Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Slechts enkele minuten na het einde van een tumultueuze kwalificatie sessie voor de GP van Monaco liepen de gemoederen in de paddock hoog op. Enkele rijders zijn zo ontstelt over wat er met Schumacher gebeurde dat de Grand Prix Drivers Association het ontslag van de Duitser uit de raad van bestuurders zal vragen. Ze vinden het manoeuvre in Rascass onsportief en een kaakslag voor de sport.
Schumacher ontkent dat hij opzettelijk zijn wagen tegen de balustrade zette, maar in de paddock en in het mediacentrum lijkt iedereen er zeker van het tegendeel. Alonso bleef diplomatisch in zijn antwoorden, maar volgens GrandPrix.com was het duidelijk dat de Spanjaard iets anders dacht dan wat hij zei.
De Stewards onderzoeken nu het incident en het is koffiedik kijken over de belangrijke beslissing die ze nu moeten nemen. De geloofwaardigheid van de organisatie staat op het spel bij de beide kampen.
Jacques Villeneuve liet al weten dat als de Stewards hem een paar races geleden achteruit op de grid zetten, ze dat ook voor Schumacher moeten doen.
Hmm, ik denk dat ze vrij weinig kunnen bewijzen. 'k Denk dat Alonso in de race toch sowieso sneller zal zijn dus voor mijn part mogen ze het gerust laten. Gesjellig!
Hij maakt een fout bij 't remmen en overstuurt een beetje bij de Rascasse- entry.
Hij zit daardoor volledig fout door Rascasse (veel te dicht bij de rails). Hij opent vervolgens tweemaal, de tweede keer om contact rechtsachter met de armco te vermijden. Of dat goed is uitgevoerd, weet ik niet. Ik vermoed dat z'n stuurhoek maximaal is (voor de snelheid dat 'ie dan nog heeft), maar wie zal dat zeggen. De telemetrie?
Een bewuste fout, 't kan.
Een beetje overdriving, 't kan. Laat de FIA hier maar over beslissen
Ik vond dat de de wagen van Schumacher (na het blokkeren van zijn voorwielen) wel weer behoorlijk neutraal op de weg lag en zijn wielen wezen ook naar de goede kant. Uiteraard zat ik niet langs hem, maar ik vroeg me ook af waarom ie zijn stuur terug rechtdoor draaide.
Dit is frame 1. Eventjes voor deze frame reed Michael Schumacher parallel met de muur rechts van hem. Zijn stuur stond kaarsrecht. Eventjes later draait hij in, op deze foto kan je zien dat hij pas begonnen is met insturen.
Dit is frame 2. Hier kan je zien dat zijn rechtervoorband zeer lichtjes rook afgeeft ten gevolge van het remmanoeuvre. Maar zijn stuurhoek stijgt en hij blijft nog steeds insturen. Merk dat hij zeker 80 cm tot 1 meter van de vangrail verwijderd is.
Frame 3. Schumacher stuurt nog steeds verder in. Zijn draaihoek van zijn stuur stijgt nog steeds. Hier komt er iets meer rook van de rechtervoorband af.
Frame 4. Zijn draaihoek stijgt nog steeds. De rookontwikkeling aan zijn rechtervoorband verminderd.
Het uiterste wiel, zijn linkervoorband krijgt in een bocht naar rechts het meeste druk te verwerken. Quasi alle grip komt dus van zijn linkervoorband. Die band geeft op geen enkel moment een teken dat snelheid dusdanig hoog ligt dat de gripgrens overschreden wordt.
Frame 5. De afstand tussen Ferrari en de muur wordt steeds kleiner. Logisch, Schumacher stuurt steeds scherper in. Zijn stuuruitslag is quasi maximaal. Je ziet dat de rechtervoorband terug grip heeft, de rook komt niet meer van de onderkant van de band.
Op geen enkel moment is er gevaar dat schumacher de rechterbarriere raakt. Indien Schumacher met deze hoek verder bleef insturen zou hij op geen enkel moment de barriere geraakt hebben. Hij zou nog ruimte gehad hebben.
Frame 6. De stuuruitslag is hier zelfs nog groter als op voorgaande foto, al zij het maar miniem. Zijn hand verdwijnt voor 50% achter zijn helm. Schumacher blijft overigens nog steeds insturen.
Frame 7. Idem hier. Schumacher blijft insturen. Op deze foto mag het wel duidelijk zijn dat er op geen enkel moment contact met de barriere zou geweest zijn.
Frame 8. Schumacher stuurt nog steeds in. Hier is het bewijs onomstotelijk dat hij de binnenkant van de bocht niet geraakt zou hebben. Op voorgaande foto's is duidelijk te zien dat Schumacher de bocht zonder enig probleem gehaald zou hebben.
Hier begin je te zien dat ondanks dat Schumacher aan de Apex van de bocht zijn, hij rechtdoor begint te sturen.
Frame 9. Schumacher beide voorwielen hebben volop grip, toch stuurt de Duitser meer en meer rechtdoor. Indien de Duitser zijn stuur nu naar rechts gegooid zou hebben, zou hij zonder probleem de bocht gehaald hebben.
Apex van de bocht ligt nu ter hoogte van zijn rechterponton. Schumacher vermindert steeds meer zijn stuurhoek, zijn stuur staat bijna rechtdoor.
Comment