Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 330i vs 330d (E92)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Eén van m'n vrienden heeft sinds vorige week een 630iA cabrio. Het valt inderdaad op hoe stil die wagen is zowel van binnen als aan de buitenzijde. Hij overweegt dan ook een sportuitlaat.

    Onze 335i klinkt veel mooier en luider. In de lage toeren heb je echt zo'n diepe brom die naar de hogere toeren overgaat naar het gekende gesnerp van een BMW zescilinder. Ook aan de buitenzijde klinkt de wagen veel luider. Ik weet niet of een 330i ook zo mooi klinkt als een 335i...
    OO 00 OO

    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

    Comment


    • #62
      Als geld geen probleem is, zou ik de 330d links laten liggen, just voor de mooiere sound en het prestige van een benzine. Reken wel dat die 330d praktisch gezien sneller is...

      .. .maar dat is geen probleem, want 330d's zijn in Belgie mega-zeldzaam, je zal toch enkel 318d's en 320d's tegenkomen.

      En de 330d is ook praktischer qua rijbereik, omdat het verbruik quasi niet stijgt bij sportief rijden, en bij benzines is dat natuurlijk wel zo. Aja, en die benzine zal niet echt vooruit gaan, als je niet in toeren gaat, dus daar heb je het : rijd-ik-gewoon-of-sportief dilemma, terwijl de diesel altijd snel is.

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
        Diesel stinkt
        We spreken elkaar nog eens, binnen een koppel jaar ofzo

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          ik ga voor de 318d
          Een witte, met automaat.

          Comment


          • #65
            Als je veel belang hecht aan de sound en het lang kunnen doortrekken zul je voor de 330i moeten gaan.

            Dit betekent echter helemaal niet dat de 330d je geen lach op het gezicht tovert! Ook die heeft een toffe sound en is echt niet traag zulle...bovendien is deze zeer makkelijk te tunen waarna hij een 330i m.i. ook het nakijken zal kunnen geven. De sound zal natuurlijk altijd minder blijven...

            En met de brandstof die steeds maar stijgt is het mindere verbruik van de diesel toch ook meegenomen.

            Verder kun je de 330d laten afkomen met 211 pk en betaal je 2500 euro BIV, een 330i is altijd 5000 euro BIV.
            Van die 2500 euro besparing kun je hem dus makkelijk laten tunen!

            Uiteindelijk moet je die optrek-cijfertjes ook wat proberen relativeren.
            Een bmw 330 (i of d) is op papier helemaal geen partij voor bijvoorbeeld een porsche 911, maar als deze je al eens zou uitdagen op de openbare weg, zal hij verdomme toch zijn best moeten doen om u echt kwijt te spelen.
            Ook die porsche zal af en toe moeten remmen voor vanalles en nog wat.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
              Reken wel dat die 330d praktisch gezien sneller is...


              Aja, en die benzine zal niet echt vooruit gaan, als je niet in toeren gaat, dus daar heb je het : rijd-ik-gewoon-of-sportief dilemma, terwijl de diesel altijd snel is.
              Nee, een 30i heeft bij lage toeren ook power hoor. Minder dan een diesel bij dat toerental maar 'niet echt vooruit' kan je het zeker niet noemen, ik zou het vlot noemen, en boven de 4000 toeren opbouwen naar snel. Of een 330d sneller is dan een 330i betwijfel ik ook nogal.

              Comment


              • #67
                Heb met beiden gereden, oudere versie's weliswaar. Vooraf, ik heb niets tegen diesels, integendeel.

                Eerst met de 330d: ik verwachtte zeer veel en niet dat ie me teleurstelde maar toch was er iets dat wrong. Het probleem is dat diesels steeds meer vermogen en koppel in hetzelfde beperkte toerentalgebied (2000 tot 4500) proppen. Het wordt dan moeilijk om het vermogen er mooi gespreid uit te puren. Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel.

                De 330i daarentegen is het beste voorbeeld om het tegenovergestelde te demonstreren. Het vermogen wordt hier zo prachtig verdeeld over het hele, brede toerental gebied (0 tot 7000+) dat het gewoon een plezier is om telkens terug te schakelen en de hele opbouw, inclusief geluid, terug te ervaren. In het dagelijks verkeer minder efficiënt maar als je de benzine kan betalen, moet je het toch eens uitgebreid testen.

                Toevallig reed ik met de 'd' op de gewone weg en de 'i' op een (soort van) circuit, dat zal alles wel beïnvloeden maar het is toch hetgeen mij het meest bijbleef.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                  We spreken elkaar nog eens, binnen een koppel jaar ofzo
                  Ik hoop inderdaad ook dat carlito zijn exuberante gedachten kan waarmaken over het leven dat hij zal leiden

                  Comment


                  • #69
                    330i ... zeker

                    Hoeveel km je ook doet, rijden met een benzine is leuker omdat je die mooie opbouw van vermogen hebt. Je bepaalt ook zelf hoe rap je wil gaan ... rustig rodn de 3000 rpm cruizen, spelen aan 5000 of een of andere john op zijn plaats zetten aan 8500. Doe dat maar eens na met een diesel :-)

                    trouwens, top gear heeft dit al eens getest met de E46, en de 330i was een pak rapper en leuker op circuit

                    Comment


                    • #70
                      Met allebei eens rijden lijkt me de beste tip die we je kunnen geven. Ben je een toerental liefhebber? Een koppel liefhebber? Geeft de 6 in lijn benzine je een soundkick? Zelfs ik als verstokte benziner zou het er moeilijk mee hebben hoor, ook ik zou met beiden een testrit moeten maken om te kunnen kiezen.

                      Comment


                      • #71
                        Ik ben wel eens benieuwd wat nu uiteindelijk de keuze is geworden van de originele poster? Ik zit namelijk met hetzelfde dillemma, probleem is dat je geen testrit kan doen met een diesel manueel, want vanaf de 325d hebben ze enkel automaten!

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
                          automaten voor luiaards
                          zei de man met de SMG boite
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door dfuse Bekijk Berichten
                            Ik ben wel eens benieuwd wat nu uiteindelijk de keuze is geworden van de originele poster? Ik zit namelijk met hetzelfde dillemma, probleem is dat je geen testrit kan doen met een diesel manueel, want vanaf de 325d hebben ze enkel automaten!
                            Op het forum zijn een aantal manuele 330d's. Die me zo direct te binnen schieten: xxx en Salokin. Neem eens contact met hen op. Misschien mag je wel eens rijden met hun wagen...
                            OO 00 OO

                            Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door dfuse Bekijk Berichten
                              Ik ben wel eens benieuwd wat nu uiteindelijk de keuze is geworden van de originele poster? Ik zit namelijk met hetzelfde dillemma, probleem is dat je geen testrit kan doen met een diesel manueel, want vanaf de 325d hebben ze enkel automaten!
                              Tot afgelopen week stond er zwarte 330d touring met manueel bij BMW Test center in Bornem.
                              Misschien dat als er een vervanger komt, deze ook manueel is. Gewoon even navragen bij de BMW-dealer. Heb zo ook mijn proefritten geregeld.

                              Stond voor hetzelfde dillema.
                              Rij zelf 30.000-40.000 km per jaar. Het hart -> 330i
                              Verstand -> 330D.

                              Comment


                              • #75
                                Ik rij zelf een Z4 M, maar was sterk positief verbaasd van de kracht van een getunede 335d. Niet de soundtrack, maar wél de schop in de kont. En dat met de automaat.

                                Als je een 330i overweegt, moet je imho gewoon recht naar de M3 hollen. Anders gewoon een 330d/335d halen.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Ik rij zelf een Z4 M, maar was sterk positief verbaasd van de kracht van een getunede 335d. Niet de soundtrack, maar wél de schop in de kont. En dat met de automaat.

                                  Als je een 330i overweegt, moet je imho gewoon recht naar de M3 hollen. Anders gewoon een 330d/335d halen.
                                  M3 vorig model zul je wel bedoelen? De nieuwe is een pak duurder. (zeker qua tax,..)

                                  Comment


                                  • #77
                                    een diesel kan nooit tippen aan een benzine zelf heb ik een 330d manueel moest ik het financieel breder hebben was het zeker een een 330i geweest

                                    Comment


                                    • #78
                                      Ik heb het gevraagd bij de bmw dealer en in het testcentrum in bornem, en daar zeiden ze dat het echt onmogelijk was om een testrit te doen met een >= 325d manueel, en zelfs de 325da was toen niet beschikbaar want had een ongeluk gehad. Is ondertussen al wel een aantal maanden geleden, misschien dat ze hun wagenpark nog wat uitgebreid hebben. Denk ik dat toch maar voor de diesel ga moeten gaan, probleem is dat ik nooit op voorhand weet hoeveel km's ik moet doen dus beter safe than sorry, zeker met het huidige economische klimaat. De testrit met de 325i was trouwens niet helemaal wat ik ervan verwachtte, oké, het geluid is fantastisch en voor je het wist reed je te snel, maar ik had niet het gevoel dat ik snel optrok. Ik vond zelfs dat mijn huidige 118d gevoelsmatig sneller optrok, het dieselgevoel dus, geen lineaire acceleratie. Maar hier in België heb je toch meestal maar een paar seconden de kans om gas te geven voor je weer moet remmen voor iets, dan heb ik liever die paar seconden plezier Ook het bereik is natuurlijk aangenamer, onlangs net niet met 1 dieseltank tot in Italië geraakt met een 318d, dat vind ik toch wel knap, we konden rustig het tankstation aan de grens met Oostenrijk voorbijrijden en het volgende pakken, want dat aan de grens stond stampensvol met Nederlanders

                                      Maar nu weet ik nog altijd niet wat de originele poster heeft besloten!

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door pegasus Bekijk Berichten
                                        Tot afgelopen week stond er zwarte 330d touring met manueel bij BMW Test center in Bornem.
                                        Misschien dat als er een vervanger komt, deze ook manueel is. Gewoon even navragen bij de BMW-dealer. Heb zo ook mijn proefritten geregeld.

                                        Stond voor hetzelfde dillema.
                                        Rij zelf 30.000-40.000 km per jaar. Het hart -> 330i
                                        Verstand -> 330D.
                                        Dergelijke vergelijkingen als deze die de topicopener hier neerzet, onderlijnen perfect elk gebrek aan verstand van wagens
                                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Nana Bekijk Berichten
                                          Wat is jullie mening? Ik vind het echt een moeilijke keuze, ik durf blijkbaar nog altijd de stap niet te zetten naar een benzine motor. Kunnen jullie mij helpen bij mijn keuze?

                                          Groetjes,
                                          Philippe
                                          Diesel is leuk, maar benzine is beter. Ik zou geen halve seconde twijfelen ...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X