Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenVoor het hier weer ontspoort... .
... als het wat harder gaat...
Nu goed?
De meeste chauffeurs die ik ken verwisselen maar 2 keer per jaar van zomer naar winter en omgekeerd.
Op dat moment is het bijna een zekerheid dat je een groot deel van de tijd niet optimaal aan het rijden bent, en kan je beter goede All Season banden gebruiken.
Om een voorbeeld te geven, mijn schoonvader had geen tijd om zijn banden te wisselen dit jaar, en we ze zaten al een stuk onder het vriespunt toen hij uiteindelijk de banden heeft vervangen. Dus heeft hij een hele tijd met zomerbanden in de vries gereden, dus had hij beter met All Season banden gereden.
Een ander voorbeeld, mijn schoonzus heeft haar winterbanden veel te laat gekregen van de leasingmaatschappij, ook zij had beter met All Season banden gereden.
Ondertussen beginnen de mensen te denken om terug zomerbanden op te leggen, maar het is nog te vroeg, of niet?
De winter / zomer combinatie is minder goed dan een All Season band als je maar 2 keer per jaar je banden wisselt.
Indien je hier meer over wenst te lezen, dan heb ik hier een topic gemaakt met de theorie en praktijk van All Season banden :
http://www.autoforum.be/forum/auto-a...oor-en-nadelen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Danny65 Bekijk BerichtenNog nooit winterbanden gelegd. Goeie zomerband is voor mij ok
Het is niet omdat JIJ in JOUW situatie geen nood hebt aan winter- of vierseizoensbanden dat dan geldt voor anderen hé. Het enige wat ik uit je afspraak afleid is dat je ofwel niet veel de baan opmoet, ofwel de luxe hebt de baan niet op te moeten als je niet wil.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
Juist, tot je absoluut de weg op moet als het net gesneeuwd heeft (en nog niet gestrooid of geruimd). Veel geluk zou ik zeggen maar in verse sneeuw zijn zomerbanden 0,0 waard, en gewoonweg onveilig.
Het is niet omdat JIJ in JOUW situatie geen nood hebt aan winter- of vierseizoensbanden dat dan geldt voor anderen hé. Het enige wat ik uit je afspraak afleid is dat je ofwel niet veel de baan opmoet, ofwel de luxe hebt de baan niet op te moeten als je niet wil.Tenzij de 65 niet voor geboortejaar maar voor leeftijd staat. Chill thuis dan bij sneeuw. Of thuiswerken, huisman.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Een beoordeling van het nut/bate is uiteraard afhankelijk van de persoonlijke situatie en -zoals ter beurs- van het moment waarop men start...
Achteraf bekeken had ik geen winterbanden nodig, van in 2010 heb ik niet meer dan een paar uren op sneeuw gereden. Maar wie kon het voorspellen ?
Velen kopen een winterset als een verzekering. Ik heb mijn winterset niet hernieuwd omdat ik mijn verplaatsingen kan uitstellen als het te gevaarlijk wordt.
Wel moet ik vaststellen dat ik op 8 jaren 2800 euro’s verspild heb aan banden en wissels... zonder het tijdverlies in acht te nemen.
Comment
-
Het hangt inderdaad af van de persoonlijke situatie. Wie de vrijheid heeft op de baan te komen wannéér hij wil, zal er uiteraard minder het nut van in zien. Wie echter weet dat hij op baan moét zijn, komt niet graag voor verrassingen te staan.
Maar het is een investering die zijn prijs heeft, met alle wissels en al dan niet stockage.
Daarom zijn voor binnen Belgiê vierseizoensbanden een perfect alternatief. Men is even gerust in de winter en men heeft geen wisselkost meer. Een winterband heeft dan nog nut voor wie weet dat hij de extremen vaak zal opzoeken.
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenEen beoordeling van het nut/bate is uiteraard afhankelijk van de persoonlijke situatie en -zoals ter beurs- van het moment waarop men start...
Achteraf bekeken had ik geen winterbanden nodig, van in 2010 heb ik niet meer dan een paar uren op sneeuw gereden. Maar wie kon het voorspellen ?
Velen kopen een winterset als een verzekering. Ik heb mijn winterset niet hernieuwd omdat ik mijn verplaatsingen kan uitstellen als het te gevaarlijk wordt.
Wel moet ik vaststellen dat ik op 8 jaren 2800 euro’s verspild heb aan banden en wissels... zonder het tijdverlies in acht te nemen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenHet hangt inderdaad af van de persoonlijke situatie. Wie de vrijheid heeft op de baan te komen wannéér hij wil, zal er uiteraard minder het nut van in zien. Wie echter weet dat hij op baan moét zijn, komt niet graag voor verrassingen te staan.
Maar het is een investering die zijn prijs heeft, met alle wissels en al dan niet
Daarom zijn voor binnen Belgiê vierseizoensbanden een perfect alternatief. Men is even gerust in de winter en men heeft geen wisselkost meer. Een winterband heeft dan nog nut voor wie weet dat hij de extremen vaak zal opzoeken.
Voor de Audi zal de overschakeling blijkbaar niet nodig zijn, het is een diesel die binnen de twee jaren plaats zal moeten maken voor iets anders, en er is nog ruimschoots 5mm tekening op. Met Michelins is dat nog en heel eind !!
Comment
-
Ik heb jaren lang met zomerbanden in alle weersomstandigheden gereden, nooit problemen mee gehad.
Tot de banden op de C4 aan vervanging toe waren, dan maar voor de CrossClimates gekozen waar je toen zoveel over hoorde. Uiteindelijk heb ik daar geen spijt van gehad, want ze deden het in alle omstandigheden uitstekend.
Toen ik begin vorig jaar een andere auto kocht heb ik even getwijfeld, maar uiteindelijk toch gekozen om er bij aflevering ineens CrossClimates op te laten zetten, al wist ik niet of dat een goede keuze zou zijn voor een auto die toch wat sportiever uit de hoek komt dan de C4. Nu na 1 jaar en zowat alle weersomstandigheden te hebben meegemaakt kan ik besluiten dat deze CrossClimates ook voor de Megane GT een goede keuze zijn.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Zo is dat. Dit jaar behoorlijk goed gebruik kunnen van maken. Aan zijn 53j zal hij vast nog niet op pensioen zijn, dus toch nog de baan op?Tenzij de 65 niet voor geboortejaar maar voor leeftijd staat. Chill thuis dan bij sneeuw. Of thuiswerken, huisman.
En werk nog steeds,vaste nachtploeg al meer dan 25 jaar.
Comment
-
Donderdag de zomersloefen erop. We zullen geen sneeuw meer zien denk ik. Temperatuur zal enkel omhoog gaan nu.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Danny65
Ben dus 53 en doe rond de 20 a 25000 km per jaar,vroeger zelfs 30 a 35000 en nooit met winterbanden gereden...
En werk nog steeds,vaste nachtploeg al meer dan 25 jaar.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenDonderdag de zomersloefen erop. We zullen geen sneeuw meer zien denk ik. Temperatuur zal enkel omhoog gaan nu.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk BerichtenVorig weekend.
En dinsdag laatst die van mijn auto.
Comment
Comment