Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota iQ

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Toyota iQ

De Toyota iQ is een model onder de Aygo. Hij speelt de rol van trendy alternatief en staat dus wat hoger op de ladder; een beetje zoals de verhouding tussen Panda en 500 bij Fiat.
    De productie van de iQ start aan het einde van dit jaar. De auto is minder dan drie meter lang en biedt plaats aan drie personen. Daarnaast is er nog plaats voor een klein kind of bagage. Een exacte lengte is nog niet bekend. Ter vergelijk: een Smart meet 2,70 meter; naar verwachting is de iQ ietsjes langer.
    Toyota kraait revolutie met de iQ. Hij moet een verandering veroorzaken bij mobiliteit in de stad. Er zijn zes ruimtebesparende innovaties in verwerkt en er is alles aan gedaan om de auto zo milieuvriendelijk mogelijk te maken.
    Als in het begin van maart op de autobeurs in Genève de auto wordt onthuld, worden alle details over deze veelbelovende Toyota bekendgemaakt.

bron www.autoweek.nl/

2008 Toyota iQ

Slimmer dan een Smart: Toyota iQ

04-03-2008 13:25 - autointernationaal

Toyota heeft op de autosalon van Genève meer details bekend gemaakt over de nieuwe iQ, de supercompacte stadsauto die rechtstreeks gaat concurreren met de Smart Fortwo. De Japanners gaan de iQ in eigen land bouwen en rekenen er op wereldwijde afzet van 100.000 exemplaren in 2009. De stadsauto beschikt over niet minder dan 6 ruimtebesparende innovaties, aldus Toyota. Het model beschikt volgens de fabrikant over wat zij de 'J-factor' noemt. Hiermee bedoelen de Japanners een sterk gevoel van dynamiek en stabiliteit, ondanks het kleine formaat. Hiermee wordt de eerste sneer uitgedeeld richting Smart, want de Fortwo staat niet bepaald bekend om zijn stabiele weggedrag.

.

.
    Qua formaat neemt de 2,99 meter lange iQ hiërarchisch een plaats onder de Aygo in, die 3,41 meter meet. De nieuweling word echter niet navenant goedkoper, integendeel: vermoedelijk wordt de iQ 500 euro duurder. Net als Fiat bij de 500 ten opzichte van de Panda gedaan heeft, zal de iQ gepositioneerd worden als trendy vervoermiddel. Een modern interieur mag dan niet ontbreken en daar zorgt Toyota dan ook voor: de iQ beschikt over een opvallende, V-vormige middenconsole waarin reeds een 15 centimeter groot beeldscherm voor het navigatiesysteem is opgenomen.

De iQ mag dan minder groot zijn dan de Aygo, de Smart Fortwo verwijst hij wel naar het 2e plan. Dankzij een 13,5 centimeter grotere wielbasis en 30 extra centimeter carrosserielengte biedt de Toyota 4 zitplaatsen, waarvan 3 voor volwassenen en 1 (nood)zitting voor een kind. Hiermee is het een volwaardig alternatief voor een gewone auto en daarmee voor veel meer huishoudens interessant. De geschiedenis wijst uit dat 2-persoons auto’s (voor zover zij geen cabriolet, coupé of pick-up zijn) nooit goed verkopen, maar Smart i.c. Daimler is blind voor deze historische les. Tja, dan is het aan het slimmere Toyota om te laten zien hoe het wel moet.
    .

.
    Dat Toyota goed nagedacht heeft over de iQ, blijkt uit de eerder genoemde 6 innovaties bij de nieuweling. Zo is de kleine Toyota voorzien van een nieuw ruimtebesparend differentieel, waardoor de aandrijfunit in een compactere ruimte kon worden ondergebracht. De winst (10 centimeter) gaat naar de inzittenden. Tweede innovatie is een extra platte brandstoftank, die onder de voorstoelen is gelokaliseerd. Ruimtebesparend zijn ook de naar achteren geplaatste schokdempers. Dankzij deze laatste oplossing kon de carrosserie 10 centimeter korter worden.

Additionele winst werd bereikt door een compacte airconditioning- en verwarmingsunit. Hierdoor was het mogelijk om het dashboard een asymmetrische vorm te geven met een relatief ver naar voren geplaatste positie van de bijrijderstoel. Is er geen 2e of 3e passagier, dan kan die inzittende voorin rustig zijn stoel naar achteren schuiven, maar indien er meer mensen mee willen, dan is er (met wat inschikken door de voorpassagier) voldoende ruimte voor extra volk. Kom daar in een Fortwo maar eens om. Vijfde innovatie is een nieuw ontwikkeld stuurhuis, dat hoger in de motorruimte werd geplaatst. De transmissie, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden gelokaliseerd, waardoor de overhang voor tot het minimum beperkt kon worden. Als 6e noviteit noemt Toyota dunnere stoelen, die meer beenruimte opleveren voor de achterpassagiers.
    .
    De Toyota iQ mag dan compact zijn, fragiel is de auto allerminst. Het model beschikt over stoere 16-inch velgen en bumpers die tegen een stootje kunnen. Toyota streeft er naar om van EuroNCAP 5 botssterren te scoren voor de nieuweling. Lukt dit, dan is er een extra reden om de Smart Fortwo te laten staan, want dat model behaalde niet meer dan 4 sterren. De Japanse fabrikant denkt in het 2e kwartaal van 2009 met de levering te kunnen beginnen. De productie start eind dit jaar al. Over de motoren is nog niks bekend, maar vermoedelijk komt er een 2- plus 3- cilinder benzineversie plus een oliegestookte uitvoering met 3 pitten. De uitstoot van CO2 zou niet meer dan 99 gram bedragen. Van een eventuele hybride variant maakt Toyota evenwel geen melding. Dit betekent dat Smart op de valreep toch nog opgelucht adem kan halen, want de Fortwo stoot in CDI uitvoering slechts 88 gram CO2 uit.

Comment

Comment

Comment

Kleine fototjes van een klein autotje

Comment

Briljante naam..

Comment

komt hier ook een sequentiele bak in?
              achterwielaandrijving?

ik ben nog altijd vrij zot van een smart, schitterend wagentje, maar toyota zal wel met 5 jaar garantie komen etc. en dat is dus mooi meegenomen.

Maar wat power en achterwielaandrijving is een must

Comment

Achterwielaandrijving op een autootje met zo'n kleine wielbasis is meer een nadeel denk ik.

Ik zou hem wel eens willen zien met een iets grotere velg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk Berichten
                  Achterwielaandrijving op een autootje met zo'n kleine wielbasis is meer een nadeel denk ik.

Ik zou hem wel eens willen zien met een iets grotere velg.
                  maar fun !

achterwielaandrijving, 90pk, schakelen aan het stuurt + automaatmodus en iedereen wilt er 1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlaCkBirD Bekijk Berichten
                    maar fun !

achterwielaandrijving, 90pk, schakelen aan het stuurt + automaatmodus en iedereen wilt er 1
                    Ik zou het toch nooit moeten hebben.
                    mischien goed voor oudere mensen die ni veel nodig hebben, maar ik zou met zo een koekendoosje ni op de baan komen. Geef mij maar een stevige duitse wagen.
                    Tja smaken verschillen nu eenmaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DjDoPy Bekijk Berichten
                      mischien goed voor oudere mensen die ni veel nodig hebben, maar ik zou met zo een koekendoosje ni op de baan komen. Geef mij maar een stevige duitse wagen.
                      ergens akkoord als 1ste wagen, toch zeker als je op de autosnelweg komt. Maar als 2de wagen is zoiets perfect, wagentje voor brood te halen, beenhouwer, in stad rond te tuffen.

Laag verbruik, kleine motor, weinig taks etc. perfect!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlaCkBirD Bekijk Berichten
                        ergens akkoord als 1ste wagen, toch zeker als je op de autosnelweg komt. Maar als 2de wagen is zoiets perfect, wagentje voor brood te halen, beenhouwer, in stad rond te tuffen.

Laag verbruik, kleine motor, weinig taks etc. perfect!
                        Ja daar is het ideaal voor maar als enige wagen zou ik het nooit nemen.

Comment

Net of een duitse Lupo, Fox, Arosa, of Agila zovéél steviger is dan dit klein japannertje. Als je graag vergelijkt, appels met appels graag

Comment

Niet mis voor zo'n klein ding.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                              Net of een duitse Lupo, Fox, Arosa, of Agila zovéél steviger is dan dit klein japannertje. Als je graag vergelijkt, appels met appels graag
                              Ik kan ni echt kiezen tussen Pink Lady of Granny Smith Nee je hebt mischien wel gelijk maar met een stevig duitse wagen bedoelde ik natuurlijk de grotere wagens.

Comment

Ik kan ni echt kiezen tussen Pink Lady of Granny Smith Nee je hebt mischien wel gelijk maar met een stevig duitse wagen bedoelde ik natuurlijk de grotere wagens.
                                need new info!
                                in de yaris zit zo'n gerobotiseerde bak, maar nu op foto's zie ik enkel een manuele

Comment

Toyota gaat de iQ leveren met 3 motoren: een 3 cilinder 1.0 met 70 pk, een 4 cilinder 1.4 met 90 pk en een even sterke 1.4 D4-D dieselversie. Deze motoren zijn bekend uit de Yaris. Kiest u voor de dieselversie, dan zult u in afgerond 10 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. De prijzen beginnen bij afgerond 14 mille, zo verwacht Autointernationaal.nl . Voor een auto die korter is dan de Aygo een stevig bedrag, maar de iQ maakt een veel minder blikkerige indruk. Bovendien kunt u rekenen op een zeer royale standaarduitrusting dat o.a. een navigatiesysteem (met geïntegreerd kleurenbeeldscherm), automatische airconditioning en een startknop omvat.

bron: http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=6788&n=3

ziet er goed uit, dan toch nog hoop voor een gerobotiseerde versnellingsbak

Comment

Vet.
                                    1.4 D4D 90 pk en 10sec tot 100.
                                    Bommeke op wielen.

Comment

Vind het een bijzonder gaaf wagentje maar de prijs zal hem wel eens in de weg kunnen zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V6-driver Bekijk Berichten
                                        Vind het een bijzonder gaaf wagentje maar de prijs zal hem wel eens in de weg kunnen zitten.
                                        nederlandse prijzen beginnen bij 14000 met geintegreerde navi (wat ik trouwens niet zou willen maar soit), automatische airco en startknop!

zal dus al bij al nog meevallen, beetje gelijk de smart wat uiteindelijk ook niet goedkoop is.
                                        Als ze er nu nog in slagen om minder dan 105gr co² uit te stoten zitten ze goed.

Comment

Working...
                                        X