Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes komt niet naar het Autosalon van Brussel 2023

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Binnenkort hebben ze waarschijnlijk ook geen auto's meer om nog een salon te organiseren

'TOT 40 PROCENT MINDER EUROPESE AUTOPRODUCTIE DOOR ENERGIECRISIS'

DOOR TEKORTEN EN TARIEVEN

De energiecrisis zou de Europese autoproductie de komende tijd tot wel 40 procent kunnen beperken, meldt S&P Global Mobility in een rapport genaamd 'Winter is Coming'. Zowel energietekorten als te hoge energieprijzen kunnen leiden tot tijdelijke productiestops.

Marktonderzoeker S&P Global Mobility voorspelt dat vooral de Europese auto-industrie zwaar te lijden krijgt onder de energiecrisis. Waar S&P voor de komende tijd eerder een Europese productie van 4 tot 4,5 miljoen auto's per kwartaal verwachtte, voorspelt S&P al vanaf dit kwartaal (Q4-2022) een sterke reductie. Die werd eerder al ingezet door de coronabeperkingen en chiptekorten, en neemt nu verder toe door de energiecrisis.

Volgens het bureau zou de Europese productie kunnen teruglopen tot tussen de 2,75 en 3 miljoen auto's per kwartaal. Bovendien zou die reductie zomaar heel 2023 kunnen aanhouden, aldus S&P. Waar eerder de energiekosten per geproduceerde auto rond de €50 lagen, nam dat bedrag de afgelopen tijd toe tot tussen de €687 en €773 per auto. Hierdoor kan het zijn dat autofabrikanten hun productie stilleggen, omdat het produceren van auto's simpelweg niet meer rendabel is. Vooral bij kleinere fabrieken zou dat volgens S&P kunnen gebeuren. Naast de hoge energieprijzen, spelen ook mogelijke energietekorten een rol in de voorspelling - vooral als de winter streng wordt.

Hoewel de productiekosten in Europa harder stijgen dan elders op de wereld, onder meer vanwege de eerdere afhankelijkheid van Russisch gas, zullen de gevolgen overal voelbaar zijn. Veel onderdelen die ook in fabrieken op andere continenten worden gebruikt, worden namelijk geproduceerd in Europa. De fabrieken die die onderdelen produceren, hebben natuurlijk evengoed last van de energiecrisis. Wereldwijd zullen de lange levertijden voor nieuwe auto's voorlopig dan ook nog niet afnemen, is de verwachting.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

https://askoto.be/en/autosalon

12.50 € per persoon en 10 € voor de parking. Dan ga ik zonder verkeersstress en andere risico's met de familie wel eens langs bij de lokale dealers
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Als je al stress krijgt van een stukje Brusselse ring, heb ik kompassie met je. Trouwens, de dealers liggen tegenwoordig vooral aan ringwegen. Dan kan je daar terwijl je gratis inkomticket vragen.
        Als ik met mijn gezin eens op restaurant ga ben ik meer kwijt dan 12.50 € per persoon hoor. Dus thuis blijven dan en bokes eten ?

We gaan vrijdag een concert doen. Maar misschien zouden we beter gewoon thuis blijven en spotify opzetten dan. Ook veel geld uitgespaard.
        Of nee, toch niet. Want dan zijn we thuis, en moeten we onze verwarming opzetten. Maar nee, dan doen we wel een extra pull aan.

Comment

Wat een vergelijkingen alweer

Maar jij bent dan ook een uitzonderlijk bescheiden en begaafde kerel die overal gratis tickets krijgt, nooit in de file staat of stress heeft, geen bokes maar kaviaar eet en voor de rest wat rondtrolt op het web

Zie maar dat gij uwe nek door de kraag van die extra pull krijgt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Proefritcenters gaan er wel blijven, en daar kan je je vragen wel stellen.

Maar het concept van : mooie keuze voor deze auto, we zullen eens een prijs maken.
            Catalogus prijs is "heel veel".
            Ik kan U hier wel een korting op geven van "veel" procenten.
            Tja, ik dacht dat het lager kon.
            Dan ga ik eens met onze directeur praten. (loopt even naar toilet)
            Ik heb hier voor U een uitzonderlijk aanbod, mijn baas gaat me nu wel ontslaan, maar ik kan U "nog meer" korting aan bieden, maar dan moet je nu wel direct tekenen.

En dan is mijn antwoord altijd. (en daar hebben ze niet snel van terug)
            Tja, ik moet mijn bomma nog overtuigen, want die sponsort. Nu zit die met haar nieuw lief in St-Tropez en ik mag die niet storen. Volgende week is ze terug, en dan weet ik hoe veel ze kan missen.
            Maar als die korting enkel vandaag geldig is, tja, dan zal ik volgende week wel naar een andere merkdealer gaan.

Of... je ziet een stockmodel of demo staan op Autoscout of zo. Je belt of je die eens kan zien. en wat de prijs is.
            Ja, daar kunnen we over praten, maar dan moet je langs komen.
            Je komt dan een paar uur later langs, en dan blijkt dat die auto al 3 dagen weg is. En dan proberen om iets anders aan te smeren.

Zo 1990 al die zever. Een hedendaagse verkoper kent de auto meestal slechter dan ikzelf... en ze vertellen onzin. Remember de "zelfladende" hybride, of andere onzin.

En dan verwonderd zijn dat mensen daar hun buik van vol krijgen.
            Zelfs Cardoen doet wat dat betreft een betere job dan zo'n Volvo of Audi "adviseur".
            ‘BMW WIL DIRECTE VERKOOP’

DEALERS ALS SERVICEPUNTEN

​BMW wil in navolging van verschillende nieuwe merken gaan werken met een direct verkoopmodel, stelt een Duitse nieuwssite. De tussenlaag van BMW-dealers zou daarmee worden omgevormd tot servicenetwerk.

“We willen klanten de mogelijkheid geven om rechtstreeks bij ons te bestellen”, stelt BMW-CFO Nicolas Peter in een interview met de Münchner Merkur. Eerder sprak BMW ook al van een grotere rol voor online-verkopen, maar nu gaat het niet meer alleen om uitbreiding van de mogelijkheden. Volgens Peter wordt er namelijk gewerkt aan een geheel nieuwe verkoopstructuur, waarbij directe verkoop de norm wordt en dealers worden gereduceerd tot servicebedrijven. Precies zoals dat ook bij merken als Tesla en Polestar gaat, dus.

De directe verkoop zou bij Mini al in 2024 van start gaan, gevolgd door BMW in 2026. Als het model werkelijkheid wordt, wordt er vanaf dat moment ook gewerkt met vaste prijzen. Geen onderhandelingen meer dus. BMW zou al in gesprek zijn met zijn Duitse dealers over de plannen. Voor de duidelijkheid: die dealers houden dus wel een rol, maar die wordt bij uitvoering van dit plan duidelijk anders dan nu het geval is. We zullen bij BMW Nederland navragen of er officieel al meer bekend is over de plannen.

Comment

Ik zal onderhand wel oldscool zijn, maar ik blijf dit toch een jammerlijke zaak vinden.

Gewoon het gevoel om "geholpen" te worden, raken we onderhand helemaal kwijt. En natuurlijk, blijven verkopers, verkopers, maar ik zit nog altijd liever face to face met iemand, dan achter een computerscherm om zoiets te bespreken.

Is natuurlijk niet alleen in de automobielwereld zo.

Comment

Idem hier maar dat is de toekomst blijkbaar en misschien wel een reden waarom Mercedes nu al wegblijft op het autosalon.

Comment

ik vind dat direct kopen van een merk/fabriek wel een pluspunt maar je moet de keuze blijven hebben imo.
                  Je kan kiezen om meer te betalen bij een dealer maar je krijgt er dan wel wat extra service bij zoals je nummerplaten die onmiddelijk klaar aan de auto hangen etc. sommige mensen wensen daar meer voor te betalen en op hun gemak te zijn.

ik heb trouwens jaren in brussel gewerkt en die brusselse ring geeft mij ook stress... dat enerveert mij enorm die files, behalve de verloren tijd ook veel te veel idioten die niet hoffelijk kunnen zijn dus ik volg Jocar zijn redenering. Het moet al echt de moeite zijn voor ik die file wil trotseren...
                  lets have some more member berries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                    ik heb trouwens jaren in brussel gewerkt en die brusselse ring geeft mij ook stress... dat enerveert mij enorm die files, behalve de verloren tijd ook veel te veel idioten die niet hoffelijk kunnen zijn dus ik volg Jocar zijn redenering. Het moet al echt de moeite zijn voor ik die file wil trotseren...
                    Idd! En dan moet je auto daar ook nog onbeschadigd van de parking C geraken. Mijn buurman was er vorige keer zijn wieldeksels kwijt, gepikt

Comment

ik vind dat direct kopen van een merk/fabriek wel een pluspunt maar je moet de keuze blijven hebben imo.
                      Je kan kiezen om meer te betalen bij een dealer maar je krijgt er dan wel wat extra service bij zoals je nummerplaten die onmiddelijk klaar aan de auto hangen etc. sommige mensen wensen daar meer voor te betalen en op hun gemak te zijn.

Maar dat is het punt juist… mensen willen daar niet voor betalen.
                      De marge die een dealer vraagt staat gewoon niet in verhouding tot de meerwaarde. In elk geval, van mij mogen ze die fles cava van 3,5€ houden.

Comment

Sommige mensen willen dat echt wel hoor.
                        dat het een kleine minderheid is klopt wel.
                        Nu ik heb totaal geen idee wat die marge op dit moment is. Kan me niet inbeelden dat dat veel is. Mij zeiden ze altijd dat een dealer zijn geld haalt uit onderhoud en herstel en niet uit verkoop
                        lets have some more member berries

Comment

Sommige mensen willen dat echt wel hoor.
                          dat het een kleine minderheid is klopt wel.
                          Nu ik heb totaal geen idee wat die marge op dit moment is. Kan me niet inbeelden dat dat veel is. Mij zeiden ze altijd dat een dealer zijn geld haalt uit onderhoud en herstel en niet uit verkoop
                          Dat hebben ze ons jarenlang wijsgemaakt, het kan gewoon niet kloppen.

Denk jij nu echt dat ze enorme dure showrooms gaan zetten, auto’s op stock nemen, verkopers betalen om dan zogezegd 2% te verdienen op een auto…..
                          Ik heb ooit wat balansen van dealers uitgeplozen, en dan zie je dat de brutomarge rond de 20% zit. Daar moeten dan natuurlijk wel de kosten mee betaald worden.

Maar kijk eens naar die showrooms op een doordeweekse dag. 90% van de tijd loopt daar vrijwel niemand rond.
                          Ik rij regelmatig langs de showroom van Mercedes Mechelen. Daar staan echt veel auto’s en die is gigantisch. En toch zie je daar amper iemand lopen.
                          Als ik voor mijn leaseauto een offerte nodig heb, dan regel ik dat meestal per telefoon, tenzij ik een proefrit wil maken.
                          En als een verkoper geen offerte wil maken na een telefoongesprek…. Ander en beter.

Comment

Anderzijds moet je zo'n showroom ook zien als een groot reclamebord natuurlijk.

Een auto "live in the fles" zien, is toch nog altijd heel anders dan een foto of filmpje on line.
                            Je moet het toch even kunnen voelen en ruiken, naar mijn mening.

Maar ook daar zie je een teloorgang. Ik was vorige week nog ergens ten lande in een Hyundai showroom... amai wat een tristesse.

Comment

Maar als Mercedes en Volvo als grote merken al wegblijven ziet de toekomst voor dit soort voorstelling er toch niet goed uit imo.

Comment

Is ook weer niet alleen in de automotive zo. Wij deden met het bedrijf ook minstens 3 beurzen per jaar. Ook 2 in Frankfurt bv. Beurs wordt nu begin 2023 terug gehouden, maar we gaan niet meer.

Comment

Jaguar Land Rover komt niet naar Autosalon van Brussel 2023

De Brussels Motor Show zal het zonder de nieuwe Range Rover Sport moeten doen, want Jaguar Land Rover komt niet naar het Autosalon van Brussel in 2023.

De meeste autoconstructeurs tekenen present op het Autosalon van Brussel, inclusief de D'Ieteren-merken en een heleboel nieuwe spelers uit China. Toch komt niet iedereen naar de Brussels Motor Show 2023. Na Mercedes eerder geeft nu ook Jaguar Land Rover aan dat ze niet aanwezig zullen zijn op het volgende Autosalon, dat plaatsvindt van 14 tot 23 januari 2023 in de Heizel-paleizen van de Brussels Expo.

Lees verder: https://www.autogids.be/autonieuws/a...ssel-2023.html

Comment

Eigenlijk is de aanwezigheid van de nieuwe Chinese merken sowieso het interessants op het salon, wat mij betreft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                      Eigenlijk is de aanwezigheid van de nieuwe Chinese merken sowieso het interessants op het salon, wat mij betreft.
                                      Dat gaan waarschijnlijk de enige zijn die binnen een paar jaar nog overschieten als het zo verder gaat, hoewel die ook nog wel de digitale weg opgaan imo

Comment

Comment

'BIJNA 90 PROCENT WIL NIEUWE AUTO NOG BIJ DEALER BEKIJKEN'

ONLINE VERKOOP NOG KLEIN

​Het kopen van een nieuwe auto kan steeds vaker online, maar in de praktijk geven nog maar weinig mensen daaraan de voorkeur. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders onder zijn leden.

Diverse automerken zetten sterker in op het verkopen van een nieuwe auto op afstand. Je kunt dan bijvoorbeeld een proefrit aan huis maken of zelfs een auto ongezien bestellen en thuis afgeleverd krijgen. In de praktijk blijkt dit voor veel mensen niet aantrekkelijk. Dat blijkt althans uit een ledenonderzoek van VZR. Maar liefst 88 procent van de ondervraagde leden geeft aan bij voorkeur naar een dealer te willen gaan om een nieuwe auto te bekijken, of een proefrit te maken.

Een klein percentage, slechts 3 procent, geeft aan een proefrit aan huis voldoende te vinden. Opvallend genoeg vindt een groter percentage van de leden, 9 procent, het prima om een auto online te bestellen zonder er überhaupt een proefrit mee te hebben gemaakt. In dat laatste geval gaat het volgens VZR vaak om nieuwe EV's die zakelijk worden gereden.

Hoewel er dus nog zat vraag is naar het kopen van een auto bij een dealer, houdt het diverse merken niet tegen om directe (online) verkoop als mogelijkheid te bieden. Vorige week nog bleek dat BMW naar een dergelijk verkoopmodel wil toewerken. De BMW-dealers blijven dan als servicepunt actief, en niet zo zeer meer als een verkooppunt. KPMG deed vorig jaar onderzoek naar de toekomst van online autoverkoop en daaruit bleek dat in 2030 naar verwachting het merendeel van de nieuwe auto's online wordt verkocht.

Comment

Working...
                                          X