Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Fiat Grande Punto Evo
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Fiat Punto Evo nader belicht.
Woensdag 30 september 2009.Een maand geleden introduceerde Fiat de vernieuwde Grand Punto die voortaan als Punto Evo door het leven gaat. De aanduiding ‘Evo’ is een afkorting van Evolution en verwijst naar de ingrijpende vernieuwingen. Ook zijn er verse motoren voorhanden. Hierbij een nadere blik op de populaire hatchback.
Fiat Centro Stile is zowel verantwoordelijk voor het hertekende exterieur als het opgewaardeerde interieur. Duidelijk verschilt de Punto Evo van de Grande Punto en dat is met name aan de voorzijde zichtbaar. In de compleet gewijzigde voorbumper wordt de grille gescheiden door een brede balk. Daarin huizen voortaan de richtingaanwijzers en onderin de grille hebben de mistpitten plaatsgevonden. De Sport Line-uitvoeringen bevatten een donkere grille met gaaswerk, de Comfort Line beschikt over horizontale lamellen van chroom. Ook de koplampunits zijn onder de loep genomen. Als optie is er dagrijverlichting en adaptieve bochtverlichting (onderdeel van de mistlampfunctie) te bestellen. Aan de achterkant eveneens een ander aangezicht met een aangepaste achterbumper waarin de vorm van de grille terugkomt en opnieuw ingedeelde achterlichtunits. Met het Fiat-embleem kan de achterklep worden geopend. De kleur van de punt in het woord ‘Punto’ is afhankelijk van de motorisering; rood staat voor de prestatiegerichte krachtbronnen, groen voor de efficiëntere modellen. Tot slot het kleurenpallet, die is flink uitgebreid met zeven nieuwe kleuren. Totaal is er nu keus uit 13 carrosserietinten.
Interieur
Het interieur is nog ingrijpender gewijzigd dan het exterieur. Het dashboard ging compleet op de schop en is veel minder statisch dan voorheen. Daarnaast kent het instrumentarium voortaan een tweetal prominente klokken en tillen betere materialen het hele interieur naar een hoger niveau. Verder is het bedieningspaneel van de audio-installatie overgoten met pianolak en hebben ook de deurpanelen een nieuwe indeling gekregen. Aansluitend zijn de bekledingstoffen gemoderniseerd en is er meer opbergruimte.
Benzinemotoren
Evolutie vinden we ook terug in de beschikbare motorenlijn. De innovatieve MultiAir-motoren hebben na hun debuut in de Mito ook hun weg gevonden naar de Punto Evo. Het gehele motorenpallet kent totaal vijf benzinemotoren en evenveel diesels. Het benzinegamma bestaat uit de reeds bekende 1.2 liter (65 pk) en vier motoren met een inhoud van 1.4 liter. De lichtste heeft een vermogen van 77 pk en beschikt als enige 1.4 en net als de 1.2 niet over een start/stop-steem. De twee krachtigste benzines zijn van het type MultiAir en leveren 105 en 135 pk. Het topmodel weet dankzij een turbo in 8,5 seconden naar de 100 km/h te sprinten en een maximale top van 205 km/h te bereiken. De dorstigheid is beperkt tot 6,5 l/100 km in combinatie met een CO2-uitstoot van 129 g/km.
Dieselmotoren
De oliestokers zijn de 1.3 Multijet (75, 90 en 95 pk) en de 1.6 Multijet (120 pk) waarvan de duurdere varianten over een start/stop-functie beschikken. Bij de 95 pk sterke Multijet duurt de acceleratie naar honderd 11,7 seconden en is de topsnelheid 178 km/h. Het brandstofverbruik en de gemiddelde emissiewaarde bedraagt 4,2 l/100 km en 110 g/km. De snelste diesel heeft een top van 193 km/h en voltrekt het traject 0-100 km/h in 9,6 seconden. Ondanks deze extra kracht is de 1.6 Multijet nauwelijks minder efficiënt ten opzichte van de 95 sterke 1.3. Het gemiddelde dieselverbruik bedraagt namelijk 4,5 l/100 km en de CO2-uitstoot 119 g/km. Afhankelijk van de motorkeus worden de verzetten gewisseld middels een handgeschakelde 6-bak of de gerobotiseerde Dualogic-automaat.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Fiat Punto EVO
Zelf een Fiat Grande Punto en zou hem zo willen inwisselen. Ik ben er echt voor gewonnen. Zeker de achterkant vind ik heel geslaagd met de LED verlichting erin verwerkt en de voorkant vind ik knapper&knapper worden met de keer ik de foto's zie. Zeker een 3d versie in het rood/zwart ziet er echt GOED uit!
Well done Fiat!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichtenwas een hele knappe auto, is nu verprutstsigpic
www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland
Comment
-
Fiat Punto Evo
Can sporting name, fresh look and hi-tech new engine help keep supermini in contention with fiesta and polo?
Rating:
FIRST OPINION
The Grande Punto has always been one of Fiat’s most popular cars – buyers love its style and fuel economy. The new Evo improves on that winning formula with some well judged visual updates and a range of excellent MultiAir engines, which offers better performance and lower running costs. Plus, the interior designers deserve a lot of credit for the updated cabin, and the raft of goodies on offer, such as the Blue&Me TomTom set-up. While it’s not up there with the best models in this sector, the new Punto is a talented all-rounder.
Complete rij-impressie: [www.autoexpress.co.uk]Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Rij-impressie: Fiat Punto Evo
Met behoedzame uiterlijke wijzigingen is de Fiat Grande Punto voorzichtig geëvolueerd tot de Punto Evo. Onderhuis is echter eerder sprake van een kleine revolutie: dankzij de nieuwe MultiAir-benzinemotoren zonder gasklep en vernieuwde diesels werd Fiats compact milieuvriendelijker.
Het gebeurt niet vaak dat autofabrikanten een naamswijziging doorvoeren bij de tussentijdse facelift van een model. Fiat echter nam de Grande Punto bij zijn kladden en doopte hem om tot Punto Evo. Voor een deel heeft dat overigens ook te maken met het feit dat de vorige generatie Punto nu naar de eeuwige jachtvelden is, waardoor de term ‘Grande’ niet meer nodig is om het onderscheid aan te duiden. ‘Evo’ verwijst uiteraard naar evolutie, en als je de Fiat eens nader bekijkt lijkt daarvan inderdaad sprake. De Italiaan kreeg een facelift in de klassieke betekenis, waarbij we aan u overlaten of de operatie geslaagd is. Wij moeten in ieder geval even wennen aan de hertekende voorkant met zijn dikke onderlip. Een en ander is overigens heel kleurafhankelijk: bij een donkere lakkleur valt het nauwelijks op, in lichtere tinten krijgt de Punto er een overdreven grote muil door die aan Peugeot doet denken. Tussen de koplampen prijkt voortaan een grote chromen strip à la 500, die wat gezocht overkomt en het geheel wat rommelig maakt. Gelukkig heeft Fiat het elegante profiel onaangetast gelaten. Ook de achterzijde werd niet al te drastisch gewijzigd, hier zijn voortaan zwartomrande achterlichten met LED-techniek te vinden. In zijn totaliteit beschouwd is de Fiat nog altijd een sportief en elegant ogend karretje.
Hoewel de Punto in onze ogen zijn neus enigszins heeft geschonden, is het aangezicht behouden gebleven.
Frivoler
Zodra je instapt, zijn de wijzigingen overigens een stuk groter. Het tot op heden wat saai ogende dashboard werd afgelost door een frivoler gelijnd exemplaar, waarbij het bovenste gedeelte op fraaie wijze om de nieuw vormgegeven middenconsole heen buigt. Bovendien kun je dit middelste gedeelte in een afwijkende kleur bestellen, waardoor het dashboard optisch in tweeën wordt gedeeld. Fraai is eveneens de pianolakafwerking op de middenconsole, die alleen als nadeel heeft dat het behoorlijk spiegelt. Het hardkunststof bovenste deel doet dat trouwens ook in de voorruit. In zijn geheel kan de materiaalkeuze er echter best mee door, hoewel het niveau van de nieuwe Volkswagen Polo niet wordt gehaald. Daarnaast valt ook de interieurruimte nogal tegen, zeker als je bedenkt dat hij met zijn 4,06 meter voor een auto uit het B-segment flink aan de maat is. Ten opzichte van zijn voorganger Grande Punto werd hij namelijk nog eens drie centimeter langer, wat overigens geheel voor rekening van de forse bumpers komt. Desondanks valt de beenruimte op de achterbank tegen. De achterbank is net als voorheen 275 liter groot en uit te breiden tot 1.030 liter. De tildrempel is helaas nogal hoog en een handgreep schittert door afwezigheid. Je moet de klep aan de onderkant opentrekken.
Voorin vind je meer dan voldoende ruimte, alleen jammer dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is en wat hoog staat. Het zitmeubilair is aan de zachte kant, maar zijdelingse steun is er voldoende en de zitting is lekker lang.
Geen gasklep
De grootste wijzigingen zijn bij de Punto zonder twijfel onder de motorkap te vinden. Daar doet namelijk de MultiAir-motor zijn intrede die we inmiddels kennen uit de Alfa Mito. De rol van de gasklep is bij de 1,4 liter MultiAir overgenomen door een elektro-hydraulisch klepmanagementsysteem dat de lucht direct door de inlaatkleppen stuurt. Hierdoor zijn het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen lager. De MultiAir komt begin volgend jaar beschikbaar in twee varianten, die goed zijn voor 105 en 135 pk. Hoewel we helaas niet met dit nieuwe type motor konden rijden, durven we de stelling aan dat laatstgenoemde de beste keus is. Waar je bij de minst krachtige variant namelijk door moet halen tot 4.000 tpm voor een bescheiden koppel van 130 Nm, heeft de 135 pk-versie al bij 1.750 toeren 206 Nm te vergeven. Daarnaast levert hij (volgens de fabrikant tenminste) uitstekende prestaties bij een verbruik van 5,6 liter op 100 km. Verder blijft de Fiat leverbaar met een 65 pk sterke 1.2 en een 1.4 met 77 pk, waarvan ook een versie op de markt komt die voorzien is van een start-/stopsysteem en mede daardoor aan de Euro 5-emissienorm voldoet.
Ook over de diesels valt overigens nieuws te melden. Alle Multijets krijgen namelijk een nieuwe generatie inspuitsysteem mee, dat nog gefaseerder werkt. Volgens Fiat zouden de motoren daardoor wederom zuiniger en tien procent stiller zijn geworden. Desondanks is de door ons gereden 1.3 Multijet niet bepaald een fluisterstille motor, vooral bij accelereren manifesteert zich een redelijke zware brom. Eenmaal op constante tempi valt er overigens prima mee te leven.
Kunstmatige besturing
In tegenstelling tot de 90 pk-versie van de 1.3-diesel, die overigens gewoon leverbaar blijft, voldoet de nieuwe 1.3 Multijet 95 pk aan de Euro 5-norm en hij krijgt tevens een start-/stopsysteem mee. Dankzij een riant koppel van 200 newtonmeter bij slechts 1.500 tpm weet het kleine dieseltje uitstekend raad met de Punto. Je hoeft niet veel te schakelen om de gang erin te houden en dat is een zegen, want er zit een behoorlijke speling op de pook en de bak is bovendien niet erg nauwkeurig. Het onderstel van de Fiat geeft weinig reden tot klagen. Ondanks de relatief forse 16 inch wielen van onze testauto werkt het hobbels en gaten prima weg en desondanks is ook de wegligging uitstekend. Het overhellen wordt keurig binnen de perken gehouden en de achterkant is lekker ‘los’ als je eens zin hebt om te spelen, maar sportieve ambities worden niettemin snel de kop in gestoken door de gevoelloze en kunstmatige besturing, die rond de middenstand ook nog eens behoorlijk doods is. Echt een misser, de hyperlichte ‘City’-stand is bovendien zelfs bij parkeren geen feest. De Italiaan maakt weer een hoop goed met zijn indrukwekkende veiligheidsuitrusting. Zo zijn er maximaal liefst zeven airbags aan boord, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. Verder maken ook een hill hold (die het wegrijden op hellingen vergemakkelijkt) en ESP deel uit van het standaardpakket en dat is keurig te noemen. Als optie kun je kiezen voor Fiats nieuwe Blue&Me-bedieningssysteem, waarbij je een TomTom krijgt met touchscreen voor de bediening van het navigatiesysteem, een mp3-speler en de boordcomputer. Hoewel de ‘knoppen’ op het beeldscherm wat aan de kleine kant zijn en er wel erg veel menu’s op het display prijken, is de bediening goed voor elkaar. Jammer dat het systeem met zijn grote beugel nogal ‘aftermarket’ oogt, maar het is een betaalbaar alternatief voor dure ingebouwde systemen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door jakob Bekijk Berichtennet even gaan zien, valt beter mee dan op foto
interieur is ook een hele stap vooruit, in de vorige had ik een goedkoop-gevoel, de huidige kan al beter tippen aan mijn 147(wat nu ook niet bepaald de referentie is, maar is naar mijn gevoel he)Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
170 pk voor Fiat Punto Evo Abarth
Hier ziet u de eerste computerfoto van de Abarth uitvoering van de Punto Evo. Het model lost de schorpioenversie van de Grande Punto af. Onder de vernieuwde neuspartij bevindt zich de 170 pk sterke 1,4 liter MultiAir turbomotor uit de Alfa Romeo MiTo Quadrofoglio Verde. Dit betekent een topsnelheid van 210 km/u en 7,7 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Het gemiddelde verbruik zal uitkomen op 6,4 liter per 100 kilometer.
Wie echt haast heeft, kan opteren voor de Esseesse kit, die het motorvermogen doet stijgen naar 200 pk. Reken in dat geval op een top van 220 km/u, een acceleratietijd van 6,9 seconden en een gemiddeld verbruik van 6,5 liter. Daarmee kan Fiat definitief de aanval inzetten op segmentleider Renault Clio RS. Die loopt iets harder (224 km/u), maar tot 100 km/u is er geen verschil (6,9 seconden). Wel word je via een veel hoger verbruik (gemiddeld 8,2 liter) duidelijk gemaakt dat de motortechniek van de Fransman lang niet zo modern is als die van de Italiaan.
Een handgeschakelde 6-bak is standaard, maar de Abarth zal ook geleverd kunnen worden met de nieuwe transmissie met dubbele koppeling. De verkoop start in Italië volgende maand al.
Bron: [www.autointernationaal.nl]Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten135 atmo pk's uit een 1.4 is wel indrukwekkend
Comment
Comment