Mededeling

Collapse
No announcement yet.

autorijden op 16 ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Minstens 18 jaar!

En examen veel strenger maken. Naast het effectieve autorijden mogen van mijn part ook andere relevante competenties getest worden vooraleer ze rijbewijzen 'uitdelen'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
      Sorry, ik kon het niet laten . ONVERANTWOORDE
      kerel, dat is echt niet fout hoor

Comment

Nooit!

Dat ze er maar minstens 19 van maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
          16 is echt wel jong.

Soms vind ik 18 al op 't randje bij sommige mensen. Ze zouden het examen ook moeilijker moeten maken, nu is dat echt een joke. Elke debiel kan slagen.
          Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
          Minstens 18 jaar!

En examen veel strenger maken. Naast het effectieve autorijden mogen van mijn part ook andere relevante competenties getest worden vooraleer ze rijbewijzen 'uitdelen'.
          ²nd that! Imo is het soms te gemakkelijk. Autorijden is zoveel meer dan enkel een auto besturen!

Voor in de poll een 'neen' dus!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
            kerel, dat is echt niet fout hoor
            Het klonk mij alleen een beetje vaag in de oren, in die context. Maar blijkbaar bestaat dat woord dus ook idd

Comment

Ik heb neen gestemd: Op een leeftijd van 16 jaar ben je door de bank genomen niet volwassen genoeg. Er zullen misschien wel personen zijn die dat verantwoordelijkheidsgevoel hebben, maar de meerderheid zal dit nog niet hebben. Op een leeftijd van 18 jaar heeft ook nog niet iedereen dit gevoel.

Van mij mogen ze het praktisch examen ook moeilijker maken. Zoals je vroeger in een 'garage' moest rijden en dergelijke, daar speelden cm's soms een grote rol, en dat mist men tegenwoordig. Keren in een straat en achter een auto parkeren waar je voor 2 tot 3 auto's plaats hebt, dan kan je nog niet parkeren, omdat dat geen werkelijke situaties zijn.

De manoeuvres op het terrein zijn ook niet realistisch, maar daar leer je toch al beter de afmetingen kennen.

Comment

Ik zie welke toeren sommige kennissen en mezelf soms uitgestoken hebben. En ik had het zelf pas aan 19 jaar.

16 is resoluut te jong. Ik vind het echt onverantwoord. Aan die leeftijd besef je nog niet goed met wat je op baan bent.
                18 vind ik zelfs al op het randje.

Het mocht van mij 21 worden. Of strengere proeven aan 18 jaar.

Comment

Awel mensen, ik ben 1 van de weinigen die JA heeft gestemd. En ik ben nochtans 43 !

Waarom JA ? Ik zie geen verschil tussen een goede bestuurder van 16, van 28, van 50 en van 62. Ik heb het wel over een goede bestuurder, t.t.z. iemand die uit zijn ogen kijkt en er zich van bewust is (of gemaakt werd) dat autorijden niks met cruisen te maken heeft maar wel degelijk WERKEN (met de wagen) is.

Oh ja, ene van 16 heeft natuurlijk geen ervaring ? Moet ik mee lachen. Ene van 25 die eindelijk zijn rijbewijs gaat halen heeft dat ook niet. Maar dat is dan ineens niet belangrijk omdat hij/zij wat ouder is ???

Kijk, ik zie genoeg mensen die nog altijd niet beseffen waarmee ze in een wagen bezig zijn.
                  - Ze stoppen voor niks en denken er niet eens aan dat er achter hen ook nog voertuigen rijden.
                  - Ze zetten hunne pinker op als ze al bezig zijn met afslaan
                  - Ze zijn aan 't gsmmen en lekker aan 't zigzaggen dus, zie ik bijna elke dag
                  - Ze slaan in paniek omdat ze niet genoeg anticiperen
                  en zo kan ik nog wel een heel blad volschrijven...

Als men de kans krijgt om op 16-jarige leeftijd te mogen autorijden en er een deftig examen zou plaatsvinden dan denk ik dat er veiliger zou gereden worden dan dat nu het geval is.

Deftig examen : een examen dat bekeken wordt op je gedrag in 't verkeer. Dat je je mannetje kan staan en niet gaat twijfelen bij het nemen van beslissingen. Voorrang is voorrang, neem hem dan ook. Je moet om kunnen gaan met een schakelpook en niet zitten te twijfelen. Op een baan van 90 per uur ga je geen 60 rijden. Mag je vb. maar 70 en rijdt iedereen er harder dan ga je mee met de stroom. Dat niemand komt zeggen dat dat het toppunt is in mijn redenering want dan moet wel iedereen beboet worden en dat gebeurt op zo'n plaatsen dus nooit.

OK, op 16 zal zeker niet iedereen in dit examen slagen. Wel... wie niet slaagt mag dus (nog) niet rijden, das heel duidelijk. Maar daarnaast, wie op z'n 28ste niet slaagt zal ook niet mogen rijden.

Mijn vriendin en ik ergeren ons genoeg aan al die tutters die beter uit een wagen zouden blijven. Maar al die tutters mogen blijkbaar toch rijden. We zijn heel zeker dat sommige 16-jarigen het beter kunnen.

Comment

16 moet echt niet !
                    18 is goed moet echt niet meer dan 18 zijn ook hoor.
                    als je 18 bent mag je normaal gezien gaan werken en dus heb je toch een rijbewijs , auto nodig.

Comment

Schoonbroertje van NineEleven mag dit dus wel.

Comment

Als we de 16 jarigen ook al toelaten met de wagen, dan gaan we gewoon niet meer voorruit op de wegen.

Comment

Klopt, sommigen zullen het beter kunnen. Ik denk echter niet dat men voor die enkelingen het wetboek zullen aanpassen...

Comment

@ Chris lbr: het is niet omdat je voor een (heel misschien moeilijk) examen geslaagd bent dat je erna nog altijd naar behoren gaat rijden. Denk eraan dat 16 jaar eigenlijk nog volop in de pubertijd is (allé bij mij was dat toch, nu begint dat al van hun 12 ofzo) en dan wil iedereen wel eens wat indruk maken en zotte toeren uithalen.

Comment

ik vind dat dat moet kunnen.

op 1 voorwaarde: het rij-examen moet veel en véél moeilijker worden, en als er dan nog eens een conditie bij zou komen dat het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken wordt van zodra er een zware overtreding vastgesteld wordt.

rijden vanaf 16 ? Ja, maar énkel mits strenge controles en met een echt moeilijk examen.
                              1963 Land Rover Series IIa
                              1994 Mercedes SL320
                              2015 Land Rover Discovery SDV6
                              2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TTN Bekijk Berichten
                                @ Chris lbr: het is niet omdat je voor een (heel misschien moeilijk) examen geslaagd bent dat je erna nog altijd naar behoren gaat rijden. Denk eraan dat 16 jaar eigenlijk nog volop in de pubertijd is (allé bij mij was dat toch, nu begint dat al van hun 12 ofzo) en dan wil iedereen wel eens wat indruk maken en zotte toeren uithalen.
                                puberteit
                                1963 Land Rover Series IIa
                                1994 Mercedes SL320
                                2015 Land Rover Discovery SDV6
                                2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Ik heb neen gestemd maar bedoel eigenlijk:

JA mits begeleiding.

Het is belangrijk voldoende ervaring op te doen, maar alleen rijden vergt ergens ook discipline. Net dat laatste doet vaak jonge bestuurders de das om.

Daarom wel als er een begeleider mee rijdt. Dat lijkt me een goed compromis.

Want anders is het net zoals een job zoeken:

Elke werkgever vraagt ervaring .. je moet toch ergens beginnen;

Je kan niet verwachten dat jong gasten of het nu 16 , 18, of zelfs 21 enkel leeftijdsgewijs garantie bieden voor goed rijden / verstandig rijden.

Iemand die juiste begeleiding krijgt vanaf zijn 16e zal beter voorbereid zijn dan iemand die zelf pas na zijn of haar studies begint ( zelfs vanaf 23 of zo dus)

Misschien dus de poll opsplitsen anders ga je een duidelijke neen situatie krijgen hier.

Comment

Als ik met 16 jaar begonnen was met autorijden had ik hier nu geen antwoord meer op kunnen geven.

Comment

ik vind 16 ook beter als 18

dan zijn ze nog wat snottiger, om het onozel te zeggen, om goede raad op te voplgen
                                      18-jarigen kunnen soms te vol van zichzelf zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                        Als ik met 16 jaar begonnen was met autorijden had ik hier nu geen antwoord meer op kunnen geven.
                                        lol, ik denk dat dat met vele zo zou zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
                                          Minstens 18 jaar!

nee jong, niet moeilijker, ik ben 3 keer gebuisd geweest!!

Comment

Working...
                                          X