er was een peugeot model dat nog wat vroeger was en op hetzelfde platform stond als de XM
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Trivia ! Beantwoordt de vraag en stel de volgende vraag
Collapse
X
-
-
you got it!!
de eerste jaren van het model waren door allerhande electronicaproblemen niet echt fantastisch te noemen en hebben de eerste eigenaars alsook garages heel wat hoofdbrekers bezorgd
eigenlijk is alles pas goed opgelost geraakt met de fase II. Samen met de Volvo 850 had die ook nog een primeur om te delen: de eerste auto met zijdelingse airbag (in casu een torso airbag, de gordijn airbag is van latere oorsprong)
Comment
-
maar toegeven, veel was er niet over te vinden en vereiste het dus wel enige doorzetting
Comment
-
Ik wilde er eentje doen over een oud kwartet maar dat moet ik dan opzoeken.
Eentje over bandenspanning dan. Als ge aanneemt dat , om een referentie te stellen
- een band 0.1 bar per maand aan druk verliest(gemiddeld, het varieert sterk)
- de druk een kleine 0.1 bar toeneemt per 10 graden
- bij lange ritten de banden ongeveer 30 graden warmer zijn dan de snelweg
- in het verre zuiden de wegtemperatuur kan oplopen tot 80 graden
- hogesnelheidsbanden meer tegen de warmte bestand zijn dan die met lagesnelheidsratings.
Bedenk een zo normaal mogelijk(lees didactisch) scenario dat de kans op een klapband groot maakt. En de vraag kan iemand gemakkelijk op het verkeerde been zetten. Het juiste antwoord is er een waarover consensus kan gevonden worden.
Comment
-
ik zou dan zeggen: men gaat op vakantie, koffer volgeladen, kinderen of andere personen op de achterbank en men vergeet de bandenspanning na te kijken. Als die al lager stond dan voorgeschreven (lees lager dan 1.5) dan is de kans op een oververhitte band groot.
Comment
-
Lagesnelheidsrating banden koud op 2.5 bar zetten voor vertrek naar het zuiden van Frankrijk. Cruisecontrol op 130. Zeer warme baan waardoor de band makkelijk 55-60 graden wordt. De band zal dan gemakkelijk 3 bar aan druk hebben. Dan is er niet veel extra nodig voor een klapband.
Ik heb er echt geen idee van :p
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AocAoc Bekijk BerichtenLagesnelheidsrating banden koud op 2.5 bar zetten voor vertrek naar het zuiden van Frankrijk. Cruisecontrol op 130. Zeer warme baan waardoor de band makkelijk 55-60 graden wordt. De band zal dan gemakkelijk 3 bar aan druk hebben. Dan is er niet veel extra nodig voor een klapband.
Ik heb er echt geen idee van :pHet grootste gevaar komt van onderdruk, niet overdruk. Bij onderdruk in combinatie met hoge temperatuur werken de banden teveel en raken ze beschadigd. Maar de hoge temperatuur verhoogt de druk ook weer wat vervormingen dan weer tegengaat. De drukstijging in de band compenseert dus het gevaar, het verergert het niet.
Dus moet ge een voorbeeld hebben waarbij de banden heel warm zijn maar toch een stuk onder de referentiedruk.
Comment
-
Flappy's voorbeeld is (uiteraard) goed, maar ik betwijfel nog aan de term 'oververhitting'. Hoe warmer de band hoe minder bestand tegen vervorming, net zoals hij veel sneller slijt. Een band die op 1.5 staat koud gaat naar 1.8 of zo op de baan, is niet zo heel veel opgewarmd maar ge hebt een verzwakte band die te hard moet werken. Mee eens?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenyou got it!!
de eerste jaren van het model waren door allerhande electronicaproblemen niet echt fantastisch te noemen en hebben de eerste eigenaars alsook garages heel wat hoofdbrekers bezorgd
eigenlijk is alles pas goed opgelost geraakt met de fase II. Samen met de Volvo 850 had die ook nog een primeur om te delen: de eerste auto met zijdelingse airbag (in casu een torso airbag, de gordijn airbag is van latere oorsprong)
De BMW 850i is in 1989 uitgekomen met het échte CAN systeem in de wagen.
Comment
-
EEn klapband komt meestal door te lage bandendruk(afgaan) of oudheid. Door te lage druk vervormt de wang teveel en geeft extra warmte en vermoeidheid.
Last geeft geeft ook meer doorbuiging van de wang,daarom drukverhoging.
Lopende warme asfalt in F doet alleen maar schuiven.Vroeger > '7O reden we met de Kever naar de Costa's.Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenom in dezelfde trend te blijven van de vorige vraag
wat was de eerste auto met de voorloper van het huidige CAN-Bus systeem?
Banden, Bij platte band wordt de lucht extra veel meer samengedrukt dan een volle band. Dit geeft ook extra warmteontwikkeling. Neem er extra rolweerstand bij en hitte.
Aller Paarse Capri,hak eens wat knopen door.Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
-
De vermoeidheid laat zich voelen. Normaal was't aan Flappy want hij had het beste scenario maar ik denk dat hij efkens pauze wil.
Ik geef het aan wielscheel.
De thermografische fotos in dit artikel, zie figuur 7 voor twee types banden in dit artikel
laten zien dat de temperatuur over de band wangen en schouders van de band heel warm kunnen worden als er onderdruk is.
Dus bij een zwaargeladen auto met 1 halfslappe band zal de slappe band lokaal opwarmen. De spanning zal wel stijgen maar niet genoeg opdat de band bol gaat staan. Totdat er op de warmste plaatsen strukturele schade komt , eventueel geholpen door een botske hier of daar.
Comment
-
Trivia ! Beantwoordt de vraag en stel de volgende vraag
Kickstarter?Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
Comment