De trein is veel te duur.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Boycot NMBS Nu!!!
Collapse
X
-
Goeiekoper maken kost meer belastingcenten. En dan gaan de calimero's van de bdw fanclub weer miepen.
En die wat hier pro privatisering zijn, hebben blijkbaar nog nooit een trein gepakt in Nederland.
Er is veel ruimte voor verbetering, maar iedereen content stellen lukt nooit.
Want wilt ge een ruim aanbod aan trajecten (en frequentie) waarbij ieder boerengat een rechtstreekse verbinding heeft met Antwerpen, Brussel en Gent (uiteraard met een station op vijf minuten wandelafstand ook nog zeker), dan kost dat een bom geld (en gaat eerder genoemde fanclub dus weer klagen) en is de kans op vertragingen groter op een relatief dicht spoornet.
Moet het anderzijds allemaal lekker efficiënt (dus enkel 'rendabele' trajecten openhouden) dan gaan der weer gaan klagen dat ze worden 'achtergesteld'.
Comment
-
het is makkelijk om te zeggen dat de trein te duur is.. als je de kilometerkost van een auto gaat uitrekenen inclusief alle kosten en afschrijving etc, wat maar heel weinigen echt doen, is de trein eigenlijk spotgoedkoop. ook in vgl met het buitenland. en dat dankzij ons heel intensief gebruikt netwerk en materieel, het feit dat er relatief weinig nieuwe investeringen moeten gebeuren (een van oudste en meest uitgebouwde netwerken ter wereld qua hoeveelheid connecties/sporen/stations etc, ligt er al zo lang). ja het GEN, nieuwe bruggen, e.d zijn duur maar in zuid amerika moeten ze vaak van nul begonnen met het bouwen van sporen, dat is nog veel duurder.
we zijn 9de land ter wereld op vlak qua 'kilometers per jaar per hoofd van de bevolking'
daar praat je natuurlijk niet de vertragingen, slechte connecties, stakingen e.d. helemaal niet mee goed.. dat besef ik ook meer en meer. ik betaal liever 50% meer voor iets wat perfect betrouwbaar is dan een goedkope rit waar je echt niet op kan rekenen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichtenhet is makkelijk om te zeggen dat de trein te duur is.. als je de kilometerkost van een auto gaat uitrekenen inclusief alle kosten en afschrijving etc, wat maar heel weinigen echt doen, is de trein eigenlijk spotgoedkoop. ook in vgl met het buitenland. en dat dankzij ons heel intensief gebruikt netwerk en materieel, het feit dat er relatief weinig nieuwe investeringen moeten gebeuren (een van oudste en meest uitgebouwde netwerken ter wereld qua hoeveelheid connecties/sporen/stations etc, ligt er al zo lang). ja het GEN, nieuwe bruggen, e.d zijn duur maar in zuid amerika moeten ze vaak van nul begonnen met het bouwen van sporen, dat is nog veel duurder.
we zijn 9de land ter wereld op vlak qua 'kilometers per jaar per hoofd van de bevolking'
daar praat je natuurlijk niet de vertragingen, slechte connecties, stakingen e.d. helemaal niet mee goed.. dat besef ik ook meer en meer. ik betaal liever 50% meer voor iets wat perfect betrouwbaar is dan een goedkope rit waar je echt niet op kan rekenen.
Comment
-
de trein is gewoon duur. Neerpelt antwerpen heen en terug kost 22€ via internet besteld. (net gecheckt) Ik dacht eigenlijk dat het 'maar' 15€ was. anyway das belachelijk veel geld. Met de auto ben je er veel sneller en goedkoper. Voor 22€ koop je heel wat liters diesel. Goed, parking moet je betalen en zoeken maar er zijn genoeg zone's waar je voor 3,5€ een hele dag parkeert en dan wandel je maar een beetje verder tot de meir. Met de auto kan je de kosten ook nog delen, met de trein niet. Of je zou net met 5 mensen moeten zijn en een GO-pass kunnen kopen. Er is dus absoluut geen reden op zo maar even de trein te nemen. Voor het werk, via een abbonnement, dat is een andere zaak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichtenjij werkt voor de nmbs?
maar ik wil gewoon een tegengewicht bieden tegen de populistische opmerkingen die in dit topic (maar in het algemeen vaak op dit forum) worden gegeven. precies alsof we hier een bende onnozelaars zijn die zaken niet in zijn perspectief kunnen zien en amper scholing hebben…
soit. i rest my case. als dit het soort reacties zijn die ik krijg om gewoon mijn opinie te geven. goed weekend
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichtentotaal niet en ik toon mijn irritatie met betrekking tot de nmbs zeer zeker (er staat toch dat ik niks van die hun merde problemen goed praat) wanneer nodig! ik ga die firma nooit of te nimmer verdedigen.
maar ik wil gewoon een tegengewicht bieden tegen de populistische opmerkingen die in dit topic (maar in het algemeen vaak op dit forum) worden gegeven. precies alsof we hier een bende onnozelaars zijn die zaken niet in zijn perspectief kunnen zien en amper scholing hebben…
soit. i rest my case. als dit het soort reacties zijn die ik krijg om gewoon mijn opinie te geven. goed weekend
ik bewonder niets meer dan non-conformisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtende trein is gewoon duur. Neerpelt antwerpen heen en terug kost 22€ via internet besteld. (net gecheckt) Ik dacht eigenlijk dat het 'maar' 15€ was. anyway das belachelijk veel geld. Met de auto ben je er veel sneller en goedkoper. Voor 22€ koop je heel wat liters diesel. Goed, parking moet je betalen en zoeken maar er zijn genoeg zone's waar je voor 3,5€ een hele dag parkeert en dan wandel je maar een beetje verder tot de meir. Met de auto kan je de kosten ook nog delen, met de trein niet. Of je zou net met 5 mensen moeten zijn en een GO-pass kunnen kopen. Er is dus absoluut geen reden op zo maar even de trein te nemen. Voor het werk, via een abonnement, dat is een andere zaak.
Nadien verkoop je je go-pass van 8 ritten voor pakweg 35 euro: totale kost 15 euro.
Hetzelfde traject is +- 170km met de auto. Aan 7 liter/100km kost je dat ongeveer 24 euro aan benzine alleen al.
Als je dan nog de extra kosten (parkeren, extra afschrijving auto, mogelijke boetes, ...) gaat meetellen betwijfel ik of je goedkoper gaat uitkomen hoor.
Comment
-
De extra kosten voor de wagen zoals afschrijving, verzekering en dergelijke reken ik ook niet mee omdat ik mijn wagen niet zou weg doen, ook al zou ik iedere dag met het openbaar vervoer naar het werk gaan. En dat geldt voor velen op een autoforum vermoed ik
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtende trein is gewoon duur. Neerpelt antwerpen heen en terug kost 22€ via internet besteld. (net gecheckt) Ik dacht eigenlijk dat het 'maar' 15€ was. anyway das belachelijk veel geld. Met de auto ben je er veel sneller en goedkoper. Voor 22€ koop je heel wat liters diesel. Goed, parking moet je betalen en zoeken maar er zijn genoeg zone's waar je voor 3,5€ een hele dag parkeert en dan wandel je maar een beetje verder tot de meir. Met de auto kan je de kosten ook nog delen, met de trein niet. Of je zou net met 5 mensen moeten zijn en een GO-pass kunnen kopen. Er is dus absoluut geen reden op zo maar even de trein te nemen. Voor het werk, via een abbonnement, dat is een andere zaak.
We kopen een VW Golf VII
Prijs van een MyWay 1.6TDi van 2013 met 8k km: €18499 (http://nl.autoscout24.be/Details.asp...6706&asrc=st|s) + €123 inschrijving
5 jaar later en 115k km verder:
Je auto heeft 123k km op de teller (http://nl.autoscout24.be/Details.asp...872934&asrc=st) restwaarde: €6900
De teller staat al op €11722
+ 5 jaar verzekering @ €500 per jaar: €2500
+ 5 jaar wegentaks van €264 per jaar: €1320
+ 2x groot onderhoud van €250: €500
+ 3x klein onderhoud van €150: €450
+ 6 banden van €80: €480
+ distributieriemke: €500
+ de grootste kost: diesel..
Laten we rekenen voor deze auto op 5l/100km:
115000km aan 5l = 5750l diesel
We nemen een goedkope pomp en tanken altijd aan €1,30/l:
5750l x €1.30 = €7475
In totaal komen we dus aan €24947 voor 115000km. Dit komt neer op 21,7 eurocentjes per km.
Als je dus een trajectje van +-170km doet kom je met uw heel normale auto al aan €36,9 kost voor uw auto + €3.5 parkeerkosten.. €40,4
NMBS doet het, met de ongemakken van dien, bijna voor de helft. Ik vind dat niet slecht
Comment
-
goh, das ook weer een vergelijking se.
je neemt een nieuwe auto en gaat die vergelijken met een oude trein. ik heb in een ander topic een vergelijking gemaakt in mijn situatie met de auto die ik AL HEB. dus moet er gene aankopen.
ik gaf eens een berekening van waregem naar oostende. 71km afstand. ik neem speciaal een route zonder bottleneck van treinen in brussel, of files op de ring. gewoon standaard trajectje.
standaardbiljet voor waregem-oostende, duur tussen 1h10 en 1h27. ge moet ook een paar minuten eerder aanwezig zijn op perron, dus pakt maar 1h15-1h30.
weekprijs 25€, weekendprijs 13€, heen en terug. ik moet ook met de trein naar het station hier rijden (5km)
vanwaar ik woon is da 71km en doe er 53min (heen en terug spaar ik al tussen 40-60min uit) over met de auto. 140km heen en terug met de auto, rekenend aan 4liter verbruik komt op 6liter brandstof of een goeie 8,5€
ik betaald 320€ verzekering en 30€ wegentax. om vlot te rekenen 360€ op 12maand, is 33€/maand of een 1,1€/dag. reken dat er maar bij
aan het tarief van het weekend, kan ik bijna de hele week betalen van verzekering en wegenbelasting. aan het week tarief is zelf de halve maand al gedekt.
jaar abbonement NMBS 1956€/jaar !!!!!
Een heeeeel jaar elke werkdag met de auto naar ginder. we werken ongeveer 200werkdagen/jaar, 200x140km = 28000km, is 1120liter brandstof of een goeie 1568€. daar de verzekering en taxen bij, zit je aan 1918€. smijt er nog ne oliefilter en een bus olie bij en ik rijd nog altijd goedkoper dan een jaarabbonement met de trein !!!
moest de werkgever het openbaar vervoer niet betalen... dan zaten de treinen LEEEEEEG.
de aankoop van de auto zit er niet bij. ik heb mijn auto OOK nodig om hier tot aan het station te geraken hé. en dan in oostende hoop ik dat de job dicht bij het station is. met de auto ga je van deur tot deur.
ik mag eigenlijk de verzekering enzo niet in kost brengen, want die auto heb ik ook nodig om naar het station te gaan, en om eens naar de winkel te rijden
en u 6banden op 115k vind ik er ook over. bij mijn leasewagen deed ik 70k km met de voorbanden. op 130 000 werd de auto afgeschreven met nog redelijke voorbanden en goeie achterbanden.
de helft van u bedrag is al afschrijving van uwe auto. als ge een gewone 2dehands wagen koopt van 2000€ ofzo en ge doet daar die 5jaar mee, hedde winst...
ik blijf erbij, wie al een auto heeft, is goedkoper af dan de trein te nemen. en dan alle comfort van de auto. droog, warm, op tijd, deur tot deur.
en ik ga dus WEL met de trein elke dag naar het werk, omdat de werkgever dit betaald. bespaar ik 400€ diesel per maand en krijg 150€ fietsvergoeding erbij van het station naar het werk. voor die 550€/maand dat ik extra overhoud, ben ik bereid om de vertragingen en langere reistijd erbij te nemen. moest ik dat moeten betalen... no thanks
Comment
-
en dan vergelijken jullie nog kosten van de auto met enkele ritten met de trein… als je het vaak doet neem je een abonnement wat gigantisch veel goedkoper is.
maar opnieuw, daar praat je de nmbs als gigantische problematische firma niet mee goed! het enigste wat ik wil zeggen dat "de trein is veel te duur" een te simplistische uitspraak is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk BerichtenJe bent jonger dan 26 dus kan je voor 10 euro naar A'pen en terug.
Nadien verkoop je je go-pass van 8 ritten voor pakweg 35 euro: totale kost 15 euro.
Hetzelfde traject is +- 170km met de auto. Aan 7 liter/100km kost je dat ongeveer 24 euro aan benzine alleen al.
Als je dan nog de extra kosten (parkeren, extra afschrijving auto, mogelijke boetes, ...) gaat meetellen betwijfel ik of je goedkoper gaat uitkomen hoor.
Comment
-
Ik heb nog nooit iets van openbaar vervoer genomen. Ik hoef dus niets te boycotten.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Als we morgen in onze regio het zelfde openbaar vervoeraanbod zouden krijgen als de regio Antwerpen-Mechelen-Brussel zou ik véél meer van het openbaar vervoer gebruik maken en vele hier in de regio treden me bij. Als er een degelijke verbinding (lees: betere dienstregeling,beter materiaal) Mol-Hasselt zou zijn zou ik het dom vinden om nog met de auto naar Hasselt te rijden gezien de goede ligging van het station tov de stad. De prijs is voor de meeste hier niet zo het probleem want is nog altijd goedkoper als met de auto als je alles meerekent. Gewoon het steeds meer en meer in de steek gelaten worden door een Nationale Maatschappij doet me meer en meer twijfelen op er dan toch geen NMVS moet komen.BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Heel het systeem van betalen per bestemming is eigenlijk verkeerd.
Een trein vertrekt vanuit Luik naar Oostende. Of daar nu 10 of 250 personen van gebruik maken, rijden doet die.
Waarom moet iemand die in Luik opstapt en in Oostende moet zijn meer betalen dan iemand die er in Leuven al afstapt?
Laat mensen optapgeld betalen en afstappen waar ze willen. Telkens je opstapt betaal je steeds opnieuw, ongeacht de bestemming.
Rijden doet die trein toch.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door balliere Bekijk BerichtenWe gaan eens een voorbeeldje geven en dan bewijzen dat het openbaar vervoer wel nog ok is van prijs.. Niet dat ik het ooit neem maar allé, we gaan er voor:
We kopen een VW Golf VII
Prijs van een MyWay 1.6TDi van 2013 met 8k km: €18499 (http://nl.autoscout24.be/Details.asp...6706&asrc=st|s) + €123 inschrijving
5 jaar later en 115k km verder:
Je auto heeft 123k km op de teller (http://nl.autoscout24.be/Details.asp...872934&asrc=st) restwaarde: €6900
De teller staat al op €11722
+ 5 jaar verzekering @ €500 per jaar: €2500
+ 5 jaar wegentaks van €264 per jaar: €1320
+ 2x groot onderhoud van €250: €500
+ 3x klein onderhoud van €150: €450
+ 6 banden van €80: €480
+ distributieriemke: €500
+ de grootste kost: diesel..
Laten we rekenen voor deze auto op 5l/100km:
115000km aan 5l = 5750l diesel
We nemen een goedkope pomp en tanken altijd aan €1,30/l:
5750l x €1.30 = €7475
In totaal komen we dus aan €24947 voor 115000km. Dit komt neer op 21,7 eurocentjes per km.
Als je dus een trajectje van +-170km doet kom je met uw heel normale auto al aan €36,9 kost voor uw auto + €3.5 parkeerkosten.. €40,4
NMBS doet het, met de ongemakken van dien, bijna voor de helft. Ik vind dat niet slecht
Voor een dagdagelijks traject neerpelt antwerpen zou een abonnement wel beter/goedkoper zijn natuurlijk. Maar hoe geraak ik aan het station? Er rijdt wel een bus maar dan wordt de totale reistijd al snel meer dan 2u. Dus je hebt alsnog een auto nodig om tot aan het station te rijden. Daarbij wie kan er de dag van vandaag nog zonder auto? Een auto is een noodzaak wil je gewoon kunnen 'leven'. Fatsoenlijk boodschappen doen, meubelen, electro aankopen, hobby's, sociale contacten. Begin er maar eens aan met de bus en de fiets..
Comment
-
de trein is goedkoper, da's zelfs geen discussie. Waar bij mij het grootste probleem is, is het tijdsverlies dat je vaak tegenkomt bij het nemen van het openbaar vervoer. Dat is iets dat je moeilijk in geld kan omzetten, je bent niet aan het werk dus geen loonverlies, maar wel een verlies in de zin van: tijd kunnen spenderen aan iets anders. Die rekening deed mij kiezen voor eigen vervoer en niet het openbaar. Gemiddeld genomen is de auto, nu nog tenminste, sneller als de trein/bus. Elke minuut dat ik niet onderweg ben, is er één gewonnen en geeft me de mogelijkheid dingen te doen die zoveel leuker zijn dan enkel maar zittend wachten. Dat ik in de file moet wachten is er natuurlijk ook bij, maar de laatste 5 km tot thuis, maakt mijn dag filerijden al meer dan goed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenIk heb nog nooit iets van openbaar vervoer genomen. Ik hoef dus niets te boycotten.
Comment
Comment