Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
    Op 16/10 is het door het parlement gestemd dus na 2weken moet dat in het staatsblad komen. Dus in een 10tal dagen zullen we meer weten denk ik.

    Iemand die weet hoe dat op te zoeken
    Neen op 16/10/2015 is dit in de Vlaamse Ministerraad besproken geweest niet in het Vlaams Parlement (want dan zouden er wel documenten opzoekbaar moeten geweest zijn )
    De Vlaamse Regering hecht haar principiële goedkeuring aan het voorontwerp van regeringsamendement op het programmadecreet. Het amendement realiseert een vergroening van de jaarlijkse verkeersbelasting. Over dit regeringsamendement wordt het advies ingewonnen van de SERV, de MORA en de MiNa-Raad, daarna gaat het voor advies naar de Raad van State.
    Voorstel van viceminister-president Annemie Turtelboom
    Opzoeken in het staatsblad is niet zo moeilijk hoor je kunt dit online raadplegen.
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
      Vandaag met de auto rustig naar huis gereden. Boordcomputer gaf bij aankomen thuis 3,7 l/100 km op (420d gran coupé), terwijl de wagen nog geen 2000 km op de teller heeft. Bij de vorige tankbeurt bleek de boordcomputer iets te positief (0,3 l/100km), dus een 4,0 l/100km. t Is perfect mogelijk om je normverbruik te halen, met de huidige voertuigen, indien je wat moeite doet.
      In plaats van te belasten op theoretische CO2 waarde zou de overheid beter de jaarlijkse belasting en inschrijvingstaxen afschaffen en de prijs van de brandstof gevoelig verhogen, desnoods met 1 EUR per liter. Wanneer ik 100.000 km per jaar zou rijden aan 4,0 l/100km, vervuil ik meer dan iemand met een M3 die 10000 km/jaar rijd aan 10l/100km.
      dit begrijp ik niet ,een auto kopen met een catalogusprijs van 40000 euro en met een ei tussen voet en gaspedaal rijden om zo weinig mogelijk te verbruiken
      koop dan ene van 20000 en rij normaal zonder moeite te doen
      Z4 M40i

      Comment


      • Een forse stijging van de brandstofprijzen zou negatieve gevolgen hebben voor de transportsektor, en bovendien onmiddelijk verwerkt worden in de goederenprijzen. Zo betalen wij tweemaal... Nee hoor, geen goede idee !

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
          Een forse stijging van de brandstofprijzen zou negatieve gevolgen hebben voor de transportsektor, en bovendien onmiddelijk verwerkt worden in de goederenprijzen. Zo betalen wij tweemaal... Nee hoor, geen goede idee !

          transport laten rijden met "rode " diesel
          Z4 M40i

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
            Of een systeem waarbij je per km betaalt met een correctie naar euronorm/ CO2-norm/...

            Dit zal dan inderdaad niet bekomen dat mensen zuiniger gaan rijden (wat met hogere benzine/dieselprijzen het geval zou zijn), maar zou wel als voordeel hebben dat milieuvriendelijkere auto's er beter uitkomen (Zuiniger =/= per definitie milieuvriendelijker).

            Dit zou bv. kunnen aan de hand van de km standen op de keuring. (Alle km standen, worden toch reeds bijgehouden in het carpass systeem.)
            nogmaals: iemand die dus een dikke auto koopt (bv 190gr CO2), maar normaal rijd en bijna zijn norm haalt gaat een pak meer betalen dan iemand die een zuinige 120gr CO2 auto koopt en er plankgas mee rondvliegt. de 2de verbruikt en vervuilt nog altijd meer dan de eerste, maar krijgt wel belastingsvoordeel omdat zijn auto op papier zuiniger is.
            fabrikanten verplichten dat elke doorgepompte liter uit de tank bijgehouden wordt, zou nog realistisch zijn. t zit toch al vol electronica die alles meet.
            iemand die dan met een 420D aan 4.0liter rondrijd is dan wel groener dan ene met een 1.3TDCI die aan 7liter rondknalt, maar ga je afstraffen.
            wat zegt die dan: f*ck het milieu, als ik er toch moet voor betalen, dan rijd ik ook door
            Last edited by ; 20/10/2015, 08:05.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              nogmaals: iemand die dus een dikke auto koopt (bv 190gr CO2), maar normaal rijd en bijna zijn norm haalt gaat een pak meer betalen dan iemand die een zuinige 120gr CO2 auto koopt en er plankgas mee rondvliegt. de 2de verbruikt en vervuilt nog altijd meer dan de eerste, maar krijgt wel belastingsvoordeel omdat zijn auto op papier zuiniger is.
              fabrikanten verplichten dat elke doorgepompte liter uit de tank bijgehouden wordt, zou nog realistisch zijn. t zit toch al vol electronica die alles meet.
              iemand die dan met een 420D aan 4.0liter rondrijd is dan wel groener dan ene met een 1.3TDCI die aan 7liter rondknalt, maar ga je afstraffen.
              wat zegt die dan: f*ck het milieu, als ik er toch moet voor betalen, dan rijd ik ook door
              Dat verkondig ik hier al jaren maar toen werd hier enkel maar mee gelachen. Dus bij deze:
              😁😁😁😁😁😁 😉


              Sent from somewhere, using Tapatalk.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • We hebben nog 2 maanden. In die zin vraag ik me af: welke zijn de wagens die je nu nog snel moet kopen? Ik denk aan wagens met een beperkte cylinderinhoud maar relatief veel uitstoot...misschien de Subarus impreza's?
                Ik heb het dan wel over liefhebberwagens, typische gezinswagen die veel km's doen moeten ook voor mij een redelijke uitstoot hebben.

                Comment


                • Man man wat een soep maken ze er weer van in België. Blij dat ik er weg ben.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jan67 Bekijk Berichten
                    We hebben nog 2 maanden. In die zin vraag ik me af: welke zijn de wagens die je nu nog snel moet kopen? Ik denk aan wagens met een beperkte cylinderinhoud maar relatief veel uitstoot...misschien de Subarus impreza's?
                    Ik heb het dan wel over liefhebberwagens, typische gezinswagen die veel km's doen moeten ook voor mij een redelijke uitstoot hebben.
                    Gewoon de publiciteit volgen van de dealers die nog twee maanden hebben om hun stock uit te dunnen voor deze wagens die per 1/12016 moeilijker een koper gaan vinden, of gaan neuzen naar koopjes in de showrooms. Leuke tijdverdrijf voor de komende week-ends !

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                      transport laten rijden met "rode " diesel
                      Ik ben voorstander
                      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                      Comment


                      • Van autogids.be:

                        Scoops / Tot 1000 % verhoging van verkeersbelasting in Vlaanderen

                        Delen6Delen0Tweeten1Via e-mail delenBewarenVerwijderen
                        Geschreven door Olivier Duquesne op 20-10-2015















                        We kregen inzage in de nieuwe berekeningsmethode voor de BIV en verkeersbelasting die in 2016 voor inwoners van Vlaanderen zou worden ingevoerd. De diesel wordt hard aangepakt.

                        Een nieuwe berekeningsmethode voor de BIV (Belasting op Inverkeerstelling) in 2016 wordt op dit moment afgerond door de Vlaamse Regering. En de diesel wordt duidelijk geviseerd. Volgens de informatie die doorsijpelt – en die aangeeft wat de finale tekst is die ter stemming zal worden voorgelegd – zullen enkele populaire dieselmodellen zoals de BMW 1-reeks, de Mini of de Peugeot 308 hun BIV in Vlaanderen vanaf 1 januari 2016 zien stijgen van € 41 naar meer dan € 480. Hoewel ze voldoen aan de Euro 6-normen. Ook de jaarlijkse verkeersbelasting zal bovendien worden herzien in Vlaanderen. En ook hier zit er een stijging aan te komen, maar dan in minder sterke mate…
                        Waarom 1000 % stijging?

                        In Vlaanderen wordt de BIV berekend volgens een vrij complexe formule*. Vanaf 1 januari worden, naast de nieuwe noemer in de formule, ook de variabelen voor CO2 en luchtkwaliteit bijgestuurd. En net daar wordt het delicaat, want de factor "x" voor CO2-bijsturing zou kunnen stijgen van + 4,5 g naar + 18 g. De factor "c" voor luchtkwaliteit zou nog meer pijn kunnen doen. Terwijl een Euro 6-diesel nu met een factor "c" van € 12,86 werd belast, zal dat in 2016 € 450 extra worden. Voor een benzinewagen zou die variabele rond de € 20 moeten liggen. Dat verklaart waarom een Mini Diesel van 95 pk en 89 gr CO2/km in 2016 met een BIV van € 490 zal belast worden, daar waar dat dit jaar nog € 41,99 is! Het maximumbedrag voor de Vlaamse BIV zou wel op € 10.500 worden vastgelegd.
                        Elektrisch vrijgesteld

                        Toekomstige eigenaars van een onder andere een Toyota Prius Plug-In, Mitsubishi Outlander PHEV, Tesla Model S of Porsche Panamera hybride kunnen opgelucht zijn. Elektrische wagens en plug-in hybrides blijven vrijgesteld van BIV tot 31 december 2020. Dat geldt ook voor auto's op aardgas (CNG). Leasingwagens blijven wel onder het oude federale regime vallen. De Mini van hierboven zal als leasingwagen dus een BIV van € 61,50 kosten.
                        Ook wijzigingen aan jaarlijkse verkeersbelasting

                        Ook de jaarlijkse verkeersbelasting wordt « vergroend ». Een CO2-factor zou in principe een voordeel kunnen inhouden voor dieselwagens, maar een bonus/malus wordt ingevoerd in functie van de Euronorm, de aanwezigheid van een partikelfilter, het brandstoftype en de wijze waarop het verbruik wordt berekend. Hierdoor worden alweer de dieselwagens benadeeld. De stijging zou hier gemiddeld tussen de € 10 en de € 60 moeten liggen voor populaire modellen, behalve dan weer in leasing. De autoverkoop zal wellicht verschuiven naar benzinewagens, maar ook naar wagens op aardgas, elektrische wagens en plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gr CO2/km die zullen worden vrijgesteld.
                        Stemming

                        Deze informatie is nog niet officieel en moet nog gestemd worden in het Vlaamse Parlement. Maar dit is de informatie die wordt gedeeld om invoerders en boekhouders toe te laten om het terrein te effenen. Ze geeft een duidelijk beeld over wat er uiteindelijk uit de bus zal komen. Als je een wagen wil kopen in 2016, dan kan je daar dus best rekening mee houden. Tenzij je recht hebt op een leasingwagen of graag de extra belasting betaalt uiteraard. Zoniet kan je best overwegen om de dieselwagen te laten voor wat hij is en voortaan op Eurosuper, CNG of stroom te gaan rijden.
                        * Oude BIV =[((CO2 * f + x)/250)6 *4.500+c]*LC / Nieuwe BIV =[((CO2 * f + x)/246)6 *4.500+c]*LC

                        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                        Comment


                        • 10500 euro BIV
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                            10500 euro BIV
                            Dat was nu ook al 10.500 €.

                            Bij sommige modellen is de co zo hoog dat de leeftijdscorrectie van bijna geen invloed is. Dan blijft het de maximum BIV.

                            Comment


                            • damn....
                              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                              Comment


                              • Wj moeten wel toegeven dat de BIV bij de laatste wijziging erg veel verlaagd was tov de vroegere stelsel. Wij hebben jaren geleefd met BIV's van 5000euros voor flinke wagens, en dat maakte eigenlijk geen groot probleem. Plots daalde de BIV tot onbeduidende bedragen, ook voor wagens die vroeger afgestraft waren. Een beetje de geschiedenis van de daling van de btw voor electriciteit, gevolgd door een herschikking dat pijn doet. Wel, dat maken wij nu mee met de BIV... Als de rijtaks dan niet evenzeer verhoogd wordt als gevreesd, gaat er in het autowereldje niet zoveel veranderen. Mijn vrees van eerder dat de rijtaks voor de huidige iets meer vervuilende wagens (zowel benzine als diesel) zo hoog ging worden dat ze uiteindelijk niet meer verkoopbaar zouden worden, laar dat schijnt nu niet het geval te zullen zijn. nu nog de ware teksten afwachten om te kunnen oordelen...

                                Comment


                                • Voila, het was te denken dat het niet zo eenvoudig was.
                                  Maar euh, 490 euro BIV voor 89 gr CO2/ km... dat beloofd.

                                  Comment


                                  • tja, als je vroeger een nieuwe auto in schreef, koste dat ook veel geld. naarmate die ouder werd, zakte dat zodat autos ouder dan 10jaar bijna allemaal op 61€ stonden.
                                    dan hebben ze ineens de boel veranderd waardoor een nieuwe AMG euro 6 ineens goedkoper was dan een oude benzinewagen.
                                    en nu draaien ze de boel dus weer om.
                                    electriciteit eerst naar 6% btw verlagen om dat nu alles weer te verhogen naar 21%.
                                    wanneer gaan ze kijk en luistergeld weer invoeren op de autoradios???

                                    zoals het er naar uit ziet, zal je binnenkort dus beter af zijn met een leasing. geen aankoop meer, geen hoge verzekeringen, geen hoge belastingen...
                                    er zijn al zoveel leasewagens op de weg, en dan gaan ze die firmas nog eens goedkoper laten werken ook...

                                    Comment


                                    • Waarom geen hoge verzekeringen meer? Denkt gij dat die leasingwagen niet verzekerd moet worden?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                                        Waarom geen hoge verzekeringen meer? Denkt gij dat die leasingwagen niet verzekerd moet worden?
                                        ha neen hé... en ze worden ook nog es betaald met ons belastingsgeld ook!!!!!

                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                                          Waarom geen hoge verzekeringen meer? Denkt gij dat die leasingwagen niet verzekerd moet worden?
                                          Bij het aanbod van mediamarkt zat alles mee in de prijs, voor 189 euro per maand een corsake. Zonder hoesje.

                                          Last edited by ; 20/10/2015, 15:06.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X