Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 335i vs BMW 330d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW 335i vs BMW 330d

    Na allebei te eens te hebben gereden ben ik steeds harder beginnen te twijfelen om dan toch niet voor de 330d te gaan in plaats van de 335i... Aangezien je bij beide wagens even snel je rijbewijs kunt kwijtgeraken

    De 335d valt sowieso af aangezien het prijsverschil van 7000+ niet echt gerechtvaardigd is, in die van mijn ogen -en zelfs in die van de BMW-verkoper!

    Het verschil tussen beide wagens zou ongeveer op een 2.500 euro uitkomen, in het voordeel van de 330d.

    Nu zal ik de auto eigenlijk enkel voor redelijk korte ritjes gebruiken en max 20.000 per jaar doen, dit spreekt natuurlijk allemaal in het voordeel van de 335i. Maar nu heb ik wel wat schrik voor de kosten van de 335i, en vooral in die van de brandstof (denk niet dat ik ooit onder de 16-17l ga uitkomen, verslaafd aan dat geluid van die motor...) terwijl ik met de 330d pak rustiger reed, maar minder plezier beleefde (diesel doet je rustiger rijden of geeft je toch dat gevoel)

    Ook de herverkoopwaarde van de 335i zal waarschijnlijk stuk minder zijn in dit diesel-land.

    Beetje hart-verstand dilemma, waarbij dan nog zoiets -...- als herverkoopwaarde en brandstof in het voordeel van 330d spreken.

    Nu kijk ik uit naar jullie oordeel en eventueel ervaringen!


    Het zou in allebei de gevallen om deze configuratie gaan:


    330d Coupé // 335i Coupé


    Koetswerkkleur, binnenuitrusting en wielen

    Leder Dakota Sattelbraun (Maakt deel uit van M sportpakket)

    Spacegrau (Maakt deel uit van M sportpakket)

    Alu velgen styling 193M 18" (Maakt deel uit van M sportpakket)

    opties

    Automatische versnellingsbak Steptronic (330d)
    6-traps automatische transmissie Steptronic met adaptieve transmissieregeling (AGS). Via de AGS past de transmissie zich perfect aan de rijstijl van de bestuurder aan. De elektrische overbrenging (Shift-by-Wire) maakt zeer snelle en absoluut foutloze schakelgangen mogelijk, voor een optimum aan dynamiek. Met de Steptronic wisselt u handmatig van verzet, zonder te moeten (ont)koppelen.

    of

    Sportversnellingsbak met dubbele koppeling (335i)
    7-traps automatische sporttransmissie met dubbele koppeling en schakelpaddles aan het stuur, voor bijzonder snel schakelen zonder onderbreking van de trekkracht, biedt maximale dynamiek en een efficiënter brandstofverbruik (leverbaar voor 335i).

    Antidiefstalbouten

    Alarmsysteem

    Chrome Line exterieur (Maakt deel uit van M sportpakket)

    Automatisch dimmende binnenspiegel (Maakt deel uit van Comfort Line)

    Zetels, elektrisch + geheugen

    Sportzetels vooraan (Maakt deel uit van M sportpakket)

    Opbergpakket (Maakt deel uit van Comfort Line)

    Centrale armsteun vooraan, verschuifbaar (Maakt deel uit van Comfort Line)

    Decoratieve lijsten Aluminium Glaciersilber dunkel (Maakt deel uit van M sportpakket)

    Hogedrukreiniging koplampen

    Park Distance Control(PDC) (Maakt deel uit van Comfort Line)

    Regen- en lichtsensor (Maakt deel uit van Comfort Line)

    Xenonlichten

    Elektronisch gestuurde airconditioning (Maakt deel uit van Comfort Line)

    Cruise Control met remfunctie (Maakt deel uit van Comfort Line)

    Lichtpakket (Maakt deel uit van Comfort Line)

    LED lichtelementen vooraan

    Navigatiesysteem Professional (Maakt deel uit van Connectivity Package)

    Voice Control

    GSM-voorbereiding (Bluetooth) (Maakt deel uit van Connectivity Package)

    Harman/kardon Surround Sound System

    USB-aansluiting (Maakt deel uit van Connectivity Package)

    Uitgebreide connectie van Music Players in de GSM

    M sportophanging (Maakt deel uit van M sportpakket)

    M Aërodynamicapakket (Maakt deel uit van M sportpakket)

    Zonnewerende ramen achter

    Hemelbekleding Anthrazit (Maakt deel uit van M sportpakket)

    M sportstuur met schakkelpaddles en multifunctietoetsen (Maakt deel uit van M sportpakket)
    66
    BMW 330d
    13,64%
    9
    BMW 335i
    86,36%
    57

  • #2
    Een paar bemerkingen:

    - koop je een auto voor jezelf of voor de volgende eigenaar? Pin je niet zo vast op die herverkoopwaarde!
    - moet je aan iemand (buiten jezelf) verantwoording afleggen voor je verbruik? Partner, ouders, ...
    - kan je het financieel aan om €300-400 per maand uit te geven aan brandstof, bovenop de lening?
    - 16-17 liter/100 km hou je niet aan als verbruik, hoor. Misschien de eerste weken wel, omdat je nog in extase bent, maar daarna zakt dat hoor. Zeker weten.

    Mijn tip: koop een jonge tweedehandse 335i. Je kan later nog verstandig zijn.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
      Een paar bemerkingen:

      - koop je een auto voor jezelf of voor de volgende eigenaar? Pin je niet zo vast op die herverkoopwaarde!
      - moet je aan iemand (buiten jezelf) verantwoording afleggen voor je verbruik? Partner, ouders, ...
      - kan je het financieel aan om €300-400 per maand uit te geven aan brandstof, bovenop de lening?
      - 16-17 liter/100 km hou je niet aan als verbruik, hoor. Misschien de eerste weken wel, omdat je nog in extase bent, maar daarna zakt dat hoor. Zeker weten.

      Mijn tip: koop een jonge tweedehandse 335i. Je kan later nog verstandig zijn.
      Ik zou de wagen zeker 5 jaar in bezit willen houden.
      Iedereen raad me tweedehandse 335i aan, maar in België is die al heel zeldzaam (zeker die met n55 motor+DKG) of ik zou topic "auto kopen in Duitsland" eens moeten nazien...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door cousie Bekijk Berichten
        Ik zou de wagen zeker 5 jaar in bezit willen houden.
        Iedereen raad me tweedehandse 335i aan, maar in België is die al heel zeldzaam (zeker die met n55 motor+DKG) of ik zou topic "auto kopen in Duitsland" eens moeten nazien...
        Doe dat. Ik heb me idd. niet gerealiseerd dat DKG-modellen nog schaars zijn op de 2dehands markt.
        Manueel geen optie? Da's plezant, hoor!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
          Een paar bemerkingen:

          - koop je een auto voor jezelf of voor de volgende eigenaar? Pin je niet zo vast op die herverkoopwaarde!
          - moet je aan iemand (buiten jezelf) verantwoording afleggen voor je verbruik? Partner, ouders, ...
          - kan je het financieel aan om €300-400 per maand uit te geven aan brandstof, bovenop de lening?
          - 16-17 liter/100 km hou je niet aan als verbruik, hoor. Misschien de eerste weken wel, omdat je nog in extase bent, maar daarna zakt dat hoor. Zeker weten.

          Mijn tip: koop een jonge tweedehandse 335i. Je kan later nog verstandig zijn.
          Dit volg ik voor een groot stuk. Wil/kan je echt rekening houden met de verkoopwaarde ? Zal toch tegenvallen, want voor jou zal die wagen steeds meer waard zijn dan voor de koper...

          Ook, als je snel verkoopt, is je inschrijvingstaks d'er ook snel door.
          Ga je hem echt maar 5 jaar houden, misschien beter voor een jonge 2ehands gaan.

          En wat met echt eentje kopen om hem langer te houden, zeg maar een jaar of 10 ?
          Misschien goed uitgerust...
          Je verzorgt hem goed, regelmatig onderhoud,... Dan vallen de kosten misschien nog mee. De inschrijvingstaks kan je dan delen door 10 ipv door 5...
          Misschien effen de bittere pil doorslikken, maar je heb dan misschien wel een heel lekker exemplaar... waar je 10 jaar of langer plezier aan beleeft... met relatief beperkte kosten omdat je hem goed verzorgt...

          Diesel of benzine ?
          Zo'n diesel kan een ongelofelijk koppel hebben...
          Je rijstijl zal dan toch ook wel zodanig evolueren dat je de verbruikscijfers uit de boejes niet haalt...

          Comment


          • #6
            No comment
            Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

            Comment


            • #7
              In jouw geval zou ik voor de benzine opteren. Je hebt er het rijdersprofiel voor ( weinig km's op jaarbasis + korte afstanden ) en het gemiddeld verbruik van de 335i is bijlange geen 16à 17 liter. Dan moet je echt al stiepelzot doen op de openbare weg op dat als langdurig gemiddelde op te tekenen. Het zal eerder tussen de 11 en de 13 zijn en dan moet je zeker nog niet als bompa rondrijden.
              Daarenboven zijn ze naar restwaarde allebei even slecht dus daar hoef je niet van wakker te liggen. Ik denk dat je nog eerder een mooie Euro gaat krijgen van een liefhebber die een 335i zoekt na x-jaar dan van de 330d.
              Ah ja, en vergeet de Performance exhaust er niet bij te bestellen

              Comment


              • #8
                Als het verbuik echt geen bezwaar is (even luisteren naar je verstand en de rekenmachine ipv je hart) dan zou ik de 335i nemen.

                Heb zowel de 335d als de 335i gereden en daar was het verschil al heel groot.
                De 335i reed ongelofelijk, veel plezier, fantastisch geluid,...
                De 335d was qua rijervaring meer lineair en ik vond er niet zo heel veel aan buiten dat het natuurlijk wel goed vooruit ging maar niet meer dan dat.

                Beide wagens zijn niet goedkoop, dus als het dan toch al niet goedkoop is dan zou ik het ineens tegoei willen doen.

                Eentje invoeren uit Duitsland is echt niet moeilijk en daar vind je ongetwijfeld je droomwagen.

                Comment


                • #9
                  Ik zou voor de 335i gaan
                  Mijn pa zoekt zelfs als opvolger van zijn 330d een 335i.
                  Restwaarde zou ik geen schrik hebben, ik heb zelfs de indruk dat de restwaarde van een 335i zich even goed houdt als die van de 335d gezien die zijn meerprijs.
                  Ik vind wel dat de prijzen tussen Duitsland en België niet zo heel veel verschillen als bij andere auto's.
                  2012 E92 Bmw 335i DKG
                  1991 E30 320i

                  Comment


                  • #10
                    Kan je de benzine betalen en is de kost van het extra rijplezier voor u prioritair tov uw andere dagdagelijkse/maandelijkse kosten, ga dan voor de 335i, anders de 330d.

                    Comment


                    • #11
                      Wij hebben thuis een 330d (de nieuwe met 245pk). Ik heb zelf ook al met de 335i gereden (N54 + DKG) en afgelopen zondag nog meegereden met een N55 + DKG.

                      Het testverbruik stond zondag op 16,3 L/100km, en dat was nog niet volledig pedal to the metal. Ik vond ook dat de N55 motor precies wat stiller is geworden, als je die neemt is een andere uitlaat wel een must imo. De sound is dan ook de voornaamste reden om voor de 335i te gaan, of je daarvoor een dubbele brandstofkost over hebt moet je voor uzelf uitmaken. De 330d rijdt ook zeer vinnig en dat koppel is gewoon geweldig! Klinkt ook lang niet slecht voor een diesel.

                      Comment


                      • #12
                        Gem. verbruik van de 335i op spritmonitor is 11L/100km (68 wagens) met als hoogste 14,6. Daar zou ik me dus weinig zorgen over maken.

                        Neem maar snel de 335i met dkg en nieuw zodat hij volledig uw goesting is.

                        Comment


                        • #13
                          Gaat België binnen vijf jaar niet al een beetje minder een dieselland zijn? Ik heb alleszins de indruk dat ze goed op weg zijn om diesel minder aantrekkelijk te maken in ons land. Anderzijds, mss gaan ze ook wagens met veel vermogen in het algemeen ontmoedigen? Al zal dat er mss nog zo snel niet komen.

                          Vandaag nog een discussie gehad met een maat van mij. Hij heeft het nogal voor de 335d, hoewel hij maar 12.000 km per jaar rijdt. Tijdens de week quasi niets, want hij woont én werkt in het centrum van Gent. De afstanden die hij rijdt, zij evenwel niet bepaald korte. Daarom is hij van mening dat een diesel de meest rationele keuze is.
                          Zijn hart zegt benzine, maar hij is vrij rationeel ingesteld. Niettemin, een 335d zie ik hem toch niet kopen. Een nieuwe 120d (volgende generatie) zal meer zijn ding zijn. Als de komende 120i (+- 200 pk) zeker even snel is als een huidige Golf GTI, zou hij echter voor benzine gaan.
                          Een paar weken geleden was hij nog bezig over een eindereeks (of jonge tweedehandse) 335i voor binnen dit en een jaar.
                          Tomskitis!²²²

                          Edit:
                          Tot the point: ik zou ook voor de 335i gaan, denk ik.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
                            Wij hebben thuis een 330d (de nieuwe met 245pk). Ik heb zelf ook al met de 335i gereden (N54 + DKG) en afgelopen zondag nog meegereden met een N55 + DKG.

                            Het testverbruik stond zondag op 16,3 L/100km, en dat was nog niet volledig pedal to the metal. Ik vond ook dat de N55 motor precies wat stiller is geworden, als je die neemt is een andere uitlaat wel een must imo. De sound is dan ook de voornaamste reden om voor de 335i te gaan, of je daarvoor een dubbele brandstofkost over hebt moet je voor uzelf uitmaken. De 330d rijdt ook zeer vinnig en dat koppel is gewoon geweldig! Klinkt ook lang niet slecht voor een diesel.
                            Inderdaad dat was ook mijn gedacht na rijden met de 330d, mooier en lineairder verloop ook dan de vroegere e60 6cil diesel die wij hier thuis hadden, zet ook aan tot cruisen.
                            De Performance uitlaat zou mee besteld worden bij de 335i, alhoewel ik het nog niet live heb mogen aanhoren zou het echt een groot verschil maken op de nieuwe motor.
                            Natuurlijk was mijn vebruik bij de testrit boven alle proporties (gemiddelde boven de 25l/100km op een rit van ongeveer 1.5 uur), maar denk dat het verbuik sowieso zal minder moest hij er uiteindelijk komen, zou ook graag mijn rijbewijs nog willen houden de komende jaren .

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                              Kan je de benzine betalen en is de kost van het extra rijplezier voor u prioritair tov uw andere dagdagelijkse/maandelijkse kosten, ga dan voor de 335i, anders de 330d.
                              Grootste kost zal toch vooral verzekering zijn (bij beide wagens quasi gelijk), heb Bonus Malus van +4, en premie varieert van 2600 tot 4000 euro per jaar...

                              Comment


                              • #16
                                Verbruik 335i: gem 12.5l = 2500l aan 20 000 kms * 1.65€/l = 4125 €/jr
                                Verbruik 330d: gem 8.5l = 1700l aan 20 000 kms * 1.4€/l = 2380 €/jr

                                verschil: 1745 € per jaar


                                Als dit je niet dwars zit dan zou ik voor de 335i gaan, maar anders lijkt me de 330d de beste keuze... Ze leveren beide voldoende rijplezier, maar in topversies kan een diesel toch nog steeds niet tippen aan zijn benzine drinkende tegenhanger!

                                Comment


                                • #17
                                  In uw geval zou ik zonder enige twijfel voor de 335i gaan. Dat ding levert fenomenaal veel rijplezier, en al zeker icm met die DCT versnellingsbak.
                                  Het verbruik zal zeker lager zijn dan wat jij denkt. Ik heb ook een 335i gehad en reed gemiddeld 13liter wat al redelijk veel is voor deze motor. Bij snelwegritten aan 130-140km/uur kom je gemakkelijk onder de 10 liter. Bij korte sportieve ritten zal het verbruik wel eens kunnen stijgen tot boven de 15 liter, maar als je een paar km moet volgen in het verkeer tegen 70 - 90km/uur, dan zal het verbruik onmiddellijk zakken.

                                  Met de uitrusting die jij hier voorstelt zal zo'n 335i zeker ook vlot verkocht geraken. Voor zo'n type wagen zal je altijd wel een liefhebber vinden. Iemand die een diesel wil zal eerder naar een 320d grijpen. Een 330d is tov zo'n 320d steeds benadeeld.

                                  Dus... ga maar voor zo'n heerlijke 335i. Yeah!!!
                                  OO 00 OO

                                  Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik zou opteren voor de 330d

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door StreetRod Bekijk Berichten
                                      Verbruik 335i: gem 12.5l = 2500l aan 20 000 kms * 1.65€/l = 4125 €/jr
                                      Verbruik 330d: gem 8.5l = 1700l aan 20 000 kms * 1.4€/l = 2380 €/jr

                                      verschil: 1745 € per jaar


                                      Als dit je niet dwars zit dan zou ik voor de 335i gaan, maar anders lijkt me de 330d de beste keuze... Ze leveren beide voldoende rijplezier, maar in topversies kan een diesel toch nog steeds niet tippen aan zijn benzine drinkende tegenhanger!
                                      Een litertje meer voor de bezine en ééntje minder voor de diesel zal realistischer zijn.

                                      Je kan ongetwijfeld ook zuinig rijden met een 335i, maar die auto zet gewoon enorm hard aan tot toeren maken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Typisch belgische reactoes. We kwijlen aallemaal op een dikke naftbak, maar als puntje bij paaltje komt kopen we toch een dieselstoof.

                                        Er staan er hierboven minstens drie die zelf met mazout rijden en toch de benzine aanraden.
                                        Ik heb zelf ooit een week met een 335d rondgereden. Tof, en het snelste waar ik,zo lang mee mocht rijden, maar voor mij niet comfortabel en ruim genoeg.
                                        Met mijn 195cm is een 3 aan de kleine kant, en ik vind de vering te hard om echt lange ritten te doen.

                                        Je zal toch zelf moeten kiezen hoor, op basis van je portemonnee en je hart...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X