Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 sportback Diesel 150PK VS Benzine 190PK

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door zigolle Bekijk Berichten

Jha dat klopt ik heb alleen nog niet een goed idee wat ik fijner vind rijden ben altijd een Diesel rijder geweest. Heb afgelopen weekend wel met een Benzine variant gereden, maar ik weet nu niet goed of ik veel verschil merkte tussen de Diesel variant.
    En waarom zou je niet de keuze maken voor 150PK?
    De wagen ziet er wel een stuk beter uit met 190PK omdat hij aan beide kanten een uitlaat krijgt.

Het is wel zeer lastig om een testrit te krijgen met een 190pk benzine/diesel A5 op dezelfde dag denk ik.
    Ja ik weet het... benzine rijdt anders. Diesel veel kracht direct in lage toeren, benzine kracht in hogere toeren maar breder toerentalgebied en andere klank.
    Ikzelf ben een dieselman, graag het instantkoppel met een goede automaat die hierdoor niet veel moet (terug)schakelen als je kracht wil en zijn bruikbare toerental perfekt gebruikt tot topsnelheid aan relatief weinig toeren. Ik vind dit dan eerder comfortabel rijden.

Anderen vinden een diesel te bruusk en houden meer van het langere beschikbare toerental wat sportiever overkomt. In minder goed geisoleerde wagens zal je minder geluid hebben van een benzinemotor. Benzine stinkt niet als je tankt en is niet vettig aan je handen. (ik pak altijd papier rond het pistool hierom).
    Bij een benzine zal je dus wel in hogere toeren rijden als je het vermogen vraagt. Zal wel minder bruusk komen opzetten.

Het rijden met een 150 pk diesel tov een 150 pk naft zal totaal verschillend zijn en niemand die eigenlijk kan zeggen wat het beste is. Dat is net zoals de kleur van je wagen kiezen (maar wel iets belangrijker lol), je houdt ervan of je houdt er niet van.

Daarom echt wel trachten te testen voor aankoop.

Comment

Een uitlaat , symbool van luchtverontreiniging , aan beide kanten lijkt met niet bepaald een verkoopsargument voor een 190 pk versie.

Comment

En waarom zou je niet de keuze maken voor 150PK?
        De wagen ziet er wel een stuk beter uit met 190PK omdat hij aan beide kanten een uitlaat krijgt.

Het is wel zeer lastig om een testrit te krijgen met een 190pk benzine/diesel A5 op dezelfde dag denk ik.
        Daar had ik mijn mening nog niet over gegeven En die zal ook weer verschillend zijn van persoon tot persoon.
        Heb eens met een Q3 met 150 pk een serieuze testrit gedaan. Diesel, automaat. En ik vond de prestaties daar juist gepast aanvoelen, geen overschot. Maar het woord zegt het zelf... aanvoelen, dus ook weer persoonlijk. Rij je momenteel met een wagen met 200 pk of een wagen met 100 pk kan dat ook al een groot verschil maken bij de keuze van je nieuwe wagen. De eerste zal de motor wat slap vinden, voor de tweede is het een vooruitgang.

En dat heeft niks te maken met je mag maar zo snel of je kan niet snel meer, voldoende vermogen doet een wagen anders rijden. Het zal vooral de werking van de automaat beinvloeden (meer of minder schakelen, meer toeren draaien of minder toeren draaien bij belasting,...).

Wat me wel opviel bij die 150 pk diesel was dat de automaat de neiging had wel erg laag in toeren te gaan bij constante snelheid (bvb aan 70 a 80 per uur). Met als resultaat dat hij bij een beetje extra gas (bergop of zo) zonder terugschakelen, de motor een beetje begon te brommen. Of de 190 pk dit ook doet weet ik niet, kan alleen maar spreken voor die 150 pk diesel toen (kan intussen ook al veranderd zijn, automatische versnellingsbakken krijgen soms updates). Je kan er eens op letten bij de testrit, maar het was niet zodanig erg om hem links te laten liggen... Het milieu he, 200 toeren minder aan constante snelheid scheelt hem misschien een miniem beetje aan uitstoot. Anderzijds weet ik niet of dat allemaal wel zo goed is voor de techniek in zulke lage toeren rijden. Ik las dat men soms aanraadt regelmatig in de sportstand te rijden (niet specifiek VAG, dacht dat het over een BMW ging) zodat je toch ietwat hogere toeren maakt om dit te vermijden. Krijgt anders teveel interne vervuiling van de motor en te grote belasting voor de mechaniek. Ikzelf trek geregeld eens goed op om alles beetje proper te houden en tot heden nog nooit last gehad.

Comment

‘t valt me op da de discussie ‘welke motor’ wel eens wat meer losmaakt dan ‘welke auto’. Ik heb zelf nog maar 1 keer met 190pk gereden en dat verschil voel je echt wel. Vraag is vooral, is je dat het prijsverschil waard. Ik durf vermoeden dat je je wel een ferm budget hebt, dus dan zou ik zeggen, waarom niet?
          Wel met de kanttekening, dat het je rijstijl kan beinvloeden, je zou wel eens rapper een boete kunnen hebben omdat 120 kachelen wel erg saai aanvoelt als ge nog veel reserve hebt steken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
            Een uitlaat , symbool van luchtverontreiniging , aan beide kanten lijkt met niet bepaald een verkoopsargument voor een 190 pk versie.
            Nochtans is dat de enige reden…. want het is de marketing afdeling die dit populair maakt, niet uit technische noodzaak…

https://www.google.be/search?q=fake+...w=1920&bih=960

https://www.carscoops.com/2017/03/the-new-2018-audi-sq5-has-ghastly-fake/

EXPLORE OUR SELECTION OF CAR PARTS HERE: https://uk.carthrottle.com/pages/car-partsManufacturers are sticking to all manner of fancy exhaust tips to hide con...
            Last edited by quovadis; 29/04/2018, 10:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

Uit interesse: welke nadelen?
              Het tanken van de verschillende brandstoffen als ook de configuratie kan ik helaas niet zo krijgen zoals ik hem zou willen (looks, etc...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Nochtans is dat de enige reden…. want het is de marketing afdeling die dit populair maakt, niet uit technische noodzaak…

https://www.google.be/search?q=fake+...w=1920&bih=960

https://www.carscoops.com/2017/03/the-new-2018-audi-sq5-has-ghastly-fake/

https://www.youtube.com/watch?v=K3Ac1GTSDHc
                Haha toevallig heb ik dat filmpje al een keer gezien, maar daar komen er echt wel zeer slechte voorbeelden in voor wat echt te triestig voor woorden is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  ‘t valt me op da de discussie ‘welke motor’ wel eens wat meer losmaakt dan ‘welke auto’. Ik heb zelf nog maar 1 keer met 190pk gereden en dat verschil voel je echt wel. Vraag is vooral, is je dat het prijsverschil waard. Ik durf vermoeden dat je je wel een ferm budget hebt, dus dan zou ik zeggen, waarom niet?
                  Wel met de kanttekening, dat het je rijstijl kan beinvloeden, je zou wel eens rapper een boete kunnen hebben omdat 120 kachelen wel erg saai aanvoelt als ge nog veel reserve hebt steken.
                  Jha het is dus het geval dat in dit geval de initiele aankoop van de 190PK goedkoper is dan die van de 150PK (omdat het een Diesel vs Benzine is), maar echt boetes zal ik niet echt krijgen daardoor.
                  Ben iemand die graag hard/snel optrekt met dan ook weer echt 120 rijd.
                  Maar kan wel geloven dat het moeilijk als je weet dat het vermogen er is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

Ja ik weet het... benzine rijdt anders. Diesel veel kracht direct in lage toeren, benzine kracht in hogere toeren maar breder toerentalgebied en andere klank.
                    Ikzelf ben een dieselman, graag het instantkoppel met een goede automaat die hierdoor niet veel moet (terug)schakelen als je kracht wil en zijn bruikbare toerental perfekt gebruikt tot topsnelheid aan relatief weinig toeren. Ik vind dit dan eerder comfortabel rijden.

Anderen vinden een diesel te bruusk en houden meer van het langere beschikbare toerental wat sportiever overkomt. In minder goed geisoleerde wagens zal je minder geluid hebben van een benzinemotor. Benzine stinkt niet als je tankt en is niet vettig aan je handen. (ik pak altijd papier rond het pistool hierom).
                    Bij een benzine zal je dus wel in hogere toeren rijden als je het vermogen vraagt. Zal wel minder bruusk komen opzetten.

Het rijden met een 150 pk diesel tov een 150 pk naft zal totaal verschillend zijn en niemand die eigenlijk kan zeggen wat het beste is. Dat is net zoals de kleur van je wagen kiezen (maar wel iets belangrijker lol), je houdt ervan of je houdt er niet van.

Daarom echt wel trachten te testen voor aankoop.
                    Jha ik moet eigenlijk echt eens met beide wagens kunnen rijden (Benzine vs Diesel) om uit te maken welke van de 2 ik ga pakken. Want wat ik zei ik had dus al met een 190PK benzine gereden (10 tal minuten), maar kon niet echt een verschil merken tussen de Diesel. Het was wel zo wat ik zei dat de "response" veel trager aanvoelde dan de Diesel, maar dat komt misschien omdat die eerst terug moet schakelen voordat hij zijn power heeft.
                    Wat dus bij die A5 als voordeel (of nadeel) dat je nauwelijks voelt/hoort dat die schakelt.
                    Maar het is wat je zegt ik kan misschien best eens zoeken naar die 2 modellen langs elkaar te leggen en te zien wat ik het fijnst vind rijden.
                    Enkel is het te zien hoe ik dat het best kan doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
                      Het gaat uiteraard niet enkel om de uitlaat, maar ik vind het wel een mooie toevoeging om te kiezen voor de 190PK Benzine variant

Comment

Jha het is dus het geval dat in dit geval de initiele aankoop van de 190PK goedkoper is dan die van de 150PK (omdat het een Diesel vs Benzine is), maar echt boetes zal ik niet echt krijgen daardoor.
                        Ben iemand die graag hard/snel optrekt met dan ook weer echt 120 rijd.
                        Maar kan wel geloven dat het moeilijk als je weet dat het vermogen er is.
                        Ge kunt tegenwoordig met elke auto te snel rijden... Boetes hebben volgens mij niks met vermogen te maken maar je rechtervoet. Met elke auto kan je tegenwoordig makkelijk te snel rijden. Mijn snelheden zijn net hetzelfde als ik met de Espace van mijn vrouw met gering vermogen rij als dan dat ik met mijn wagen rij die iets krachtiger is.
                        Een Dacia of een oudere wagen kopen is veel doeltreffender hiervoor door de rijgeluiden, motorgeluid, mindere wegligging en remmen enz omdat je daarmee de indruk hebt sneller te gaan... Als je daarmee 120 rijdt is de beleving net iets anders dan 120 in een A5 of zo

Maar het brengt enorm bij tot het rijcomfort vind ik. Alles gaat gewoon makkelijker, soepeler, voelt geen verschil als het bergop gaat, lagere toerentallen,... Allé je weet het zelf ook wellicht.

Hetgene je zegt klopt volledig. Een 150 pk diesel kan krachtiger aanvoelen dan een 190 pk benzine alhoewel de laatste sneller is. Het zit hem in het terugschakelen. Als je voldoende terug schakelt dan zal die benzine een stuk sneller zijn. Herneem je zonder schakelen, zal de diesel even sneller zijn. Ik kies hierom voor de diesel met automaat. Bij licht versnellen zal de automaat van een diesel niet terugschakelen, een benzine wel.
                        Voor anderen is het juist omgekeerd en die houden dan van het verder doortrekken in de toerentallen omdat dit sportiever aanvoelt. Gaat ook geleidelijker, dus minder slijtage van je banden en zo. Bij een minder goed geisoleerde wagen hoor je het verschil qua motorgeluid ook enorm. Benzine zal in dat geval veel stiller en sportiever klinken.

Kortom, evenveel redenen om voor benzine te kiezen als om diesel te kiezen. Je zal voor jezelf moeten uitmaken welke van de twee bij jou het beste past...
                        En dan de vraag of het kiezen voor een zwaardere motor het financieel waard is. Tja, dat is met alles zo. Men geeft geld uit aan zaken die men graag heeft. Als het rijgedrag je niet zo interesseert is het volledig weggesmeten geld. Is niet omdat er een bepaald budget is dat het op moet. Is beetje zoals een GPS tov een multimediasysteem in de wagen. Heb je geen interesse in wat de moderne systemen extra bieden en gebruik je het enkel om te navigeren is de gps voldoende. Ligt je interesse bij die technologie wordt het wel interessant en kan je de meerprijs eraan geven.

Een auto is zoiets persoonlijks.... wat de ene de max vindt is voor de andere misschien niks en omgekeerd. Je kan ervaringen vragen en dit toetsen aan je interesses. Daarom... nogmaals, testen hee
                        Last edited by THE GREEN HORNET; 29/04/2018, 20:33.

Comment

Ik zie net in mijn wc boekje dat een 190 pk benzine 340 nm heeft bij 1450 toeren... zal wel heel leuk rijden! Hier zou ik wel voor gaan ipv de 150 pk diesel hoor.
                          In dit geval is door de upgrade naar de 190 pk versie het voordeel van de 150 pk diesel eigenlijk verdwenen.
                          Last edited by THE GREEN HORNET; 29/04/2018, 20:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                            Ik zie net in mijn wc boekje dat een 190 pk benzine 340 nm heeft bij 1450 toeren... zal wel heel leuk rijden! Hier zou ik wel voor gaan ipv de 150 pk diesel hoor.
                            In dit geval is door de upgrade naar de 190 pk versie het voordeel van de 150 pk diesel eigenlijk verdwenen.
                            Met dat laatste wil je zeggen dat de 190PK in dit geval dus de betere keuze is omdat die ook veel koppeling heeft op lage toeren toch ?
                            Heb je daar toevallig een link of iets van
                            Want als dat het geval is maakt het de keuze een stuk makkelijker omdat je dan het beste van beide werelden hebt.
                            Stillere motor + goed vermogen laag in de toeren + 2 uitlaten + 190PK = I want!

Comment

Als ik het goed begrijp is de 190 pk benzine goedkoper dan de 150 pk diesel?
                              Dan zou ik niet twijfelen.

Comment

wij hebben onlangs ook terug een benzine gekocht en het meerverbruik is toch wel heel groot. tenzij je zelden kan autosnelweg doen blijft diesel toch de betere keus
                                lets have some more member berries

Comment

Als ik het goed begrijp is de 190 pk benzine goedkoper dan de 150 pk diesel?
                                  Dan zou ik niet twijfelen.
                                  In aanschaf is de benzine inderdaad wel wat goedkoper, maar voor het gebruik ben ik wat bang

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                    wij hebben onlangs ook terug een benzine gekocht en het meerverbruik is toch wel heel groot. tenzij je zelden kan autosnelweg doen blijft diesel toch de betere keus
                                    Heb je toevallig zo wat cijfers van je verbruik want ben er wel heel benieuwd naar.
                                    Ik heb nooit echt een benzine gereden als daily driver dus het verbruik is mij niet bekend.

Comment

Wat voor wagen doa? Ik heb zelf in mijn golf slechts een gering meerverbruik tov de diesel (0.5 liter) maar hoe groter de wagen hoe meer het scheelt. Bij een A5 zou ik denken 1.5 liter dat er bijkomt. Bij 25.000 km per jaar scheelt dat +/- 500 euro , en dan heb je nog de lagere wegentaks.

Comment

Wat voor wagen doa? Ik heb zelf in mijn golf slechts een gering meerverbruik tov de diesel (0.5 liter) maar hoe groter de wagen hoe meer het scheelt. Bij een A5 zou ik denken 1.5 liter dat er bijkomt. Bij 25.000 km per jaar scheelt dat +/- 500 euro , en dan heb je nog de lagere wegentaks.
                                        Dat valt dan echt nog wel goed mee!
                                        Want jij zegt dat ten opzichte van een Diesel de A5 maar 1.5L meer verbruikt. Als dat zou zijn zou wel mooi meegenomen zijn.

Comment

tis een kleine wagen, een A160 voor mijn vrouw en ze zit gemiddeld aan 8L/100km tegenover haar dieseltje die aan net geen 5L zat over hetzelfde traject.
                                          Voor mij staat er ook een benzine klaar om de diesel te gaan vervangen binnenkort en de enige reden waarom ik het toch laat doorgaan is vanwege mijn tankkaart van het werk. Mijne zou gemiddeld 10 a 11L/km gaan worden in realiteit.
                                          kwa dieselverbruik zit mercedes dicht bij de realiteit met hun waarden bij benzine kon het verschil niet groter zijn
                                          lets have some more member berries

Comment

Working...
                                          X