Mededeling

Collapse
No announcement yet.

autorijden op 16 ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door sepultura Bekijk Berichten
    Neen, ik ben in Aarschot naar school geweest.
    Ik ook Damiaaninstituut enkel 7de jaar

On topic:

Ik vond toen ik 16 was , da ik toen al behoorlijk met de auto kon rijden Nu vind ik 18 toch de absolute minimum hoor!
    www.opelklassiek.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
      Dat denkt iedereen van zichzelf, tot het dan ooit eens (we wanen ons allemaal wel als dé chauffeur) mis gaat
      Dat is waar ... het is eigen aan mensen om dat te denken. Realiteit is dat je vaak geluk hebt, en dat moet je beseffen. Soms duurt dat wat langer, bij sommige nooit ...

Ik ben niet beroerd om te zeggen dat ik stomme dingen gedaan (euhm, in een wagen, al rijdend enzo) ... maar alles is binnen een context, en binnen zekere grenzen. 't is niet dat ik 180 in de bebouwde kom heb proberen te rijden, en dat was dan vooral om de wagen in kwestie dat niet kon. Een geluk, en dat besef je later.

Tot zover, oude brompot die ikzelf ben

Hell yes, ik doe nu ook dingen waarvan ik daarna denk : waarom doe je dat nu ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
        die van mij heeft wel 5 versnellingen he!!

De mijne ook. Een optie die het toerental met 800 toeren naar beneden haalt t.o.v. 4e. Tamelijk nutteloos.

Bergop is ook altijd een hel. Overlaatst naar de dardennen gereden, vollegas tegen 80 naar boven moeten kachelen.
        Last edited by ; 02/03/2008, 20:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sepultura Bekijk Berichten
          De mijne ook. Een optie die het toerental met 800 toeren naar beneden haalt t.o.v. 4e. Tamelijk nutteloos.
          800 toeren bij een diesel is een wereld van verschil

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
            Leugenaar, gij hebt wel gestemd

neje ik heb niet gestemd

Comment

800 toeren bij een diesel is een wereld van verschil
              Klopt maar ik heb een naft die 6500 toeren kan draaien.

Bij mij doet het gewoon net iets minder zeer aan de oren, alhoewel, mijn 5e fluit verschrikkelijk als je het gaspedaal wat indrukt.

Comment

Daar is een ander probleem : sommige mensen beginnen te werken op 18, of ze gaan naar school/unief ... en dat ligt niet vaak in de stad/gemeente waar je woont.

18 lijkt mij voldoende, met de goede begeleiding. Je hebt - zoals ik al zei - altijd onnozelaars, ook bij 21-jarigen nog, maar hoe ouder hoe minder ... dat is correct. Je moet ergens een grens trekken.
                Ik ben zelf van Zwijnaarde (bij Gent) en zat in Kortrijk op de hogere school. Ik ging dagelijks met de moto op en af. Da koste me 20 min van deur tot deur (alst moest 11 min). Met de trein/bus zou mij dat net geen 2 uur gekost hebben. (ik woon in een afgelegen deel van Zwijnaarde en de aansluitingen waren alles behalve vlot...)

Moest ik nog niet mogen rijden hebben op mijn 18de, dan was ik op kot gegaan. En eigenlijk zou da zelf nog goeikoper geweest zijn, want nen moto rijdt verre van gratis... (is duurder per km dan bvb nen megane 1.5dCi)
                Bovendien is het kotleven lang zo duur niet als vaak beweerd wordt.

Er zijn er idd die op hun 18de beginnen werken. Maar er zijn er ook die op hun 16de halftijds werken(ben de juiste term kwijt...) en da lukt ook. Je kan nooit iedereen plezieren é. En ik zeg het, het zou een mentaliteits verandering met zich meebrengen, iets wat we zo gauw mogelijk nodig hebben als we geen file probleem tegemoed willen gaan zoals in Japan en dergelijke!
                (of Nederland, om het dichter bij de deur te houden).

Als we dan een paar jongeren moeten "straffen" door hun mobiliteits idee aan te passen, so be it, op lange termijn is hun voor hun eigen goed!
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

Comment

Ik heb nee gestemd. Wat mij betreft is de huidige leeftijd goed gekozen, of een beginnend chauffeur nu 18 of 25 is, ervaring heeft hij toch niet. Over verantwoordelijkheid, ik ken 18-jarigen die verantwoorder met de wagen rondrijden dan sommigen van 25+.

Ik ben wel voorstander van een grondig herziene rijopleiding! Een paar ideetjes:

1. Leer jongeren bij over het verkeer en autorijden tijdens het secundair onderwijs, inclusief practische proeven. Zo kan men stapsgewijs toch al de nodige technische vaardigheden aanscherpen alvorens men de baan op moet. Ik heb op 11-jarige leeftijd mijn eerste rijles gekregen van mijn broer bij ons thuis op de oprit (leren vertrekken en terug stoppen) en heb sindsdien regelmatig gereden op afgesloten privéterreinen. Toen ik als 17-jarige met de rijschool voor de allereerste keer aan het verkeer mocht deelnemen kon ik mij volledig focussen op het verkeer zelf.

2. De huidige rijopleiding mag ook uitgebreid worden. Ik heb met de rijschool vroeger bijvoorbeeld geen meter op de autosnelweg gereden, hoewel dit toch een belangrijk deel van ons wegennet is! Akkoord, eens je op de snelweg rijdt moet je relatief weinig doen behalve het verkeer volgen en indien nodig even voorbijsteken, maar je moet toch in- en uitvoegen. Het huidige systeem van "eerst-vooruit-achteruit-op-het-oefen-terrein-en-dan-nog-een-blokje-om-rond-de-kerktoren" is met de huidige verkeersdrukte inderdaad een lachtertje!

3. Verlaag het BTW-tarief op de onkosten voor het rijbewijs. In veel gezinnen wordt er bezuinigd op het aantal uren dat men de leerling-chauffeur met de rijschool laat rijden omdat de kosten anders niet te betalen zijn. Lesgevers in een rijschool hebben een opleiding, zijn volledig op de hoogte van de huidige verkeerswetgeving en men beschikt over de juiste apparatuur zoals bijvoorbeeld dubbele bediening in de wagen.

4. Men moet ook later een goed rijgedrag positief aan moedigen. In plaats van het huidige systeem van flitsen zou men de wegen ook veiliger kunnen maken door bijvoorbeeld slipcursussen aan te moedigen! Voordelen voor bedrijven op wegentax (of eventueel in samenwerking met verzekeringsfirma's op verzekeringskosten) wanneer men de chaufeurs op cursus laat gaan. Verder ben ik ook voorstander van evaluatie van oudere chauffeurs. Vanaf 60-jarige leeftijd om de 5 jaar, vanaf 70 zelfs jaarlijks!

Comment

Ik zeg ja, jullie weten allemaal wel waarom.

Neenee serieus, ik vind dat het moet mogen maar enkel diegene die op wekelijkse basis op circuit rijden. Of dat er een veel moeilijker examen is enzo..

Comment

Het is goed dat je als 18-jarige mag rijden. Als je afstudeert op de middelbare school zijn de meesten 18 jaar. Dus daarna krijg je dan de kans op met de auto te gaan werken of naar de hoge school/universiteit te gaan.

16 is veel te jong. Niemand heeft dan genoeg verantwoordelijkheid om auto te rijden. In mijn ogen, is het dan ook goed om op je 16 jaar beginnen te rijden met een scooter/bromfietske. Dan leer je het verkeer al grotendeels kennen. De borden lezen en voorrangsregels leren kennen. Dit is een goeie oefening. En een goede voorbereiding op autorijden.
                      Volvo V60 D3 R-design

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthi.Lampe Bekijk Berichten
                        Neenee serieus, ik vind dat het moet mogen maar enkel diegene die op wekelijkse basis op circuit rijden..

Comment

En waarom mag het in de racerij dan wel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
                            Omdat je daar hard moet rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                              Omdat je daar hard moet rijden.
                              én je niemand, buiten jezelf in gevaar kan brengen

Comment

omdadde daar ni moet anticiperen op het dagelijks verkeer tiens!

vinde da nu zelf ni een beetje een domme opmerking?
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fastastic Bekijk Berichten
                                  én je niemand, buiten jezelf in gevaar brengt
                                  Dat mag je me wel 'n keertje uitleggen.

Comment

Dat mag je me wel 'n keertje uitleggen.
                                    geen zin.

Comment

ik stem ja,
                                      maar met beperking van snelheid/vermogen van de wagen,
                                      en enkel na een geslaagde rijopleiding,
                                      (De beste auto- en motopiloten zijn toch meestal ook vroeg begonnen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                        Als ik met 16 jaar begonnen was met autorijden had ik hier nu geen antwoord meer op kunnen geven.
                                        Knappe post.

Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
                                        nee jong, niet moeilijker, ik ben 3 keer gebuisd geweest!!
                                        Mja, dat wil misschien wel iets zeggen? Oké, ondertussen heb je alles hoogstwaarschijnlijk wel al onder de knie, maar het feit dat je op zo'n simpele proeven niet onmiddellijk raak kunt scoren betekent in mijn ogen toch dat de vooropleiding te beperkt was/is.
                                        Mensen die 'op goed geluk' erdoor geraken vormen de eerste jaren een serieus gevaar in het verkeer !

Comment

• 16 is te jong, dan is het volgens mij voor sommigen nog veel te moeilijk om zich in te houden, op 18 zal dit ook nog zo zijn maar toch minder denk ik. 18 is dus de perfecte leeftijd om je vast rijbewijs te mogen halen, omdat je dan (hopelijk) ofwel begint te werken of begint te studeren. Ook vind ik dat ze de theorie moeten aanleren op school vanaf de derde graad middelbaar onderwijs, of zelfs vroeger.

Comment

Working...
                                          X