Ik zal het anders stellen; moest een dpf een optie zijn waar je voor moet betalen, dan zou ik dat doen. Zonder dat ik een groene jongen ben. Ik diesel, en ik snap daar redelijk de gevolgen van, dus ik heb een dpf. Gaat die stuk, dan komt er een nieuwe.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Keuring bmw 316d
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk BerichtenHet gaat om mensen en hun gezondheid. Milieu, dat zijn bomen en kikkers
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten...lood werd destijds uit de brandstof gebannen omdat men dacht dat die de oorzaak was van het lood in ons lichaam (het lood in ons lichaam kwam van de loden waterbuizen en lood in onze kookpannen en niet doordat het in de auto verbrand werd).
als vervanger voor lood kwam er dan TEL (tetra ethyllood) dewelke dan verboden werd doordat die kankerverwekkend was voor ons.
dan kwam er MTBE (methyl-tert-butylether) en bleek ook kankerverwekkend.
kgeloof dat er nog eens tolueen ook was... stuk voor stuk VEEL slechter dan het originele lood.
en ze blijven maar addetieven rommel toevoegen dewelke allemaal schadelijk zijn voor onsDat werd al gebruikt sedert ergens in de jaren 20 van de vorige eeuw om de klopvastheid van benzines te verbeteren en dat er geen vermindering van het loodgehalte in het bloed zou zijn sedert het niet meer gebruiken van TEL is ook al niet waar, dat een deel ook zou kunnen verklaard worden door minder lood gebruik in andere artikelen kan er ook toe bijgedragen hebben, maar bepaalde studies tonen toch duidelijk aan dat TEL ook een grote bijdrage leverde aan lood in het bloed van mensen.
Een stukje tekst uit de wikipedia pagina over TEL:
Lead is a toxic metal that accumulates in the body and is associated with subtle and insidious neurotoxic effects especially at low exposure levels, such as low IQ and antisocial behavior. It has particularly harmful effects on children. These concerns eventually led to the ban on TEL in automobile gasoline in many countries. Some neurologists have speculated that the lead phaseout may have caused average IQ levels to rise by several points in the US (by reducing cumulative brain damage throughout the population, especially in the young). For the entire US population, during and after the TEL phaseout, the mean blood lead level dropped from 16 μg/dL in 1976 to only 3 μg/dL in 1991. The US Centers for Disease Control considered blood lead levels "elevated" when they were above 10 μg/dL.Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk BerichtenIk zal het anders stellen; moest een dpf een optie zijn waar je voor moet betalen, dan zou ik dat doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenWe zijn ook maar een onderdeel van het milieu... Maar we zorgen wel voor de grootste gewilde vervuiling...
Comment
-
een roetfilter vermindert het NOx gehalte niet. Dat is net een gevolg van directe injectie en van het diesel zijn op zich (teveel onverbrande zuurstof in de verbrandingskamer). Daarom ook de egr klep om dat niveau nog wat te laten zakken eer het de uitlaat uitkomt. Ureum, inzoverre het werkt in de praktijk, zou bijna tot een volledig gereduceerde NOx uitstoot moeten leiden.
Dat men er hier vliegtuigen en boten begint bij te sleuren: ja die stoten meer uit qua vervuiling dan zelfs de vuilste auto. Er zijn daar echter 2 bemerkingen bij: 1. vliegtuigen en boten doen dit niet in het centrum van de stad. De vervuiling die ze uitstoten is dus (in theorie althans) minder geconcentreerd in bevolkingscentra. Zaventem maakt daar een slechte uitzondering van. Boten en havenarbeid op zich stoten ook veel uit. Ik heb die evolutie van heel dichtbij kunnen opvolgen omdat ik zelf uit een dokkersgezin kom. Er zijn daar heel wat ingrepen geweest om de uitstoot terug te dringen. De straddlecarriers verbruiken al een heel pak minder dan die van vroeger. Minder verbruik = minder uitstoot, en geloof me die blazen er een pak minder diesel door dan vroeger het geval is. Al de vrachtwagens die daar rondrijden hebben trouwens al een dpf en de nieuwe generatie ook ureum. De boten moeten ook minder gaan verbruiken want de prijs van de ruwe olie is hoog geweest (nu laag omwille van de slechtere economie maar da's een kwestie van tijd). Rederijen doen er dan ook alles aan om de vaarkosten naar beneden te krijgen en dat niet door nog meer filipijnen aan te nemen, wel door het verbruik drastisch naar beneden te krijgen. Ook hier zijn de nieuwe boten uitgerust met motoren die veel minder verbruiken alsook wordt de snelheid naar beneden aangepast. Dat alles resulteert in veel minder verbruik en dus ook lagere uitstoot. Dat wordt wel grotendeels teniet gedaan door het stijgend aantal schepen. Vliegtuigen krijgen zelfs normen opgelegd: binnen een afzienbare tijd moeten zij ook zoveel % minder verbruiken (daarom de interesse in biobrandstof voor de lagere uitstoot en waterstof als brandstof). En vanuit de maatschappijen is de vraag groot voor zuinigere vliegtuigen (verbruik per gevlogen 100 km per passagier) omdat hun winstmarges continu onder vuur liggen ofwel door de kerosineprijs ofwel door de prijzenslag onderling.
Dus zomaar blind stellen dat het niets uitmaakt omdat vliegtugen en boten meer uitstoten is fout. Die hebben al heel wat inspanning geleverd of moeten die nog gaan leveren.
De dpf van de TS dan: eerst en vooral welkom terug bjorn, hoewel ik het gevoel heb dat je na de scheldtirade naar uw richting niet veel zin meer hebt om nog een antwoord te geven. Toen je hier een paar maand geleden je terugkomst meldde na een periode van lange ziekte, was iedereen lyrisch over je volharding terwijl je nu als het vuil van de straat behandeld wordt. Typisch autoforum... jammer...
Op je vraag of de keuring het gaat zien: op dit ogenblik niet omdat hun toestellen niet precies genoeg zijn om tot een bepaald niveau te kunnen meten. De vraag is hoelang dit nog gaat zijn. In frankrijk is men al aan het overschakelen op andere meetapparatuur omdat men daar ook heeft vastgesteld dat er blijkbaar genoeg auto's rondrijden die een dpf delete gedaan hebben. De wetgeving is daar ook aangepast: een voertuig dat tijdens de keuring wordt gepakt met een dpf delete krijgt een permanent verbod op gebruik in het verkeer. Maw die krijgen dus geen kans meer om de verandering ongedaan te maken en zich alsnog geldig te laten keuren.
Het gaat misschien zo'n vaart niet lopen in België, maar die betere meetapparatuur komt er toch. Als je nog wat jaren met de auto gaat rijden bestaat de kans dat je tegen de lamp gaat lopen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenHet lood dat in brandstoffen aanwezig was was wel degelijk TEL hoor FcapriDat werd al gebruikt sedert ergens in de jaren 20 van de vorige eeuw om de klopvastheid van benzines te verbeteren en dat er geen vermindering van het loodgehalte in het bloed zou zijn sedert het niet meer gebruiken van TEL is ook al niet waar, dat een deel ook zou kunnen verklaard worden door minder lood gebruik in andere artikelen kan er ook toe bijgedragen hebben, maar bepaalde studies tonen toch duidelijk aan dat TEL ook een grote bijdrage leverde aan lood in het bloed van mensen.
Een stukje tekst uit de wikipedia pagina over TEL:
MAAR als je de grafiek over een langere periode bekijkt, dan zag je dat de afname van lood al bezig was sinds eind van 1890. en aangezien brandstof toen pas begon op te komen, klopt er iets niet. toen ze lood in brandstof begonnen gebruiken, was er nog steeds een afname.
in de motor is de verbrandingstemperatuur vlot 800°C en daar wordt het lood 'gebakken'. het is zo zwaar dat het enkele meters na de uitlaat gewoon op de grond viel en niet in de lucht kwam
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichteneen roetfilter vermindert het NOx gehalte niet. Dat is net een gevolg van directe injectie en van het diesel zijn op zich (teveel onverbrande zuurstof in de verbrandingskamer). Daarom ook de egr klep om dat niveau nog wat te laten zakken eer het de uitlaat uitkomt. Ureum, inzoverre het werkt in de praktijk, zou bijna tot een volledig gereduceerde NOx uitstoot moeten leiden.
Dat men er hier vliegtuigen en boten begint bij te sleuren: ja die stoten meer uit qua vervuiling dan zelfs de vuilste auto. Er zijn daar echter 2 bemerkingen bij: 1. vliegtuigen en boten doen dit niet in het centrum van de stad. De vervuiling die ze uitstoten is dus (in theorie althans) minder geconcentreerd in bevolkingscentra. Zaventem maakt daar een slechte uitzondering van. Boten en havenarbeid op zich stoten ook veel uit. Ik heb die evolutie van heel dichtbij kunnen opvolgen omdat ik zelf uit een dokkersgezin kom. Er zijn daar heel wat ingrepen geweest om de uitstoot terug te dringen. De straddlecarriers verbruiken al een heel pak minder dan die van vroeger. Minder verbruik = minder uitstoot, en geloof me die blazen er een pak minder diesel door dan vroeger het geval is. Al de vrachtwagens die daar rondrijden hebben trouwens al een dpf en de nieuwe generatie ook ureum. De boten moeten ook minder gaan verbruiken want de prijs van de ruwe olie is hoog geweest (nu laag omwille van de slechtere economie maar da's een kwestie van tijd). Rederijen doen er dan ook alles aan om de vaarkosten naar beneden te krijgen en dat niet door nog meer filipijnen aan te nemen, wel door het verbruik drastisch naar beneden te krijgen. Ook hier zijn de nieuwe boten uitgerust met motoren die veel minder verbruiken alsook wordt de snelheid naar beneden aangepast. Dat alles resulteert in veel minder verbruik en dus ook lagere uitstoot. Dat wordt wel grotendeels teniet gedaan door het stijgend aantal schepen. Vliegtuigen krijgen zelfs normen opgelegd: binnen een afzienbare tijd moeten zij ook zoveel % minder verbruiken (daarom de interesse in biobrandstof voor de lagere uitstoot en waterstof als brandstof). En vanuit de maatschappijen is de vraag groot voor zuinigere vliegtuigen (verbruik per gevlogen 100 km per passagier) omdat hun winstmarges continu onder vuur liggen ofwel door de kerosineprijs ofwel door de prijzenslag onderling.
Dus zomaar blind stellen dat het niets uitmaakt omdat vliegtugen en boten meer uitstoten is fout. Die hebben al heel wat inspanning geleverd of moeten die nog gaan leveren.
De dpf van de TS dan: eerst en vooral welkom terug bjorn, hoewel ik het gevoel heb dat je na de scheldtirade naar uw richting niet veel zin meer hebt om nog een antwoord te geven. Toen je hier een paar maand geleden je terugkomst meldde na een periode van lange ziekte, was iedereen lyrisch over je volharding terwijl je nu als het vuil van de straat behandeld wordt. Typisch autoforum... jammer...
Op je vraag of de keuring het gaat zien: op dit ogenblik niet omdat hun toestellen niet precies genoeg zijn om tot een bepaald niveau te kunnen meten. De vraag is hoelang dit nog gaat zijn. In frankrijk is men al aan het overschakelen op andere meetapparatuur omdat men daar ook heeft vastgesteld dat er blijkbaar genoeg auto's rondrijden die een dpf delete gedaan hebben. De wetgeving is daar ook aangepast: een voertuig dat tijdens de keuring wordt gepakt met een dpf delete krijgt een permanent verbod op gebruik in het verkeer. Maw die krijgen dus geen kans meer om de verandering ongedaan te maken en zich alsnog geldig te laten keuren.
Het gaat misschien zo'n vaart niet lopen in België, maar die betere meetapparatuur komt er toch. Als je nog wat jaren met de auto gaat rijden bestaat de kans dat je tegen de lamp gaat lopen.
Comment
Comment