Nee, voor mij mag de C-coupé er komen zoals op die impressie :o
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes E-Klasse Coupé
Collapse
X
-
De E Coupé is inderdaad irl een heel mooie auto! De gril/hertekende koplampen zorgen ervoor dat het er allemaal wat aggressiever en sportiever uitziet. Jammer dat die grille niet verkrijgbaar is op de E Sedan, want hij zou er al direct wat minder oubollig uitzien.freude am fahren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk BerichtenNee, voor mij mag de C-coupé er komen zoals op die impressie :oEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk BerichtenJa en nee. Je kan de C coupé niet echt zien als opvolger van de Sportcoupé. Het is meer de ECHTE opvolger van de CLK.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk BerichtenJa en nee. Je kan de C coupé niet echt zien als opvolger van de Sportcoupé. Het is meer de ECHTE opvolger van de CLK.
C-coupe is opvolger CLC
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenNeen.
C-coupe is opvolger CLC
Comment
-
Rij-impressie: Mercedes-Benz E-klasse coupé
22 juni 2009 | Tekst: Frank Jacobs
Het moet niet gekker worden. Nu steeds meer vierdeurs auto's de indruk proberen te wekken dat ze coupé zijn, komt Mercedes-Benz met de E coupé, die met een extra zijruitje achter de indruk wekt vierdeurs te zijn. De tweedeurs-vierdeurs-coupé dus eigenlijk. Maar de E-klasse coupé is heel wat meer dan een E sedan met andere daklijn.
Laten we beginnen de Mercedes-Benz CLS even in herinnering te brengen. Hoewel, herinnering, de auto is nog steeds leverbaar, nieuw uit de doos. Prototypes van de opvolger zijn gespot en we verwachten hem volgend jaar op de markt. Toen hij op de IAA van Frankfurt in 2003 werd onthuld, was die CLS spraakmakend. Want een vierdeurs coupé, dat was nieuws. En waarom we nu bij de kennismaking van de E-klasse coupé over die CLS beginnen: eigenlijk is deze E coupé een omgekeerde CLS, ontdekken we als we de auto van driekwart voor bekijken. Was de CLS een vierdeurs die de indruk moest wekken tweedeurs te zijn, de tweedeurs E coupé lijkt zich te willen voordoen als een vierdeurs. Na de vierdeurs coupé stellen we u dan nu de tweedeurs saloon voor. En dat komt allemaal door dat merkwaardige extra zijruitje acher, dat de CL-achige raampartij bruut verstoort. Een nieuwe stylistische gekkigheid? "Nee", ontkracht Dieter Rohkohl onze theorie. Rohkohl gaf leiding aan het designproces van de E-klasse coupé. Hij geeft toe dat het eigenaardige ruitje niet in het aanvankelijke ontwerp was voorzien, maar door praktische oorzaken noodzakelijk bleek. Door de aanwezigheid van de tankopening rechtsachter zo de achterruit als één geheel nooit helemaal verzonken kunnen worden. De tankvulopening verplaatsen was geen optie omdat ze bestaande onderdelen uit het magazijn moesten gebruiken en het derde ruitje alleen rechts mocht van Rohkohl niet: "Symmetrie gaat voor alles", zegt hij vol overtuiging. We hebben maar niet gevraagd wat hij van de Mini Clubman vindt. Ook een door de technische afdeling voorgestelde bredere c-stijl werd door Rohkohl afgewezen: "Dan was de auto te plomp geworden". Kenmerkend voor de E coupé zijn verder de twee dubbele, hoekige koplampen, die aan moeten sluiten bij de designrichting die Mercedes eerder insloeg met de C, de GLK en de E sedan. Opmerkelijk is ook dat de grille erg ver en steil naar voren steekt, iets wat werd gedaan om de veiligheid voor voetgangers te vergroten. Daardoor kon de afstand tussen kap en motorblok namelijk groter worden. Daarnaast wipt de kap vlak voor de aanrijding nog een stuk omhoog om de voetganger beter op te vangen. Dat hebben we vaker gezien, maar het mooie bij deze auto is dat je de kap daarna zelf weer terug in zijn normale positie kunt drukken, zonder dat je ervoor naar de werkplaats hoeft. Alsof dat je grootste zorg is nadat je iemand hebt aangereden? "Nee", legt Rohkohl uit, "het is bedoeld voor het onwaarschijnlijke geval dat de kap onnodig omhoog komt." Rechte grille of niet, Mercedes-Benz claimt dat de nieuwe coupé de meest aerodynamische productieauto van dit moment is, dankzij een Cw-waarde van 0,24, een van de redenen waarom alle motoriseringen, de 500 uitgezonderd, het Blue Efficiency-logo op de flanken dragen.
Vloeken
Of de E coupé als 'tweedeurs saloon' net als de CLS een nieuw nichesegment lanceert, valt te betwijfelen. Maar feit is dat hij van een grote schoonheid is. Hadden we op de beursvloer van Genève eerder dit jaar nog onze twijfels, hier onder de Toscaanze zon, startklaar, kun je niet anders dan gegrepen worden door de indruk die de auto op je maakt. Nou mag het bekend zijn dat in Toscane alles mooier lijkt dan het is, maar door de lange, uitgestrekte lijnen lijkt de coupé veel groter dan de sedan, en dat wordt nog eens versterkt doordat de auto maar liefst vijf centimeter lager is. De achterspatborden hebben dezelfde klassieke uitstulping als de Ponton uit 1955. Dat alles beschouwend vrezen we op het punt te staan een teleurstelling te moeten incasseren. Want we kennen de nieuwe E-klasse sedan inmiddels, en hoe goed die auto ook is, de typische Mercedes-rijeigenschappen daarvan zouden met deze dynamische verschijning vloeken.
De eerste dag rijden we achtereenvolgens met de 350 CDI en de 350 CGI, en zijn er van overtuigd dat beide auto's zijn uitgerust met het optionele sportonderstel. De auto voelt verrassend dynamisch aan en laat zich secuur door de bochten drijven. Gas erop en een lichte, beheersbare vorm van overstuur geeft je een machtig gevoel. Het afstandelijke, bijna overcomfortabele QE2-gevoel van de sedan is als sneeuw voor de zon verdwenen. Alleen het stuur is nog steeds te licht en gevoelloos naar onze smaak. En de verrassing komt wanneer we 's avonds bij het hotel aankomen en een van de aanwezige ingenieurs vragen naar het sportonderstel. We reden twee auto's zonder die optie. Probeer morgen de 500 maar eens, dan weet je wat het sportonderstel doet. Hij legt ons uit dat de E coupé beslist geen sedan met andere daklijn is. De koets is maar liefst vijf centimeter lager en ligt vijftien millimeter dichter bij de weg.
Zuivere lijn
Dat de koets een stuk lager is, wordt je pijnlijk duidelijk wanneer je achterin plaatsneemt. De hoofdruimte is voor een volwassene met Noord-Europees postuur wel erg beperkt. Een minpunt waar ontwerpchef Rohkohl niet omheen draait: "De daklijn is in functie van het design, niet van de hoofdruimte. Dat is nou eenmaal zo met een coupé. Ik had een knik in het dak kunnen maken en dan had je meer ruimte gehad, maar daar was de zuivere lijn mee verpest." En terwijl de prille zomerzon boven Siena ondergaat, keuvelen wee verder met diverse technici die aan de wieg van de E coupé stonden, maar in gedachten zijn we al bij de volgende ochtend, want we hebben de hand weten te leggen op een van de weinige 500's die beschikbaar zijn.
Een van de vragen die tijdens het diner naar voren komen gaat natuurlijk over de AMG-plannen met deze auto. Mercedes wil daar nog niets over zeggen, maar je kunt er vergif op innemen dat die er komen. Maar waarom eigenlijk, vragen we ons af wanneer we de volgende ochtend met de E 500 coupé over de kronkelwegen rijden. Zo ingetogen als deze auto aanvankelijk is, zo bruut en hitsig wordt hij als we de sport-knop indrukken. Dus zo doen ze dat bij AMG; knoppie drukken en klaar. Het geroffel van de V8 is werkelijk prachtig, een golf van zelfvertrouwen voor de bestuurder en ronduit intimiderend voor iedereen daarbuiten. Zo lang je normaal rijdt, lijkt de motor stationair te draaien, bijna verveeld. Maar de gaspedaalrespons is bijna beangstigend snel, en dat maakt de auto bloednerveus. Weinig sport-knoppen maken zo'n wereld van verschil, dit is pure schizofrenie.
De E coupé komt volgende maand naar ons land met keuze uit drie benzine- en twee dieselmotoren, waarvan beide instappers, de viercilinder 250 CDI en 250 CGI, energielabel B hebben. En dat zorgt er mede voor dat de instapprijs voor deze coupé met € 54.900 (250 CGI) relatief heel netjes is. Zeker wanneer je bedenkt wat er srtandaard al aan bijzonderheden op zit: 'Attention Assist' herkent wanneer de bestuurder is slaap dreigt te vallen en waarschuwt dan met alarmsignalen, de adaptieve schokdempers die de karakteristiek steeds aanpassen aan de omstandigheden.
Later dit jaar volgt nog een viercilinder benzine, de 200 CGI die zal zijn voorzien van een start/stopsysteem. De auto's die wij reden, waren voorzien van een optioneel glazen schuifdak, maar wie 'the real thing' wil, kan begin volgend jaar terecht voor de cabrio. Hoewel er prototypes met harde vouwkap zijn gespot, konden de ingenieurs ons vast vertellen dat de keuze uiteindelijk toch op stof is gevallen. Het streven is om de cabrio september dit jaar in Frankfurt te onthullen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
E-Coupé
Hallo, ik heb nl. een E350CDI Coupé in bestelling, zwart met natuurbeige en AMG-kit maar vind persoonlijk de 18' dubbelspaaks velgen iets te weining hebben. Daarom heb ik me al onnozel gezocht achter 19' AMG-velgen met titanium afwerking (type CLS 63AMG bijv) die zouden passen op de E-Coupé. Er moet wel een beetje rekening gehouden worden met huidige afmetingen: Vooraan 8x18 ET 45 en achteraan 8,5x18 ET 49. Weet iemand of er zulke AMG (origineel of replica) bestaan in 19" die zouden passen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ERESCO Bekijk BerichtenHallo, ik heb nl. een E350CDI Coupé in bestelling, zwart met natuurbeige en AMG-kit maar vind persoonlijk de 18' dubbelspaaks velgen iets te weining hebben. Daarom heb ik me al onnozel gezocht achter 19' AMG-velgen met titanium afwerking (type CLS 63AMG bijv) die zouden passen op de E-Coupé. Er moet wel een beetje rekening gehouden worden met huidige afmetingen: Vooraan 8x18 ET 45 en achteraan 8,5x18 ET 49. Weet iemand of er zulke AMG (origineel of replica) bestaan in 19" die zouden passen?
Die van de CL zijn 19", maar geen titanium.
Als je daar 19" voor besteld heb je 8.5x19 ET 43 vooraan en 9.5 ET 43 achteraan.
je zou eens heel vriendelijk aan de dealer kunnen vragen om die te passen.
Anders gewoon de 19" van de C 63 AMG leggen, zou normaalgezien moeten passen
Comment
-
Vandaag stond mijne sympathieke gebuur zijn nieuw speelgoed voor de deur.
Een E coupé 250CDI met 5 trapsautomaat, 18" velg, avantgarde uitvoering, Harman-Kardon audio installatie, zonnehemel, parkeersensoren voor en achter, electrische zetels, dubbele airco, infocentrum...., een bijzonder volledig uitgeruste wagen dus.
Buitenkleur Tenoritgrijs (denk ik) , interieur in Flamencorood leder. Perfecte combinatie met de zwarte binnenafwerking.
Ik had het genoegen om een 10 tal km mee te rijden, en het moet gezegd worden, dit is een vlotte motor (204pk) zonder meer, de automaat reageert goed op de gaspedaal en algemeen comfort blijft behouden, zelfs met 255/18 rubber. Alles voelt stevig aan, mooi afgewerkt en ook veel beenruimte achterin.
Prachtige kar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk BerichtenAUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
Comment