Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• op mijn auto: verplichte wissel wegens lease, tegen eind oktober waarschijnlijk
    op mijn madam hare auto: haar vorige heeft op 118.000km/8 jaar welgeteld 1 set zomer en 1 set winterbanden gehad, de winterbanden lagen er de laatste 2 jaar constant onder omdat ze anders te oud werden en de zomerbanden zo goed als versleten waren(2mm). op haar 'nieuwe'(jonge okkazie) weer 2 sets omdat de verkoper ze had bijgegeven, wel een setje velgen in okkazie gescoord zodat ik de wissel zelf kan doen indien het nodig mocht blijken
    op de autoremorque: om de 6 jaar 4 nieuwe bandjes, nodig of niet, na 2x een klapband te hebben gehad neem ik geen risico, bandjes zien teveel af(auto staat er constant op en remorque staat altijd buiten)
    voor mijn dochter haar auto: ik heb 'r gezegd dat ze eind oktober voor nieuwe zomerbandjes moet gaan zodat ze zeker geen problemen heeft bij slecht weer(bandjes zijn nu 7 jaar oud en 3mm)
    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

• Tipo: wissel (lease), zomer- en winterbanden. Wissel staat voor eind oktober gepland.

Punto: wissel (zelf), twee sets velgen. 1 zomerset, 1 all-season set (voldoet meer aan de condities die we in de winter hebben dan een echte winterband mijns inziens, en ze benaderen een zomerband beter. Al moet ik zeggen dat ik bij wijze van test 1 zomer op all seasons gereden heb, en bij 30+ graden echt merkbaar verschil in stuurgevoel en absolute grip).

595C: 1 set, zomer, bij echt slecht weer (sneeuw, ijzel,...) gaat de wagen aan de kant.

Zelf hanteer ik 2 regels: banden van 5 jaar gaan de vuilbak in (vorige zomer winterbanden van de Punto weggedaan, 5 jaar oud. Hadden nog 4 mm profiel) én beste banden achteraan, ongeacht de aangedreven as.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

daar zou ik me nu ook niet echt veilig op gevoeld hebben om eerlijk te zijn, gewoon ook al omdat camper echt wel tot zijne max is geladen

op caravans staan ook dikwijls héél oude caramellen, ook vrij zwaar belast, als dat naar zee is...ok...maar zo 1000km in de warmte zou er contenu aan liggen denken

(maar tis natuurlijk wel weer een bewijs dat't allemaal kan)

het feit dat mijn auto deze zomer op winterbanden bij 35° stond, heb ik me geen moment slecht bij gevoeld selectieve angsten
        Die banden vertoonden geen scheurtjes of andere uiterlijke gebreken. Wat heel belangrijk is dat je banden op voldoende druk staan. En beter wat te veel dan te weinig druk. Banden kunnen in de praktijk echt wel heel lang mee hoor.

Comment

• Op de nieuwe wagen lagen bij de levering in maart Dunlops SP Sport Maxx 050 in de maat 235/45/18.
          De bedoeling was eigenlijk om de dealer daar direct all seasons onder te laten steken (met een kleine meerkost), maar door corona is alles in het honderd gelopen....

Moet nu dus een keuze maken.
          Ik twijfel tussen:
          - Michelin Crossclimates steken als "winterband" op de huidige velg en als de Dunlops versleten zijn enkel nog met all seasons rijden (dus op 235/45/18 )
          - Een set velgen en winterbanden in maat 215/55/17 aanschaffen
          - De Dunlops (momenteel 7500km gelopen) eraf gooien, direct all seasons steken en het verlies slikken

Zoals altijd, er zijn voor- en nadelen aan alle oplossingen.
          Nog nooit met all seasons gereden, dus weet niet hoe dat gaat rijden in alle omstandigheden. Voordeel is wel dat ik dan niet meer 2 keer moet wisselen als de Dunlops versleten zijn.
          Een aparte set winterwielen is sneller en goedkoper om te wisselen, maar aanschaf is duurder en dan is er dan nog de bijkomende kost van de TPMS sensoren.... Weet ook niet of ik dan 2 keer per jaar naar bandenboer zou gaan om te wisselen of het zelf zou doen (heb niet veel plaats voor opslag)...

Iemand nog een andere oplossing? Wat zouden jullie doen?
          For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

• ik heb op de 508 cross climates steken en toch niet content van. Bij doorduwen en wat vettig weer geven ze er heeeeeeeeel snel de brui aan. Maatje 245/45 R18 hier.
            www.peugeotforum.be

Comment

• Hier al 2 jaar heel tevreden over de CrossClimate+. Voldoet voor mij bij alle weer, ook bij echt winterweer zoals vorig jaar in Polen.

Als je limieten wil opzoeken kan je uiteraard beter geen all seasons opleggen maar voor normaal gebruik in onze contreien ideaal.
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

• Als je voor allseason gaat moet je blijkbaar bij Goodyear aankloppen. Zijn testwinnaar voor 2020. De Crossclimate was 4 of 5de.

Nu zijn ze wel volop bezig aan de 2de generatie van de Crossclimate. Die moet weer de top 3 veroveren.

Comment

• Feit is idd dat ze steeds beter worden. Heb op mijn 2 vorige wagens nog de Vredestein Quatrac 3 gehad, ondertussen zitten ze al bij de Quatrac 5 en die zijn al absoluut niet meer vergelijkbaar.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    ik heb op de 508 cross climates steken en toch niet content van. Bij doorduwen en wat vettig weer geven ze er heeeeeeeeel snel de brui aan. Maatje 245/45 R18 hier.
                    Zelfde ervaring. Voldoet voor alledaags gebruik maar een echte zomerband is zoveel aangenamer rijden. Meer grip, minder verbruik.

Comment

• Ik gebruikte de CC de laatste 4 winters ipv winterbanden. Rijd beter dan winterbanden als het droog is en goed genoeg als het toch echt winter is. Heb onlangs wel licht gebruikte Contiwintercontact TS860 gekocht om de CC te vervangen, ook omdat ik twijfel over de CC2 die volgend jaar eraan komt. Volgens amerikaanse tests is hij veel minder scherp sturend op droog dan de originele CC, dan wordt een winterband al snel weer interessant.

Comment

• Bf goodrich

Stoer winterrubber

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• Ik ben nog altijd heel blij van mijn CrossClimates, ondertussen al 45.000 km op de Mégane GT.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Advies gevraagd:
                            Momenteel heb ik Bridgestone Turanza ER300. Zeer tevreden van deze zomerbanden. Binnenkort vliegen de wintersloffen erop, maar naar volgende lente toe, wil ik de banden vervangen. Ze zitten net niet aan de slijtlijn, maar ze dateren van 2015 en hebben 60000km achter de kiezen.
                            Ik wil opnieuw runflats, 245/275/19. Ik heb een vrij sportieve rijstijl.
                            Wat raden jullie aan, of wat zouden jullie zelf steken?
                            Hopelijk mag ik wat goede tips ontvangen

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Michelin Pilot SuperSport voor een sportieve rijstijl, gewone Pilot Sport 3 voor een eerder gezapigere stijl.

Heb ook die Bridgestones als zomerbanden op mijn lease, heel tevreden van. Wel snel over hun limiet als het vettig ligt en je draait en accelereert tegelijk.

Maar heb geen vergelijkingsmateriaal met andere banden natuurlijk.

Comment

• Pilot super sport is achterhaald op 19inch, das de 4S.

Maar das in RFT niet te krijgen, er zijn denk ik zo'n goed als geen sportief georiënteerde banden in RFT.

Comment

• 245/275/19 ??

Ik veronderstel dat je 245 en 275 bedoeld.

Welke hoogte?

Z4 M40i

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                                    245/275/19 ??

Ik veronderstel dat je 245 en 275 bedoeld.

Welke hoogte?
                                    35
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                      Pilot super sport is achterhaald op 19inch, das de 4S.

Maar das in RFT niet te krijgen, er zijn denk ik zo'n goed als geen sportief georiënteerde banden in RFT.
                                      Klopt. Ik durf geen non-rft leggen, een F10 is voorzien op rft en heb al story’s gehoord van zwalpen op gewone banden. Plus, ben eigenlijk super tevreden van de huidige, dus waarom niet terug rft. De huidige banden plakken echt goed op droog, ik heb natuurlijk ook X-drive, dat scheelt ook enorm.

4S komt volgende lente op de M3. Het wordt bandenfestival, ook in de portemonnee

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                        Als je voor allseason gaat moet je blijkbaar bij Goodyear aankloppen. Zijn testwinnaar voor 2020. De Crossclimate was 4 of 5de.

https://youtu.be/gHph1mDtCbQ
                                        In een andere video was hij dan weer heel lyrisch over de Crossclimate...
                                        Snap zijn besluit niet goed. Eerst is de Goodyear de beste allseason, maar hij raadt de Bridgestone aan voor het zuid-Engelse klimaat (vergelijkbaar met het onze) daarna de Hankook en dan pas de Goodyear.

For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

Klopt. Ik durf geen non-rft leggen, een F10 is voorzien op rft en heb al story’s gehoord van zwalpen op gewone banden. Plus, ben eigenlijk super tevreden van de huidige, dus waarom niet terug rft. De huidige banden p.Aken echt goed op droog, ik heb natuurlijk ook X-drive, dat scheelt ook enorm.
                                          X drive is sowieso RFT of uwen tussenbak gaat er rap aan gaan.

Comment

Working...
                                          X