Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitschakelen start/stop

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
    Eerst gegeten.

Toch wel, je kan het P-sysreem (elektronisch) en het H(hill/hold)-systeem samen gebruiken maar het H-systeem overruled als het ware wel het P-systeem. Dat P-systeem gebruik ik trouwens nooit.
    Ik bedoel de Hill hold en de Start/Stop he.

Je zegt dat je de Hill hold aan zet als je de start stop af zet.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
      Dat was dus eigenlijk mijn vraag. Hoe werkt start/stop in dit geval?
      Als ik het goed begrijp wordt die dan niet ingeschakeld?

Ik gebruik die functie toch altijd.
      toch wel, s/s werkt bij hold, pas bij gas geven slaat motor aan

Comment

ik heb start/stop gehad op de cit ds5 met gerobotiseerde bak. Daar werkte het heel vlot op : snelle stop en snel opstarten bij loslaten van het rempedaal (indien nog in drive) of bij het instellen van de drive indien in neutraal gezet. Alleen begon na zowat 40k km het stoppen veel minder frequent te gebeuren en na 50k had ik bijna nooit meer een stop. In de garage gechecked en dachten ze dat het aan een slecht opladen van de batterij lag. Na de 60k onderhoudsbeurt ging het beter voor zowat 2k km en dan opnieuw hetzelfde : bijna nooit meer een stop.
        Wagen is nu vervangen door dit C4 grand Picasso met volautomaat. Daar is het stilvallen heel wat minder vlot en soms aarzelend, wat storend werkt. Opstarten is wel heel vlot.

Comment

O ja, ik zet de functie eigenlijk nooit uit. Ik hoop dat het toch een verschil uitmaakt qua verbruik. Alleen denk ik dat dit alleen het geval is, wanneer je meer frequent meer dan 30 sec stilstaat (lichten, spoorweg) dan enkel 3 à 4 seconden (file).

Comment

is het niet de P die de A(H) "overrules" ? P knop is de gewone elektrische handrem, A is Hill-Hold; de A mag blijven geselecteerd worden, en verhindert dat de wagen achteruitbolt; bij het stoppen van de motor gaat het automatisch van A naar P (toch op mijn Q5)
            daar ik nog geen Start-Stop heb, weet ik niet of dat ook zo is als het de S/S is die de motor doet stilvallen; logisch zou A moeten blijven geselecteerd worden tot de bestuurder de motor met de sleutel afzet, en dan op P springen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              geen flauw idee maar zowel bij de dsg van moeder als met de 7g/250 cdi werkt het erg natuurlijk...tenzij auto net stil ligt en je gaat heel erg snel van de rem gaat en vol op de gas (maar zo rij ik niet)
              Hier nog even op terug komen.

Dat heb je niet altijd zelf in de hand/voet.
              Aan heel dat systeem zijn meerdere nadelen (Audi gerelateerd?). Zoals je hierboven schrijft, wanneer je startmotor net stilvalt (terwijl je op je rem duwt). Op het gelijke moment wordt het groen en wil je je voet van het rempedaal liften slaat je startmotor terug aan. Op dat zelfde moment zet je aandrijving zich in beweging en krijg je als het ware een klop in je rug. Dat komt dus wanneer je startmotor nog niet volledig in balans was voor het stilvallen. Het gevolg hiervan kan zijn dat je aandrijfas de as van de achterwielen even extra belast.
              Nu alle startmotoren hebben blijkbaar niet dezelfde eigenschappen uiteraard want de startmotor van de ML is een fractie van een seconde sneller in/uitbalans.

Een tweede nadeel is wanneer je stopt en hem in achteruit zet duurt het net een fractie van een seconde te lang voordat je automaat begrepen heeft dat ie achteruit moet waardoor je startmotor stilvalt en onmiddellijk weer terug opstart. Volgens mij komt dit echter wel doordat de S-tronic net die fractie te traag reageert ten opzichte van de startmotor als je hem van drive of sportstand in R-stand zet.
              Nu dramatisch is dat allemaal niet natuurlijk en zelfs geen ergernis want dat gebeurt in fracties van seconden maar de techniekers zouden hiervoor toch naar een oplossing moeten zoeken. Met het stop/start-systeem uit te schakelen ben je er van verlost uiteraard.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                Dat was dus eigenlijk mijn vraag. Hoe werkt start/stop in dit geval?
                Als ik het goed begrijp wordt die dan niet ingeschakeld?

Ik gebruik die functie toch altijd.
                Als je niet doorduwt schakel je het niet uit. Trap je hem helemaal in tot na de weerstand deactiveer je het s/s.
                Audi heeft dit systeem niet.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

ik heb het bij mijn BMW via de computer laten uitschakelen, het is te zeggen, op "last user setting" gezet.
                  Ook bij mijn volgende, terug een VAG, kan je het ook uitschakelen door blijkbaar via de VCDS de temperatuur heel hoog te zetten dat het systeem de motor nooit uitschakelt.
                  Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Ik bedoel de Hill hold en de Start/Stop he.

Je zegt dat je de Hill hold aan zet als je de start stop af zet.
                    Als ik niet wil dat hij stilvalt, zet ik het systeem uiteraard op. Vervolgens zet ik dan het h/h-systeem op zodat we onze voet niet op het rempedaal te hoeven houden want anders kruipt ie vooruit. Gebruik je het h/h niet moet je blijven duwen natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                      is het niet de P die de A(H) "overrules" ? P knop is de gewone elektrische handrem, A is Hill-Hold; de A mag blijven geselecteerd worden, en verhindert dat de wagen achteruitbolt; bij het stoppen van de motor gaat het automatisch van A naar P (toch op mijn Q5)
                      daar ik nog geen Start-Stop heb, weet ik niet of dat ook zo is als het de S/S is die de motor doet stilvallen; logisch zou A moeten blijven geselecteerd worden tot de bestuurder de motor met de sleutel afzet, en dan op P springen
                      Neen hoor, probeer maar eens. Je gebruikt de H (A) en vervolgens trek je je P op. Gas geven en P lost net zoals je enkel H zou gebruiken. Gebruik je het h/h-systeem niet en enkel je P, zit je met een probleem als je te veel gas geeft.

Comment

Bij een manuele kan je zelf nog beslissen om hem te doen uitvallen. Bij een automaat is het mij gewoonweg veel te opdringerig. Ok voor verkeerslichten, maar soms gewoon om een straat over te steken dat je even een paar seconden stopt om te kijken of het vrij is??? Belachelijk. Dat ding zou een instelbare delay moeten hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                          Nu dramatisch is dat allemaal niet natuurlijk en zelfs geen ergernis want dat gebeurt in fracties van seconden maar de techniekers zouden hiervoor toch naar een oplossing moeten zoeken. Met het stop/start-systeem uit te schakelen ben je er van verlost uiteraard.
                          zeker niet dramatisch en waarschijnlijk zelfs deels omdat het mijn auto niet is en gewoonte ontbreekt, anders zou ik anticiperen zelf en iets anders reageren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            zeker niet dramatisch en waarschijnlijk zelfs deels omdat het mijn auto niet is en gewoonte ontbreekt, anders zou ik anticiperen zelf en iets anders reageren
                            Je moet inderdaad even anticiperen en wachten tot de startmotor echt stil ligt voordat je terug op je gas trapt of hem in achteruit zet. We spreken hier echt wel over tienden van een seconden. Zo belangrijk of ergerlijk is het dan ook niet maar het zou anders kunnen volgens mij.

Comment

Ik zet dat stop/start systeem ook meestal uit bij mij...........ik heb wel de indruk dat het systeem rekening hield met de rijstijl :

Bij volgas / hoge toeren viel het volgens mij niet direct uit als je ergens stilstond wat verderop........om de turbo te koelen misschien ??

Heb eens gelezen dat de startmotor van zulke auto's berekend was op +- 200.000 keer starten.....

Comment

over dat starten...onze bedrijfswagens op het bedrijventerrein hebben geen start stop, auto's worden gebruikt om 100 meter te rijden, 24/7...ongeveer 30 starts per dag gedurende 4 jaar leasings

in de 22 jaar ik er werk resp citroen c15 benz, berlingo benzine, caddy 1 benzine, caddy 2 diesel 19 tdi, caddy 1.6tdi dpf
                                ze doen 10 k per jaar op een oppervlakte van pakweg 6 km² aan max 30 per uur, de banden ervan zijn kaal na 5000 km omdat het altijd manouvreren is

geeneen had ooit een kapotte starter, een normale auto start hoeveel keer per dag ?

Comment

Ach, de meeste mensen denken ook dat hun 2.0l versleten is na 180dzd km. 😉

Sent from somewhere, using Tapatalk

Comment

ergens heb ik ooit gelezen hoeveel keer een gemiddelde wagen stopt/start in Istanbul. Dit zou het grootste verkeersinfarct ter wereld zijn.
                                    Het was gigantisch veel... veel meer dan een gemiddelde Vlaamse auto op een maand of zelfs een jaar.
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

meeste van die systemen werken sowieso maar de helft van de tijd: ofwel is het te koud, ofwel is de motor nog niet op temp, ofwel is het te warm

Belangrijk is ook dat de batterijspanning tussen bepaalde grenzen moet liggen. Naarmate je batterij ouder wordt (en dus sneller onder de benedengrens zal terugvallen), gaat het systeem steeds minder werken
                                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Bij ons staat het altijd aan buiten wanneer we filerijden. Lijkt me dan ook niet zo gezond van constant de motor te herstarten (vooral voor de (versterkte) startmotor dan).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                          en waarom juist?
                                          wegentax is er om de straten te onderhouden

ik doe dit ook elke keer. Maar dan vanuit veiligheidsoverwegingen als de VIP meerijd.

waarom moet ik dan veel meer taks betalen dan al die 1.9 en 2.0 roet-uitstotende wagens op de belgische wegen ???

taks is in verhouding met CO2, als je start/stop uitzet dan stijgt CO2, dus ... toch logisch ???

Comment

Working...
                                          X