Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen vervangen door de dieselhetze ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wagen vervangen door de dieselhetze ?

Nu de dieselprijzen stilaan aan het stijgen zijn, de taksen heel wat zijn gestegen en de toekomst voor diesel er heel wat minder rooskleurig uitziet na het VW schandaal, speel ik eigenlijk wat met het idee om mijn wagen te vervangen door een Benzine / CNG / Plug-in Hybride.

Het gaat om een bedrijfswagen, dus VAA en fiskale aftrek hebben allen belang.

Mijn huidige wagen is een Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150 Pk met automaat. Deze wagen is full option en net iets meer dan 2 jaar oud. De verkoop zou quasi een null-operatie zijn (afbetaling lening + een deel van het voorschot recupereren).

Ik zoek zowieso een gezinswagen (2 kinderen) en het moet een automaat zijn.

Ik kwam aan volgende wagens :

- Terug een C4 Picasso maar met benzinemotor (1.2 of 1.6)
    - VW Golf Break TGI (de allervoordeeligste oplossing)
    - VW Passat Break GTE (door de gunstige fiscaliteit komt deze niet duurder uit)
    - Skoda Superb Break 1.8 TSI (de 1.4 is niet beschikbaar in L&K of Sportsline uitvoering)
    - VW Caddy maxi TGI

Zien jullie andere goede opties die binnen dezelfde TCO vallen ?
    En vooral ... zouden jullie het doen om al zo snel te wisselen enkel om van diesel af te zijn ?
    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Die eerste zin doet me glimlachen.
    Hier is de diesel tot onder de euro gezakt.

Ik zou voor de Passat GTE gaan. Knappe wagen!

Comment

te weinig info, hoeveel km doe je per jaar?
      mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
        Die eerste zin doet me glimlachen.
        Hier is de diesel tot onder de euro gezakt.
        Dat is tijdelijk he ... de accijnzen gaan op korte tijd omhoog en de prijs gaat zowieso gelijk of hoger uitkomen dan 95.
        De tweedehandsprijzen van diesels gaan ook zwaar onder druk komen te staan.
        Mijn garagist wist me trouwens te vertellen dat ze dit haat nog geen enkele diesel hadden verkocht ....
        Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

Hoeveel kilometers doe je per jaar? Doe je heel veel korte ritten of eerder langere ritten?
          Je zal wel redelijk wat geld verliezen op de citroen, dus weet niet of het uiteindelijk onder de streep goedkoper zal zijn om nu een nieuwe wagen te kopen?

Comment

VW schandaal aanhalen om dan bijna alleen met VAG af te komen
            Zie eens bij Mazda en Ford, vooral laatste heeft leuke benzines.
            Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
            www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

Het schandaal ging over de diesels he trouwens die hebben nu wel hun lesje geleerd.
              Mazda en Ford zijn inderdaad leuke alternatieven, de mazda is weliswaar een slag kleiner en de ford komt qua co² niet inde buurt (en zeker niet bij de plug-ins).

Ik doe +/- 25.000 km per jaar. Dit betreft voornamelijk korte ritten en occasioneel zijn er wel ritten van 2 a 400 km bij (om de 2 a 3 maand)

Het blijft een financiele denkoefening natuurlijk. Uiteraard is 2 jaar de slechtste periode om een wagen van de hand te doen omdat dan net de grootste devaluatie achter de rug is. Anderzijds riskeert de verkoopswaarde binnen dit en 3 jaar ineen te stuiken nu de dieseljacht geopend lijkt te zijn ....

Comment

Met 25000km zou ik gewoon je huidige wagen behouden. Je moet rekenen dat een benzine nog steeds een stuk meer verbruikt(geloof niet altijd de boekskes - hier twee benzines, verbruik ligt stuk hoger dan in het folderke), de benzineprijs nog steeds hoger ligt, de taxen op gewone diesels niet zo spectaculair gestegen zijn, ...
                En de inruilwaarde na 4jaar en 100.000 zal zowiezo voor een citroen niet spectaculaur zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                  Met 25000km zou ik gewoon je huidige wagen behouden. Je moet rekenen dat een benzine nog steeds een stuk meer verbruikt(geloof niet altijd de boekskes - hier twee benzines, verbruik ligt stuk hoger dan in het folderke), de benzineprijs nog steeds hoger ligt, de taxen op gewone diesels niet zo spectaculair gestegen zijn, ...
                  En de inruilwaarde na 4jaar en 100.000 zal zowiezo voor een citroen niet spectaculaur zijn.

Ik reken altijd het meerverbruik mee in ... voor de plugins reken ik 200 % meerverbruik tov de boekskes
                  De andere heb ik 50 a 75 % gerekend ...

Tja de inruilwaarde .... die is bij een bmw ook niet spectaculair hoor, ik weet waarover ik spreek jammer genoeg ... de fiscaliteit bepaalt alles, daar heb ik met mijn BMW het voorbeeld mee gehad (cataloguswaarde 95K en CO² van 198 .... en toen kwam Elio). Vandaar ook dat ik me de vraag stel of het nu niet de moment is om diesels te dumpen ...

Comment

Uit die lijst: met zekerheid de GTE, zeker als je er voor kan zorgen dat je continu kan opladen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                      Uit die lijst: met zekerheid de GTE, zeker als je er voor kan zorgen dat je continu kan opladen!
                      Ik moet eerlijk zijn dat die ook mijn voorkeur geniet naar comfort en ruimte toe ...
                      Bovendien is deze goed uitgerust een fractie duurder qua TCO dan de huidige citroen, maar het VAA is dusdanig veel lager dat dat helemaal gecompenseerd wordt.
                      De wagen staat altijd binnen dus ik kan hem permanent opladen ....

Ik had ook al gekeken naar de BMW 225xe maar die staat me niet echt aan (afwerking niet op BMW niveau en te klein naar mijn goesting).
                      De Merc C Break 350e is wat duurder dan de GTE en wat krachtiger maar ook veel kleiner dus viel die ook af.

Comment

Waar is Tjeu als je hem nodig hebt.

Comment

Waarschijnlijk is je wagen 'op' rijden het goedkoopste. Als je graag gewoon van wagen wisselt, moet je afwegen of het lagere VAA en gebruikskost van een nieuwe opweegt tegen de grote afschrijving die je nu moet slikken op 2 jaar.

Ik ben zelf nogal gecharmeerd door de 1.4 TSI 150pk want die zit ook maar rond de 110 gr CO2 en is meer dan krachtig genoeg om een Golf of passat vooruit te doen gaan. Binnenkort komt de facelift van de golf VII uit met 1.5 TSI, een doorontwikkeling van de 1.4 , die wss nog eens 10% zuiniger is. Als die daarmee onder de 105 gr duikt is em 90% aftrekbaar en een VAA dat even laag is dan een plugin hybride.
                          Probleem van de GTE's is dat ze nogal veel wegen en bij de golf gaat de kofferruimte er op achteruit en zonder frequent pluggen verbruiken ze meer dan een gewone TSI. TGI is interessant maar dan heb je wel maar 110 pk.
                          Last edited by sunking; 05/08/2016, 16:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
                            Het schandaal ging over de diesels he trouwens die hebben nu wel hun lesje geleerd.
                            Mazda en Ford zijn inderdaad leuke alternatieven, de mazda is weliswaar een slag kleiner en de ford komt qua co² niet inde buurt (en zeker niet bij de plug-ins).

Ik doe +/- 25.000 km per jaar. Dit betreft voornamelijk korte ritten en occasioneel zijn er wel ritten van 2 a 400 km bij (om de 2 a 3 maand)

Het blijft een financiele denkoefening natuurlijk. Uiteraard is 2 jaar de slechtste periode om een wagen van de hand te doen omdat dan net de grootste devaluatie achter de rug is. Anderzijds riskeert de verkoopswaarde binnen dit en 3 jaar ineen te stuiken nu de dieseljacht geopend lijkt te zijn ....
                            Wagen houden en rustig blijven ademen.
                            Den diesel gaat in de eerste jaren niet duurder worden dan de benzine. Max zelfde niveau (duurder gaat nooit getolereerd worden door de transportsector en de ondernemingen waarvan alle LV's op diesel rijden). Met jouw kilometers zal een dieseltje dan nog steeds goedkoper uit komen, zeker in deze klasse. Met een rustige voet krijg je zo een C4 pic onder de 7 liter, met benzine motor gaat die tussen de 8 en 10 liter drinken, wat op 25.000km neer komt op een verschil van 2 liter * 1.4 euro/liter (eens beide gelijk staan) * 250 = 700 euro per jaar. Daarvoor mogen de taksen al een serieus stuk opslaan om dat te compenseren.

Onthou daarbij ook dat de normcyclus hierzien gaat worden, waarbij het werkelijke verbruik meer naar boven gaat komen. En als de taksen afgesteld gaan worden op het werkelijke verbruik, dan zullen de benzine turbo motoren opnieuw een zware klap krijgen, waardoor hun herverkoopwaarde meer in elkaar zal zakken dan dat van de zuinigere, maar volgens de overheid op dit moment, meer vervuilende diesel.

Laat je dus niet meeslepen in de huidige hetse die als een speelbal alle richtingen uit gaat.
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

Comment

Wacht nog 4jaar en velen gaan hun benzine dumpen. Ken genoeg mensen die onlangs overgestapt zijn van diesel naar benzine en die nu klagen als zot over het benzineverbruik. En dan zal de vraag naar diesels terug stijgen. (Tenzij de hybride wagens een stuk goedkoper worden, maar dan nog terug benzine + stroomverbruik)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                                Wacht nog 4jaar en velen gaan hun benzine dumpen. Ken genoeg mensen die onlangs overgestapt zijn van diesel naar benzine en die nu klagen als zot over het benzineverbruik. En dan zal de vraag naar diesels terug stijgen. (Tenzij de hybride wagens een stuk goedkoper worden, maar dan nog terug benzine + stroomverbruik)
                                Idd. En met de huidige stroomprijzen zijn plug-in hybrides niet zo populair. Daarbij stelt zich ook nog de vraag hoe de levensduur van de hybride batterijen mee zal vallen en wat een eventuele vervanging kost.
                                De batterijen van de Prius (zowat de oudste hybride op de markt) doen het zeker niet slecht en gaan langer mee dan de vooropgestelde 4jaar, maar het is wel één van de weinige merken dat met loodbatterijen werkt... Dus bij andere merken zou het wel eens anders uit kunnen draaien...
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                  Idd. En met de huidige stroomprijzen zijn plug-in hybrides niet zo populair. Daarbij stelt zich ook nog de vraag hoe de levensduur van de hybride batterijen mee zal vallen en wat een eventuele vervanging kost.
                                  De batterijen van de Prius (zowat de oudste hybride op de markt) doen het zeker niet slecht en gaan langer mee dan de vooropgestelde 4jaar, maar het is wel één van de weinige merken dat met loodbatterijen werkt... Dus bij andere merken zou het wel eens anders uit kunnen draaien...
                                  daarom dat het verhaal plug-in hybride een verhaal voor bedrijven is. Stroom aftrekken op de zaak, lage VAA en op dit moment interessante leaseprijzen waarbij de hogere kostprijs geen invloed heeft op de leaseprijs door de verwachte hogere restwaarde(alhoewel dat ik denk dat dit voor de tweede generatie wel gecorrigeerd zal worden). En na 4 jaar de deur uit, dus geen probleem met de levensduur.
                                  particulier is een plug-in alles behalve interessant door de te hoge aankoopprijs.
                                  Alternatief: cng maar tankstations zijn hiervoor ook nog niet uitgerust. Beetje zoals met de elekt wagens. Waar ga ik tanken? Dus dat houdt dan ook weer veel mensen tegen.

Comment

Gisteren in luxemburg diesel getankt aan 0,89€.
                                    Benzine
                                    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                    Diesel
                                    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Vorige wagen was een (Renault Modus) 1.5 Dci dieselmotor 95pk. met een gemiddeld verbruik van 5.5l/100km. Huidige wagen is een 1.0i benzinemotor 100pk. (Ford B-Max) en ik draai een gemiddeld verbruik van 6.0l/100km. Verkeersbelasting is nu minder, kostprijs onderhoudsbeurt ook. Ben dus tevreden dat ik overgeschakeld ben naar een benzinewagen en geenszins van zin om terug te keren naar een dieselwagen temeer de dieseltechniek die vroeger oerbetrouwbaar was nu zeer gevoelig geworden is door allerlei ingrepen (EGR-klep, dieselroetfilter, e.a..) om die euro-normen te halen. Gevolg is dat er sneller motorstoringen optreden die soms dure reparaties tot gevolg hebben, zeker bij rijders die korte afstanden rijden waardoor regeneratie van roetfilter niet voltooid raakt. Dan spreek ik me nog niet uit over de kwaliteit van de diesel zelf die steeds prima moet zijn want vervuilde diesel of water in de diesel is ook al voldoende om de nodige ellende te veroorzaken. Ik werk zelf in een garage en merk dat de (soms dure) reparaties aan dieselmotoren stijgen naargelang de euro-norm hoger wordt.

Comment

Op benzines komt ook nog een roetfilter want de directe injecties roeten ook

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

Comment

Working...
                                        X