Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 118d of 120d

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Laat ons zeggen, de helft feiten en de helft beauty in the eye of the beholder.
    elk z'n voorkeur hé

daarom rij ik ook graag benzine met turbo.

Comment

Ik ook.

Ik rijd met zowat alles graag. Ik amuseer me rot met de 1.2 8V van m'n vriendin 'r Ypsilon. Ook al is dat, zeer oneerbiedig gezegd, eigenlijk niet meer dan een opgesmukte kinderpoussette met een Playmobil-motortje in. Het ding is zaaaalig.

Oké, als je zelf moet trappen en 't heeft meer dan 2 wielen, dan vind ik het wat minder leuk.

Comment

Ik heb nog een Passat variant TDI 130 gehad en die motor zat die kar als gegoten, het on/off karakter was door het hogere gewicht veel minder dan bij de Golf. Van betrouwbaarheidsproblemen met de PD heb ik geen weet, alleen bij die eerste versies van de 115pk zal er een slechte batch als ik me nog goed herinner. Ik heb er alvast 192.000km mee gereden met enkel regulier onderhoud en buiten 1 luchtmassameter geen speciale kosten. Rijdt intussen nog en er staan bijna 3 ton op de teller. Het hangt allemaal af van je rijstijl en wat je gewoon bent, er valt ook perfect smooth te rijden met een PD. Grootste voordeel van die PD was idd. zoals gezegd het verbruik, amper 5,5l gemiddeld.
        De 320d touring in 150pk versie die ik daarna had reed helemaal anders, meer als een benzinemotor. Onder de 2000 rpm helemaal niemand thuis, maar wel vuurwerk vanaf 2500 en zonder verpinken door tot bijna 5000. Toch voelde de Passat niet alleen sneller aan, hij was het ook, getuige verschillende metingen met de nieuwe eigenaar van de Passat. Sprintjes gingen min of meer gelijk op met een heel licht voordeel voor de VW, ook in de hernemingen was Passat de betere. Volgens mij vooral te wijten aan de slechte spreiding van de 5-bak bij de BMW (Passat was een 6-bak). De eerste was veel te kort en de vijfde veel te lang. BMW verbruikte ook bijna 1,5l/100km meer. Qua rijgedrag was de BMW uiteraard de betere. De passat is een ideale wagen om aan een relatief hoge gemiddelde snelheid op de autostradetrajecten f te leggen aan een erg laag verbruik. Met de BMW was er meer fun op bochtige secundaire wegen, waar de Passat door de mand viel eens het wat sneller ging.

Comment

Gezien het verschil 'maar' 2500 euro is en je toch de bedoeling hebt om 118d sneller te maken dan kies ik ineens voor de vanuit fabriek potentere 120D. Chippen, hoe beperkt ook houdt toch altijd een risico in en mijn gemoedsrust wil ik best afkopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
            hmm op die 130 golf was dat iig wel zo
            boef power, en die hield die tot de redline.

Maar welke 4cil turbodiesel sleurt er wel nog stijgend in kracht door vanaf 3000-3500 toeren?

hun kracht behouden, dat is al een ander criterium. Er is maar 1 diesel waarvan ik weet heb die kracht bijneemt rond de 4000 toeren, en dat is matteus' hun 210 e320cdi. Die heeft een zeer "naftlike" karakter. Een 211 320cdi zwakt dan weer af op hogere toeren... opmerkelijk.

los daarvan ben ik tot nu toe niet echt een common-rail fan op het gebied van viercilinders. Niets blijft zo zuinig als een oudere VP/PD tdi, en dat is toch de hoofdreden om een 4cil diesel te kopen (voor mij toch). Los daarvan blijven de prestaties nog steeds bij de top, en in hernemingen zit je met PD met een merkelijk voordeel. Het geluid boeit me dan eigelijk minder, want het is toch kiezen tussen de pest of cholera, het is en blijft een viercilinder diesel
            de hoeveelheid geluid is dan ook weer vaak iets overroepen. Er is een miniem verschil ja tss een PD en een moderne common rail (zoals in een 320D E90), maar het wordt vaak als een wereld van verschil afgetekent, en dat ervaar ik toch niet tss bv onze b7 avant met tdi, en een kennis z'n 320d.

Ge voelt me al af komen zeker?

Aan 3000 opm heb je nog zo een klein 20 pk te gaan naar de top,
            en je voelt dat die er in zitten want, daar waar anderen doodvallen, gaat de X20d vrolijk door...
            En dat zie je...
            Op de autostrade is het idd zo dat wanneer ik rustig aan het cruisen ben tegen 120, met de naald op 2100 opm ong... achter bv een golfje 150 pk ofzo...
            Als dan die golf plat duwt ( te zien aan de bakken roet dat die dan uitspuwt), dan been ik die de eerste meters weinig of niks bij ... omwille idd dat die golf zen koppel en vermogen vroeg vrijgeeft...
            Eens de naald bij mij de 2500 opm passeert begint hij eigenlijk pas ECHT goed te duwen ... en zekere in de lagere verzetten 3-4 en ja zelfs 5... stooft de x20d echt wel harder dan al de andere diesels op de mark vandaag ( 2 liter 4 cyl off course),
            Als je dan ziet dat de andere wagen al van verzet wisselt , en jij nog een dikke 500 opm te gaan hebt, is dat toch wel bevredigend :p

De turbo bij mij begint mee te blazen op ong 1500 opm (hoorbaar), en heeft genoeg druk opgebouwd op 1800 opm...
            Het vet is van de soep op ong 4200 opm.. dat geeft u een bruikbare powerband van 2400 opm...
            En nergens in de powerband zitten pieken of dalen, dus ja
            de x20d heeft nog voldoende fut aan 3000 opm

Mss moet je er eens mee rijden avantus (mss heb je dat al gedaan ), en probeer het maar eens uit

Comment

Heb al genoeg met een E90 320d gereden hoor

op 3000 kan het zeer goed zijn dat je nog 20pk ofzo te gaan hebt hoor, maar op 3500?
              Elke diesel trekt ok door tot 3500 toeren of zelfs wat meer.
              het is niet het verloop van een benzinemotor bedoel ik maar, en bijgevolg is het behoud van vermogen tot boven de 4000 toeren al een opmerkelijke realisatie.
              ohja, en een TDI die bakken roet uitspuwt is volgekoekt met roet, het mag normaal gewoon niet, of er moet getuned zijn. EGR-bagger is de oorzaak van vermogenverlies.
              soit, die x20d's zijn heel goeie diesels hoor, ik vind ze gewoon vrij laggy rijden. Ik ben daar geen fan van, voor anderen is dat gewenst.

Als er 1 viercilinder diesel is waarvan ik verschoten ben, dan is het de 2.2 diesel van Honda. Dat blok kon mij ten zeerste bekoren, op alle vlak.

Comment

Dus (ik kan het verkeerd begrepen hebben) jij zegt dat de 320d eigenlijk al zijn kracht verliest na 3500 toeren en eigenlijk het begeeft na 4000? Nu, mijn automaat in ds gaat vlot door tot 4250-4500 en 'k haal vlot de vooropgestelde 8,0 sec (7,7-8 al prima gelukt).
                -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                  Ik heb nog een Passat variant TDI 130 gehad en die motor zat die kar als gegoten, het on/off karakter was door het hogere gewicht veel minder dan bij de Golf. Van betrouwbaarheidsproblemen met de PD heb ik geen weet, alleen bij die eerste versies van de 115pk zal er een slechte batch als ik me nog goed herinner. Ik heb er alvast 192.000km mee gereden met enkel regulier onderhoud en buiten 1 luchtmassameter geen speciale kosten. Rijdt intussen nog en er staan bijna 3 ton op de teller. Het hangt allemaal af van je rijstijl en wat je gewoon bent, er valt ook perfect smooth te rijden met een PD. Grootste voordeel van die PD was idd. zoals gezegd het verbruik, amper 5,5l gemiddeld.
                  De 320d touring in 150pk versie die ik daarna had reed helemaal anders, meer als een benzinemotor. Onder de 2000 rpm helemaal niemand thuis, maar wel vuurwerk vanaf 2500 en zonder verpinken door tot bijna 5000. Toch voelde de Passat niet alleen sneller aan, hij was het ook, getuige verschillende metingen met de nieuwe eigenaar van de Passat. Sprintjes gingen min of meer gelijk op met een heel licht voordeel voor de VW, ook in de hernemingen was Passat de betere. Volgens mij vooral te wijten aan de slechte spreiding van de 5-bak bij de BMW (Passat was een 6-bak). De eerste was veel te kort en de vijfde veel te lang. BMW verbruikte ook bijna 1,5l/100km meer. Qua rijgedrag was de BMW uiteraard de betere. De passat is een ideale wagen om aan een relatief hoge gemiddelde snelheid op de autostradetrajecten f te leggen aan een erg laag verbruik. Met de BMW was er meer fun op bochtige secundaire wegen, waar de Passat door de mand viel eens het wat sneller ging.
                  Als je 320d maar 'n 5-bak had, dan was het een 136pk versie (pre-facelift) met 280 Nm. 't Zou maar erg zijn mocht de Passat dan niet sneller zijn. De 320d met 150pk had altijd een 6-bak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Als je 320d maar 'n 5-bak had, dan was het een 136pk versie (pre-facelift) met 280 Nm. 't Zou maar erg zijn mocht de Passat dan niet sneller zijn. De 320d met 150pk had altijd een 6-bak.
                    All due respect voor uw BMW kennis maar deze keer heb je het verkeerd voor. Ik heb er een paar jaar mee gereden en kan wel degelijk bevestigen dat daar GEEN zesde op zat.

De facelift 320d 150 (330nm) heeft vanaf september 2001 tot ik dacht begin 2003 de 5-bak uit de vorige 330d gehad (versie 184pk, 390nm)

Dit is veranderd naar 6-bak op ongeveer hetzelfde moment als de 318d van 1951cc (teruggetuned 136pk blok dus) naar 1995cc ging

Comment

Alles over je volgende auto. Prijzen, nieuws, tests, verbruik over nieuwe auto’s. Tonnen achtergrondinformatie.

De dieselkrachtbron van de 320d werd, zoals gezegd, onder handen genomen. De boring bleef dezelfde maar de slag vergrootte van 88mm naar 90mm. De cilinderinhoud groeide van 1951cc naar 1995cc. Voor de directe injectie doet met niet meer beroep op een distributiepomp, maar op een Common-Rail inspuiting. Die werkt trouwens op 1.600bar terwijl de werkdruk van de vorige 320d -en dus de huidige 318d- beperkt bleef tot 1.350bar. De nieuwe krachtbron krijgt ook twee balansassen voor een soepelere en stillere loop en een nieuwe motorsturing. De oude 320d tekende voor een topsnelheid van 207km/u en een spurt naar 100 in 9,9sec met 136pk (bij 4.000t/min) en 280Nm (bij 1.750t/min). De nieuweling zet 1415kg op de weegschaal (amper 20kg meer dan de huidige 318d) en sleurt die in 8,9sec naar 100km/u. De topsnelheid ligt nu op 216km/u. De 150 paarden worden bij 4.000t/min losgelaten en het maximale koppel, dat nu 330Nm bedraagt, komt bij 2.000 krukasrotaties per minuut vrij. De versnellingsbak van de 320d, die soepel schakelde maar iets te veel speling had waardoor met name het inschakelen van de derde versnelling wat gewenning vroeg, werd geërfd door de 318d en de 320d krijgt voortaan de vijfbak van de 330d. Daarmee ontpopt de 320 zich eens te meer als een potente en gewillige wagen. Enkel de lange vijfde versnelling ligt de motor wat minder. Daardoor doe je er goed aan op de autostrade terug te schakelen voor de meer gezwinde inhaalmanoeuvres. De bak laat zich ten opzichte van zijn voorganger ook sneller en zuiverder schakelen (er zit minder speling op het pookje). De constructeur geeft een gemiddeld verbruik op van 5,5 liter. Wij haalden een testgemiddelde van 6,6l/100km en hebben daarbij het gaspedaal niet gespaard.

Comment

Ik heb ook een 320d gehad van juni 2002. Ook deze had geen zesbak...
                        OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

zoals ik al dacht dus vanaf sept.'01 tot maart '03 vijfbak

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                            Ik had bijna een E46 coupe 320d/150 gehad ... maar ik heb daar niet bij stilgestaan : dat zijn toch niet allemaal 5-bakken ?

edit; enkel tot 2003 pecies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk Berichten
                              Dus (ik kan het verkeerd begrepen hebben) jij zegt dat de 320d eigenlijk al zijn kracht verliest na 3500 toeren en eigenlijk het begeeft na 4000? Nu, mijn automaat in ds gaat vlot door tot 4250-4500 en 'k haal vlot de vooropgestelde 8,0 sec (7,7-8 al prima gelukt).
                              Bekijk gewoon de grafiek ... cijfers liegen niet. Een gegeven motor gaat graag of niet graag in toeren, maar ie levert het koppel en kracht dat ie geeft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                los daarvan ben ik tot nu toe niet echt een common-rail fan op het gebied van viercilinders. Niets blijft zo zuinig als een oudere VP/PD tdi, en dat is toch de hoofdreden om een 4cil diesel te kopen (voor mij toch). Los daarvan blijven de prestaties nog steeds bij de top, en in hernemingen zit je met PD met een merkelijk voordeel. Het geluid boeit me dan eigelijk minder, want het is toch kiezen tussen de pest of cholera, het is en blijft een viercilinder diesel
                                de hoeveelheid geluid is dan ook weer vaak iets overroepen. Er is een miniem verschil ja tss een PD en een moderne common rail (zoals in een 320D E90), maar het wordt vaak als een wereld van verschil afgetekent, en dat ervaar ik toch niet tss bv onze b7 avant met tdi, en een kennis z'n 320d.
                                Allez, het duurt soms lang, maar uiteindelijk vind ik toch iemand waarmee ik helemaal akkoord ga ... op dit forum. "Common rail ... Het beste dat er ooit is uitgevonden!!!"

En dan stap ik in een common rail ... en dan maakt dat dezelfde herrie als een PD. OK, anders, maar het een is lelijk, en het ander is lelijk. What the fuck ? Waarom maakt iedereen zich druk over de sound ... dit klinkt gewoon pokkeslecht !? Common rail, my ass. I don't care, PK's zijn PK's, en een diesel zal altijd slecht klinken. Just accept it.

Wil je minder (of, een beter geluid), koop een benzine. Common rails klinken pokkeslecht, het zijn fucking diesels. Wie koopt er nu een diesel omdat ie goed klinkt ? You must be joking.

Comment

ik vind tot nu toe de TDI het fijnste rijden ik hou ontzettend van het brute gedrag en niet van het (voor mij saaie) liniare gedrag van een commonrail. Nu gaan ze de TDI jammergenoeg buitenkegelen en moest ik later dan toch de mogelijkheid hebben koop ik liever een 1.4TFSI heb je buite het linaire gedrag tenminste nog een heerlijke sound erboven op
                                  on topic zou ik voor de 318 gaan de snelheden van tegewoordig zijn toch zo laag en flitsen doen ze overal dat je met een 318 vlot genoeg door het verkeerd kunt

Comment

Working...
                                  X