Fiat Grande Punto leeft voort als Punto Evo

31 augustus 2009 | Tekst: Stéphan Vermeulen
Fiat vernieuwt de Grande Punto ingrijpend en daarom verandert de naam in Punto Evo. De lijst met vernieuwingen onderhuids is langer dan die met de wijzigingen aan het uiterlijk.
Nieuwe motoren, nieuwe veiligheidstechniek en standaard start-/stoptechniek, dat zijn in het kort de wijzigingen die ervoor zorgen dat Fiats B-segmentmodel voortaan door het leven gaat als Punto Evo. In de tweede helft van oktober 2009 gaat de Punto Evo in de verkoop.
MultiAir
De nieuwe 1.4 MultiAir, de krachtbron waarbij de gasklep vaarwel gezegd is, wordt leverbaar in de Fiat Punto Evo. Op termijn wordt deze krachtbron, waarvan verschillende vermogensvarianten komen, verdeeld over alle modellen van Fiat Auto. In september gaat AutoWeek voor het eerst rijden met de nieuwe krachtbron, in een Alfa Mito. Fiat belooft dankzij de MultiAir-techniek 10 procent meer vermogen, 15 procent meer koppel en 10 procent minder verbruik. De uitstoot van fijnstof neemt af met 40 procent, die van koolmonoxide eveneens met 40 procent en die van stikstofoxide met 60 procent, belooft Fiat. Gekoppeld aan start-/stoptechniek levert dat mooie waarden op, precieze info over de nieuwe motoren volgt later.
Knie-airbag
Een knie-airbag tilt het aantal plofzakken aan boord van de Fiat Punto Evo naar zeven. Nieuw is ook het Hill-Holdersysteem waarbij wegtrekken vanuit stilstand op een helling een eitje wordt. De mistlampen schijnen aan de kant waarnaar gestuurd wordt, mistlampen met cornering functie heet dit in autotaal.
We moeten het ook nog hebben over de uiterlijke wijzigingen. De karakteristieke grille die volgens velen de Grande Punto een Maserati-voorkomen geeft, maakt bij de Punto Evo plaats voor een opgedeelde grille. Achter zien we de letters Punto centraal op de achterklep en ook het dashboard is behoorlijk onder handen genomen. Fiat stelt de Punto Evo voor op de IAA in Frankfurt.
Bron: www.autoweek.nl



31 augustus 2009 | Tekst: Stéphan Vermeulen
Fiat vernieuwt de Grande Punto ingrijpend en daarom verandert de naam in Punto Evo. De lijst met vernieuwingen onderhuids is langer dan die met de wijzigingen aan het uiterlijk.
Nieuwe motoren, nieuwe veiligheidstechniek en standaard start-/stoptechniek, dat zijn in het kort de wijzigingen die ervoor zorgen dat Fiats B-segmentmodel voortaan door het leven gaat als Punto Evo. In de tweede helft van oktober 2009 gaat de Punto Evo in de verkoop.
MultiAir
De nieuwe 1.4 MultiAir, de krachtbron waarbij de gasklep vaarwel gezegd is, wordt leverbaar in de Fiat Punto Evo. Op termijn wordt deze krachtbron, waarvan verschillende vermogensvarianten komen, verdeeld over alle modellen van Fiat Auto. In september gaat AutoWeek voor het eerst rijden met de nieuwe krachtbron, in een Alfa Mito. Fiat belooft dankzij de MultiAir-techniek 10 procent meer vermogen, 15 procent meer koppel en 10 procent minder verbruik. De uitstoot van fijnstof neemt af met 40 procent, die van koolmonoxide eveneens met 40 procent en die van stikstofoxide met 60 procent, belooft Fiat. Gekoppeld aan start-/stoptechniek levert dat mooie waarden op, precieze info over de nieuwe motoren volgt later.
Knie-airbag
Een knie-airbag tilt het aantal plofzakken aan boord van de Fiat Punto Evo naar zeven. Nieuw is ook het Hill-Holdersysteem waarbij wegtrekken vanuit stilstand op een helling een eitje wordt. De mistlampen schijnen aan de kant waarnaar gestuurd wordt, mistlampen met cornering functie heet dit in autotaal.
We moeten het ook nog hebben over de uiterlijke wijzigingen. De karakteristieke grille die volgens velen de Grande Punto een Maserati-voorkomen geeft, maakt bij de Punto Evo plaats voor een opgedeelde grille. Achter zien we de letters Punto centraal op de achterklep en ook het dashboard is behoorlijk onder handen genomen. Fiat stelt de Punto Evo voor op de IAA in Frankfurt.
Bron: www.autoweek.nl
Comment