft zijn wereldpremière op de 64e internationale autosalon van Frankfurt am
Main, van 15 tot 25 september 2011.
De nieuwe Astra GTC valt op door zijn scherpe design en uitstekende rijeigenschappen.
Vanaf de buitenkant gezien, voegen uitgesneden vormen met haarfijn verzorgde details
karakter toe aan de zuivere, golvende coupélijnen. Op de weg halen alle GTC-versies
voordeel uit de geavanceerde HiPerStrut voorwielophanging – die ideaal samenwerkt
met de intelligente, door Opel gepatenteerde achteras met Watt Link
achterwielophanging. Deze combinatie resulteert in ongeëvenaarde stabiliteit en
rijprecisie. Alleen extreem sportieve auto's in dit segment bieden een vooras met een
dusdanig geavanceerde architectuur.
"De Astra GTC is het sportieve lid van de Opel-familie", verklaart Karl-Friedrich Stracke,
Chief Executive Officer van Opel/Vauxhall. "Hij werd in Rüsselsheim ontworpen en
ontwikkeld als een zeer aantrekkelijke sportcoupé met inspirerende rijprestaties, die
echter ook betaalbaar, ruim en flexibel moest zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat hij een
frisse wind zal laten waaien in het segment van de compacte sportieve auto's."
Gespierd carrosseriedesign, gestructureerd door fraaie lijnen
De nieuwe Astra GTC werd grotendeels geïnspireerd door de Opel GTC Paris Concept die
vorig jaar werd geïntroduceerd op de Mondial de l'Automobile in Parijs. Als compacte,
sportieve vijfzitter met coupé-uitstraling en opvallende proporties heeft de GTC een
expressief design.
"Wij wilden dat de GTC de ultieme uitdrukking zou zijn van Opels designtaal en dat hij
gestalte zou geven aan onze passie voor auto’s", aldus Mark Adams, Vice President,
Opel/Vauxhall Design. "Emoties mochten echter de functionaliteit niet overschaduwen: de
GTC is een intelligente en betaalbare droomauto".
De designers hebben de spanning gemaximaliseerd door het aantal lijnen van het
exterieur te beperken. Slechts drie lijnen bouwen de spanning op en bepalen de vorm van
de GTC. De kenmerkende "Blade" van Opel, een smalle, scherpe lijn die van de voordeur
via de onderzijde van de achtervleugel naar beneden golft en de zijkanten een energieke
uitstraling geeft, wordt in dezelfde richting geleid als bij de Insignia. Vanaf de deurgreep
loopt een tweede lijn naar de achterkant van de GTC, die de indrukwekkende uitstraling
benadrukt door de oppervlakken op te splitsen in een smal deel onderaan en een brede
schouderpartij. De derde lijn, die het zuivere, sportieve silhouet van het dak volgt, is
afgewerkt in chroom en benadrukt de lijn van de ruit, die de blik naar de fraai
geïntegreerde spoiler leidt.
De voorzijde wordt gekenmerkt door Opels typische “vouw in het midden” en benadrukt
door koplampen in de vorm van arendsogen en ‘Wing’ dagverlichting. De opvallende
gescheiden trapeziumvormige grille werd lager geplaatst om de voorzijde een nog
sportiever karakter te geven.
De schouders vormen het meest indrukwekkende onderdeel van de Astra GTC. Het
krachtige ontwerp geeft de auto imposante proporties en een zeer doelbewuste
uitstraling die zijn lage, brede fysionomie benadrukt. De lijn van de C-stijl loopt door in de
achterkant en krult zich tot in de achterspoiler, die op ingenieuze wijze werd geïntegreerd
in de doorlopende daklijn. Als optie verkrijgbare LED beklemtonen het horizontaal
uitgewerkte, vleugelvormige motief van de achterlichten.
Exclusieve hightech-voorwielophanging voor een strakker stuurgevoel
Het mechatronic-onderstel van de GTC wordt gekenmerkt door voorwielophanging met
een exclusieve, spitstechnologische architectuur, vergelijkbaar met die van de Insignia
OPC. Deze lay-out verbetert de wendbaarheid en geeft het nauwkeurige stuurgevoel, dat
veeleisende bestuurders van een sportieve auto verwachten.
De belangrijkste verandering is echter niet zichtbaar met het blote oog. Alle GTC-versies,
ongeacht de motorversie en het uitrustingsniveau, zijn namelijk uitgerust met een extra
kenmerk dat normaal het voorrecht is van sportauto’s uit de topklasse: HiPerStrut
voorwielophanging. Vergeleken met de standaard McPherson-ophanging van de Astra,
heeft HiPerStrut een kleinere fuseependwarshelling. De HiPerStrut beperkt koppelreacties
in het stuur, verbetert de grip en verhoogt het vermogen in de bochten om de bestuurder
van de GTC het sportieve, alerte gevoel te geven dat ze verwachten, met meer feedback.
Deze geavanceerde architectuur, die de auto aan de weg doet kleven, zal GTC bestuurders
opwindend rijplezier bezorgen, nog voor de aangekondigde extreem
sportieve versies op de markt komen.
De achteras combineert een meerledige krukas met een Watt Link achterwielophanging.
Deze intelligente constructie, die alleen door Opel wordt gebruikt, heeft zijn talrijke
voordelen al bewezen bij de andere Astra-varianten. Hoewel de constructie lichter en
compacter is dan een multilink-ophanging, verschaft ze voorbeeldig comfort, een
uitstekende geluidsisolatie en een onberispelijke stabiliteit en beheersing van de auto.
Het onderstel van de GTC is perfect geïntegreerd met Opels intelligente, volledig
adaptieve chassisregelsysteem FlexRide. Deze technologie optimaliseert de stabiliteit, het
rijgedrag in bochten en de stuurreacties door haar werking automatisch aan te passen
aan de staat van het wegdek, de snelheid in bochten, de bewegingen van de auto en de
rijstijl van de bestuurder. Een betere wegligging en balans van de auto bevorderen ook
de veiligheid in noodsituaties. FlexRide biedt bovendien drie instellingen, zodat het
karakter van de auto met een eenvoudige druk op een knop kan worden aangepast. De
bestuurder kan op elk ogenblik kiezen tussen het evenwichtige standaardprogramma, de
op comfort gerichte "Tour"-modus en de actievere "Sport"-stand.
Drie motoren bij de lancering - sportievere versies volgen binnenkort
De GTC kan besteld worden met drie motoren - een diesel en twee benzinemotoren.
De verbeterde 2.0 CDTI common-rail turbodieselmotor, waarvan het maximumvermogen
werd verhoogd tot 121 kW/165 pk, beschikt over een roetfilter en een handgeschakelde
zesversnellingsbak. Opels nieuwe Start/Stop-technologie, die het verbruik verlaagt bij
"stoppen en rijden" in de stad, is standaarduitrusting. De 2.0 CDTI combineert
uitstekende prestaties met een laag verbruik. Hij levert tot 380 Nm koppel door middel
van een overboostfunctie, en laat de GTC in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten.
De topsnelheid bedraagt 210 km/u. Het gemengd brandstofverbruik ligt niet hoger dan
4,9 liter diesel per 100 km, en de CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km. Met zijn tankinhoud
van 56 liter kan de GTC 2.0 CDTI meer dan 1.100 km afleggen.
Start/Stop is ook standaard met de 1.4 turbobenzinemotor met een maximumvermogen
van 103 kW/ 140 pk. De krachtbron wordt gekoppeld aan een handgeschakelde
zesversnellingsbak, levert een maximumkoppel van 200 Nm en verbruikt 5,9 liter
brandstof per 100 km (139 g/km CO2).
De krachtigste benzinemotor is momenteel de 1.6 turbo met 132 kW/180 pk, gekoppeld
aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. In deze versie bereikt de nieuwe GTC een
topsnelheid van 220 km/u.
Naar aanleiding van de wereldpremière op de autosalon van Frankfurt zullen nog meer
motoren worden aangeboden. Eén van de meest sportieve versies, de toekomstige
prestatiegerichte OPC, volgt in 2012.
Innovatieve technologieën komen rijplezier en veiligheid ten goede
Welke motor hij ook onder de kap heeft, rijden met een GTC is altijd een boeiende
ervaring dankzij zijn uitstekende onderstel. Fun – en veiligheid – kunnen worden
verbeterd door een breed scala aan innovatieve systemen.
Het Opel Eye-camerasysteem van de tweede generatie biedt verbeterde en uitgebreide
functies. De functie Traffic Sign Recognition (TSR) kan meer borden herkennen dan
voorheen en de informatie die de functie verstrekt wordt aangevuld met gegevens van
het navigatiesysteem. Naast de vertrouwde Lane Departure Warning (LDW) ondersteunt
de camera nu ook de functie Following Distance Indication (FDI), die de bestuurder
visuele informatie geeft over de afstand ten opzichte van de auto vóór hem.
De nieuwe Bi-Xenonkoplampen met Adaptive Forward Lighting (AFL) debuteren op de
GTC. Ter aanvulling van de negen functies van AFL+ - waaronder High Beam Assist om
de grote lichten in en uit te schakelen als er al dan niet andere voertuigen op de weg zijn
- kan het systeem worden verbeterd met een Intelligent Light Ranging systeem (ILR) dat
de camera aan de voorzijde van het Opel Eye gebruikt om de afstand ten opzichte van
de voorligger te meten en het dimlichtpatroon aan te passen. Zo kan de verlichting van
de weg continu worden geregeld zonder andere bestuurders te verblinden. Met deze tien
functies beschikt de GTC over het beste verlichtingspakket in zijn segment.
Stijlvol, doelgericht design
Vergeleken met zijn concurrenten sluit de Astra GTC, ondanks zijn coupéachtige design,
geen compromissen op het gebied van functionaliteit. Hij biedt niet alleen plaats aan vijf
inzittenden, maar in zijn flexibele bagageruimte is ook een volume van 375 tot 1.235 liter
beschikbaar – ruim 200 liter meer dan bij zijn rivalen. Het totale opbergvolume in de
passagiersruimte werd met 50% verhoogd ten opzichte van de vorige GTC-generatie. Dit
is onder meer te danken aan de elektrische parkeerrem, waardoor extra ruimte vrijkomt
in de middenconsole; daar waar de opbergruimte het beste bereikbaar is.
Het design van het kwalitatieve interieur van de GTC verenigt zorgvuldig uitgesneden
vormen en dynamische lijnen. Zijn uitgesproken sportieve karakter wordt benadrukt door
de nieuwe stoffen, kleuren en sierelementen op de Sport-uitvoering. Ook het standaard
sportstuurwiel met verbeterde grip beklemtoont het opwindende karakter van de GTC.
De voorstoelen van de GTC bieden de beste verstelmogelijkheden in het segment, zodat
elke bestuurder de ideale rijhouding kan vinden. Ergonomisch geoptimaliseerde
voorstoelen met achtvoudig verstelbare voorstoelen, viervoudig elektrisch verstelbare
lendensteun, verlengbaar zitvlak, gecertificeerd door de onafhankelijke rugspecialisten
van de organisatie AGR (Aktion Gesunder Rücken – Duitse vereniging voor een gezonde
rug), zijn standaard op de GTC.
De Astra GTC werd ontworpen en ontwikkeld in Opels internationaal technisch
ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim, en zal gebouwd worden in Gliwice, Polen.
Bron : Opel Nederland .nl
7 juni 2011
Nieuwe Opel Astra GTC: scherp in design én rijgedrag
Prachtig design: sportcoupé met opvallende proporties en een zelfverzekerde uitstraling
Specifiek onderstel: alle GTC-versies krijgen HiPerStrut voorwielophanging
Perfect voor dagelijks gebruik: ruim, flexibel en boordevol innovatieve technologieën
Breda -
Opel staat voor een drukke herfst met de introductie van drie nieuwe iconen: de
revolutionaire elektrische Ampera met verlengde actieradius, de flexibiliteitskampioen
Zafira Tourer van de nieuwe generatie en de sportieve compacte driedeurs Astra GTC.
De GTC beleeft zijn wereldpremière op de 64e internationale autosalon van Frankfurt am
Main, van 15 tot 25 september 2011.
De nieuwe Astra GTC valt op door zijn scherpe design en uitstekende rijeigenschappen.
Vanaf de buitenkant gezien, voegen uitgesneden vormen met haarfijn verzorgde details
karakter toe aan de zuivere, golvende coupélijnen. Op de weg halen alle GTC-versies
voordeel uit de geavanceerde HiPerStrut voorwielophanging – die ideaal samenwerkt
met de intelligente, door Opel gepatenteerde achteras met Watt Link
achterwielophanging. Deze combinatie resulteert in ongeëvenaarde stabiliteit en
rijprecisie. Alleen extreem sportieve auto's in dit segment bieden een vooras met een
dusdanig geavanceerde architectuur.
"De Astra GTC is het sportieve lid van de Opel-familie", verklaart Karl-Friedrich Stracke,
Chief Executive Officer van Opel/Vauxhall. "Hij werd in Rüsselsheim ontworpen en
ontwikkeld als een zeer aantrekkelijke sportcoupé met inspirerende rijprestaties, die
echter ook betaalbaar, ruim en flexibel moest zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat hij een
frisse wind zal laten waaien in het segment van de compacte sportieve auto's."
Gespierd carrosseriedesign, gestructureerd door fraaie lijnen
De nieuwe Astra GTC werd grotendeels geïnspireerd door de Opel GTC Paris Concept die
vorig jaar werd geïntroduceerd op de Mondial de l'Automobile in Parijs. Als compacte,
sportieve vijfzitter met coupé-uitstraling en opvallende proporties heeft de GTC een
expressief design.
"Wij wilden dat de GTC de ultieme uitdrukking zou zijn van Opels designtaal en dat hij
gestalte zou geven aan onze passie voor auto’s", aldus Mark Adams, Vice President,
Opel/Vauxhall Design. "Emoties mochten echter de functionaliteit niet overschaduwen: de
GTC is een intelligente en betaalbare droomauto".
De designers hebben de spanning gemaximaliseerd door het aantal lijnen van het
exterieur te beperken. Slechts drie lijnen bouwen de spanning op en bepalen de vorm van
de GTC. De kenmerkende "Blade" van Opel, een smalle, scherpe lijn die van de voordeur
via de onderzijde van de achtervleugel naar beneden golft en de zijkanten een energieke
uitstraling geeft, wordt in dezelfde richting geleid als bij de Insignia. Vanaf de deurgreep
loopt een tweede lijn naar de achterkant van de GTC, die de indrukwekkende uitstraling
benadrukt door de oppervlakken op te splitsen in een smal deel onderaan en een brede
schouderpartij. De derde lijn, die het zuivere, sportieve silhouet van het dak volgt, is
afgewerkt in chroom en benadrukt de lijn van de ruit, die de blik naar de fraai
geïntegreerde spoiler leidt.
De voorzijde wordt gekenmerkt door Opels typische “vouw in het midden” en benadrukt
door koplampen in de vorm van arendsogen en ‘Wing’ dagverlichting. De opvallende
gescheiden trapeziumvormige grille werd lager geplaatst om de voorzijde een nog
sportiever karakter te geven.
De schouders vormen het meest indrukwekkende onderdeel van de Astra GTC. Het
krachtige ontwerp geeft de auto imposante proporties en een zeer doelbewuste
uitstraling die zijn lage, brede fysionomie benadrukt. De lijn van de C-stijl loopt door in de
achterkant en krult zich tot in de achterspoiler, die op ingenieuze wijze werd geïntegreerd
in de doorlopende daklijn. Als optie verkrijgbare LED beklemtonen het horizontaal
uitgewerkte, vleugelvormige motief van de achterlichten.
Exclusieve hightech-voorwielophanging voor een strakker stuurgevoel
Het mechatronic-onderstel van de GTC wordt gekenmerkt door voorwielophanging met
een exclusieve, spitstechnologische architectuur, vergelijkbaar met die van de Insignia
OPC. Deze lay-out verbetert de wendbaarheid en geeft het nauwkeurige stuurgevoel, dat
veeleisende bestuurders van een sportieve auto verwachten.
De belangrijkste verandering is echter niet zichtbaar met het blote oog. Alle GTC-versies,
ongeacht de motorversie en het uitrustingsniveau, zijn namelijk uitgerust met een extra
kenmerk dat normaal het voorrecht is van sportauto’s uit de topklasse: HiPerStrut
voorwielophanging. Vergeleken met de standaard McPherson-ophanging van de Astra,
heeft HiPerStrut een kleinere fuseependwarshelling. De HiPerStrut beperkt koppelreacties
in het stuur, verbetert de grip en verhoogt het vermogen in de bochten om de bestuurder
van de GTC het sportieve, alerte gevoel te geven dat ze verwachten, met meer feedback.
Deze geavanceerde architectuur, die de auto aan de weg doet kleven, zal GTC bestuurders
opwindend rijplezier bezorgen, nog voor de aangekondigde extreem
sportieve versies op de markt komen.
De achteras combineert een meerledige krukas met een Watt Link achterwielophanging.
Deze intelligente constructie, die alleen door Opel wordt gebruikt, heeft zijn talrijke
voordelen al bewezen bij de andere Astra-varianten. Hoewel de constructie lichter en
compacter is dan een multilink-ophanging, verschaft ze voorbeeldig comfort, een
uitstekende geluidsisolatie en een onberispelijke stabiliteit en beheersing van de auto.
Het onderstel van de GTC is perfect geïntegreerd met Opels intelligente, volledig
adaptieve chassisregelsysteem FlexRide. Deze technologie optimaliseert de stabiliteit, het
rijgedrag in bochten en de stuurreacties door haar werking automatisch aan te passen
aan de staat van het wegdek, de snelheid in bochten, de bewegingen van de auto en de
rijstijl van de bestuurder. Een betere wegligging en balans van de auto bevorderen ook
de veiligheid in noodsituaties. FlexRide biedt bovendien drie instellingen, zodat het
karakter van de auto met een eenvoudige druk op een knop kan worden aangepast. De
bestuurder kan op elk ogenblik kiezen tussen het evenwichtige standaardprogramma, de
op comfort gerichte "Tour"-modus en de actievere "Sport"-stand.
Drie motoren bij de lancering - sportievere versies volgen binnenkort
De GTC kan besteld worden met drie motoren - een diesel en twee benzinemotoren.
De verbeterde 2.0 CDTI common-rail turbodieselmotor, waarvan het maximumvermogen
werd verhoogd tot 121 kW/165 pk, beschikt over een roetfilter en een handgeschakelde
zesversnellingsbak. Opels nieuwe Start/Stop-technologie, die het verbruik verlaagt bij
"stoppen en rijden" in de stad, is standaarduitrusting. De 2.0 CDTI combineert
uitstekende prestaties met een laag verbruik. Hij levert tot 380 Nm koppel door middel
van een overboostfunctie, en laat de GTC in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten.
De topsnelheid bedraagt 210 km/u. Het gemengd brandstofverbruik ligt niet hoger dan
4,9 liter diesel per 100 km, en de CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km. Met zijn tankinhoud
van 56 liter kan de GTC 2.0 CDTI meer dan 1.100 km afleggen.
Start/Stop is ook standaard met de 1.4 turbobenzinemotor met een maximumvermogen
van 103 kW/ 140 pk. De krachtbron wordt gekoppeld aan een handgeschakelde
zesversnellingsbak, levert een maximumkoppel van 200 Nm en verbruikt 5,9 liter
brandstof per 100 km (139 g/km CO2).
De krachtigste benzinemotor is momenteel de 1.6 turbo met 132 kW/180 pk, gekoppeld
aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. In deze versie bereikt de nieuwe GTC een
topsnelheid van 220 km/u.
Naar aanleiding van de wereldpremière op de autosalon van Frankfurt zullen nog meer
motoren worden aangeboden. Eén van de meest sportieve versies, de toekomstige
prestatiegerichte OPC, volgt in 2012.
Innovatieve technologieën komen rijplezier en veiligheid ten goede
Welke motor hij ook onder de kap heeft, rijden met een GTC is altijd een boeiende
ervaring dankzij zijn uitstekende onderstel. Fun – en veiligheid – kunnen worden
verbeterd door een breed scala aan innovatieve systemen.
Het Opel Eye-camerasysteem van de tweede generatie biedt verbeterde en uitgebreide
functies. De functie Traffic Sign Recognition (TSR) kan meer borden herkennen dan
voorheen en de informatie die de functie verstrekt wordt aangevuld met gegevens van
het navigatiesysteem. Naast de vertrouwde Lane Departure Warning (LDW) ondersteunt
de camera nu ook de functie Following Distance Indication (FDI), die de bestuurder
visuele informatie geeft over de afstand ten opzichte van de auto vóór hem.
De nieuwe Bi-Xenonkoplampen met Adaptive Forward Lighting (AFL) debuteren op de
GTC. Ter aanvulling van de negen functies van AFL+ - waaronder High Beam Assist om
de grote lichten in en uit te schakelen als er al dan niet andere voertuigen op de weg zijn
- kan het systeem worden verbeterd met een Intelligent Light Ranging systeem (ILR) dat
de camera aan de voorzijde van het Opel Eye gebruikt om de afstand ten opzichte van
de voorligger te meten en het dimlichtpatroon aan te passen. Zo kan de verlichting van
de weg continu worden geregeld zonder andere bestuurders te verblinden. Met deze tien
functies beschikt de GTC over het beste verlichtingspakket in zijn segment.
Stijlvol, doelgericht design
Vergeleken met zijn concurrenten sluit de Astra GTC, ondanks zijn coupéachtige design,
geen compromissen op het gebied van functionaliteit. Hij biedt niet alleen plaats aan vijf
inzittenden, maar in zijn flexibele bagageruimte is ook een volume van 375 tot 1.235 liter
beschikbaar – ruim 200 liter meer dan bij zijn rivalen. Het totale opbergvolume in de
passagiersruimte werd met 50% verhoogd ten opzichte van de vorige GTC-generatie. Dit
is onder meer te danken aan de elektrische parkeerrem, waardoor extra ruimte vrijkomt
in de middenconsole; daar waar de opbergruimte het beste bereikbaar is.
Het design van het kwalitatieve interieur van de GTC verenigt zorgvuldig uitgesneden
vormen en dynamische lijnen. Zijn uitgesproken sportieve karakter wordt benadrukt door
de nieuwe stoffen, kleuren en sierelementen op de Sport-uitvoering. Ook het standaard
sportstuurwiel met verbeterde grip beklemtoont het opwindende karakter van de GTC.
De voorstoelen van de GTC bieden de beste verstelmogelijkheden in het segment, zodat
elke bestuurder de ideale rijhouding kan vinden. Ergonomisch geoptimaliseerde
voorstoelen met achtvoudig verstelbare voorstoelen, viervoudig elektrisch verstelbare
lendensteun, verlengbaar zitvlak, gecertificeerd door de onafhankelijke rugspecialisten
van de organisatie AGR (Aktion Gesunder Rücken – Duitse vereniging voor een gezonde
rug), zijn standaard op de GTC.
De Astra GTC werd ontworpen en ontwikkeld in Opels internationaal technisch
ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim, en zal gebouwd worden in Gliwice, Polen.
Bron : Opel Nederland .nl
Comment