Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Minder dan 5%, bestaande uit kosten voor de firmawagen (belasting op voordeel in natura en eigen bijdrages) plus kosten privé wagen waar m'n vrouw mee rijdt minus terugbetaalde werkkilometers afgelegd met die laatste.
Als ik de kostprijs voor m'n werkgever meereken voor de privékilometers die ik afleg met m'n bedrijfswagen, dan gaat het boven de 5% (maar blijft ruim onder de 10%).
Als ik helemaal gek begin te rekenen en meereken wat het mij zou kosten om de firmawagen nieuw en privé (niet in vennootschap of dergelijke) te kopen en enkel de privé kilometers af te leggen, dan gaat het tussen de 10% en 15% zijn (voor de 2 wagens samen). Maar da's een wel erg belachelijke manier van rekenen, gezien ik die wagen nooit nieuw en privé zou kopen.
Er is een verschil tussen een stukje grond in de bible belt bij de ami's en een stukje grond in de buurt van "the capital of europe" he.
Dat het wel eens kan zijn dat het appartment/huis dat je vorig jaar gekocht hebt de komende tijd in waarde gaat zakken, ook in België. De huizenprijzen zijn gigantisch gestegen de laatste 10 jaar, disproportioneel, en je hoort alsmaar meer dat er een correctie zit aan te komen.
Als je je auto cash betaald hebt zou je dat bedrag ook moeten verdelen over de tijd die je met je auto rijdt, min de verkoopwaarde als je echt wil weten wat hij maandelijks kost aan loon, want dat geld heb je uiteindelijk ook bijeengespaard en dan uitgegeven.
de kosten voor verzekering/taks/ benzine/diesel zal ongeveer 10% van mijn loon zijn denk ik ...
(wat toch nog veel is )
Betaald of niet, het is de afschrijving die onderdeel is van de autokosten he, niet het afbetalen van een lening. (als je een lening op 12 maanden betaalt is het niet fair om dat als autokosten op te voeren, economische levensduur is immers langer dan die 12 maand)
Waardevermindering tijdens gebruik / aantal maanden gebruik zou je dus best optellen.
Daarnaast rendementsverlies, als je 40K in een wagen stopt, rendeert dat niet.. zijn ook kosten.
Ik denk dat veel mensen hier een heel vette pree hebben of gewoon geen idee hebben wat hun auto kost!
Mijn vorige auto heeft mij alles bijeen 550€/maand gekost, afschrijving, diesel, verzekering en alle onderhoud inbegrepen. Dat was toch een vrij groot percentage van mijn loon, veel groter dan ik had verwacht.
Nu moet ik ongeveer 100€/maand aan belastingen betalen voor mijn bedrijfswagen, en ik heb geen vergoeding van €350 bruto/maand die ik zou krijgen met een privé wagen. Dus 0% van je inkomen naar de auto met een bedrijfswagen is ook kort door de bocht.
Ben akkoord dat deze enquete niet veel duidelijkheid brengt zolang we niet definiëren wat er allemaal dient in rekening gebracht te worden...
Als ik de aan/verkoop waarde (incl lening moest die er zijn geweest) uitsluit en rijtaks, verzekering, brandstof, onderhoud, keuring wel meereken kom ik uit op ongeveer 15%/maand.
Ik vermoed (grof berekend) tussen een dikke 5% en een kleine 10%
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Als je je auto cash betaald hebt zou je dat bedrag ook moeten verdelen over de tijd die je met je auto rijdt, min de verkoopwaarde als je echt wil weten wat hij maandelijks kost aan loon, want dat geld heb je uiteindelijk ook bijeengespaard en dan uitgegeven.
En dan nog andere kosten erbij rekenen (onderhoud, brandstof, verzekering, belasting, enz.).
Edit:
Hoewel ik vermoed dat er niet veel mensen zijn die op die manier zullen rekenen.
Even rekenen volgens de methode "(betaalde nieuwprijs minus herverkoopwaarde) gedeeld door het aantal maanden dat ik er tot nog toe mee rijd". En het resultaat ervan in verhouding tot mijn huidige wedde.
...
Dan kom ik op ruim minder dan 5 %.
En hoe langer ik er vanaf nu nog mee rijd, hoe goedkoper de wagen mij uitkomt.
Ik vermoed dat de topicstarter weldegelijk alle kosten voor de auto bedoelt, en niet enkel de aanschafprijs
Dat moet hij dan maar verduidelijken.
Trouwens, een dergelijke poll is hoedanook belachelijk, want de meesten gaan toch achterdeurtjes zoeken om het percentage zo laag mogelijk te houden. Bv. zeggen dat ze een bedrijfswagen hebben en dus niet uitgeven aan auto's.
Comment