Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota iQ

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door BlaCkBirD Bekijk Berichten
    nederlandse prijzen beginnen bij 14000 met geintegreerde navi (wat ik trouwens niet zou willen maar soit), automatische airco en startknop!

zal dus al bij al nog meevallen, beetje gelijk de smart wat uiteindelijk ook niet goedkoop is.
    Als ze er nu nog in slagen om minder dan 105gr co² uit te stoten zitten ze goed.
    Gezien de uitrusting is de prijs goed te verantwoorden maar ik vrees dat velen het toch als een te duur klein autotje zal zien waar je niet normaal met 4 personen in kunt zitten.
    Persoonlijk kan ik de wagen zeker waarderen en is een mogelijke optie als opvolging van onze 2de wagen, een Aygo. (hoewel een Fiat 500 ook erg smakkelijk is natuurlijk).
    Persoonlijk vind ik de prijs dus best verantwoord maar is dat ook bij de meeste het geval die op zoek zijn naar een klein zuinig wagentje.
    Hoe dan ook, het is gewoon een bizar gaaf ding.

Comment

De opgevraagde pagina kon niet gevonden worden

Het duurt niet lang meer voordat Toyota z’n eigen visie op compacte mobiliteit in de showrooms neerzet: de iQ. De ingenieurs van het altijd heimelijk opererende Toyota durven inmiddels met de gecamoufleerde productieversie de openbare weg op.
      Voor wie het vergeten is: de iQ is Toyota’s eigen microcar, die z’n pijlen vooral richt op de Smart. Het grote verschil met de Fortwo is de opzet van het interieur. Waar de Smart Fortwo een strikte tweezitter is, is de iQ een 3+1. Dit betekent dat er drie passagiers mee kunnen en op de laatste plaats naar keuze een kind of bagage.
      Toyota is in de persinformatie uitgesproken lyrisch -doch enigszins cryptisch- over het ‘Vibrant Clarity’ design: “De ‘on-the-edge’ styling van het exterieur komt terug in de verfijnde architectuur van het interieur van de iQ. Door het wiskundig analyseren en hervormen van de structurele schoonheid van natuurlijke objecten heeft Toyota een ‘techno-organisch’ ontwerp weten te creëren, waarin wiskundige en geometrische precisie samengaan met innemende, organische schoonheid.”
      De kleine Toyota staat op vijfspaaks 16 inch lichtmetalen wielen. Binnenin is een V-vormige middenconsole de belangrijkste blikvanger. Voor de navigatie is er een systeem met een 5,8 inch TFT-scherm.
      Het belangrijkste aan de iQ zijn natuurlijk de zes innovaties om meer binnenruimte te creëren. Allereerst is er een nieuw differentieel, dat motorruimte bespaart. Zodoende is er 10 centimeter extra ruimte in het passagierscompartiment.
      Verder is er een platte brandstoftank onder de vloer en zijn er naar achteren geplaatste schokdempers. Hierdoor heeft Toyota de lengte van de iQ met 10 centimeter weten te beperken.
      Een kleine airconditionings- en verwarmingsunit scheelt ruimte.Hierdoor kon het asymmetrische dashboard naar voren toe uitwijken. Verstelbare zitplaatsen zorgen voor extra flexibiliteit en dus meer ruimte.
      Ten vijfde heeftToyota een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang voor van de iQ ontstond. Tenslotte zijn er dunnere stoelen, die meer beenruimte opleveren.
      De motorisering van de iQ is op dit moment nog niet bekend, maar Toyota weet al wel te melden dat de CO2-uitstoot van de compacte auto rond 100 gram per kilometer komt te liggen. De productie van de iQ start aan het einde van 2008. Voor 2009 mikt het merk op een jaarproductie van 100.000 exemplaren.

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

De concurrenten samen op de foto

Comment

wel wat spijtig dat er precies geen gerobotiseerde versnellingsbak komt, wat nogal raar is aangezien die toch ook in de Yaris en de Auris zit.

Smartje heeft daar toch wel voordeel.

We blijven nog afwachten, wel tof met de IQ geintegreerd navi + auto airco + radiobestuuring via touch screen.
              edit: diesel heeft 6 versnellingen, opvolger voor mijn beemerke

Comment

Toyota overweegt levering iQ in VS
                21 juni 2008 · Tekst Stéphan Vermeulen
                Volgens Toyota is het goed mogelijk dat de luxe iQ, een bijzonder compleet model voor het A-segment, ook in Amerika geleverd gaat worden. De iQ gaat in november in Japan in de verkoop, Europa volgt begin 2009.
                In een gesprek met Automotive News zegt chef ontwikkeling van de Toyota iQ Hiroki Nakajima dat eventuele levering van de VS tot de mogelijkheden behoort. De Smart doet het daar immers ook heel goed, en de iQ is ook zo´n compact, hip model, alleen heeft de Toyota ook zitplaatsen achterin. Toyota noemt het een drieëneenhalfzitter. De Smart is interessant voor de Amerikaanse markt aangezien daar door de hoge benzineprijzen compacte auto’s steeds beter verkoopbaar zijn.
                "Toen we begonnen met de ontwikkeling van iQ konden we niet vermoeden dat de brandstofprijzen zo hoog zouden worden als ze nu zijn."
                Volgens Automotive wordt de iQ leverbaar met een 1.0 en een 1.3 benzinemotor, voor Europa zal er ook een 1.4 diesel op de prijslijst komen. De jaarcapaciteit ligt op 100.000 iQ’s per jaar. Overigens heeft de iQ qua techniek niets met de Aygo te maken, de iQ wordt hoger in de markt gepositioneerd en zal beschikken over veel meer comfortverhogende zaken.

Comment

En hoeveel gaat dit wagentje kosten??
                  Leuk interieur trouwens, met zo'n beeldscherm erin, helemaal cool!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viva_mitsubishi Bekijk Berichten
                    En hoeveel gaat dit wagentje kosten??
                    Leuk interieur trouwens, met zo'n beeldscherm erin, helemaal cool!
                    +-14k prijs van de smart (zonder kortingen etc.)

Comment

Dat hij stabieler gaat zijn dan de Smart is duidelijk te zien ook. Als je een wagen 2x verbreed zal hij sowieso stabieler moeten zijn Alleen vraag ik mij af of het publiek dat nu juist nodig heeft, want zie de mensen hiermee geen circuit uitstapjes mee doen hoor

Comment

Daar heb jij gelijk in maar er is hierdoor meer ruimte binnenin. Waar de Smart maar 2 personen kan vervoeren, kan de iQ er 3 personen vervoeren. Maar of deze echt succes gaat hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten

Dat hij stabieler gaat zijn dan de Smart is duidelijk te zien ook. Als je een wagen 2x verbreed zal hij sowieso stabieler moeten zijn Alleen vraag ik mij af of het publiek dat nu juist nodig heeft, want zie de mensen hiermee geen circuit uitstapjes mee doen hoor
                          Als Smart nu de volgende Fortwo ook nog eens breeder gaat maken, dan vraag ik mij af wat het doel van deze wagens nog is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
                            Daar heb jij gelijk in maar er is hierdoor meer ruimte binnenin. Waar de Smart maar 2 personen kan vervoeren, kan de iQ er 3 personen vervoeren. Maar of deze echt succes gaat hebben...
                            En de volgende zal 4 personen zijn enz,... en dan spreken we niet meer van een "compacte micro stadsauto"

Comment

Als Smart nu de volgende Fortwo ook nog eens breeder gaat maken, dan vraag ik mij af wat het doel van deze wagens nog is?
                              3de zitplaats
                              meer garantie
                              betere diesel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
                                En zo hoog "iQ" is hij dan ook weer niet, want een koppel bestaat nog altijd uit 2 personen

Ah ja misschien denk Toyota dat dat koppel later voor kinderen gaat, maar dan is deze wagen ook weer niet geschikt en moet men ruimer gaan Geef mij dan tochmaar het compact idee van Smart!

Comment

betere diesel
                                  Waar staat dat?

Comment

Waar staat dat?
                                    krijgt de 1.4D van toyota makelij mee, heeft een vermogen van 90pk, de smart moet het doen met een 0.8 met (54pk?)
                                    en de IQ diesel krijgt 6 versnellingen wat hem ook bruikbaar zal maken op de autosnelweg.

Grootste voordeel van de smart, is de gerobotiseerde versnellingsbak, hopelijk neemt toyota die over van de auris

Comment

krijgt de 1.4D van toyota makelij mee, heeft een vermogen van 90pk, de smart moet het doen met een 0.8 met (54pk?)
                                      en de IQ diesel krijgt 6 versnellingen wat hem ook bruikbaar zal maken op de autosnelweg.

Grootste voordeel van de smart, is de gerobotiseerde versnellingsbak, hopelijk neemt toyota die over van de auris
                                      De iQ zal ook meer verbruiken.

Comment

Smart 0.8diesel heeft 45 pk.

De iQ zal ook meer verbruiken.
                                        De 1.4d4d heeft weldegelijk een handvol voordelen in zo'n kleine wagens als de Smart of iQ.

Zo is het koppel van de 1.4d4d van 190Nm reeds verkrijgbaar bij 1800t/m waar dat bij de 0.8d slechts 110Nm bij 2000t/m is. Toch wel een redelijk verschil.

't Grootste voordeel van de 1400cc zal vooral z'n toerental bij hogere snelheden wezen. Aangezien men in Europa stillaan meer & meer compacte wagens gaat aankopen als vervanging van de ruimere & grotere wagens gaan die kleine autootjes meer en meer afstanden gaan afleggen. Men koopt ze immers niet enkel meer als 2e wagen om rond de kerktoren te rijden, maar als volwaardig alternatief voor een grotere. En voor grotere afstanden rijdt een 1400cc niet alleen minder rumoerig maar ook nog 'es 'kalmer' dan een 800cc.

Rest dan nog het verbruik. In een Aygo verbruikt zo'n 1.4d4d gemiddeld 4,0liter/100km. Wél wetende dat zo'n Aygo ruim 150kg méér weegt dan een Smart en ruim 70cm langer is. De iQ kan dus gerust nog een halve liter minder verbruiken. En dan komt men op 3.5 liter/100km, een verbruik praktisch gelijk aan dat van een Smart, namelijk gemiddeld 3.3liter/100km.

Dat wagentje gaat verkopen, wees daar maar zeker van!

Comment

jammer dat het dashboard zo vreemd gelijnd is...

normaal hou ik daar wel van, maar hier is het vrij lelijk...

Moest ik moeten kiezen, ik zou voor de smart gaan, gewoonweg omdat ik die mooier vind.

Comment

Working...
                                          X