Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Fiat start in het 4e kwartaal in haar fabriek in Melfi met de productie van de Grande Punto Evo. Daarbij moet u niet denken aan een supersportieve versie à la de Mitsubishi Lancer, maar aan een geëvolueerd model. Of in autonieuws jargon: gewoon een facelift. Fiat heeft tot nu toe prima zaken gedaan met de Grande Punto. Maar in september mag het model 4 kaarsjes uitblazen en in autoland ben je dan hard toe aan een facelift. Zeker omdat de concurrentie niet stil zit: naast compleet nieuwe modellen als de Ford Fiesta en Volkswagen Polo, hebben diverse andere rivalen een update ondergaan. Peugeot presenteerde vorige maand de resultaten van de facelift voor de 207 en afgelopen voorjaar ging de Renault Clio onder het mes. Een ingrijpende verjongingskuur heeft de Grande Punto overigens niet nodig: de Maserati-achtige neuspartij laat Fiat grotendeels ongemoeid. Wel wordt de grille opgesplitst in 2 delen: een smalle luchtopening net onder de motorkap en een groter gedeelte in de voorbumper. Dat staat karakteristiek, maar het ontwerp is wat drukker dan bij de prefacelift serie. Even wennen dus. Verder krijgt de vernieuwde Grande Punto donker glas voor de koplampen en eveneens een ander type glas voor de achterlichtunits.
Het belangrijkste nieuws bevindt zich echter binnen in. Om te beginnen krijgt de Grande Punto een nieuw dashboard dat de nodige optische overeenkomsten heeft met de boordplank plus middenconsole van de Bravo en daarmee een stuk hoogwaardiger oogt. Met name de chroomomrande klokken geven de compacte Italiaan een stijlvolle uitstraling. Verder past Fiat pianolak afwerking voor de middenconsole toe.
Ander onderhuids nieuws is de introductie van een aantal MultiAir motorvarianten. De innovatieve 1,4 liter krachtbron kenmerkt zich door volledig variabele inlaatklepregeling, waarbij de inlaatnokkenas vervalt en de hoeveelheid lucht in de cilinders volledig elektro hydraulisch wordt geregeld. Volgens Fiat zorgt de innovatieve techniek er voor dat er circa 10 procent meer vermogen beschikbaar is en tot 15 procent extra koppel. Start/stop techniek moet de unit ook nog eens zuiniger maken dan de huidige 1,4 liter unit. Voor de Grande Punto komen er 3 vermogenversies van de 1.4 16V Multiair turbomotor beschikbaar: er zal gekozen kunnen worden uit een 77 (Edizione Lusso, Racing), 99 (Sport) en 125 (Abarth) kW variant. Fiat koppelt de Multiair motor aan een handgeschakelde 6-bak. Het vermogen van de 1,2 liter basisversie gaat omhoog naar 69 pk en deze motorversie zal ook gecombineerd kunnen worden met de reeds uit de 500 bekende Dualogic transmissie waarbij zelf koppelen niet meer nodig is. De vernieuwde Grande Punto zal wellicht al op de in september te houden IAA van Frankfurt te zien zijn. Op de Italiaanse thuismarkt debuteert het model in november en in Nederland zal het gelifte model nog voor de jaarwisseling in de showrooms arriveren.
Wheieieieieieiei, bleieieieieieiet, snifsnif.
Van leuke wagen naar kar om te huilen, hoe is 't mogelijk.
Al een geluk dat die Italianen opel niet hebben overgenomen .
Ge zou zeggen dat ze hun les geleerd hebben toen ze de vorige Punto naar de foeter hielpen.
Niet dus
Die chroomlip doet mij denken aan Opel (?), de achterlichten aan die nieuw blokkendoos van Citroën (C3 Spaceboxding) & de Kia Soul
Alleen het dashboard LIJKT een vooruitgang.
De verantwoordelijke verdient zijne C4
Ge zou zeggen dat ze hun les geleerd hebben toen ze de vorige Punto naar de foeter hielpen.
Niet dus
Die chroomlip doet mij denken aan Opel (?), de achterlichten aan die nieuw blokkendoos van Citroën (C3 Spaceboxding) & de Kia Soul
Alleen het dashboard LIJKT een vooruitgang.
De verantwoordelijke verdient zijne C4
Nee het dashboard is GEEN vooruitgang. misschien qua materiaalgebruik, maar de strakke lijnen van de huidige GP zijn 1000x mooier dan dat Bravo gedoe. Aangezien het nog geen officiële foto's zijn hoop ik dat ze de knappe Giugiaro-lijn zo niet gaan verknoeien, maar ik vrees het ergste.
Ik doelde idd op materiaalgebruik, want dat vond ik erg tegenvallen in de pré-facelift.
En wat exterieur betreft, kijk naar de vorige Punto, ze zullen het nooit leren vrees ik.
En de lift van de 147 met (wederom) de Astra chroomstrip, de 156 lift vond ik eveneens een verschrikking (lelijke neus, die geknutselde opbouw op het dashboard en de overbodige extra vouw tussen de achterlichten)... De 166 vond ik dan wél een verbetering van neus moet ik toegeven. Het kàn dus wel
Ik doelde idd op materiaalgebruik, want dat vond ik erg tegenvallen in de pré-facelift.
En wat exterieur betreft, kijk naar de vorige Punto, ze zullen het nooit leren vrees ik.
En de lift van de 147 met (wederom) de Astra chroomstrip, de 156 lift vond ik eveneens een verschrikking (lelijke neus, die geknutselde opbouw op het dashboard en de overbodige extra vouw tussen de achterlichten)... De 166 vond ik dan wél een verbetering van neus moet ik toegeven. Het kàn dus wel
Smaken verschillen blijkbaar, zelfs de 166 pre-facelift vond ik mooier.
Voor zover ik me herinner zijn de enige geslaagde lifts in huize Fiat de Lancia Thema en de Alfa 33.
Ik hou mijn hart vast wanneer ze de 159 gaan verknoeien met MiTo aanhangsels...
Comment