Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• grootvaders 73 en 76 gestorven, grootmoeders 88 (gestorven niet lang geleden) en 103 still going strong

Comment

• Deze thread lijkt me nog de beste plek om dit nieuwtje te posten: http://www.demorgen.be/binnenland/om...ooit-a2353952/

Als je dan weet dat we ook dit jaar er niet in slagen om ons in Vlaanderen vijf jaar geleden gelanceerde milieuplan te realiseren, een plan dat niet meer is dan het minimum opgelegd door Europa, en dat daar boetebedragen tegenover hangen (die we al vijf jaar geleden hadden moeten betalen, maar we hebben geluk gehad), enkel omdat onze politici te beroerd zijn om een oplossing te zoeken, tja... wat moet een mens daarmee. En wat moet een mens met de ongekroonde koning van Vlaanderen die over NY gaat lopen zeuren dat het een stedenbouwkundig rommeltje is, terwijl ze de stad zijn waarbij openbaar vervoer gi-gan-tisch veel wordt gebruikt, in tegenstelling tot een Vlaamse stad aan de monding van de Schelde waar we met de meeste / langste files autofiles van Europa zitten. Conservatieve pipo's om acute problemen op te lossen, het is geen vanzelfsprekende match. Dat wordt dus weer een uur in de bedrijfsauto, en dan een uur terug, puur omdat De Wever & Co onze loonfiscaliteit niet willen veranderen.

Comment

• Begint mij ook serieus tegen te steken. Bedrijfswagens en onze ruimtelijke ordening zijn de twee grootste oorzaken van alle files maar zijn twee topics waar de regering precies het nut niet van inziet iets aan te veranderen. Dan zwijg ik nog van alle bedrijfswagens die zoizo diesels zijn, maakt niet uit of de werknemer 50km of 2km ver woont.
        Ik ben al blij dat de kilomterheffing voor vrachtwagens er eindelijk doorkomt alhoewel de impact hiermee klein zal zijn op het fileleed.
        Last edited by SteakFriet; 10/06/2015, 09:34.

Comment

• Alsof de mensen die geen bedrijfswagen krijgen dan niet meer met de auto gaan werken ? Veel mensen zijn waarschijnlijk altijd eerst met de eigen auto gaan werken en komen nu met een bedrijfswagen naar het werk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kvs Bekijk Berichten
            Alsof de mensen die geen bedrijfswagen krijgen dan niet meer met de auto gaan werken ? Veel mensen zijn waarschijnlijk altijd eerst met de eigen auto gaan werken en komen nu met een bedrijfswagen naar het werk.
            Ik ben er zeker van dat mijn broer niet met zijn eigen auto naar het werk zou gaan maar de trein zou nemen
            That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
            28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
            28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

• een tankkaart doet wel wat met een mens, willen of niet...en de bedrijfswagens is een deel loon dat minder is belast, dus die centen kunnen ze zogezegd niet in het openbaar vervoer steken

Comment

• Ik vind het altijd jammer dat er nooit een onderscheid wordt gemaakt tussen firmawagens voor woon-werk-privé en firmawagens voor woon-werk-privé-job. Ik behoor tot die 2de groep die wel degelijk zijn jobactiviteit met de auto uitvoert. Anders zou ik met 60000km/jaar wel heel ver van mijn werk wonen. En ik zit vaak op onverharde werven en in de bossen voor mijn werk. Vroeger had ik zelfs SUV's daarvoor, maar Di Rupo heeft dat niet interessant gemaakt en dus moet ik nu met de gewone wagen aan een weg parkeren en soms een km door de bossen wandelen om aan het desbetreffende gebouwtje te geraken. En ik MOET dan nog eens harder belast worden omdat ik met die wagen MOET werken?

Dus petitie tegen firmawagens? Dus afschaffen die handel? Hoe moet ik dan nog gaan werken? Eigen wagen kopen? Mijn auto's zijn op 4 jaar erdoor en dat kan ik zelf niet bekostigen. Dus moeten we maar gaan doppen, want andere jobs zijn er niet in overvloed.

Denk dat die anti-firmawagen-jongens eens hun gezond verstand moeten gebruiken. Firmawagens zijn niet de oorzaak van het fileprobleem. Denkt ge dat die mensen die nu met de wagen gaan werken, anders met de bus of de trein gaan werken? Forget it! Daarvoor hebben wij zowat het slechtste openbare vervoer in Europa.
                Mijn vriendin, toen ze in brussel werkte, kon kiezen tussen een gratis abo voor de trein of een bedrijfswagen + parkeerplaats. Na jaren de trein genomen te hebben, heeft ze uiteindelijk voor de auto gekozen. Desondanks ze dagelijks in de file stond, was ze nog altijd sneller op haar werk en sneller thuis. Met de trein was het altijd wel iets: vertragingen, afgeschafte treinen, elke dag in een propvolle trein recht staat en soms zelfs zo vol dat de trein zelfs zijn deuren niet open deed en gewoon terug vertrok zonder iemand op te laden. Daar staat ge dan putteke winter op een perron zonder beschutting een half uur tot een uur te wachten op de volgende trein. En natuurlijk de tijd die ge daarna weer moet bijwerken om aan uw uren te geraken.

Dus het fileprobleem kunt ge enkel oplossen door de infrastructuur aan te pakken en het openbaar vervoer perfect te maken. Dat tweede krijgt ge niet met de vakbonden. Het eerste kost te veel geld en is geen oren naar. Jaren terug een studie gedaan of een 3de rijvak op de E313 soulaas zou brengen. Studies wezen uit van niet, maar dat de op- en afritten moesten aangepakt worden. Is deels gebeurt, en nog altijd file. Met een 3de rijvak trekt ge de trechter open waardoor de file korter wordt en vele mensen moeten ook voor de stad er reeds af. Dus snellere doorstroming.

Ook de ontwerpers van de ring rond Antwerpen en Brussel hadden ze destijds moeten ophangen. Wie heeft er nu het geniale idee om een ring rond een stad niet volledig te maken??? Dat is de grote ellende van deze 2 steden. Hoe dan ook, moet ge altijd dezelfde richting uit. Had die destijds rond gemaakt.

Comment

• Mijn traject:

27 km: met de auto tussen de 25 en 45 minuten op de meeste dagen. Kan wel eens een uurtje zijn als ik te laat uit mijn bed rol, of te vroeg thuis wil zijn.

Met de trein/bus: geen enkele mogelijkheid die onder de 1h15 gaat, en dan moet ik waarschijnlijk 2 keer over stappen...

Need I say more?

Comment

• Zolang nagenoeg alle bedrijven/overheidsdiensten een zetel hebben in BXL/ANTW, bolt half het land elke dag op en af deze 2 steden. Indien niet met een firmawagen, dan wel met een eigen wagen. En die eigen wagen zal moeten aangeschaft worden met een equivalent brutoloon dat voorheen werd gebruikt voor een bedrijfswagen. Een brutoloon dat netto slechts een fractie hiervan zal zijn, waarmee oudere en meer vervuilende wagens in de files geduwd zullen worden.
                    Het probleem van dergelijke artikels is dat ze geen oplossingen bieden, maar het afgunstige vlaanderen nog wat meer op stang jagen.
                    Mobiliteitsaanpassingen vereisen eerst en vooral een mentaliteitsaanpassing en daar is dit land niet klaar voor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                      Deze thread lijkt me nog de beste plek om dit nieuwtje te posten: http://www.demorgen.be/binnenland/om...ooit-a2353952/

Als je dan weet dat we ook dit jaar er niet in slagen om ons in Vlaanderen vijf jaar geleden gelanceerde milieuplan te realiseren, een plan dat niet meer is dan het minimum opgelegd door Europa, en dat daar boetebedragen tegenover hangen (die we al vijf jaar geleden hadden moeten betalen, maar we hebben geluk gehad), enkel omdat onze politici te beroerd zijn om een oplossing te zoeken, tja... wat moet een mens daarmee. En wat moet een mens met de ongekroonde koning van Vlaanderen die over NY gaat lopen zeuren dat het een stedenbouwkundig rommeltje is, terwijl ze de stad zijn waarbij openbaar vervoer gi-gan-tisch veel wordt gebruikt, in tegenstelling tot een Vlaamse stad aan de monding van de Schelde waar we met de meeste / langste files autofiles van Europa zitten. Conservatieve pipo's om acute problemen op te lossen, het is geen vanzelfsprekende match. Dat wordt dus weer een uur in de bedrijfsauto, en dan een uur terug, puur omdat De Wever & Co onze loonfiscaliteit niet willen veranderen.
                      Die mens heeft het weer gedaan....😧😳

Sent from somewhere, using Tapatalk.
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Mijn bedrijfswagen is ingeleverd een jaar geleden en sindsdien dagelijks even veel kilometers woon/werk met een kar die 200g co2 uitstoot. Iedereen blij toch?

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Mensen die graag HLN bullsh*t lezen : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...react#reaction

enjoy the comments

Comment

• De beste stuurlui staan altijd aan wal
                            That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                            28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                            28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                              Ik vind het altijd jammer dat er nooit een onderscheid wordt gemaakt tussen firmawagens voor woon-werk-privé en firmawagens voor woon-werk-privé-job. Ik behoor tot die 2de groep die wel degelijk zijn jobactiviteit met de auto uitvoert. Anders zou ik met 60000km/jaar wel heel ver van mijn werk wonen. En ik zit vaak op onverharde werven en in de bossen voor mijn werk. Vroeger had ik zelfs SUV's daarvoor, maar Di Rupo heeft dat niet interessant gemaakt en dus moet ik nu met de gewone wagen aan een weg parkeren en soms een km door de bossen wandelen om aan het desbetreffende gebouwtje te geraken. En ik MOET dan nog eens harder belast worden omdat ik met die wagen MOET werken?

Dus petitie tegen firmawagens? Dus afschaffen die handel? Hoe moet ik dan nog gaan werken? Eigen wagen kopen? Mijn auto's zijn op 4 jaar erdoor en dat kan ik zelf niet bekostigen. Dus moeten we maar gaan doppen, want andere jobs zijn er niet in overvloed.

Denk dat die anti-firmawagen-jongens eens hun gezond verstand moeten gebruiken. Firmawagens zijn niet de oorzaak van het fileprobleem. Denkt ge dat die mensen die nu met de wagen gaan werken, anders met de bus of de trein gaan werken? Forget it! Daarvoor hebben wij zowat het slechtste openbare vervoer in Europa.
                              Mijn vriendin, toen ze in brussel werkte, kon kiezen tussen een gratis abo voor de trein of een bedrijfswagen + parkeerplaats. Na jaren de trein genomen te hebben, heeft ze uiteindelijk voor de auto gekozen. Desondanks ze dagelijks in de file stond, was ze nog altijd sneller op haar werk en sneller thuis. Met de trein was het altijd wel iets: vertragingen, afgeschafte treinen, elke dag in een propvolle trein recht staat en soms zelfs zo vol dat de trein zelfs zijn deuren niet open deed en gewoon terug vertrok zonder iemand op te laden. Daar staat ge dan putteke winter op een perron zonder beschutting een half uur tot een uur te wachten op de volgende trein. En natuurlijk de tijd die ge daarna weer moet bijwerken om aan uw uren te geraken.

Dus het fileprobleem kunt ge enkel oplossen door de infrastructuur aan te pakken en het openbaar vervoer perfect te maken. Dat tweede krijgt ge niet met de vakbonden. Het eerste kost te veel geld en is geen oren naar. Jaren terug een studie gedaan of een 3de rijvak op de E313 soulaas zou brengen. Studies wezen uit van niet, maar dat de op- en afritten moesten aangepakt worden. Is deels gebeurt, en nog altijd file. Met een 3de rijvak trekt ge de trechter open waardoor de file korter wordt en vele mensen moeten ook voor de stad er reeds af. Dus snellere doorstroming.

Ook de ontwerpers van de ring rond Antwerpen en Brussel hadden ze destijds moeten ophangen. Wie heeft er nu het geniale idee om een ring rond een stad niet volledig te maken??? Dat is de grote ellende van deze 2 steden. Hoe dan ook, moet ge altijd dezelfde richting uit. Had die destijds rond gemaakt.

Er wordt nooit verder gelezen en altijd gemakkelijk vanalles geroepen. Als je zelf even verder had gekeken bij de oorspronkelijke link :

"Graag willen we je hierbij bedanken voor het ondertekenen van onze petitie "Stop verloning met wagens en diesel". Hierdoor heb je mee een zinvol debat over salariswagens opgestart.

Er is zeker voldoende aandacht voor het feit dat er wagens zijn die werkelijk voor de job gebruikt worden. Het zijn de "salariswagens" die het probleem zijn.

Daarnaast aan al degenen die roepen "als het afgeschaft wordt rijdt iedereen in een vervuilendere auto rond." Dat wordt reeds gemakkelijk gedeeltelijk gecompenseerd door het minderverbruik van het niet krijgen van een tankkaart. Door het meergebruik van openbaar vervoer en de fiets. En hopelijk ook door een efficiëntere, eerlijkere verkeersbelasting.

Tot slot : Dit had ik vorig jaar even uitgerekend toen er ook een zware discussie omtrent was. Kost bedrijfswagens werd geschat op 4 Miljard. Indien dit rechtstreeks als lastenverlaging gelijkmatig verdeeld (om het even gemakkelijk te houden) zou worden onder alle werkende belgen (ongeveer 4.5 miljoen volgens deze cijfers : http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...werk/absoluut/) zou dit 890 euro zijn per werkende Belg.

Ik zou graag 890 euro krijgen. Per jaar.

Dit is puur de kost aan de overheid voor bedrijfswagens. En iedereen die er geen heeft betaalt hier aan mee.

Comment

• Feitelijk een verkeerd gekozen woord, bedrijfswagen. Een bedrijfswagen in de letterlijke betekenis van het woord moet dienen om beroepshalve je te verplaatsen. Het is ook hieruit dat de toezegging aan werknemers is ontstaan, van: Jef/Jos of Marina, neem hem vanavond maar mee naar huis zodat je morgen op tijd bij/op de klant/werf kan zijn.
                                Zo is de afgunst ontstaan...

Sent from somewhere, using Tapatalk.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Vlaanderen is een afgunst-maatschappij. Voor welk 'voordeel' dan ook, de vlaming kan het niet laten van dit te gebruiken als onderwerp van zijn afgunst-psychose.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                    Ik vind het altijd jammer dat er nooit een onderscheid wordt gemaakt tussen firmawagens voor woon-werk-privé en firmawagens voor woon-werk-privé-job. Ik behoor tot die 2de groep die wel degelijk zijn jobactiviteit met de auto uitvoert. Anders zou ik met 60000km/jaar wel heel ver van mijn werk wonen. En ik zit vaak op onverharde werven en in de bossen voor mijn werk. Vroeger had ik zelfs SUV's daarvoor, maar Di Rupo heeft dat niet interessant gemaakt en dus moet ik nu met de gewone wagen aan een weg parkeren en soms een km door de bossen wandelen om aan het desbetreffende gebouwtje te geraken. En ik MOET dan nog eens harder belast worden omdat ik met die wagen MOET werken?
                                    Is een pick-up geen oplossing?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                      Dit is puur de kost aan de overheid voor bedrijfswagens. En iedereen die er geen heeft betaalt hier aan mee.
                                      Die berekeningen wil ik dan graag wel eens zien, want in alle berekeningen die ik tot nu toe heb gezien, wordt er maar met een fractie rekening gehouden.

Mensen die een firmawagen laten liggen voor de trein of de fiets, dan mist de overheid ook:
                                      - Aankoop van wagens waar allerlei inkomsten uit komen: belastingen op de meerwaardes, belastingen op de winst van het bedrijf, belastingen van het personeel
                                      - Onderhoud van wagens: winst op onderhoud, belastingen van die werknemers
                                      - Accijnzen op brandstoffen
                                      - Al die extra jobs waarop loonkosten zitten en die mensen die belastingen betalen
                                      - Verzekeringsmaatschappijen die winst genereren en daarop belastingen betalen
                                      - Leasingmaatschappijen die winst genereren
                                      - ....

Dat zijn nu al een aantal punten die ik nooit in die berekeningen terug vindt.
                                      Een ander artikel dat ik laats las met titel: 'Afschaffing firmawagens pakt het fileprobleem een beetje aan, maar is zeker negatief voor de arbeidsmarkt'. Bepaalde bedrijven krijgen enkel nog de juiste personen in dienst genomen mits firmawagen. Anders vinden ze niemand meer en dan kunnen ze beter naar het buitenland vertrekken en mogen wij weer opdraaien voor die werklozen.

En Leasingmaatschappijen kunt ge dan ook meteen afschaffen. Weer een paar 1000 mensen de straat op waar dan iedereen mag aan betalen om die mensen aan de vreet te houden. Denk dat ge die €890/jaar al gerust moogt halveren al dan niet laten vervallen. Men moet met ALLES rekening houden.

Het verhogen van die belastingen door Di Rupo ging €200 miljoen extra opbrengen. Maar achteraf is er maar stillekes over gezwegen wat het uiteindelijk wel heeft opgebracht. Want dat ligt vermoedelijk zelfs al onder de €100 miljoen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door anakin Bekijk Berichten
                                        Vlaanderen is een afgunst-maatschappij. Voor welk 'voordeel' dan ook, de vlaming kan het niet laten van dit te gebruiken als onderwerp van zijn afgunst-psychose.

Inderdaad. Ik heb soms het gevoel dat ik mij bij de mensen moet excuseren omdat ik een paar jaar langer naar school ben geweest en een firmawagen nodig heb voor mijn werk.

Maar over de discussie van de type firmawagens, vind ik het woord 'salariswagen' wel ideaal. Had het nog nooit gehoord.
                                        Ik zelf heb de wagen nodig voor mijn werk en vroeger was er een aparte regel voor, maar die heeft Di Rupo afgeschaft. Zelf ben ik er beter van geworden, maar ook puur omdat ik eerst met een 185gr wagen reed en ze dit bij de firma bijpasten met de afspraak dat ik daarna een wagen nam met minder CO2. Zit nu met een 117gr wagen. Dus die wagen is goedkoper als voorheen en hetgeen ze destijds bijpasten, is behouden gebleven. Met de nieuwe wagen gaat mij dat €23/maand meer kosten en daar heb ik zelf geen probleem mee.

Mijn vriendin bijvoorbeeld, die heeft een salariswagen. Woont op 12km van het werk, maar stoort ook niemand omdat ze geen files doet. Ze doet ook maar amper 10000km/jaar. En ze twijfelt ook telkens of ze nu die wagen zal houden of zelf iets zou kopen. Financieel zou dat voor haar niet zoveel verschil maken, daar zij een firmawagen krijgt volgens een cafetariaplan. Buiten die VAA, dient zij zelf ook een stukje loon af te staan daarvoor en haar 13de maand is ze daardoor ook kwijt. Dus een goedkope firmawagen heeft ze niet. Als ze zelf een wagen koopt, gaat haar nettoloon aanzienlijk omhoog wat dit compenseert. De enige echte voordelen die ze heeft is dat wanneer de garantie voorbij is, de kosten voor de firma zijn. En als ze hem pere totale rijdt, dan krijgt ze direct een nieuwe. Dat ligt met een eigen wagen wat anders. Maar nu moet ze weer kiezen en ze twijfelt weer heel hard. Heb haar voorgesteld om een occasie Porsche 997 te kopen waarvan ik dan de helft betaal zodat ik er in het weekend mee kan rijden en zij door de week mee kan gaan werken. Maar dat ziet ze niet zitten . Denk zelfs eerder als de kleine groot genoeg is om zelf en alleen naar school te gaan, dat ze een zware scooter en lichte moto zou kopen om te gaan werken. Maar nu gaat dat niet omdat ze dagelijks de kleine gaat brengen en halen van school.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door anakin Bekijk Berichten
                                          Vlaanderen is een afgunst-maatschappij. Voor welk 'voordeel' dan ook, de vlaming kan het niet laten van dit te gebruiken als onderwerp van zijn afgunst-psychose.
                                          Zeg niet meer...

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                          Ik zou graag 890 euro krijgen. Per jaar.
                                          Ik zou graag hebben dat iedereen even slim, knap, succesvol, gezond en gelukkig was.

Comment

Working...
                                          X