Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 sportback Diesel 150PK VS Benzine 190PK

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Dat klinkt al een stuk minder goed want 10-11L begint toch goed aan te tikken. Toevallig iemand ervaring met de cijfers die op de Audi site vermeld staan.
    In dit geval zou dat namelijk 5,7L, maar ik weet dat dit geen realistische cijfers zijn enkel heb ik geen idee hoveel dit gaat afwijken.
    Als ik Doa mag geloven zou er nog een 5L bij komen?

Comment

Is heel afhankelijk van je rijtrajecten. Doe je veel autostrade zal het verbruik goed meevallen. Doe je veel korte afstanden zal het verbruik enorm stijgen.
      om je een voorbeeld te geven. Mijn broer en ik rijden identiek dezelfde wagen, een skoda octavia 220pk dsg. Mijn broer zit op een verbruik van 8-9L, ik zit op een verbruik van 14L. Je mag eens raden wie de korte afstanden doet

Comment

Ik weet het niet maar ik ga er vanuit dat een diesel 5.5 a 6 zal verbruiken. Bij een naft denk ik aan 7-7.5.
        Maar ik ging net even op spritmonitor kijken, voor een A4 die al iets langer te krijgen is met deze motoren.
        Dan kom ik op,
        150pk diesel: 5,93 liter
        150pk benzine: 7,05 liter

190 pk diesel: 6,85 liter
        190 pk benzine: 7,87 liter

Dan is het verschil tussen de 150pk diesel en de 190pk benzine wel 2 liter.
        De zuinige rationele ik, zou dan voor nen 150pk benzine durven gaan, mocht ik veel km's moeten doen wellicht de 150 pk diesel, en als prestaties belangrijker zijn dan verbruik de 190pk benzine.

Ik heb het net eens voor de leut in mijnen ingewikkelde maar daarom niet foutloze excel sheet gezwierd.
        Dan kom ik er op uit, dat de 150pk benzine en diesel versie elk in totaal op jaarbasis ongeveer hetzelfde kosten.
        De 190 pk versies kosten +/- 1000 per jaar meer dan de 150 pk versies (ook ongeacht benzine of diesel).
        Dit verschil komt vooral door de brandstof (500-600 euro) en dan denk ik ook dat de verzekering van 190 pk een paar honderd euro duurder is, vandaar een totaalverschil van +/- 1000 euro.
        Wil je dan toch het koppel van de 2 liter motor zonder die 1000 euro op te hoesten, dan zou je best voor de 150pk diesel gaan .
        Speelt die 1000 euro geen rol want je hebt misschien een firma die goed boert... nja doe mij dan maar het karakter van de 2.0 tfsi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
          tis een kleine wagen, een A160 voor mijn vrouw en ze zit gemiddeld aan 8L/100km tegenover haar dieseltje die aan net geen 5L zat over hetzelfde traject.
          Voor mij staat er ook een benzine klaar om de diesel te gaan vervangen binnenkort en de enige reden waarom ik het toch laat doorgaan is vanwege mijn tankkaart van het werk. Mijne zou gemiddeld 10 a 11L/km gaan worden in realiteit.
          kwa dieselverbruik zit mercedes dicht bij de realiteit met hun waarden bij benzine kon het verschil niet groter zijn
          8 liter voor een A klasse is er echt wel over.
          Mercedes en renault hebben net een gezamelijke poging gedaan om de motoren van hun benzine zuipschuiten door iets beter te vervangen, namelijk de nieuwe 1.33 motor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Ik weet het niet maar ik ga er vanuit dat een diesel 5.5 a 6 zal verbruiken. Bij een naft denk ik aan 7-7.5.
            Maar ik ging net even op spritmonitor kijken, voor een A4 die al iets langer te krijgen is met deze motoren.
            Dan kom ik op,
            150pk diesel: 5,93 liter
            150pk benzine: 7,05 liter

190 pk diesel: 6,85 liter
            190 pk benzine: 7,87 liter

Dan is het verschil tussen de 150pk diesel en de 190pk benzine wel 2 liter.
            De zuinige rationele ik, zou dan voor nen 150pk benzine durven gaan, mocht ik veel km's moeten doen wellicht de 150 pk diesel, en als prestaties belangrijker zijn dan verbruik de 190pk benzine.

Ik heb het net eens voor de leut in mijnen ingewikkelde maar daarom niet foutloze excel sheet gezwierd.
            Dan kom ik er op uit, dat de 150pk benzine en diesel versie elk in totaal op jaarbasis ongeveer hetzelfde kosten.
            De 190 pk versies kosten +/- 1000 per jaar meer dan de 150 pk versies (ook ongeacht benzine of diesel).
            Dit verschil komt vooral door de brandstof (500-600 euro) en dan denk ik ook dat de verzekering van 190 pk een paar honderd euro duurder is, vandaar een totaalverschil van +/- 1000 euro.
            Wil je dan toch het koppel van de 2 liter motor zonder die 1000 euro op te hoesten, dan zou je best voor de 150pk diesel gaan .
            Speelt die 1000 euro geen rol want je hebt misschien een firma die goed boert... nja doe mij dan maar het karakter van de 2.0 tfsi
            Thanks om het eens allemaal op een rijtje te zetten en het maakt wel veel duidelijk.
            Het blijft een lastige keuze zeker omdat het "maar" 2L is wat de 190PK benzine meer verbruikt dan zijn 150PK diesel variant.
            Dat klinkt als een goede manier om een redelijk "goedkope" 190PK wagen te pakken (Als ik dat in Diesel zou pakken kost me dat 4k meer).
            Van die verzekeringen is wel een goedpunt en zal ik eens moeten uitzoeken hoeveel duurder een 190PK gaat zijn ten opzichte van 150PK.

Ben zelf niet zo oud (25) en heb enkel nog maar firma wagens gereden dus heb helaas niet veel autoschade vrije jaren dat ik kan voorleggen.

Ik neig toch nog altijd zeer hard naar de Benzine omdat het gewoon zeer goed klinkt zeker met de gedachte dat diesel en benzine prijzen naar elkaar groeien en eind 2018 evenveel zouden moeten kosten.

Comment

8 liter voor een A klasse is er echt wel over.
              Mercedes en renault hebben net een gezamelijke poging gedaan om de motoren van hun benzine zuipschuiten door iets beter te vervangen, namelijk de nieuwe 1.33 motor.
              ik verschoot er ook van... en ja het zijn hele korte trajecten maar net daarom kies je toch voor een benzine en niet voor een diesel
              lets have some more member berries

Comment

Benzin is nu al even duur dan diesel aan de pomp.
                Hmm 25 jaar en een dure en relatief snelle wagen verzekeren.. kan wel eens wat meer kosten dan een litertje naft .

Comment

Benzin is nu al even duur dan diesel aan de pomp.
                  Hmm 25 jaar en een dure en relatief snelle wagen verzekeren.. kan wel eens wat meer kosten dan een litertje naft .
                  Jha daar ben ik ook wel bang voor Maar een A5 gaat hem zowiezo wel worden vraag me dan dus ook af wat die 40PK extra gaat kosten in de verzekering.

Comment

1,5 liter verschil tussen een diesel 150 pk en een benzine 190 pk lijkt me toch ook wel zeer optimistisch hoor.

Die koppelwaarden kan je gewoon op internet vinden hoor om te vergelijken. Ideaal is zoveel mogelijk bij zo laag mogelijk toerental. En daar kan nogal wat verschil op zitten. Zo had ik hiervoor een Espace 200 pk.... met 240 NM koppel aan 2400 toeren met z'n 340 Nm aan 1450 toeren. Uit het hoofd dacht ik dat dit beter is dan de 150 pk diesel....

Volgens mij heeft de Espace van mijn vrouw ook een 340 Nm koppel, maar die heeft slechts 130 pk. En toch heb je nooit de indruk ondergemotoriseerd te zijn. Tenzij je sprintjes wil doen... Maar het belangrijkste is dat je om te versnellen niet veel hoeft terug te schakelen, geen last hebt bergop of met lading enz.
                    En dan heb jij dezelfde waarden aan koppel maar dan met 190 pk in een lichtere wagen dan een Espace, dus die zal wel goed optrekken...

Maar dan het verbruik, daar ga je toch een redelijk verschil hebben, tenzij je altijd met een ei onder je voet rijdt. Het bizarre is dat bij een diesel de verbruikuitersten tussen wat sportiever rijden en echt economisch rijden niet zo heel ver uit elkaar liggen, bij benzine heb je dat wel meer.
                    Nu met die nieuwe testcyclus zal het verbruik al dichter bij de waarheid liggen, alhoewel ik dat ook nog niet 100% vind. Die rechtervoet doet veel en die zit niet in de berekeningen lol...

Iedereen lijkt die waarden van spritmonitor als referentie te kunnen nemen. Ik zet daar toch wel een zeer grote MAAR bij. Moet er even bij stil staan welke mensen hun verbruik systematisch bijhouden. Dat zijn niet de leasers die een tankkaart hebben en dus gewoon rijden zoals het uitkomt, dat zijn niet de sportievelingen want die hebben daar geen boodschap aan,... Dat zijn grotendeels mensen die bezig zijn met het verbruik van hun wagen, die er interesse in hebben en wellicht proberen zuiniger te rijden. Anders kijk je gewoon op je boordcomputer die het verbruik over elke rit afzonderlijk of over langere tijd systematisch bij houdt.... Ik heb nooit mijn verbruik opgeschreven in een boekje, waren er zelfs die daar tabellen van maakten tot grafieken toe (ja ik ben van voor de smartphone), heb het nooit bij gehouden in één of ander appje of site... Eén keer per jaar met de keuring zet ik hem terug op nul en dan weet ik mijn verbruik...

Die extra PK's kosten niet het meeste aan verzekering, duurste is je omnium die je wellicht zal nemen. Maar je kiest voor hetgene je kiest... dus budget dat je wil spenderen hangt af van jouw financiele mogelijkheden. Ik neem aan dat iedereen dat voor zichzelf bekijkt vooraleer een keuze te maken...

Comment

Percentueel gezien is er alleszins GEEN verschil tussen diesel en benzine. Qua meerverbruik tov opgegeven waarden.
                      En op spritmonitor lopen de waarden bij de meeste auto's toch ook goed uiteen. De piekwaardes zeggen toch ook veel, kijk op de laatste pagina eens.

Je moet het niet blindelings vertrouwen, maar kunt het wel als richtlijn nemen. En zeker met de steekproefgrootte, moet dit toch redelijk betrouwbaar zijn.

Van de Skoda Superb 1.8TSI staan er maar 5 wagens op, maar komt het gemiddelde wel pal overeen met mijn broer zijn gemiddelde verbruik. 8.6 liter, MET redelijk zware voet. Zullen misschien korte stukjes tussen zitten van 11 liter gemiddeld. En mijn pa (die er zelden mee rijdt) is er al in geslaagd om met een gemiddelde van 6 terug thuis te komen dermee. Maar ondanks dat er het merendeel van de tijd goed mee wordt doorgereden, zit hij rond de 8.5.
                      .

Comment

We spreken inmiddels over 2 liter (lees nog eens aandachtig de vorige posts).
                        Dus 8 liter voor een 190 pk naft tov 6 liter voor een 2 liter diesel.
                        Denk je dat die naft nog meer dan 8 gaat drinken? Leuven-brussel lijkt me nogal een go-with-the-flow traject.
                        hoeveel hij uiteindelijk zal verbruiken hangt van de rijstijl af, misschien ook niet zo heel sportief maar wel gebruik makend van de 320 nm koppel - meer dan genoeg om van een A5 een vlotte wagen te maken zonder die constant op toeren te jagen. Een A5 heeft ook een goeie stroomlijn, helpt ook voor het verbruik op de snelweg.

Comment

Jouw dagelijkse portie auto-inspiratie: autonieuws, rijtesten, mobiliteit en een gratis digitaal magazine als extraatje.

Vind vele autotests en beoordelingen van alle bekende merken en modellen, en lees informatie over verbruik, prestaties en rijkwaliteiten.

Hier spreken ze telkens over een testverbruik van 7 a 8 liter (De A5 is dan nog een quattro).

Comment

Mijn gedrag is soms sportief, maar dan eigenlijk vooral vertrekkende vanaf een stoplicht
                            Ik ben eigenlijk ook van plan om vaker in de Efficienty modus te rijden zeker omdat ik nu de brandstof zelf ga moeten betalen.
                            Dus ik denk dat mijn rijgedrag redelijk gemiddeld ligt en elke dag in Sport rijden ga ik nu ook weer niet doen

Comment

wij rijden zelf met de 1.4 150 pk automaat in een A3.
                              Verbruikt vlotjes 7 liter bij normaal vlot rijden.
                              Voor ons geen probleem want toch een tankkaart maar hadden ook lager verwacht... Denk dat je voor een A5 daar gerust 1.5 mag bijtellen.
                              2013- Volvo V60 D3 R-Design
                              2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                                wij rijden zelf met de 1.4 150 pk automaat in een A3.
                                Verbruikt vlotjes 7 liter bij normaal vlot rijden.
                                Voor ons geen probleem want toch een tankkaart maar hadden ook lager verwacht... Denk dat je voor een A5 daar gerust 1.5 mag bijtellen.
                                Spritmonitor geeft 7 liter verbruik aan als gemiddeld. Ik snap niet waarom je zoveel minder verwacht had dan?
                                Alsook snap ik niet waarom de A3 op spritmonitor exact er op zou zitten maar dat je bij de A5 1.5 liter bij zou moeten tellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                  Percentueel gezien is er alleszins GEEN verschil tussen diesel en benzine. Qua meerverbruik tov opgegeven waarden.

.
                                  Wat bedoel je hiermee eigenlijk ? Dat ze procentueel allebei evenveel meer verbruiken dan de opgegeven waardes ? De verbruiksuitersten liggen wel verder uiteen tussen een diesel en benzine. Hoe beide brandstoffen zich verhouden tov de opgegeven waardes weet ik niet, maar lijkt me raar mocht het bvb allebei plus exact 30 procent zijn ?

Over het verbruik worden hier allerlei getallen vernoemd. Gaande van 7 tot 10 liter. De werkelijkheid zal wellicht ergens in het midden liggen, maar wat dat midden is weet niemand. 7 liter met zo'n auto is whisfull thinking, 10 a 11 liter zal continu stadsverkeer zijn. Dus pakt 8 a 9 liter als leidraad. Ook voor de 1400 volgens mij.

Maar als ik nu is eerlijk ben, als je denkt dat het verbruik je pijn gaat doen maandelijks omdat hij nu 1 of 2 of 3 liter meer verbruikt, dan heb je geen reserve meer op je autobudget. Met andere woorden, ik zou niet alle dagen willen nadenken over die paar liter benzine en mocht dat zo zijn bij de aankoop al, dan zou ik het mezelf luxueuzer maken en naar een wagen kijken die van zichzelf minder verbruikt.
                                  Is toch vele leuker tanken met je rug naar de pomp dan met je gezicht naar de pomp ? Om je auto in te stappen wanneer je het wenst zonder te moeten denken over de kostprijs per kilometer ?

Klinkt misschien hard, ik bedoel dat niet zo. Er zijn gewoon heel wat mensen die zich mispakken aan de totale kost van een wagen en daarom is het beter vanaf de aankoop met reserve te zitten in plaats van net op de grens... Dus neem me deze opmerking niet kwalijk aub

Comment

Men zegt vaak dat benzines meer afwijken van hun normverbruik Percentueel gezien is dit niet het geval.

Daarnaast is er geen "midden", er worden hier vooral veel foute conclusies getrokken. "ik denk dat" is niet echt iets om van uit te gaan.
                                    Moderne benzines zijn alleszins heel wat zuiniger dan de meeste mensen denken, zoals hier ook weer blijkt.

Comment

Ik deed vroeger met m'n 316i rond de 7 a 7.5, ook met best wat stadsverkeer. (bij langere ritten in de zomer ging hij onder de 6.5 (met 5.9 als absoluut record toen mijn zus reed en zich netjes aan de snelheid hield). 'k zie niet in, waarom een A5 dan plots boven de 8 zou gaan? voor zover ik weet zijn de motoren van audi iets efficienter dan de bmw motor die ik had destijds.
                                      https://www.autoweek.nl/carbase_data...92376&cache=no

Comment

Tja, ik betwijfel toch sterk dat een 190 pk A5 normaal gereden minder dan 8 verbruikt. Alles door elkaar en niet de lange ritten alleen rekenen... Beetje optrekken en verbruik loopt snel op, heb je niet zozeer bij diesels.
                                        Of zeprocentueel meer afwijken van het normverbruik kan ik niet zeggen, wel dat de verbruikuitersten tussen eco en sportief bij benzine sneller oplopen.

Comment

Het zal enorm afhangen van waar je rijdt, en hoe lang je ritjes zijn.
                                          Met mijn BMW5 in de stad geraak ik niet onder de 9. Een lange autostraderit met dan wat kleinere wegen, en ik zit rond de 6l.

Comment

Working...
                                          X