Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
    Is er nu eigenlijk al een berekeningsmethode gekend??

Want wat ik tot nog toe gelezen heb zijn van die losse voorbeeldjes uit de pers die nergens op slaan en vooral heel veel speculatie van 'ja het zou wel eens zo kunnen zijn maar miscchien ook niet'...

Terechte opmerking. Met hetgeen we weten (0,3% verhoging op de fiscale pk per gram boven de 122gr co) zijn we stilaan uitgespeculeerd....
    Vraag is of we een van de dagen nog meer gaan weten of we moeten wachten tot 1/1/16???

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk Berichten
      Het voorbeeld dat hier al ergens staat vanuit de pers lijkt dat ook te bevestigen:

De precieze berekening hangt af van het specifieke model. Zo stijgt voor een Volvo V40 met Euro 5-dieselmotor de BIV van 371 euro naar 479 euro. De verkeersbelasting stijgt van 243 euro naar 256 euro. Voor een V40 met Euro 5-benzinemotor stijgt de BIV van 146 euro naar 164 euro, terwijl de verkeersbelasting daalt van 243 euro naar 208 euro.

De 243 euro is de taks nu voor 9 fiscale pk voor een 1600-1700cc zonder opdeciemen. Het is niet zo dat die in een nieuwe fiscale pk schaal terecht komen.

Even narekenen voor de jaarlijkse verkeersbelasting:
      Voor de diesel is dat een verhoging van 5.4% (18 x 0.3%) wat zou neerkomen op een CO2 van 140 (122 + 1.
      Voor de benzine een verlaging met -14.4% (-48 x 0.3%) zou dat een CO2 van 74 zijn (122 - 4.

Iets lijkt me er niet te kloppen met dat voorbeeld :-d
      Het is een goed idee om van het enige bekende voorbeeld te vertrekken, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! :-)
      Ik ben geen Volvo rijder, dus corrigeer me als ik fout ben:
      De diesel Volvo wordt duurder in wegentaks, terwijl de euro 5 motor onder de 122 gr grens blijft en dus een bonus zou moeten krijgen? (van 88-104 gram vind ik terug op autoscout?)
      De benzine wordt goedkoper in wegentaks, nochtans vind ik alleen maar CO2 waarden terug die boven de 122 gr grens zitten. (van 124-187 gram)
      Dit is echt bizar, mijn enige conclusie is dat er helemaal niets klopt van alles wat we tot nu toe verondersteld hebben ivm die 122 gram?

Comment

• Dus niet panikeren en wachten op de tool...
        Ik heb het gemakkelijk zeggen, ik word niet betrokken in die zin dat ik mijn materiaal lang behoud, wat als gevolg heeft dat zijn waarde na het (hoog) aantal jaren toch tot 0,0 daalt. Mijn laatste wagen (in perfecte staat na 14 jaren) heb ik gewoon aan een familielid gewoon afgestaan. Mijn Saab en mijn Spitfire zullen hoogstwaarschijnlijk verschijnen in mijn successieaangifte, de ene is nog goed voor 15 jaar en de andere heeft de grens van 40 jaar bereikt. Aan mij gaan ze niet veel supplement kunnen aanrekenen aan BIV of rijtaks ;-))
        Last edited by guyugy; 19/10/2015, 12:54.

Comment

• We kunnen in ieder geval wel al opmaken dat de fiscale pk hetzelfde blijft en dat er enkel een procentuele toe -of afslag van de huidige wegentaks zal zijn in het nieuwe systeem.

Comment

• Worden gewone hybrides (Lexus bvb) ook gelijkgesteld met plug-in hybrides (Audi A3 e-tron/Volvo V60 plug-in bvb)?

Sent from somewhere, using Tapatalk.
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Ze zullen gewoon naar een normverbruik kijken zeker en niet naar't logo? Anders lach ik me ziek met de mijne

Comment

• Fcapri, bedankt voor uw antwoord, het is echter nog maar de vraag wanneer de 30 jaar regel voor oldtimer in voege zal gaan.

Zal dit begin 2016 zijn, of einde dat jaar, of 2017, we hebben er het raden naar?!

De mijne is er nog maar net 24 jaar,,van verleden week, en ik,was van plan de wagen uit te schrijven einde deze maand, tot ergens begin april volgend jaar.
                Met de nieuwe regeling ivm verkeersbelasting kan het wel eens voordeliger zijn de auto gewoon ingeschreven te laten.

Ik vraag me af wanneer er duidelijkheid gaat worden gegeven, zowel of de nieuwe regeling als over het oldtimergebeuren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                  Worden gewone hybrides (Lexus bvb) ook gelijkgesteld met plug-in hybrides (Audi A3 e-tron/Volvo V60 plug-in bv.
                  Er wordt wel van plug-in hybrides gesproken, hé. Zelfs deze zijn geen echt voorbeeld van zuinigheid als ze hun stekker een tijdje moeten missen. De plug-in Mitsu van mijn zoon slikt 9 liter als de batterijen leeg zijn. Niet om naar huis te schrijven, maar vrij begrijpelijk als zo'n klein motortje de 2 ton van de wagen met zijn batterijen moet sleuren... Een beetje te vergelijken als je leeg loopt met je electrische fiets van 28 kilos ) ;-))
                  Een Lexus die ondanks hybride zijn nog 150gr uitstoot, dat is toch maar een zeer klein deel van een opossing, of niet ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
                    Fcapri, bedankt voor uw antwoord, het is echter nog maar de vraag wanneer de 30 jaar regel voor oldtimer in voege zal gaan.

Zal dit begin 2016 zijn, of einde dat jaar, of 2017, we hebben er het raden naar?!

De mijne is er nog maar net 24 jaar,,van verleden week, en ik,was van plan de wagen uit te schrijven einde deze maand, tot ergens begin april volgend jaar.
                    Met de nieuwe regeling ivm verkeersbelasting kan het wel eens voordeliger zijn de auto gewoon ingeschreven te laten.

Ik vraag me af wanneer er duidelijkheid gaat worden gegeven, zowel of de nieuwe regeling als over het oldtimergebeuren.
                    2018 is er toch gezegd?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      2018 is er toch gezegd?
                      2018 is de datum dat 30j verplicht wordt in Europa, dacht ik. Kan zijn dat ze het in België al voor die datum gaan aanpassen natuurlijk ...

Comment

• Volgens de federatie BFOV is het enige wat zeker is dat België tegen ten laatste 2018 in regel moet zijn van Europa...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          Er wordt wel van plug-in hybrides gesproken, hé. Zelfs deze zijn geen echt voorbeeld van zuinigheid als ze hun stekker een tijdje moeten missen. De plug-in Mitsu van mijn zoon slikt 9 liter als de batterijen leeg zijn. Niet om naar huis te schrijven, maar vrij begrijpelijk als zo'n klein motortje de 2 ton van de wagen met zijn batterijen moet sleuren... Een beetje te vergelijken als je leeg loopt met je electrische fiets van 28 kilos ) ;-))
                          Een Lexus die ondanks hybride zijn nog 150gr uitstoot, dat is toch maar een zeer klein deel van een opossing, of niet ?
                          Jef meld in het RC-topic dat ze niet worden gelijkgesteld.
                          Iedereen weet nu ondertussen dat die Co2- berekeningen allemaal uit de lucht gegrepen zijn maar wie gaat onze regeringen dat wijs maken?

Sent from somewhere, using Tapatalk.
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Plug-in hybrids zijn bedoeld om in te pluggen, vermits de meeste ritjes hier toch minder dan 50 km zijn ga je wel degelijk een significante verbruikswinst realiseren als je telkens thuis oplaadt.
                            De fiscale voordelen zouden bij een plug-in ook pas mogen toegekend worden als je kan aantonen dat je hem thuis kan opladen. (dus minstens een oprit of garage met stopcontact)

Comment

• [QUOTE=guyugy;5687628]Er wordt wel van plug-in hybrides gesproken, hé. Zelfs deze zijn geen echt voorbeeld van zuinigheid als ze hun stekker een tijdje moeten missen. De plug-in Mitsu van mijn zoon slikt 9 liter als de batterijen leeg zijn. QUOTE]

en is die dan de batterijen weer aan het opladen of niet?
                              als die de batterijen oplaad, dan moet je de autonomie van de batterijen ook weer toevoegen.

stel bv dat die 50km op batterijen kan, en dan moet die 100km op benzine rijden aan 9liter verbruik.
                              als die dan weer 50km op batterijen haalt, is die 9liter/100km verbruik eigenlijk 9l/150km verbruik, want die heeft op die 100km gewerkt voor 150km te rijden (eigenlijk nog meer want om batterijen op te laden moet je er MEER energie insteken dan je eruit haalt)

Comment

• Zo'n mitsu is gewoon een zware bak, die verbruiken altijd veel op benzine. Een golf/passat GTE - of een prius plugin - zal een beter verbruik neerzetten als de batterij leeg is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  Plug-in hybrids zijn bedoeld om in te pluggen, vermits de meeste ritjes hier toch minder dan 50 km zijn ga je wel degelijk een significante verbruikswinst realiseren als je telkens thuis oplaadt.
                                  De fiscale voordelen zouden bij een plug-in ook pas mogen toegekend worden als je kan aantonen dat je hem thuis kan opladen. (dus minstens een oprit of garage met stopcontact)
                                  Het is ook daarom dat mijn zoon er een gekocht heeft, hij doet al zijn thuisbezoeken zuiver electrisch. Maar dat is uiteraard een schoolvoorbeeld, hij zal het verschil toen hij 2 weken rondtoerde in Kroatie, waar hij nergens kon opladen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    Zo'n mitsu is gewoon een zware bak, die verbruiken altijd veel op benzine. Een golf/passat GTE - of een prius plugin - zal een beter verbruik neerzetten als de batterij leeg is.
                                    Indeed... Maar alle real-life testen die gedaan werden op langere afstanden dan rond de kerktoren tonen aan dat er nog héél veel zal moeten geïnvesteerd worden in laadpalen en in compatibiliteit om met een gerust geweten met een full electrische wagen onderweg te zijn. In mijn aera (straal 15km) zijn er welgeteld 4 palen in Nieuwpoort beschikbaar, nu is dat ruim genoeg voor de proefkonijnen. Met een forse stijging van het aantal zullen de toeristen mogen aanschuiven... En dat is nog zonder het te hebben over het nieuw spelletje van de grapmakers die veel plezier hebben in het ontkoppelen van de wagens die aan het laden zijn. De praktijk is nog ver van de mooie theorie !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                      moet ik gemist hebben tussen de vluchtelingen door
                                      - krom -

Comment

• Ik heb een voorstel : alle ministers verplichten een Leaf als dienstwagen te gebruiken ( en geen sprake op de Wetstraat te verschijnen met iets anders, tenzij een electrische fiets ( voor de ecolos, dan) dat is de ideale wagen voor in de stad en in de file

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                          Indeed... Maar alle real-life testen die gedaan werden op langere afstanden dan rond de kerktoren tonen aan dat er nog héél veel zal moeten geïnvesteerd worden in laadpalen en in compatibiliteit om met een gerust geweten met een full electrische wagen onderweg te zijn. In mijn aera (straal 15km) zijn er welgeteld 4 palen in Nieuwpoort beschikbaar, nu is dat ruim genoeg voor de proefkonijnen. Met een forse stijging van het aantal zullen de toeristen mogen aanschuiven... En dat is nog zonder het te hebben over het nieuw spelletje van de grapmakers die veel plezier hebben in het ontkoppelen van de wagens die aan het laden zijn. De praktijk is nog ver van de mooie theorie !
                                          Tja dat zou normaal gezien slechts een kwestie van tijd mogen zijn. We lopen hier in belgie gewoon een jaar of 10 achter op landen als nederland en noorwegen.
                                          In NL staan er 9.000 palen, bij ons 200.
                                          Ofwel zal het bij ons ook toenemen de komende jaren, ofwel is het elektrisch rijden toch slechts een hype en gaan we binnenkort allemaal over op iets anders (bv waterstof).
                                          Maar vooralsnog geloof ik zelf in het elektrische rijden, de technologie is er, enkel de openbare infrastructuur en de mentaliteit bij de mensen moet nog wat mee evolueren.
                                          Er was ook een tijd dat de treinen op stoom reden maar geleidelijk aan zijn alle spoorwegen geëlektrificeerd. Denk niet dat er veel mensen zijn die de stoom- en dieseltreinen missen.

Comment

Working...
                                          X