Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb een vraagje aan de kenners . ik zou namelijk ook winterbanden kopen voor op den RS (ik weet de zomer moet nog beginnen) zou ik dezelfde maat behouden als de standaard velgen en banden of kleiner.Anders koop ik me andere velgen voor de zomer en hou ik mijn standaard velgen voor de winter.
Winterbandenmaat en velgenmaat voor de RS is : 205/50R17 7.0X17" ET50.0
Ik heb er al achter gehoord,in de winter komen er bij mij ook winterbanden op.Dan blijven mijn originele velgen mooi en vrij van zout, en het is ook veiliger natuurlijker...
Integendeel, de glorietijd is helemaal terug sinds de mk5 GTI. En als jij het verschil niet ziet, dan zegt dat meer over uw autokennis dan over de GTI.
Ik kan daar niet mee akkoord gaan. Hoe goed de V GTI ook is/was, sinds de komst van de V is de Golf definitief z'n imago kwijt als trendsetter/hebbeding in die klasse, z'n wat inspiratieloze styling en het halve busje-gevoel zijn daar niet vreemd aan. De GTI onderscheidt zich op te weinig vlakken van het gewone gamma, en is niet "hot" genoeg om als referentie in zijn klasse te kunnen worden gezien. De concurrentie biedt op vandaag "hotter" materiaal aan in die klasse (deze Focus RS is daar één van, maar zelfs een Focus ST biedt meer beleving dan een GTI ... en met het heengaan van de R32 is de Golf verworden tot een doorsnee stadswagen met nog maar weinig spicy inborst).
Dat allemaal doet echter niks af van de kwaliteiten van de GTI (en 'ie heeft er veel) en vooral z'n aantrekkelijke prijs voor het gebodene.
Vroeger werden zelfs sportwagens erg vaak vergeleken met de Golf GTI, het kleine bommetje dat hyperefficiënt was. En zeker bij de derde en vierde generatie had de naam "Golf" iets 'premium', bij de jongeren b.v. wou men maar dat : het was chiquer, beter, sneller, mooier en geiler dan al de rest in die prijsklasse. Beide zaken is de Golf echt wel kwijt. Een GTI rijdt nog altijd goed, maar kan zich nog maar moeilijk laten gelden temidden die concurrentie die een pak meer beleving biedt. En als 't op chic aankomt (destijds goed voor een groot deel van de verkoop van de Golf), dan moet 'ie zwaar het hoofd buigen voor de A3, de '1, de Delta, Sportcoupé en nog een pak andere modellen. 't Is een grijze auto geworden, die nog maar een schim van al de concurrentie verbluffende troeven van vroeger in zich heeft. Volkswagen heeft 't nog geprobeerd met de Golf Individual lijn, maar die flopte gigantisch : zelfs het vandaag o zo succesvolle concept om "zij die met hun geld iets meer willen" via extraduur geprijsde semi-standaardkleurenpalletten te dienen, kan de koper niet overhalen om voor de Golf te kiezen. De R32 had z'n schare aanhangers, maar moest steeds meer terrein prijsgeven aan z'n zusje met de 4 ringen en de concurrentie, in zoverre dat het financieel niet meer haalbaar blijkt om de Golf nog van een motor met meer dan 4 cilinders te voorzien (althans, dat is toch wat ze ons vandaag willen doen geloven : geen R32/R36, zelfs geen R25, maar wel een R20).
Grootste oorzaak is natuurlijk 't feit dat dat segment is ontploft en zo goed als elk merk er hedentendage een model heeft (of meerdere), en dat de Golf z'n voorsprong van toen niet heeft kunnen benutten om zich boven de "massa" te blijven verheffen, terwijl de concurrentie wel bijbeende. In zekere zin ook een logische keuze van het VAG concern, aangezien Volkswagen geen premiummerk is (al zijn er soms stuipen van sommigen die wel duiden dat ze dat zouden willen), en zusje A3 (die hoger geprijsd staat) ook z'n marktaandeel moet kunnen hebben. Bijvoorbeeld.
't Is een logische evolutie, maar daarom niet minder waar.
En dat doet niks af van of een model mooi gevonden wordt of niet. De uitgangsbasis voor de Golf V en Golf VI zijn wat mij betreft een beetje weinig karaktervol, maar ik heb de V GTI altijd hard gesmaakt (rijdt écht goed en biedt veel plezier), maar 't is een brave, eerder klassieke auto (vergeleken met de nieuwe trends van b.v. de Mégane of de Delta) die veel mensen aanspreekt. 't Is al eventjes een massaproduct geworden en dat straalt helaas ook af op de topversies binnen zo'n gamma.
Vroeger werden zelfs sportwagens erg vaak vergeleken met de Golf GTI, het kleine bommetje dat hyperefficiënt was. En zeker bij de derde en vierde generatie had de naam "Golf" iets 'premium', bij de jongeren b.v. wou men maar dat : het was chiquer, beter, sneller, mooier en geiler dan al de rest in die prijsklasse. Beide zaken is de Golf echt wel kwijt. Een GTI rijdt nog altijd goed, maar kan zich nog maar moeilijk laten gelden temidden die concurrentie die een pak meer beleving biedt.
In de jaren 80 ga ik grotendeels akkoord, maar de Astra GSI (eerste generatie) veegde de vloer aan met de Golf... sinds de derde generatie misschien premium, maar dat betekende ook premium gewicht. Enkel de VR6 wist hem serieus vooruit te bewegen maar deze werd door de liefhebbers van een hothatch verweten veel te lange veerwegen te hebben. Veeleer GT dan GTI
De R32 was de overtreffende trap van gewichtig.. en wist zijn vermogenssurplus eigenlijk niet uit te buiten.
Niettemin lijkt de Golf GTI me de ideale hothatch (zeker in dit fiscale klimaat, de ST prijst zichzelf indirect daarmee uit de markt) voor een brave huisvader als mijzelf. En ik overweeg ook zeker er een te kopen.
Voor je commentaren mbt individual en design: de Scirocco is natuurlijk gewoon het antwoord op dat commentaar en feitelijk niets anders dan een Golf in een mooier/leuker jasje :-)
Wel ben ik het volledig eens met de commentaren dat een opgeleukte SDI (die niet meer bestaat, maar dat terzijde) er nagenoeg hetzelfde uitziet als 'de' GTI, om over de dieselversie van de GTI maar te zwijgen....
Oh ja, eigenlijk wil ik een Focus RS met vijf deuren .....(die biedt voldoende onderscheidend vermogen (letterlijk) om de extra BIV te verantwoorden...)
In het blauw graag, ook weer niet teveel opvallen natuurlijk :-)
Dat is een feit had er geen rekening mee gehouden dat de remschrijven zo groot zijn .Dus ja 18 is dan weer een beetje te min als je standaard 19 heb . Bedankt om me erop te wijzen.Mvg dom van me om die vraag dan te stellen .
18 lukt perfekt op de rs..mijn cupra heeft standaard grotere remmen als de focus en die stond origineel op 18ers
neen nog niets maar kben blij dat jij al iets meer weet..mss kan ik eens naar de uwe komen kijken om de pijn van het wachten te verzachten..(en da rijmt nog ook)
neen nog niets maar kben blij dat jij al iets meer weet..mss kan ik eens naar de uwe komen kijken om de pijn van het wachten te verzachten..(en da rijmt nog ook)
't is eigenlijk iets dat niet kan ! maar als ik iets meer weet van de mijne zal zeker een seintje geven.maar troost u het is niet alleen bij ford zo, naar het schijnt bij vw de scirroco is er ook heel wat problemen met de leveringstermijn die ze beloofd hadden aan de klanten en moeten nog 2 maanden of langer wachten.maar ik zal met genoegen eens langskomen.
Moet toch roderen,dus hoe sneller ik aan mijn km zit ,hoe sneller ik hem eens kan uittesten. als toekomstige RS eigenaar leef ik met u mee zou zeker niet in uw schoeen willen staan . gelijk we in gent zeggen 't kot zal ginder te kleine zijn.
Comment