Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 118d of 120d

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
    That's my point : 18d > TDI-170 > 20d
    Ik denk dat je 18d < TDI-170 < 20d bedoelt

Wat heb je aan een "mooi" klinkenke motor, met een mooie curve, maar te weinig PK's ?

Ieder kiest uiteraard wat ie wilt ...
    Sommige mensen verkiezen misschien een soepel lopende motor die vanop elk toerental vlot en voorspelbaar herneemt boven absolute PK's. Op audi/vw forums las ik toch al dat sommige mensen zelfs de TDI-140 verkiezen boven de TDI-170 omdat die laatste een nog erger aan/uit gedrag heeft. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je dat explosieve karakter na een tijdje beu wordt.

't Is zoals je zegt, ieder kiest wat hij wil, maar dan hopelijk wel op basis van de juiste informatie

Een 118d is op zich wel een snelle wagen, maar wat komt er - ook in dit topic - naar boven : chippen van een 118d. Waarom zou dat zijn ? Standaard 118d versus Golf/A3 170 is serieus verschil zene. En het is niet dat een 118d RWD broodnodig heeft ... dusssssssss
    Nee de 118d heeft RWD niet echt nodig, al is de 50/50 gewichtsbalans die er uit voortvloeit wel mooi meegenomen, maar FWD in een TDI-170 is toch wel op 't randje...
    AutoMinded.be

Comment

118d is zeker voldoende voor mijn rijstijl. Die 2500 euro spendeer ik wel aan iets anders. Een roadtrip ofzo...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
        Nee de 118d heeft RWD niet echt nodig, al is de 50/50 gewichtsbalans die er uit voortvloeit wel mooi meegenomen, maar FWD in een TDI-170 is toch wel op 't randje...
        Yep, die balansverdeling en de positieve gevolgen voor sturen zijn op zich al voldoende .. 170 is idd. veel voor het onderstel. Laten we zeggen dat er grenzen zijn, idd.

Comment

Ik denk dat je 18d < TDI-170 < 20d bedoelt
          Euhm, ja. Natuurlijk ...

't was om te zien wie er aan het opletten was

Comment

't Is zoals je zegt, ieder kiest wat hij wil, maar dan hopelijk wel op basis van de juiste informatie
            Dat on/off karakter is perfect uit te lezen via een curve

Ideaal zou zijn dat je de curves van verschillende motoren, naast elkaar legt

Hint

Comment

Dat on/off karakter is perfect uit te lezen via een curve

Ideaal zou zijn dat je de curves van verschillende motoren, naast elkaar legt

Hint
              Wat je typisch niét op een vermogencurve ziet is een trage respons doordat de turbo traag op gang komt omdat je voor het grootste gedeelte van zo'n meting on-boost zit, terwijl je bij hernemingen in real life vaak moet vertrekken vanuit een off-boost situatie.

Hoe groter de turbo, hoe meer last je hier van hebt trouwens. Daarmee ook dat sommige mensen de TDI-140 verkiezen boven de TDI-170, en het is ook de reden waarom BMW twee kleinere turbo's heeft gemonteerd op de x23d in plaats van één grote. Met één turbo hadden ze er wellicht evengoed 204 pk uit kunnen persen, maar de motor zou dan een lastig karakter krijgen.
              AutoMinded.be

Comment

Wat je typisch niét op een vermogencurve ziet is een trage respons doordat de turbo traag op gang komt omdat je voor het grootste gedeelte van zo'n meting on-boost zit, terwijl je bij hernemingen in real life vaak moet vertrekken vanuit een off-boost situatie.
                Ik toch niet zene ... te weinig turbodruk = evil

Comment

318d, en koop je met het verschil een volledig lederen interieur en nog wat andere leuke spielerei
                  BMW 420dA : >>>

Comment

120d na een mini cooper s

Hallo

ik heb een 120D gekocht na 2 types ( 1ste en 2de model cooper s ) gereden te hebben.
                    vooral i.v.m. de vele km,s die ik rijd is een diesel toch beter voor mijn beurs.
                    Ik wou een gelijkwaardig diesel alternatief voor de mini, en dacht dat de 120d dit zou zijn , op papier althans toch,
                    ongeveer evenveel pk,s en de diesel nog meer koppel, maar,,, ik vind de 120d voelt traag juist omdat er geen "boost "is van de turbo, mischien voelt dit aleen maar zo, maar ik heb het gevoel dat aan het stoplicht de mini cooper s een 120d ver achter zich laat.

mischien moet de bmw nog wat loskomen, heb pas 1200 km opde teller
                    de fun van acceleratie met een turbo motor hebben ze bij bmw wel wat eruit gehaald door hem zo liniear te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mcs Bekijk Berichten
                      Hallo

ik heb een 120D gekocht na 2 types ( 1ste en 2de model cooper s ) gereden te hebben.
                      vooral i.v.m. de vele km,s die ik rijd is een diesel toch beter voor mijn beurs.
                      Ik wou een gelijkwaardig diesel alternatief voor de mini, en dacht dat de 120d dit zou zijn , op papier althans toch,
                      ongeveer evenveel pk,s en de diesel nog meer koppel, maar,,, ik vind de 120d voelt traag juist omdat er geen "boost "is van de turbo, mischien voelt dit aleen maar zo, maar ik heb het gevoel dat aan het stoplicht de mini cooper s een 120d ver achter zich laat.

de fun van acceleratie met een turbo motor hebben ze bij bmw wel wat eruit gehaald door hem zo liniear te maken.

De BMW x20d zal altijd zo aanvoelen hoor, wat je zegt klopt perfect, ze zijn zeer soepel waardoor ze wat trager aanvoelen (daarom niet zijn, kijk maar naar de 0-100 tijden en zo die gTa met zijn stock 120d haalt). En ja, een Cooper S zal natuurlijk wel sneller voelen, en iets sneller zijn. Ik vind niet dat je een 120d mag vergelijken met een MCS, het is een compleet andere beleving van autorijden.

Wou je een diesel die meer "punchy" en wat aggressiever aanvoelde, had je misschien de Golf V GT of A3 2.0 TDI 170PK eens moeten testrijden.

Of de vorige Ibiza Cupra TDI 160PK, dat is een echt bommetje (hebben standaard ook veel meer dan de opgegeven 160PK), maar die maken ze niet meer en das waarschijnlijk niet in het segment dat je zocht

Comment

Een MCS is marginaal sneller dan een 120D, En mss gaan ze zelfs gelijk op als je de footage van gTa op zolder bekijkt (is dat wannes daar in de MCS?)

In ieder geval , wat me eigenlijk aan veel mensen begint te storen , is dat mensen afknappen op een liniaire vermogens curve... terwijl dit juist een GOED gegeven is...
                        Elke zichzelf respecterend motortuner, ciruit-adept of fervent hard rijder, streeft naar een zo liniair mogelijke vermogensafgifte...
                        BMW geeft jullie dat , nieuw uit de "doos"
                        en jullie blijten dat je een piekerig onvoorspelbaar krel willen ...
                        staat de wereld op zen kop ???

Ik noem dit : de indoctrinatie van de VW-TDI...
                        Ze hebben ervoor gezorgd dat piekerig - gelijk is gaan beschouwd worden als "snel"...
                        terwijl dit verre van zo is...

Een 120d gaat van 0-100 en 7.4 sec.. tis maar wat je "traag" noemt
                        Last edited by ; 28/07/2008, 17:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mcs Bekijk Berichten
                          Hallo

De 2.0d is nu eenmaal een erg lineaire motor, zeker voor een diesel. Idem voor de motor uit o.a. de 118d.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

@Odan: ik vind gewoon dat er weinig snelheidsbeleving is bij de x18 en x20d, dat moet je ook zelf toegeven, het is een feit dat ze niet effectief traag zijn, dat zeker niet.

Het zijn niet alleen de cijfertjes die tellen, maar ook het rijplezier denk ik. En iedereen heeft z'n eigen interpretatie van rijplezier natuurlijk, de een wilt een zijdezachte dieselmotor à la x20d, de ander wilt iets dat je meer snelheidsgevoel geeft, bvb. een PD-TDI.

Maar ik wil de PD-TDI hier zelfs niet bij betrekken nu, want er zijn genoeg andere motoren, die wél snelheidsgevoel geven en tevens lineair zijn. Maar dan gaan we al rapper naar de benzinemotoren toe, en het geluid, langer kunnen doortrekken enz. zorgen daarbij voor een belangrijke rol natuurlijk.

Comment

Rijplezier , is voor mij een voorspelbare wagen die ik (naar mijn normen), hard in de bocht kan zetten...
                              Doet men dit een niet-liniaire en piekerige motor, Dan beland voor je het weet ergens waar je NIET wou uitkomen... zeker als je minder begandigd bent als het op sturen aankomt (zoals ik )
                              Dat is juist het voordeel van een liniaire motor en /of een voorspelbare curve... vermogen onder je gat dat je kan voorspellen wanneer het komt, en dat het komt wanneer Jij het wil...

En toch even dit, idd de 120d is mss traag aanvoelend, maar dat is voor mij een combinatie van factoren...
                              Ook re robuuste bouwkwaliteit speelt hier een rol.. soms doe ik op men dooie gemak 160 zonder ik daar maar enig benul van heb...
                              Terwijl dat ik in sommige wagen tegen 160 men sluitspier niet meer kan beheersen ...

En tot slot... liever een liniaire wagen die relaties snel IS, dan een piekerig hok dat snel voelt, maar het dan toch niet is...
                              Enfin.; ge snapt me wel...

Enfin..
                              geuren en kleuren he

Mss extrapoleer ik men ervaring met motoren en de afstelling daarvan teveel naar wagens..
                              ik weet ni...
                              Last edited by ; 28/07/2008, 17:10.

Comment

'k Kom van een 118d naar een 320d, wel dat linaire gevoel bij de 118d is nog zoveel sterker dan bij de 320d, 'k vind dat je hier toch wat meer punch onderin voelt en hij is echt vlot (ja no doubt maar toch) Daarnet een 330d gevolgd, 2-3 autolengtes MAX verschil, niet slecht voor een 2 litertje 't Verschil vs een 118d is niet echt groot, 't wordt wel duidelijk na 140.. 'k Ben daarom heel benieuwd hoeveel sneller een mcs zou zijn..
                                -

Comment

In Frankrijk met een MCS gespeeld...
                                  van staande start is die volgens mij wel een titske sneller...
                                  maar in der hernemingen, is het meestal de 120d die het voortouw nam...

Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen , omdat de enen altijd een fractie later gas geeft dan de andere tijdens het volgen...
                                  Maar tijdens hernemingsfazes dat ik volgde , liep ik meestal in....
                                  Als ik aan kop zat, liep ik tijdens het hernemen meestal uit...
                                  Nu ni in de orde van 1000 km/h verschil...
                                  maar eerder in de orde van baby's eerste kruip paskes

Comment

tip voor janvkn,

ga eens met een golf tdi 170pk rijden, en zeg dan nog eens of dat een kleine powerband heeft

Volgens de tests dat ik gelezen heb is dat nog een pak vlotter dan een 120d, en in sommige tests zelfs sneller dan een 123d
                                    En dan spreken we nog niet over de hernemingen. Want je mag dan wel anti-pd zijn, maar het is wel verdomd efficiënt.

Comment

Ehm een Golf GT TDI 2.0 170 pk MET DSG is trager (marginaal welliswaar) dan een 120d manueel .. hoe moet ie dan sneller zijn dan een 123d...
                                      En ie is piekerig als hell.. hoe kan ie dan vlot zijn ???
                                      ik vraag me af wat je bronnen zijn...

De opgevraagde pagina kon niet gevonden worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                        Ehm een Golf GT TDI 2.0 170 pk MET DSG is trager (marginaal welliswaar) dan een 120d manueel .. hoe moet ie dan sneller zijn dan een 123d...
                                        En ie is piekerig als hell.. hoe kan ie dan vlot zijn ???
                                        ik vraag me af wat je bronnen zijn...

http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1734
                                        Hoeveel keer moet ik het nog herhalen VAG heeft bij bepaalde type motoren bijna altijd veel meer vermogen dan op papier. Ga maar totaal niet af op 0-100 cijfertjes en zo van boekjes.. Je mag soms een seconde of MEER minder tellen. Ja idd, zooo véél scheelt het.

Comment

De meeste deftige boekjes testen die waardes wel noraal zelfs uit, hoor ..
                                          en ze komen allemaal rond die tijd uit

Zoals ze voor de bmw 120d allemaal rond de 7.6 uitkomen...

Comment

Working...
                                          X