Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda rx8, betrouwbaarheid

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mazda rx8, betrouwbaarheid

Zit me al even af te vragen hoelang een rotary motor meegaat, ik lees veel dat ze 150.000km meegaan, maar lees ook dat ze bij goed onderhoud en regelmatig in t rood rijden (koolafzetting eruitblazen) dat ze 300.000km aankunnen. Lijkt me wel leuk zo'n rx8, kinderen achterin en nog een koffer. Iemand ervaring op AWF?
    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

tja, wankelmotoren hebben de reputatie van geen al te lange levensduur te hebben.
    ik hoor dat dit volledig van de eigenaar afhangt.... 300 000 moet mogelijk zijn, maar als je ze verwaarloost....
    daarom is eentje tweedehands kopen een risico
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Ik lees vooral vaak (op Pistonheads onder andere) dat de wankel's uit de RX8 extreem gevoelig zijn aan starten, en stilleggen voor ze volledig warmgereden zijn. Mannen die na een 5-tal keer een (zeer) korte rit te doen, als problemen hebben (wagen die niet meer wilt starten).

Je mag er eigenlijk NOOIT een korte rit mee doen. Wel problematisch als je hem bijvoorbeeld even wil verplaatsen om bvb. af te wassen.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Ow dat laatste wist ik niet, komt dat omdat hij verzuipt of de bougies aankolen? Zou niet direct een andere reden vinden. En warmt een wankel niet sneller op dan een gewone 4 pitter? Als t hard regent doe ik men dochter wel is naar t school met de auto 1 km verder, dus als t 5 dagen regent (best mogelijk in Belgie ) dan zou ik de pineut zijn. 2de hands is zeker een risico, met elke wagen, maar rx8'en maken ze niet meer dacht ik. opzoekwerk http://www.rx8club.com/trouble-shoot...estions-17498/
        Last edited by krikkie; 04/07/2012, 22:42.

Comment

klopt, heb het ook nog gehoord: geen korte ritten doen.
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Ook hoe nieuwer hoe beter. (blijkbaar)
            1999 Alfa Romeo 156 1.9 JTD
            2006 Ford Focus 1.8 TDCi Sport Clipper
            2010 Opel Astra 1.3 CDTI Sports Tourer

Comment

De meeste zijn al naar de vaantjes na 60d km .
              Ik vind ze ook knap maar ga voor iets anders en bespaar u een hoop sh?t .

Comment

Ik zou kijken naar iets anders. Er is een reden dat ze zo goedkoop zijn. Bovendien ook erg onzuinig en erg weinig koppel in lage toeren. Je betaalt ook taksen voor een 2.6 terwijl het eigenlijk strikt gezien maar een 1.3 is...
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

Comment

Krikkie, al eens naar het verbruik gekeken? 192pk versie is de zuinigste van de twee, maar met 13,5L/100km voor gewone rijstijl is dat relatief. Een 231pk zou rond de 16l verbruiken. Dat zijn de realistische cijfers waar ik rekening mee hield toen ik overwoog een aan te schaffen. Daar komt nog bij dat de rijtaksen zijn gebaseerd op een 2,6L.

Heb gehoord dat ze erg gevoelig zijn voor olieverbruik. Destijds bij de voorstelling bij de Mazda invoerder legden ze mij bij een opengewerkt model van de motor uit dat de hoge toeren in feite helemaal niet zo hoog zijn door de excentrische as (zie foto & animatie). De instructeur zei dat de rotor slechts aan ongeveer 1/3de van het toerental draait dan wat je normaal nodig hebt om de beweging te kunnen uitvoeren. Ik wil graag geloven dat ze intern minder wrijving hebben en zo, maar dat verbruikt liegt er dan weer niet om he.

2006-rx-8-rotary-engine.jpg

Animatie:

En dat van die koffer, da's ook relatief. Praktisch is hij niet. Een simpele bak bier past er bv niet in, heb ik ondervonden. Koffer zelf is groot genoeg, maar de opening is dermate smal dat je er alleen soepele of kleine dingen tussenkrijgt. Het deurmechanisme is fantastisch EN veiliger/sterker dan een 4-deurs sedanconfiguratie (die ze ook getest hebben). Een unicum zo'n RX-8, maar ik heb toch ook zo mijn twijfels over betrouwbaarheid van het motorconcept.

Ik vond nog deze opmerkelijke video, die bevestigt wat ik al eerder las over de start/stop instructie...

+ YouTube Video
                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                  Last edited by ; 05/07/2012, 00:19. Reden: rommel met video's

Comment

Mazda RX-8 : TOP
                    Wankelmotor : FLOP

Mijn raad. Laat deze mooie coupé aan u voorbij gaan.

Comment

Mmm, bedankt mannen , over t benzineverbruik maak ik me geen zorgen, doe max 4a 5000km per jaar, dus haalbaar. T blijft toch iets speciaal en een oldtimer in wording, laatste wankel ooit misschien. Een nieuwe motor kost ongeveer 4000 euro en t is net zoals bij een 2 takt normaal dat je gewoon een motorwissel doet. Over dat olieverbruik, een wankel moet olie verbruiken anders gaat hij stuk door (afdichting) compressieverlies. Ga toch nog even moeten wachten totdat men zoon wat ouder is (koets/koffer) dus zal me nog is informeren en een kameraad zijn rx8 opvolgen, hij heeft hem nu 2 jaar zonder problemen. De meeste gaan 100.000km mee, maar als ik één vind met een nieuwe motor gaat t moeilijk zijn om men eigen tegen te houden

Comment

Godmiljaar http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/...8-65051354.htm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                          Mooie wagen juist de spoiler staat er niet bij.

Comment

Ik heb indertijd ook uitgekeken naar een RX-8. Als je geen schrik hebt van een probleempje hier of daar, of het hoge verbruik. Zou ik er één durven nemen.
                            Het start/stop probleem (verzuipen) is opgelost dacht ik bij de modellen vanaf post-2007.
                            1km rijden is volgens mij trouwens geen probleem. Het is eerder uit de garage rijden en op de oprit zetten dat een probleem is. Dus een paar meter.

Veel van de pré-2007 modellen hebben na +/- 100000km een compressieprobleem in 1 van de 3 kamers. (= nieuwe motor). Er zijn wel redelijk wat gevallen gekend waaronder dit nog onder garantie wordt uitgevoerd omdat het een gekend probleem is.

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                            kzou er voor durven gaan. Nieuwe motor met officiële factuur biedt vertrouwen. + je hebt er zeker nog X aantal km's/tijd extra garantie op.
                            Last edited by BlueSkyraider; 05/07/2012, 09:22.
                            1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                            2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                            2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                            -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

Een vraagje voor de techneuten. Zou er in de motorruimte plaats genoeg zijn om daar bijv. een BMW 6-cil. of VAG 2.0tfsi in te lepelen.

Comment

......of mss Mazda's eigen 2.3L turbo.

Comment

ik hoop dat ze nog es met een productie Hydrogen versie op de proppen komen.

@David67, plaats misschien wel. Maar hoe dat allemaal te laten communiceren met de BC en zo? :s
                                  En de motorsteunen aanpassen zal ook wel geen klein werkje zijn.
                                  1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                  2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                  2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                  -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

dat verbruik is makkelijk te verklaren, een wankelmotor heeft elke omwenteling een volledige cyclus afgelopen van inlaat compressie arbeid uitlaat.
                                    terwijl een gewone motor daar 2 omwentelingen voor nodig heeft.
                                    maw, als een gewone motor 2000 rpm draait zijn dat 1000 inspuitingen per minuut in elke cilinder.
                                    bij die wankelmotoren is dat het dubbele.

verder is zeer korte afstanden rijden met een auto nooit goed. nu dat van 5 keer korte afstandjes en de auto is om zeep, is nu ook wel overdreven.
                                    maar als je dat een jaar aan een stuk gaat doen ga je wel verschil merken met een auto die elke dag lange astanden rijd.
                                    Natuurlijk heb je dit ook voor bij een gewone motor.

revisie van een wankelmoor stelt op zich niet veel voor. het zijn de hoekpuntjes van de rotor die afslijten.
                                    over het algemeen is het rotor eruit halen, nieuwe hoekpuntjes op monteren ( schoenveter gebruiken om de hoekpuntjes op hun plaats te houden )
                                    terug installeren en gaan.

wat je wel hebt met een wankelmotor is dat het een toerenmotor is. denk aan honda Vtec, maar dan nog een beetje extremer.
                                    dus No torque op lage toeren. alweer een reden dat het verbruik van die auto's zo hoog ligt.

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                    Een vraagje voor de techneuten. Zou er in de motorruimte plaats genoeg zijn om daar bijv. een BMW 6-cil. of VAG 2.0tfsi in te lepelen.
                                    over je ombouw naar een andere motor.
                                    er is plaats voor een corvette V8.
                                    btw, er staat er trouwens 1 te koop tesamen met T-56 magnum transmissie op het ccc forum.

nu als ik een swap zou doen in een mazda zou het toch en mx5je zijn
                                    Last edited by Timmie; 05/07/2012, 09:57.

Comment

wankelmotor en betrouwbaarheid passen moeilijk in 1 zin... veel hangt af hoe de vorige eigenaar ermee omsprong
                                      2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                                      2009 - Yamaha R1 Model 2008

Comment

Ik heb ook bij deze wagens stil gestaan en vele zijn al aan hun 2de soms zelfs 3de motor toe.
                                        De taks is idd op een 2600cc en niet op de feitelijke 1300cc dat hij is.
                                        De pk's zouden een pak minder zijn dan aangegeven door de fabrikant, 231pk versie heeft maar een +- 210 pk op een testbank, om over de 192pk versie nog maar te zwijgen.
                                        En als laatste het verbruik swingt echt de pan uit als je eens durft doortrappen !

Daarom maar snel een andere denkpiste gezocht

Comment

Working...
                                        X