Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trivia ! Beantwoordt de vraag en stel de volgende vraag

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• veer of torsiebar is toch hetzelfde? Bij een veer is dat evengoed een torsiebar maar die is opgedraaid tot een spiraal. Als de auto naar beneden geduwd wordt ondervinden zowel de spiraal als de torsiestaaf een torsiekracht. En volgens de wet van actie en reactie en de andere behoudt van toestand, moet die veer of torsiestaaf wel naar zijn oorspronkelijke toestand terugkomen

de torsiekracht is hetzelfde als een koppelkracht die wordt uitgevoerd
    www.peugeotforum.be

Comment

• Vecht het onder elkaar uit.
      Een spiraalveer is eigenlijk een opgekrulde torsieveer. Beide veren dmv 'TORSIE'.
      Ik zal het eens bij Wikipedia plaatsen . (was vroeger een examenvraag)
      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

• Ik heb nooit doorgehad dat een spiraalveer bij samendrukken op torsie werkt en niet buigen. Flappy wel dus ...
        30 jaar Mr Yuge!

Comment

• hoe noemt men bij dragsterwedstrijden de wagens die net onder de 'top fuell' klasse racen
          www.peugeotforum.be

Comment

• Funny Car

Mijn vraag

Als je maximaal will accelereren, op welk toerental schakel je dan bij de volgende auto?

Vermogen: 245 pk bij 3500-4200 t/min
            Koppel: 500 Nm van 1700-2500 t/min

Comment

• moeilijke vraag als je de versnellingsbakverhoudingen niet kent

normaal gezien moet je schakelen zodat je volgende versnelling niet onder het maximaal koppelmoment valt

koppel is immers hoe zwaar je iets over een meter kan verplaatsen, de pk's zeggen hoe snel je dat kan.

in bijgeleverd voorbeeld zou ik schakelen rond de 4000 rpm. Als je vroeger schakelt riskeer je immers terug te vallen onder het maximaal koppel moment. Maar da's theorie als je niet weet hoeveel je toerental terugvalt bij het opschakelen. Hoe groter de motor en hoe krachtiger die is hoe meer men het toerental kan laten terugvallen bij het opschakelen. Hoe kleiner het vermogen hoe kleiner ook de terugval gaat zijn om net de vaart erin te houden.
              www.peugeotforum.be

Comment

• Ik snap de uitleg niet. Ik zou gewoon denken dat maximum vermogen is wat elk moment telt. Dat is hoe snel ge kinetische energie kunt toevoegen. Ge moet aan of net boven 4200 schakelen.

Ik wil eigenlijk wel eens een 'schakelcurve' zien die demonstreert hoe het vermogen verspringt bij het optrekken met schakelen, en hoe een smalle piek in koppel lastig is.
                30 jaar Mr Yuge!

Comment

• Is volgens mij inderdaad niet te beantwoorden zonder de volledige vermogenscurve en de verhoudingen van de versnellingen te kennen.

Maar het moment van opschakelen is theoretisch dat moment dat men minder vermogen heeft in de lagere versnelling dan dat men zou hebben in de hogere versnelling (dus op de vermogenskromme dat moment zoeken dat men in de hogere toeren (lagere versnelling) minder vermogen heeft dan in de lagere toeren (hogere versnelling)).
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Maar anderzijds is de vraag wel voldoende om een nuttig inzicht over te brengen: ook al is het niet exact, ge moet meer werken rond de vermogenspiek dan rond de koppelpiek.
                    30 jaar Mr Yuge!

Comment

• dan nog blijf ik bij die 4000 rpm als referentie. Tegen dat ge goed en wel zijt overgeschakeld zit ge al tegen die 4200 rpm (en dus maximum vermogen). Als ge schakelt bij de 4200 gaat ge er zowieso over en verliest ge dus optrekvermogen omdat op dat moment uw cilindervulling als een pudding in elkaar zakt.
                      www.peugeotforum.be

Comment

• Inderdaad je moet werken rond de vermogenspiek, want het is het vermogen dat de acceleratie zal bepalen niet het koppel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          dan nog blijf ik bij die 4000 rpm als referentie. Tegen dat ge goed en wel zijt overgeschakeld zit ge al tegen die 4200 rpm (en dus maximum vermogen). Als ge schakelt bij de 4200 gaat ge er zowieso over en verliest ge dus optrekvermogen omdat op dat moment uw cilindervulling als een pudding in elkaar zakt.
                          Niet noodzakelijk hé, daarom dat je de vermogenskromme erbij zou moeten hebben, neem dat die wagen bij 5000rpm nog 200 pk zou hebben en bij 3000 rpm maar 180 pk is het beter om verder door te trekken en pas later op te schakelen (fictief voorbeeld hé flappy alleen maar om aan te tonen dat het quasi onmogelijk is met de gegeven gegevens een absoluut antwoord te geven).

Comment

• als het maximaal vermogen wordt gegeven op 4200 rpm zoals in het voorbeeld, zit ge al niet meer met ideale cilindervulling en dus veel koppelverlies. Het is dan enkel nog door het hoge toerental dat ge nog hogere pk's blijft aanmaken. Maar dan komt ge op een punt waar het stijl bergaf gaat. Cilindervulling is zo slecht, kleppen gaan zweven, enzovoort... en dat gaat echt wel heel snel na het bereiken van het maximum van pk's. Maximum toerental wil ook vaak zeggen dat de lagerschalen van de krukas schade kunnen gaan oplopen als je nog verder gaat doortrekken in het toerental, kleppen die de zuiger gaan raken (omdat ze gaan zweven).
                            Dus: ik blijf bij mijn 4000 rpm.
                            lijken me trouwens de waardes te zijn van ofwel een diesel ofwel een oudere amerikaanse V8
                            www.peugeotforum.be

Comment

• Flappy heeft zowiezo het gebied goed maar ik vind het wel overtuigend die 4000 en de gebruikerservaring bevestigt het vast. Alleen het argument 'Tegen dat ge goed en wel zijt overgeschakeld' vind ik niet goed. Op het moment dat ge ontkoppelt telt het vermogen niet meer, dus dat is in't begin van't schakelen, niet het einde. Dan hebt ge de timing van gas lossen en ontkoppelen. Normaal lost ge gas net voor ontkoppelen omdat de toeren anders nodeloos doorschieten en het terug aankoppelen dan toch trager gaat. Of iets forceert.Dus iets lagere toeren
                              30 jaar Mr Yuge!

Comment

• Waarschijnlijk heb je gelijk bij de meeste motoren zul je na het maximum vermogen inderdaad een knik naar beneden toe krijgen maar niet bij alle motoren

Deze twee voorbeelden blijven bijvoorbeeld heel lang hun maximum vermogen leveren en moet je dus zeker niet net voor hun maximum vermogen opschakelen... alleen maar om aan te tonen dat het zeer moeilijk is om tot een sluitend antwoord te komen.
                                Bijgevoegde Bestanden
                                Last edited by 96gr; 30/04/2015, 11:50.

Comment

• als ge alle handelingen in acht neemt (en dus gas lossen erbij) moet ge mentaal iets lager mikken om in de realiteit net op tijd zijn. Daarom die mentaal 4000 rpm nemen om eigenlijk bij 4200 rpm effectief te schakelen. 200 rpm is echt niets als uw motor volle bak toeren aan het maken is.

en ja, die grafieken geven het goed weer. Voor de Z4 is het ideale schakelmoment om bij volle gas zo snel mogelijk op te trekken 6500rpm en niet 6000 rpm. Maar het geval hier doet me vermoeden dat bmw het vermogen electronisch heeft afgevlakt en de motor dus best nog wel wat meer pk's had kunnen leveren gedurende een korte periode (190 tot 195pk)
                                  www.peugeotforum.be

Comment

• Ja waarschijnlijk zijn die motoren elektronisch begrensd, zoals zovelen tegenwoordig, maar goed we zijn er hier blijkbaar toch allemaal van overtuigd dat voor de snelste acceleratie je best schakelt rond het maximum vermogen en niet moet kijken naar het maximum koppel... ik wil jou de eer van het juiste antwoord zeker niet ontnemen hoor Flappy.

Comment

• oh, ge ontneemt me niets

het was een groepsantwoord deze keer
                                      www.peugeotforum.be

Comment

• Okee, maar daarmee zijn we nog niet geherlanceerd Zal ik maar iets uit mijn mouw schudden dan? Noem een auto met een gewichtsverdeling van minimum 64% voor (en 36 % achter) en een van maximum 37 voor . Degene die het antwoord vervolledigt mag de volgende vraag stellen.
                                        30 jaar Mr Yuge!

Comment

• peugeot 205
                                          peugeot 106
                                          fiat 500?
                                          www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                          X